handdator

Visa fullständig version : Skall jag slå till?

Dalav8
2009-11-01, 18:08
Nu har jag hittat en intressant bil. En Plymouth satellite 72:a med en 318.
Hur mkt effekt har en sån??
Lådan växlad tidigt mellan 2-driven vid lågt gaspådrag. Justeringssak eller sliten låda?
Annat att tänka på när det gäller den modellen?? Dyra delar? tillgång på delar?

Tack på förhand från en snubbe som är hyper..:good:

MeFirstCharger70
2009-11-02, 07:54
318 motorn är en "ekonomi" motor, jämnför den med en gammal Volvo B18 motor... Effekten är lite svår att säga, eftersom man mätte effekten på olika sätt. Gross ligger på 230Hk och NET på 150Hk...

Det går att tok trimma 318 motor.. En 318 motor med +400Hk är rätt så ballt...

http://www.popularhotrodding.com/enginemasters/articles/mopar/0667em_mopar_318_engine/index.html

http://www.carcraft.com/techarticles/ccrp_0401_mopar_318_engine/index.html

Automat lådan växlar rätt tidigt mellan 1-2 vid lätt gas pådrag, en ekonomisk orsak (Min Volvo gör likadant) Testa istället att köra runt 50-60 och tryck hårt ner gas pedalen, då ska lådan växla ner snabbt, det är ett test som säger mer om hur lådan fungerar.

Sen det där med "dyra delar" och att leva med en 37 år gammal bil...

Bilen kommer att göra dig besviken flera gånger än du anar, du kommer tidvis att hata den. Dina pengar kommer att försvinna ner i ett svart hål... Din fru/tjej kommer troligen att hata bilen.. osv.. osv... MEN när den ibland fungerar perfekt då är det inget som känns bättre!!!

Mopar delar kostar oftast lite mer än till Cheva/Fård. Kolla noga så det inte finns en massa rost!!! Det är bra att ha med en polare som kollar lite extra, när man själv är upprymmd och ska minsan köpa jänkke bil, tänker och ser man inte saker och ting klart. Man missar en hel del som senare kommer orsaka en massa svordomar, tro och lita på mig när jag säger det här!!!

Kolla följande:

ROST!!! ROST!!!! ROST!!!! Kolla noga runt vindrutan och bakrutan. Sparklådorna. Undersidan av dörrarna. Golvet.. osv... Plåtdelar går att få tag på ,men vissa av plåtdelarna kostar jäkla mycket...

Elsystemet??? Sätt in huvudet under instrumentbredan och kolla hur ser det ut?? Är det en massa kablar som som är dragan som av en tattare??? Elproblem suger så någonting in åt helv..te!!!

Kolla bussningar och fjädring. Det är inte svårt att byta bussningar och renovera en framvagn, men det är ett skit jobb som suger maxat...
Låter det om bakaxeln? Den ska vara tyst när bilen rullar.
Rulla bilen, den ska rulla lätt, gör den inte så ligger bromsarna på, osv..
Testa bromsarna..

Lyssna hur motorn går, den ska inte ha en massa konstiga oljud..
Lukta och titta på motor oljan när motorn är vid normal temp. Kolla samtidigt oljan i lådan, oljan i lådan ska vara röd o fin, inte lukta brännt...

Kolla noga på ALLT!

Sen innan du bestämmer dig för att byta pengar mot bilen. Räkna till 10 och fråga dig ännu en gång -Är det här ett bra köp eller ska jag vänta och se om det kommer något bättre???

Lycka till...

Mvh. Tom

Feffe
2009-11-02, 13:33
Sist men inte minst, när du kollat allt enligt Tom, så känn efter om köpet känns rätt i maggropen. Minsta tvekan så är det bättre att avstå från affären.

Feffe
2009-11-02, 16:11
Förresten, du har inga bilder eller länk till bilen?
Vore kul att se.

Pianoman
2009-11-02, 18:43
För att ge lite perspektiv så tog det mig 6 år att få händerna på rätt bil för mig.
Det var värt att vänta på.... Men känns det rätt så slå till.

