handdator

Visa fullständig version : Subframe Connectors,, behövs det?

Olle B
2003-12-07, 11:04
Ok,, jag är i valet och kvalet ifall man skall eller inte.
Vadå?
Jomenvisst,, subframeconnectors.
Någon form av uppstyvning av chassi/ramen på min gamla jänkebil.

Det finns en massa parametrar att ta hänsyn till, såsom hur skall de fästas,, är det lönt att göra det ifall man inte gör det 100,, eller skall man göra det överhuvudtaget.

Även sådana saker som nytta kontra ev värdeminskning skall man kanske ta hänsyn till!?

Vet inte om det påverkar värdet så väldans mycket, men bilen är en matching # Challenger R/T Cabbe och dom betingar ju ett visst värde.

Ramarna på våra gamla cabbar var väl inte så där super redan från början, men dåligt material/plåtkvalité med trettio års utmattning har nog satt sina spår och gjort det ännu värre.

Har två länkar där det även finns en del bilder.

Här är en "radikal" uppstyvning med uppkapning av golv, inte så komplicerat egentligen, och OK,, det går ju att återställa:
http://www.magnumforce.com/challenger1.htm

Här är en lite "snällare" variant utan att kapa golvet:
http://www.bigblockdart.com/connectors/connectors.htm

Slutligen lite litteratur i ämnet:
http://www.swracecars.com/books.html

Så,, era synpunkter,, behövs det, och då menar jag inte för att kunna ta rondeller i 120, utan för att bilen skall överleva med sina 500 mil om året i ett allt mjukare chassi eller är detta överkurs?

Någon som har gjort detta på sin cabbe eller ännu hellre sin Challenger/Cabbe??

MVH Olle B

Nova67ss
2003-12-07, 16:15
Till Cheva har man alltid kunnat välja "Bolt on" eller "weld in" subbframecon..

Oavsett är det en investering i bilens styvhet då motor/vridstarka bilar brukar tvista chassiet efter ett antal år..

Gör en kontroll av bilen.. pumpa däcken till samma tryck runt om, ställ bilen på plant underlag, gunga bilen i alla hörnen flertal ggr och gör ett avslutande pumpning mitt på huv och bagage...

Ta en tumstock och mät överkant på hjulhusöppningarna och jämför frasidans höger mot vänster och gör lika bak.. sen mäter du tröskelhöjder båda sidor vid samma punkter och gå framifrån och bakåt.. jämför högersidan mot vänstersidan...

Skulle tro att din bil redan är högre på vänster sida mot höger sida från fronten räknat.. är det lite värre så blir den högre på höger sida mot vänster sedan du passerat "mitten" ung vid bakkant på dörren..

Sätter alltid "subbar" på mina bilar just in case...

Nova67ss
2003-12-10, 10:29
http://www.2quicknovas.com/subframeconnectors.html

En kille som gjorde egna med lite foton på hur arbetet gick till och såg ut.

jannes
2004-01-25, 13:42
Om du har en "numbersmatching" bil så tycker inte jag att du ska göra en sån här sak. Möjligen den snällare varianten.

Ennumbersmatching bil är så värdefull att minsta ändring kan sänka värdet på den markant.

Men det är din bil och beslutet är ditt. Om du vill ha en styvare kaross/chassie så är detta ett enkelt och bra sätt att göra det på. Det gör stor skillnad. Men du märker bara skillnaden om du kör bilen hårt. Ska du bara glid och någon enstaka gång gasa vid rödlyset så klarar du dig utan detta.

Janne

ztellan
2004-01-29, 15:59
När det gäller valet av bolt on eller weld in så läste jag i en amerikansk handbok.. (The Mustang Performance handbook).

Författaren påstår att de bultarna som följer med i "bolt on"-kiten på sin höjd är till för att hålla subframesen på plats medan du svetsar....
Ska det göra nån nytta måste det svetsas enligt mångas utsago.

MVH Ztellan

Olle B
2004-01-30, 12:13
Här är lite läsning i det aktuella ämnet!

http://board.moparts.org/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Board=QuestionAnswer&Number=329380&page=1&view=collapsed&sb=5&o=31&fpart=all

MVH Olle B

MeFirstCharger70
2004-02-02, 12:57
En liten stilla undran och en tanke som slog mig...

-Om man svetsar fast subframe conectors så tar man ju bort flexen ur chassiet på bilen, ok. Men blir bilens chassie för stel så kommer man ju bara att bränna sönder bakdäcken, eftersom du INTE kommer att få tillräckligt med fäste för dina bakdäck pga att utan flex i chassiet trycks inte bilens bakparti neråt. Sätter du subframe conectors bör du oxå köra med slicks baktill för att få ett vettigt fäste.

Kolla in dragracing bilarna, deras chassie flexar ju som ett fiskespö, detta för att få ordenligt med fäste för bakdäcken. Tänk oxå på att dragracing dämpare är ju mjuka som gelé..

Alltså ska du köra fort rakt fram tror jag inte att subframe conectors är så smart, men ska du utmana någon Impreza på en krokig skogs väg så får du nog oxå installera en bur innuti din Challenger för att få den rikigt stel + Öhlins dämpare i alla fyra hörn.

/Tommen

Tuk Tuk
2004-02-02, 15:16
Tommen
Chassiet ska inte flexa, fjädringen ska göra det arbetet.
Subframe conectors bör alltid användas om man har tung bil och mycket effekt. Har sett exempel på bilar som spruckit pga för mycket flex i karossen.

MeFirstCharger70
2004-02-02, 21:45
Jo, jag vet och förstår att bilen inte bör ha en massa flex i chassiet, utan vad jag var ute efter var att jag into tror att det är bra om bilen blir alltför stel. Jag tror den blir bökig att köra, om du inte har en bil som e avsedd för bana. 70-tals muskelbilarna är ju konstruerade att förflytta sig snabbt rakt fram, inte ligga som ett strykjärn efter krokigiga vägar. Så i princip har du hela bilens konstruktion emot dig.

Dessutom har du ett helt stelt chassi och för mjuka dämppare gungar ju bilen fram som en båt.

Alltså, poängen ligger väl att få en ballans mellan stelhet och rörelse i chassiet. Vissa delar av chassiet bör ju röra på sig lite gran Hur man kommer fram till den ekvationen har jag inget svar på just nu, men det lär väl komma med tiden och lite experimenterande.

Börjar man göra chassiet stel så bör man oxå installera en sk. Pinion Snubber ovan bakaxeln. Har du en riktigt sju helskutas vrid ur din motor kommer bakaxeln förr eller senare att hamna inne i skuffen, eller så gör du den närliggande däck firman mycket lycklig.

Så om min teori stämer i verkligheten så bör man noga anpassa stöt dämparna till hur vrid styv och "hårt" chassie man har. Så ställbara ex. Koni dämpare vore då ett lyckat köp, eller om man ska vara värst så Öhlinsare och ha tillräckligt tjocka/smala torrosions stavar för sin Mopar.

/Tommen

Nova Jörgen
2004-02-02, 22:35
Ett flexande chassi på en bil med fjädring, är inte bra vare sig det ska svängas eller köras rakt fram. Flexar chassit så får fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare inte möjlighet att utföra sitt "arbete" på rätt sätt. Dessutom så ändrar sig framvagns, bakvagns och styrvinklar på ett okontrolerat sätt. I Dragracing sammanhang är ett flexande chassi ett elände när du ska försöka justera till greppet maximalt.

Dragracingbilar utan fjädrade axlar t.ex dragsters och funnycars byggs däremot med ett visst flex i chassit.

Några av anledningarna till att gamla jänkare är så mjuka i konstruktionen har med komforten att göra. Samt att det skulle vara billigt att bygga bilen. Det var enklare och billigare att ha mjuka karosser och stora mjuka gummibussningar i fram och bakvagn än att lösa problemet med avancerade hjulupphängningar.

Mvh.

Growlmaster
2004-02-03, 18:57
Man bör även betänka detta med att en bil som körs mycket, inte bara rakt fram, kan bli "för" styv.
Som en bilplåtslagare/svetsare (med drygt trettiofem års erfarenhet) sa åt mig. "Du kan alltid bygga en bil med stabiliteten hos en stridsvagn i chassi och/eller kaross men då får du räkna med att det kommer surt efter någon annanstans i konstruktionen." mao. kedjan är aldrig starkare än sin svagaste länk... Att bara sätta subframe connectors utan att följa efter med resten av konstruktionen (som är byggd för att lira ihop i originalutförandet) kan ge upphov till materialutmattning och därmed brott i andra svagare delar av chassit eller karossen. Jämför med att hiva ner en herrejösses-trimmad bigblock med en preppad automatlåda i farsans sunkiga 240 utan att byta bakaxeln. Den är säkert skitkul att köra de tio metrarna man nu kommer... :wink:
Vissa bilar har dessutom sk. krockzoner som är gjorda för att vara mjuka och absorbera krockenergi genom att knycklas ihop vid en kollision. Tanken är att bilen skall bli skrot men förare och passagerare skall klara sig, inte tvärtom! Det är lätt att glömma bort såna saker när man glad i hågen står med svetsen i hand och skall styva upp favoritbilen för att få en potentiell BMW-dräpare... :twisted: Det spelar ju dock mindre roll om bilen aldrig körs på gatan...

MeFirstCharger70
2004-02-03, 21:20
Jag håller helt med Growlemaster* här. Jag tror oxå att det är bra att vi får igång en diskussion, det är ju det enda sättet vi kommer att lära oss någonting och kunna få fram en bra resultat.

Jag tror hårt och fast att det ska förekoma ett visst flex i chassiet. Man ska oxå komma ihåg att det inte räcker med att svetsa fast en massa järn på bilen och byta fjädrings delar till andra. Alla dessa saker ska sen oxå jobba ihop på ett bra och vettigt sätt, så att du får ut den bästa prestandan ur din bil.

Hur man kommer fram till den ekvationen kan jag inte svara på, utan det kräver säkert massor av byggande, testande, matematiska uträkningar och framför allt både teoretisk och praktisk erfarenhet om hur en viss omändring i chassiet förändrar/påverkar bilens uppförande.

Visst kan man bygga sin bil lika stel som en pansarvagn, men jag är mycket skeptisk till att en sån bil komer att vara en njutnung att köra.

Man kan säkert förbättra chassiet och göra det stelare och bygga om hjulupphängning, byta ut stötdämppare och bladfjädringar, men jag tror att utan massiva modifieringar kan man inte förbätra en +30 år gammal design så värst mycke. Det bästa alternativet vore ju att bygga ett helt nytt chassie och hjupupphängning/fjädring på bilen, men det är något som jag inte tänker göra med min Charger.

cyclone_gt
2004-02-04, 08:58
nu undrar jag om diskussionen inte gällde om man skulle ha subframe connectors eller inte??? men det är som nova jörgen och TukTuk skrev... är du ute efter en mer exakt bil som svara på chassie inställningar så ska du inte ha nåt flex... för flexxet kan du inte kontrollera men stötdämpare/fjädrar/krängare kan du kontrollera
vad är det för ide att lägga ut tusentals kronor på bra komponenter om dom inte gör jobbet för dig???

är du ute efter att ha en bekväm bil som du ska gasa med om det råkar stå nån bredvid dig vid nästa rödlyse... då räcker det nog med en bra bussningar och fräscha stötdämpare/ fjädrar....

jag har varit inblandad i flera banracingbyggen där vi har haft problem med att chassiet har gett sig...även fast vi gjorde drastiska chassie ändringar så ändrades inte resultatet nämnvärt....

bestäm vad du ska ha bilen till...sen får du bita i det sura äpplet :mrgreen:

det finns tyvärr inge genvägar till framgång...tro mig för jag vet...

Tuk Tuk
2004-02-04, 13:20
:lol: vad ska man säga?
Ska kanske maila denna tråd till Jean Todt i Ferrari-stallet så kan han bygga in lite flex i chassiet :wink: