handdator

Visa fullständig version : Nytt avgassystem på "G" :)

Hugger
2003-06-18, 13:50
Nytt avgassystem på "G" :)

Bilen befinner sig just nu hos Ferrita www.ferrita.com för att få ett rostfritt sportsystem :P

:? ..kan knappt jobba.....är grymt nyfiken på hur det blir...

Återkommer om resultatet... :roll:

Goat 69
2003-06-18, 14:05
:D Vilken lyxlirare du är då...här håller en annan på att gneta ihop till ett hansen system :lol:
Det blir nog skitbra, skicka bilder sen...

Ron
2003-06-18, 16:41
Vet inte vad jag har under min, men jag är livrädd att det skall paja för då osar det $.
Men bra om du återkommer med resultatet för en dag så står man väl där....Ron

GTA(nders)
2003-06-18, 17:02
Stackars Goat, hansen "power" (puh) pipes har jag ingen vidare bra minnen till.... :evil: Kallbockat så till den grad att dom nästan var platta...
Eller du kanske köpte rör som dom inte själva har bockat?? Får väl hoppas på det...
/Anders

Goat 69
2003-06-18, 17:34
Anders, jag har ännu inte bytt..så du menar att det var dåligt gjort?
Har du kanske någon bättre att rekommendera vore jag tacksam! :)
[/quote]

Hugger
2003-06-18, 19:08
Äntligen så sitter Ferrita systemet på plats,

http://forum.musclecars.nu/bilder/z28.jpg

Jag var lite orolig att det skulle bröla för mycket men blev förvånad att det blev så lagom ljud.
Under 2000 varv så låter den inte speciellt mycket, men sedan häder det saker.
Kanske det finns dom som tycker att det ska låta mer men jag är nöjd.
Systemet är optimerat för bästa flöde. Nästa projekt blir att skaffa annan typ av luftfilter.
/Niclas

GTA(nders)
2003-06-18, 20:31
Tyvärr har jag inget bättre att rekommendera, men i vinter så är det jag som köper lite sjyssta bockar och rör och knåpar ihop något eget...
Hansen "påvverpajjps" åker jag då aldrig till igen... Lite bållibomppa över det där tycker jag... :evil:
Trevlig midsommar önskar Anders...

Goat 69
2003-06-18, 21:38
Niclas, det serjäkligt bra ut..nu vill jag bara höra alstret också :lol:

Anders, tack ska du ha, jag önskar dig och alla andra detsamma...jag kanske ska satsa på ett feritta till nästa år istället :)

Lunkan
2003-06-18, 22:01
Några som kan rekommenderas är Avgassystemet i Bällsta/Sundbyberg eller Uppsala Avgasteknik.

Hansen är det MÅNGA som har dålig erfarenhet av. Lägg hellre ett par kronor till, och få ett korrekt anpassat system. Det tråkiga är att de inte ens kan bocka efter ett befintligt system.

Hugger
2003-06-18, 22:22
Niclas, det serjäkligt bra ut..nu vill jag bara höra alstret också :lol:

:) det låter faktiskt inte så jäkla mycket, men det hörs faktiskt att det flödar betydligt bättre än original.
Innan så hörde jag inte avgassystemet alls, hörde bara motorn som morrade lite försynt under huven.
Enligt Ferritas erfarenheter gällande US-bilar är att dom stryps grymt mycket på avgassystemet, förmodligen p g a hårda lagar och regler där borta.
T ex på en Viper kan man vinna typ 100 häst bara genom att öka avgasflödet med ett sportsystem. (det säger något va?!)
Eftersom det sitter 2 kat på denna bil så kan man inte få samma ljud som på äldre bilar :(
Men effekten kan man få :roll: :wink:

Goat 69
2003-06-19, 00:17
Tack för tipset Lunkan :)

Camaro..du får demonstrera helt enkelt :D

Dynamic
2003-06-19, 04:06
Å jag som trodde att alla USA-bils ägare byggde sina avgassystem själva. Jag blir glad bara jag har råd med en liten "trash-dämpare" från SIMONS för 200-250:-. Fast, jag måste erkänna, jag brukar ha farsan till hjälp när jag bygger avgassystem. Han är urjävlig på det, och - han har tålamod.

Ron
2003-06-19, 12:04
Ja det ser verkligen bra ut Niclas!!!!!
Skall lägga Ferrita på minnet så jag vet när det blir dags.
Har du headers eller kör du med orginal grenrör?
Jag antar att du har två rör hela vägen eftersom du har två kattar.
Hmmm jag har verkligenen del att hämta här på min TA..... Ron

Hugger
2003-06-19, 15:57
Tack Ron!
Jag har originalgrenrör, och en kat på var sida efter grenrören.
Efter kattarna går systemet ihop till ett rör (73mm) som är draget vid sidan om kardanaxeln.
Från ljuddämparen förgrenas systemet med två ändrör (64mm)
Du kan se ett liknande system som Ferrita byggt till en Z28 -95 (länk neden)
http://home.koping.net/u3243a/avgassystem.htm
Skillnaden är att dom byggt upp själva dämparen på ett annat vis på mitt system.
Dom har placerat mellanväggen på mitten på mitt system för att få en jämnare fördelning till båda ändrören.

Var förbi Ferrita idag och hämtade upp mitt gamla (som nytt) avgassystem...
Killen som byggde systemet igår menade att det är lite för tidigt att säga hur den kommer att låta, tydligen finns lite plastembalage i burken som måste dunsta bort först, samt att ullen ska hinna sätta sig...

Dom hade dåliga erfarenheter av att bygga allt för ljudliga system, oftast brukar det sluta med att kunden kommer tillbaka och gnäller för att det låter för mycket...
(blir jobbigt att åka längre sträckor med en sån bil)

http://forum.musclecars.nu/bilder/ferrita1.jpg
Såhär såg originalsystemet ut...
http://forum.musclecars.nu/bilder/ferrita2.jpg
krök över baxeln
http://forum.musclecars.nu/bilder/ferrita3.jpg
bilder innan ändrören monterats...
http://forum.musclecars.nu/bilder/ferrita4.jpg

http://forum.musclecars.nu/bilder/ferrita5.jpg
Ändrören mynnar ut i en snygg oval pipa

Ron
2003-06-19, 21:52
Ser grymt bra ut !!!!! jag anar att det låter "mycket flöde" i det också.
Där har du verkligen fått ett bra system.... Ron

Hugger
2003-06-19, 22:09
Tack Ron!
Ferrita är ju kanske lite dyra men fördelen är att dom ger livstids garanti på sina rostfira system :)
Jag lär ju aldrig behöva byta igen, inte p g a rost i alla fall :wink:

Om någon funderar på att investera i ett Ferrita system och undrar vad detta gick på så är svaret 7.500:-
Skulle tippa på att ett dubbelsystem av "modell äldre" går på ca 10 - 12.000:-

/Camaro

flodis
2003-06-23, 02:13
angående hansen powershit pipes håller ja med om de som säger att de e skit byggde eget på plats det blev mycket bättre

GTA(nders)
2003-06-23, 02:25
Hmmm, hur kan hansen power crap ha några kunder över huvud taget?? Man börjar ju undra då det finns så OTROLIGT mycket missnöjda kunder (inklusive mig!!!!)
/Anders

Ramair
2003-06-23, 16:02
Nytt avgassystem på "G" :)

Bilen befinner sig just nu hos Ferrita www.ferrita.com för att få ett rostfritt sportsystem :P

:? ..kan knappt jobba.....är grymt nyfiken på hur det blir...

Återkommer om resultatet... :roll:

FAN camaro va avis jag blir , orättvist att ferrita ligger i Köping ....vill oxå ha , Återkom med en rapport om skillnaden och gärna pris uppgift .

Hugger
2003-06-23, 22:44
FAN camaro va avis jag blir , orättvist att ferrita ligger i Köping ....vill oxå ha , Återkom med en rapport om skillnaden och gärna pris uppgift .

Ferrita har ju återförsäljare runt om i landet, men vad jag vet så är det i Köping man skräddarsyr "sport & special system".
Priset för mitt system hamnade på 7.500 kr, borde bli detsamma för dig då du oxå kör F-body med LS-1... :wink:

BosseH
2003-07-11, 22:11
Lät göra ett sånt här system hos Ferrita för 2 är sen och de är mycket duktiga och det stämmer att ljudet kanske är en smula dämpat ( säger mina polare) men jag tycker det låter mulligt. En smula mer effekt kanske det också blir men har ej mätt detta. Priset som nämns stämmer bra.

Ska nu sätta på ett Random Technology system framför, som innehåller racekattar samt är anpassat till original grenrör. Då tror jag det blir litet bättre flöde på avgaserna och kanske litet mer ljud. Vi får se, det blir monterat i början av augusti.

Rz
2003-07-11, 23:04
för 7500 är det ett fullt system? jag menar är allt efter headers gjort av feritta? cattar x eller H pipa samt catback med dämparna?
sitter det race cattar på systemet?

Tomme

BosseH
2004-01-13, 10:51
Ferrita gör bra avgassystem! Har sedan mer än 2 år ett cat back system på min TA-96 WS6 och har nu kompletterat med ett Random Technology system med race kattar som passar direkt på original grenrör. Har fortfarande ett lagom ljud vid cruising men mulligare vid gaspådrag. Bilen har gått på 13,66 på 1/4 milen. Se även tidigare inlägg.[/img]

DusterV8
2004-03-02, 00:16
jo de är ju lite jävligt med kallbockade system om man är ute efter prestanda.. ferrita systemen brukar ju sitta fint. själv snickrade jag ihop mitt system av simons universalbörjar + flowtech afterburner dämpare alltihopa i 3" behövde inte kapa ett enda rör bara att skjuta ihop bitarna och klammra(tur antagligen) jag vet att det inte funkar så bra med klammer men det fanns inte tid förra våren att svetsa... okej jag ekänner att det hjälpte att ha fuelcell men så svårt var det inte..