handdator

Visa fullständig version : turboladda v8?!?

cyclone_gt
2003-12-12, 15:19
jag undrar om det är någon som har några erfarenheter från att turboladda med holley och mild trimning??
vad ska man tänka på?
måste man gå hela vägen trots lite laddtryck ??
alltså en riktig botten med smidda grejer portade toppar o s v.....(självklart så är det det bästa, men i brist på $$$)
jag vet allt det grundläggande som t e x trycktätad förgasare, tändning som justerar sig efter laddtryck och så.... men det finns säkert 100 saker som jag inte har tänkt på..... :roll:

nån som vet nå länkar på nätet???

MeFirstCharger70
2003-12-13, 00:05
Hmm, Turbo.. Om jag var du skulle jag glömma den ideen. Det är et sju helv.. arbete att få två turbon monterade så att det funkar utan strul.. Det ska ju installeras dump ventiler + ändra om hela avgas systemet + fän och hans moster..

Om du börjar ett turbo bygge så köp några askar Alvedon oxå, du kommer att behöva dem eftersom du kommer säkert att banka huvudet i garage väggen ett x antal gånger..

Jag vet att några har gjort det där med turbo, men som sagt du kommer betydligt enklare undan om du skruvar på en Blower istället...

Dessutom är min egen åsikt den att Turbo är något för Japs bilar...

Tommen

baging
2003-12-13, 00:25
Äh vaddå?? Jag tycker det ser skitenkelt ut.... 8)

http://www.beninca.com.au/make_pipes2.JPG

Hittar inga vettiga länkar... ett tips är kanske att höra med han Tony Avesta på Nitroz, han verkar kunna en del om det där....

/Stefan

MeFirstCharger70
2003-12-13, 03:06
Om du kollar på min hemsida så hittar du några bilder jag tog av en Turbo matad 1970 Charger under Wheels Nats i Barkaby 2003. Kolla sida num. 2, där hittar du två bilder. Det är en Charger som är målad i Nascar färger... De båda turbon ser ganska fräcka ut under huven, men jag undrar hur många timmar killen satte på jobbet för att få det att se ut så där?

http://members.cardomain.com/mefirst

Tommen

cyclone_gt
2003-12-13, 11:40
tackar för svaren...
jag har sett den där chargern...det finns även ett reportage om den bilen i wheels eller om det var power :?:
jag vet att det kan vara en del strul med få saker att lira men det är lite av tjusningen också... för får man det att funka så har man nog ett stort leende på läpparna :mrgreen: :mrgreen: så fort man råkar trampa lite hårt på den högra pedalen!!!

MrGasser
2003-12-13, 14:46
Hmm, Turbo.. Om jag var du skulle jag glömma den ideen. Det är et sju helv.. arbete att få två turbon monterade så att det funkar utan strul.. Det ska ju installeras dump ventiler + ändra om hela avgas systemet + fän och hans moster..

Om du börjar ett turbo bygge så köp några askar Alvedon oxå, du kommer att behöva dem eftersom du kommer säkert att banka huvudet i garage väggen ett x antal gånger..

Jag vet att några har gjort det där med turbo, men som sagt du kommer betydligt enklare undan om du skruvar på en Blower istället...

Dessutom är min egen åsikt den att Turbo är något för Japs bilar...

Tommen

Skräm nu inte upp den gode mannen i onödan! Varför skulle det vara svårare att turboladda en v8 än en B20? kika på de här killarnas byggen:

http://medlem.spray.se/savar/

:D

Patrik 440
2003-12-13, 15:11
jag har sett den där chargern...det finns även ett reportage om den bilen i wheels eller om det var power :?:

Wheels Nr 9 2002.

Mvh Patrik

Nova67ss
2003-12-15, 23:39
http://www.2quicknovas.com/turboprogress.html

http://www.geocities.com/64duece/turbo.html

turbo installationer?!!!

cyclone_gt
2003-12-16, 11:03
tackar för dom länkarna!! det var precis det jag sökte... men ni får gärna skriva till fler länkar eller erfarenheter.... :lol:

kricka
2003-12-16, 18:10
Kolla här. (http://www.grapeaperacing.com/GrapeApeRacing/) Lite överkurs kanske, men det står mycket annat nyttigt också.

Turbo Uffe
2003-12-16, 19:21
En kille i klubben håller på med dubbelturbo på en 350".

http://www.itv.se/~a1003/turbo/index.html

Raggarn
2003-12-16, 22:38
Killen som byggde den där chargern är från Domsjö om inte ja minns fel.
Tror ja har några bilder oxå på den om det skulle kunna va av intresse.

anders
2004-01-18, 19:47
Jag håller som Uffe skrev på att bygga turbo i min Trans Am, nu finns det en del uppdaterade bilder på grenrör etc.
http://www.itv.se/~a1003/turbo/exhaust/exhaust.html

Och kom inte o snacka om huvudvärk, det är faktiskt ganska avkopplande att kapa lite rör, slipa och svetsa, slippa frugan en stund..

Men helt klart, är man ute eftet ett färdigt koncept och inte vill testa något annorlunda så finns det andra lösningar.

Vad gäller att trycka genom en Holley så finns det många som gör det. Ta en titt på yahoogrupperna "junkyard turbos" samt "blowthru".
Det finns trix för att täta spjällaxlarna mha övertryck samt att man bör byta ut flotörerna mot neoprenfyllda varianter som inte säckar ihop när de utsätts för övertryck på kilot eller mer. Dessa flottörer finns att köpa över disk, tror de brukar användas i marina sammanhang. Men sök efter blowthru och du får alla svar du behöver.

/Anders

Nova Jörgen
2004-01-19, 20:26
Att trycka genom en Holley förg går, men när du kommer upp i laddtryck över 0,7bar ungefär då börjar problemen. Eftersom du jobbar med ett mottryck i insuget så ökar densiteten på luften men inte flödet och gashastigheten genom förgasaren vilket gör att blandningsförhållandet luft/bensin blir annorlunda en vad förgasaren är kalibrerad för när luften skall sugas igenom den. Det kommer med största sannolikhet att skapa problemet att antingen går motorn fett på låga varv och bra på höga, eller tvärt om. Du måste då börja bygga om lågfartsdelen, tillskottsventilen och emulsionsrören i förgasaren. På en standarad holley förgasare är inget av dom systemen "bestyckningsbara". Men som alltid finns det företag i USA som gör sådant för en skaplig peng.

Annars är väl elektroniskt styrd insprutning att föredra vid övarladdning.

Anledningen till mina (dock begränsade) kunskaper i detta ämne är att jag hjälpt min kompis med hans kompressor matade Nova. Pro charger centrifugal kompressor som vi försökte att trycka genom holley förg. Det var ett elände när det skulle köras med lite högre laddtryck. Nu har han byggt insprutning.

Ha de'

Nova Jörgen
2004-01-19, 20:31
Kom just att tänka på att problemet kanske inte blir lika stort med turbo då man kan få en annorlunda laddtrycks kurva med turbomatning. Hmm... Det måste undersökas vid tillfälle :roll:

cyclone_gt
2004-01-19, 21:16
mina egna erfarenheter med att turboladda med förgasare är ju ganska begränsade... jag har hjälpt en kompis som körde en liten alfa fyra med dellorto förgasare men dom var ju gjorda för att trycka igenom ... alltså redan tätade från början... men vi lärde oss en hel del... för vi gjorde nog ganska många av "standard" felen... men vi kom till rätta med det mesta....och en riktig tändning var nog den bästa investeringen som gjordes i det bygget...(prospark) ett ganska simpelt system som fungerade utmärkt...

så när den motorn började fungera så kom han på att det skulle vara roligare att åka v8:a.... och tack vare det så såg jag också ljuset!!!!!

min tanke med turbo var ju att få lite extra :twisted: utan allt för dyra investeringar
inte en ren race motor... för då finns det tyvärr inga genvägar.... det har man lärt sig genom åren....

anders
2004-01-19, 22:01
Själv har jag valt att lägga förgasartankarna på hyllan och satsa på insprutning. MegaSquirt EFI kan man bygga ihop för runda slängar 150 dollar och den går att koppla ihop med en HEI 4 pin tändmodul så den kan styra tändning också.

Köper man sedan lite begagnade spridare från någon turbomotor, rengör dem och monterar dem i ett konverterat förgasarinsug så har man fått insprutning för en överkomlig slant.

MegaSquirt kan använda vilka temp.sensorer som helst bara man gör en vettig kalibrering. TPS sensor kan man ta från någon skrotad Volvo 850 eller nyare.

Jag kan inte säga hur bra det fungerar då allt inte är färdigt ännu men det börjar så sakteliga rulla framåt.

/Anders

Nova Jörgen
2004-01-19, 22:48
Själv har jag valt att lägga förgasartankarna på hyllan och satsa på insprutning. MegaSquirt EFI kan man bygga ihop för runda slängar 150 dollar och den går att koppla ihop med en HEI 4 pin tändmodul så den kan styra tändning också.

Köper man sedan lite begagnade spridare från någon turbomotor, rengör dem och monterar dem i ett konverterat förgasarinsug så har man fått insprutning för en överkomlig slant.

MegaSquirt kan använda vilka temp.sensorer som helst bara man gör en vettig kalibrering. TPS sensor kan man ta från någon skrotad Volvo 850 eller nyare.

Jag kan inte säga hur bra det fungerar då allt inte är färdigt ännu men det börjar så sakteliga rulla framåt.

/Anders Jobba på och håll oss uppdaterade. Projekt som ditt är spännande :) :)

Lite bilder skulle vara kul 8)

Ha de'

Turbo Uffe
2004-01-19, 22:58
Bara att plutta på Anders www länk så finns där hela följetången med allt som är gjort och hempulat.

Hehehe.... ungefär som när vi höll på med Morrisen; En fet dekal på skuffen som det stod RVT RACING på och sedan med små bokstäver under; Rytterne Vedbo Trim.

anders
2004-01-20, 08:33
Haha Uffe.

Tror baske mig du finns med på samtliga svenska bilforum there is.. :-)

Som sagt, det är bara att klicka på min www länk. Sägas bör att servern där bilderna ligger på kommer att bytas ut idag och imorgon så bilderna kan stundvis vara oåtkomliga.

/Anders

speed
2004-02-09, 20:45
Mycket matnyttigt finns det hos Anders om hans projekt.... lite ...sugen blir man.. :wink: