Visa fullständig version : Slicks och vettebakaxel
r0ffe4u2
2003-12-04, 13:56
Är det nån som vet hur hög hastighet man behöver för att få slicksen att "slungas ut", 150km/h, 200km/h eller högre?
Och hur hög effekt tillsammans med slicks tål en vetteklump utan att gå sönder? Hur hög effekt kör ni med utan att det går sönder nåt?
Nova Jörgen
2003-12-04, 22:52
Är det nån som vet hur hög hastighet man behöver för att få slicksen att "slungas ut", 150km/h, 200km/h eller högre?
Det beror på Däcket och fälgens bredd samt omkretsen på däcket.
Jag åker 9x29,5x15 på 8 tums fälg och mina slicks växte ungefär 20 mm i radie när jag kom upp över 150km/h. Då tog det nämligen i bakre/nedre hörnet på hjulhuskanten. Men det fixade sig med en slägga. :twisted:
Breda däck med stor diameter på smal fälg "växer" förstås mer och vid lägre fart. Det skiljer en del mellan fabrikaten också.
r0ffe4u2
2003-12-05, 12:41
Nu blir det att ta fram miniräknaren och se vad det blir för skillnad i hastighet.... 20mm på radien blir bra mycke på omkretsen......!! Låter perfekt!! :lol:
Off topic kanske, men är det nån som funderat på marktryck per cm2??
Tycker det borde finnas nån gräns för när det blir "för mycket" gummi i marken... dvs marktryck per cm2 minskar?? Kan man kanske rentav tjäna på att köra smalare slicks för att öka trycket?? Bara en tanke detta..
/Stefan
Nova Jörgen
2003-12-05, 18:18
Off topic kanske, men är det nån som funderat på marktryck per cm2??
Tycker det borde finnas nån gräns för när det blir "för mycket" gummi i marken... dvs marktryck per cm2 minskar?? Kan man kanske rentav tjäna på att köra smalare slicks för att öka trycket?? Bara en tanke detta..
/Stefan Har haft samma frågeställning och alltid fått ungefär samma svar. Har du för litet marktryck är det ett chassie problem och inte ett däck problem.
Om man jagar dom sista tusendelarna så är den roterande massan och rullmotståndet nåt att tänka på med ett "för stort" däck. Kan man få maximalt grepp med ett mindre däck så finns det tid att tjäna. Framför allt på en hästkraft-svag bil. Nu pratar jag bara om Dragracing, hur det funkar med annan racing :?: :?: :?:
Ha'de
Exakt i dom banorna jag funderar.... den roterande vikten i ett "för stort" hjul är ju bara dödvikt man släpar på... det borde ju gå att räkna ut hur mycket mer effekt som krävs för att dra igång ett t.ex. 5kg tyngre hjul...
Ok, köper resonemanget med chassit :)
Nova Jörgen
2003-12-06, 09:36
Det är väldit viktigt att man har en rak bakvagn, särskilt med breda slicks. Om man har en grads toe in eller toe out på bakaxeln, så får man ett fruktansvärt rullmotstånd av slicksen.
Det är faktiskt inte ovanligt att detta förekommer på bilar med stel bakaxel, då bakaxelbanjon gärna kroknar vid dragracing körning om den inte är ordentligt förstärkt. På en 'vette med sin delade bakvagn med bärarmar och sånt är det så självklart att kontrolera bakhjulsvinklarna.
Vi andra med stel bakaxel tänker inte alltid på att göra sånt. :oops:
Likaså är det viktigt att bakaxeln sitter exakt 90 graders vinkel mot chassits längdsgående mittlinje. Gör den inte det så sitter man och "styr emot" för att bilen ska gå rakt på strippen. Då blir det också en massa rullmotstånd och tidsförluster.
Ha'de
Men vaf*n... nu måste jag ju ner och mäta axeln ;)
Varför har jag inte ens funderat på det?? Självklart att det måste vara spikrakt, men det är väl som du säger, att man inte funderar i dom banorna med stel axel...
Finns det nån uppfattning vid vilka effektuttag man bör "brace"'a axeln??
Nova Jörgen
2003-12-09, 23:51
Men vaf*n... nu måste jag ju ner och mäta axeln ;)
Varför har jag inte ens funderat på det?? Självklart att det måste vara spikrakt, men det är väl som du säger, att man inte funderar i dom banorna med stel axel...
Finns det nån uppfattning vid vilka effektuttag man bör "brace"'a axeln??Svårt att svara på vid vilken effekt man bör göra det. Det beror på bredd, typ av axel, hur den är upphängd, var bakvagns infästningarna sitter, m.m.
Åker man transbrake eller manuell låda och slicks då behöver man inte ha mycket effekt innan det är nödvändigt att förstärka bakaxelbanjon. Eftersom "knycken" eller slaget när man ska av startlinjen blir så mycket kraftigare än med en vanlig automatlåda.
Mvh.
Nova Jörgen
2003-12-15, 20:23
Stefan.
Nåå...
Har du varit framme med måttbandet än??
Inte ännu, håller på med fästen till konsollen, eldragning till gasen, packningar till insuget, kontrollmätning av lambdasonderna osv osv :)
MEN, det står på "Att-göra" listan!!! ;)
Däremot väntar jag nog med att förstärka axen, har på känn att man förmodligen behöver sätta upp den i en jigg för det......
/Stefan
Nova Jörgen
2003-12-15, 21:16
Inte ännu, håller på med fästen till konsollen, eldragning till gasen, packningar till insuget, kontrollmätning av lambdasonderna osv osv :)
MEN, det står på "Att-göra" listan!!! ;)
Däremot väntar jag nog med att förstärka axen, har på känn att man förmodligen behöver sätta upp den i en jigg för det......
/Stefan
Jepp, rätt sätt är att kapa loss yttre ändarna på banjon (hjullagerlägena). Svetsa dit förstärkningen. Grov rikta, sätta upp axeln i jiggen och sen dit med ändarna igen. Då får man alla lagerlägen i linje.
Den där att göra listan har en tendens att bli längre. För varje grej man bockar av som färdig, har det alltid kommit till två nya. :shock: :shock:
Ha de'
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.