Dalav8
2009-11-04, 20:08
Tack för grym info pojkar!
Här är Satelliten
http://www.blocket.se/vasternorrland/Plymouth_Satellite_72_24161452.htm?ca=6&w=3

Har även kikat på denna. Ska åka och titta på dom i helgen!!
http://www.becksamericanmotors.com/apps/photos/album?albumid=1629183

Hmm.. 318 = b18 ...... Känns ju inte så kul. Är dom verkligen sååå slöa?:eek:

mopar62
2009-11-07, 21:28
Hmm.. 318 = b18 ...... Känns ju inte så kul. Är dom verkligen sååå slöa?:eek:[/QUOTE]

Med en 318 så får du en b-body som gör 0-100 som många andra standard bilar nu för tiden... kalkyleras fram enkelt, hästkraften/bilens vikt, :D men sedan spelar vridmomentet in också.

Har själv kollat några gånger på den annonsen på blocket, den ser fin ut.

Lycka till med ditt val!

Pianoman
2009-11-08, 10:29
När vi ändå pratar motorer....
Om du vill ha en schysst bil att glida runt i så spelar det inte så stor roll egentligen vad som sitter i. Har du inte raceambitioner så funkar nog en 318 bättre än en 440 som drar 3 liter milen s.a.s
Om du däremot redan blivit smittad av fartdjävulen så leta efter en bil som redan har lite mos i sig. Om man inte absolut vill göra saker själv så är det oftast ett billigare alternativ i längden.
Nu kan jag inte Chryslers motorer direkt, men polarens Demon med 318 gick ändå bra med lite vassare kam och insug samt 2.5" system. Ingen raket men det räckte för "husbehov".

Dalav8
2009-11-08, 21:44
Jag slog inte till på den....
Däremot blev det nåt som troligtvis inte klassas som en muskelbil. En Buick Riviera 1967 med 430.
Körde hem bilen (40 mil) i mörker med sterarinljusliknande halvljus.
V I L K E N R E S A!!!:redface:

Bilen är riktigt skön att köra iallafall och ser helt ok ut. Ställer in den i garaget nu och väntar in nästa sommar.
Tack för åsikter och synpunkter som ni gett.

Nisse Hult
2009-11-08, 23:32
Kanske inte en muskelbil men en bil eventuellt med muskler, som kan vara minst lika rolig.
Fast,nja. Med samma framdrivningssystem som en trehjuling, FWD... ;)

Sådana där resor har vi alla varit med om, nu var det din tur... :)
Har själv kört hem bilar i månljus och häng efter någon annan bil i kolmörkret...

Och medan du väntar på nästa sommar är det väl lite att pyssla med antar jag.
Se över stearinljusen kanske, samt ta lite bilder och lägga upp här
så att alla får lite att värma sej med i vinterrusket.

Feffe
2009-11-09, 17:06
Grattis, cool vagn. Det var Buicks systervagnar Olds o Caddy som vart framhjulsdrivna 1968
Bilder, bilder, bilder......

Dalav8
2009-11-09, 20:43
Jo , tycker att bilen känns helskön. har dock bara kört 4 andra som jag kan jämföra med. Amc Javelin -74 360 , Plymouth Satellite -72 318 , Dodge Charger -72 318 och en Corvette -84. Av alla dessa så är Buicken klart skönaste kärran att köra. Inte den snabbaste dock.

Här kommer en bild tagen med mobilen ikväll.:good:

Feffe
2009-11-09, 20:51
Riktigt frän!!

Nisse Hult
2009-11-09, 21:12
Grattis, cool vagn. Det var Buicks systervagnar Olds o Caddy som vart framhjulsdrivna 1968
Bilder, bilder, bilder......Jag gjorde en sökning på Buick Riviera 1967 FWD inatt och fick en massa träffar på det.
Men inte en enda nu...
Måste vara nå´t fel på internet! :p

Feffe
2009-11-10, 16:07
Jag gjorde en sökning på Buick Riviera 1967 FWD inatt och fick en massa träffar på det.
Men inte en enda nu...
Måste vara nå´t fel på internet! :p

LOL!! ;)
Ja du ser, man vet inte riktigt om man kan lita på "nätet".

Gurragas
2009-11-10, 19:25
Riktigt cool :good: