Visa fullständig version : Hur snabbt på 402m?
jobbar lite med min första bil nu, har tänkt att köra lite bracket i sommar och allmänt glida runt och mysa i mullret. men jag har ingen aning om hur fort det kommer gå så jag undrar som sagt:
vilka tider kan jag räkna med på 402m?
Bilen är en plymouth duster -72 som väger 1500kg med 8 3/4 axel. utväxlingen är 4.10. motorn är en 360" med standardkolvar (8.5:1 kompression tror jag), lätt portade toppar, carter 625 gasare och kammen blir nog en trimkam med 290 graders duration 0.50 i lyft(vet inte om det kanske blir lite våldsamt?) och torker insug. lådan är en 727 med shiftkit.
någon som kan gissa?
Turbo Uffe
2003-12-02, 22:23
13.7 utan slicks och 13.4 med slicks....
Återkom i sommar och berätta hur lite fel jag hade. :wink:
Nova Jörgen
2003-12-02, 22:52
Jag tippar på en 13,50 ungefär, med slicks, under förutsättning att du har en turbin som stallar runt 3000 varv. Jag tror att det är lite mycket med 4,10 i bakaxeln, om du inte åker riktigt höga däck. Precis som Uffe hoppas jag att du återkommer i sommar så vi får se hur nära vi kom :)
Mvh.
Det låter som fina tider :D
jo utväxlingen är nog lite hög, men hela motorn byggs på billigast tänkbara sätt och lånade delar :D behöver en sommar till att hamstra på mig grejjer och sånt, vill ha mer och manligare saker :wink: studiebidrag och små extraknäck ger inte mycket $$$
men tack för hjälp och jag lovar att jag kommer berätta när första tidkortet ligger i handsfacket!
mvh jocke
MrGasser
2003-12-04, 16:45
Tänkte höra vad ni har o säga om mitt projekt! :D
Motor: 283cui, portade toppar(vet ej vilket gjutnummer), Weiand 2-plansinsug, kompet vet jag ej :?
Kamtider(kan va fel, förstår mig inte på kamkortet ordentligt): 204graders duration på insug och 214grader på avgas, lyft är 0.420 på insug och 0.442 på avgas.
Växellåda: Muncie M21, antagligen med lättat svänghjul och starkare koppling, får se vad ekonomin tillåter.
Axel: 8 3/4, upphängd i bladfjädrar, dock med tractionbars och en ev. diff(återigen ekonomin)
Däck: 225/70-14
Vikt: 1390kg
:D
283cui, portade toppar
Hmmm.... går det inte att bygga en 302 på det där?? 4tum borr å 3tum slag.... en överkvadratisk snurra med potential för 9000 rpm ;)
Det är ballt med småblockare som varvar duktigt å manuella lådor till det :)
/Stefan
Nova Jörgen
2003-12-05, 18:56
283cui, portade toppar
Hmmm.... går det inte att bygga en 302 på det där?? 4tum borr å 3tum slag.... en överkvadratisk snurra med potential för 9000 rpm ;)
Det är ballt med småblockare som varvar duktigt å manuella lådor till det :)
/Stefan Japp en underbar kombo.
Åkte med 0,060 borrad 283" (292 cu. in.) och manuell låda i min första Nova, en -68. Den vägde ca 1450kg på startlinjen. Oportade musse toppar, Kam med massor av duration men inte mer än 0,490 i lyft. 12,5:1 i kompression, Viktor JR insug och 750 dp. Varvade 8000+. Åkte som bäst 13,13s. 163 km/h. Men det var 1986. Det kostade mycket delar i drivlinan att "sidsteppa" kopplingen på 5500-6000 varv när jag skulle av startlinjen.
Hade jag tid och ork skulle jag prova hur fort det skulle gå att åka i dag med en liknande men uppdaterad kombination.
Ni kan ju alltid försöka räkna ut ET med den här... Vet ej hur den räknar ut det... Tror dock inte den är så exakt...
http://users.erols.com/srweiss/calcehp.htm
Enligt den så skall jag köra på 11.63 sek! Tror inte jag kommer att göra det, men vi får se...
Jag har en Pontiac Firebird -71 med 464" (ca. 460hk) och manuell Super T-10 låda.
Formula
Ni kan ju alltid försöka räkna ut ET med den här... Vet ej hur den räknar ut det... Tror dock inte den är så exakt...
LOL, enligt den där skall jag åka på 9.9.... josäääkert ;)
Hoppas dock på mitten tior men kommer även bli nöjd (till att börja med) om Darten fixar höga 11or :)
Kan iofs tipsa om sajten http://www.performancetrends.com/
Där finns en hel drös med seriösa programvaror, bl.a. Drag Racing Analyzer. Kan väl säga att den behöver *några* fler parametrar än föregående sida :)
Å till dom mindre nogräknade kan jag ju viska att det finns crackar till många av dom prog som finns på sidan ;-)
Nova Jörgen
2003-12-08, 22:24
Dom flesta av programmen räknar med, en för dragracing maximalt utvecklad bil på en bra bana. Men hursomhelst är det förbaskat roligt och sitta och "spåna". Tänk vad fort det skulle gå om det fanns tillräckligt med tid och pengar. :twisted:
Nova67ss
2003-12-09, 09:17
Vi får bli "Bench racsers" allihopa och knappa drömbilar och skryta för varandra hur snabba vi är :lol: :lol:
MrGasser
2003-12-09, 13:03
Vi får bli "Bench racsers" allihopa och knappa drömbilar och skryta för varandra hur snabba vi är :lol: :lol:
www.midnitechallenge.com :D
Nova67ss
2003-12-09, 13:49
Hmmm, ska försöka fatta hur man gör..
Har skaffat ett "konto" iaf..
Kör du detta???
MrGasser
2003-12-11, 18:20
Hmmm, ska försöka fatta hur man gör..
Har skaffat ett "konto" iaf..
Kör du detta???
Gjorde för ett tag sen, men jag tröttnade...
Samma här, verkade rejält krångligt.....
Fan att det inte finns några bra dragracingspel.... :(
Nova67ss
2003-12-12, 13:07
Har Burout dragracing pro hemma, har dock aldrig tid att köra det.. om det funkar på denna dator..
Grabben ska köra Warcraft 3 eller nåt spel med nordiska, grekiska, egyptiska gudar i.. och han är bara 8...men redan bättre pådator ån mej.
Ja nu börjar det dra ihop sig.. i trådstarten så undrade jag om någon kunde gissa sig till min tid på 402m och jag lovade att återkomma med resultat till sommaren..
Sundsvall lördag och söndag blir det upp till bevis iaf :D och jag hoppas på en mitten 13 tid! Facit kommer förmodligen på måndag 8)
WestbayCruiser
2004-09-28, 22:21
Vad blev det för tid?
Fomoco Jeppe
2004-12-22, 15:41
vad är det för åldersgräns på det här... måste man ha körkort etc
8.46 på 201m blev det :D
Vad blir det "omräknat" till 402m?
Formula
ja, ingen aning faktiskt :) men siktar på en 12:a i sommar, har licensen, fordonstransport och stripp legal bil nu till sommaren, så det blir bracket körning hela sommaren förmodligen :)
Patrik 440
2004-12-25, 23:18
"Bara" två sekunder snabbare då än min Newyorker på närmare 2200kg. :)
Siktar på att komma under 10.00 nästa säsong.
Mvh Patrik
Vad blir det "omräknat" till 402m?
Formula
http://cochise.uia.net/pkelley2/eight-to-quarter.htm
mvh.
Trevligt :D ..vad för 60ft och slutfart?..e bara nyfiken :wink:
60 fot var ca 2.00 och slutfarten 139km/h. men blir ny converter nu, fick starta på 2100 varv i sommras och effekten börjar väl komma vid 2800-3000 ungefär :oops:
tabellen säger att jag skulle ha kört ca 13.18 på 402 :D
Nova67ss
2004-12-30, 15:59
Så liten skillnad på var effekten kommer och stallvarv...
stallade du bilen med fot på bromsen och sen varvade upp bilen tills den nästan inte gick hålla kvar??
Ifall du gjorde detta prova att flasha turbinen nästa gång, det ska/kommer att ge ca 300 rpm mer i varv innan turbinen låser upp..
Kör hårt på nya året :lol:
provade att starta på alla möjliga vis utan någon märkbar skillnad på 60 foten, men ny turbin behövs verkligen för nu är det som sagt inte bra.
jag lovar att köra hårt 2005 :twisted: och det får du göra själv också för den delen :wink:
regens sum
2005-01-05, 23:40
Jag har alltid trott tills för ett par år sedan att när man står vid granen skall varva upp motorn till önskat varvtal beroende på stallspeeden på turbinen.
Men flera har sagt att man skall stå på tomgången och när det är dax så stampar man plattan mot mattan för att då skapa effekten att bakdäckena skall slå ner i asfalten i startögonblicket.
Är det någon som har erfarenheter och kunskaper om detta.
Vad betyder "flasha turbinen"?
Turbo Uffe
2005-01-05, 23:50
Det finns de som kör i SS med 7000 stall på convertern.... ju mera varv man får upp i maskin ju hårdare kan man kliva av och få bra tider.
Nu pratar vi alltså bra chassie,slicks,häftig maskin och tokpreppad låda.
Om man kör med helt vanliga däck på strippen uppstår problemet att de slirar som sjuttsingen på en preppad bana, sämre grepp än på gatan alltså, då kan man diskutera huruvida man skall stalla eller inte.
Nova Jörgen
2005-01-06, 20:26
Jag har alltid trott tills för ett par år sedan att när man står vid granen skall varva upp motorn till önskat varvtal beroende på stallspeeden på turbinen.
Men flera har sagt att man skall stå på tomgången och när det är dax så stampar man plattan mot mattan för att då skapa effekten att bakdäckena skall slå ner i asfalten i startögonblicket.
Är det någon som har erfarenheter och kunskaper om detta.
Vad betyder "flasha turbinen"?Om du har en låda utan transbrake så är det offtast bättre att starta från tomgång eller bara lite högre varv. Det är det som kallas att flasha turbinen.
Stallar du upp turbinen max så förspänner du chassit så att det inte finns någon arbetande rörelse kvar när du släpper bromsen i startögonblicket. Det kan tiil och med bli så illa så att chassit "faller tillbaka" och motarbetar däckens möjlighet till att greppa. Du har också något som kallas momentomvandling i turbinen, vilket multiplicerar vridmomentet som motorn lämnar. Maxstallar du turbinen så utnytjar du inte det. Har fått detaljerna kring hur det funkar förklarat för mig en gång i tiden, men förstog inte allt då och har glömt en del nu :?
En annan viktig detalj i sammanhanget är att motor, turbin och chassi är anpassade efter varandra..
Det enda som talar om vad som är rätt, är trots allt siffrorna på tidkortet. Det är bara att exprimentera och se vad som går fortast.
Ha de'
Min garagekompis berättade något intressant. Han kör i Super Smallblock. Han hade mycket svårt med fästet. Givetvis hade han 4-link, slicks etc etc etc. Bilen är en rörrams bil...
Han startade med däckspinn och långt ut på banan så tryckte han på gasen och det spann bara ännu mera....
En dag så testade han helt enkelt att trycka på gasen i starten (dubbla system som tillsammans ger 400hk). Bilen fick perfekta chassiereaktioner, sätter sig direkt och inget hjulspinn!!! :shock:
Fast det låter underligt så gjorde de extra hk att han fick fäste! :D
Med detta kan man ju dra paralleller ang hur man skall starta med en "vanlig" bil. Om man har en turbin som stallar 3000 så skall man inte bromsa upp den utan helt enkelt bara gasa från tomgång!
Jag skall testa mig fram i sommar!
Formula
Nova Jörgen
2005-01-06, 23:14
Min garagekompis berättade något intressant. Han kör i Super Smallblock. Han hade mycket svårt med fästet. Givetvis hade han 4-link, slicks etc etc etc. Bilen är en rörrams bil...
Han startade med däckspinn och långt ut på banan så tryckte han på gasen och det spann bara ännu mera....
En dag så testade han helt enkelt att trycka på gasen i starten (dubbla system som tillsammans ger 400hk). Bilen fick perfekta chassiereaktioner, sätter sig direkt och inget hjulspinn!!! :shock:
Fast det låter underligt så gjorde de extra hk att han fick fäste! :D
Med detta kan man ju dra paralleller ang hur man skall starta med en "vanlig" bil. Om man har en turbin som stallar 3000 så skall man inte bromsa upp den utan helt enkelt bara gasa från tomgång!
Jag skall testa mig fram i sommar!
Formula
Det du beskriver om din kompis bil är inte ett dugg underligt, en 4-Link bil har tillsammans med fjädrar och bra justerbara stötdämpare en oändlig mängd inställningsmöjligheter, att hitta rätt är inte enkelt. Efter att ha varit på Dave Morgans chassi seminarium förra vintern har jag fått en liten inblick om hur komplext ett 4-link chassi är och hur många variabler som påverkar det. Efter att ha fått en skaplig grundkunskap i hur man går tillväga med inställningar m.m. så är det riktigt kul att skaffa sig mer erfarenhet i ämnet. Då jag själv åker "standard" chassi med bladfjädrar så har jag övat på kompisens racerbil. Han verkar ganska nöjd med övningarna hittils.
Jag tog även ett djupt tag i plånboken och skaffade mig en riktig "corner weigth" våg och lite annan utrustning för chassi justeringar
http://www.intercomp-racing.com/detail.cfm?ItemID=234
Här är lite info och bilder när vi väger polarns Camaro
http://medlem.spray.se/jkracing/vagar.html
Glöm inte att det är viktigt att föra Loggbok när du håller på att testa dig fram.
Ha de'
regens sum
2005-01-07, 01:08
Det där med 4-link är intressant ämne men själv kommer jag att köra med bladfjädrar och cal-tracks och jag kommer att köra manuellåda.
En bekant till mig förklarade att 4-linkens uppgift var att slå ner (chocka) däcken i asfalten i start ögonblicketet för att få ett maximalt fäste och inte som jag trodde var dess uppgift att få bilen att niga i bak änden och pressa däcken i asfalten och få maximala krafterna att skjuta åt rätt håll så att säga, hoppas ni förstår vad jag svamlar om här på slutet:?.
Nova Jörgen
2005-01-07, 10:12
Det där med 4-link är intressant ämne men själv kommer jag att köra med bladfjädrar och cal-tracks och jag kommer att köra manuellåda.
En bekant till mig förklarade att 4-linkens uppgift var att slå ner (chocka) däcken i asfalten i start ögonblicketet för att få ett maximalt fäste och inte som jag trodde var dess uppgift att få bilen att niga i bak änden och pressa däcken i asfalten och få maximala krafterna att skjuta åt rätt håll så att säga, hoppas ni förstår vad jag svamlar om här på slutet:?.
Egentligen har ni lite rätt båda två, fördelen med ett 4-Link är att det går att välja hur mycket/lite du vill chocka bakdäcken i start ögonblicket. Sedan så är det faktiskt så att det nedre staget ser till att kraften från däckens arbete mot banan används för att skjuta bilen framåt. Ett par tractionbars (slappers) eller ladderbars använder det mesta av den kraften att lyfta chassit uppåt.
En bil som "niger" ner över bakaxeln lyfter så att säga upp bakaxeln i chassit och minskar därför däckens tryck mot banan, visserligen får du en viss tyngdpunkts förskjutning bakåt på det sättet. Kan du få bilen att röra sig uppåt i framänden utan att "niga" i bak så har du ökat däckens tryck mot banan både genom att 4-Linken "trycker" fast däcken mot banan och att tyngdpunkten flyttas bakåt i bilen.
Finnessen med allt det här är att man ska använda så lite som möjligt av kraften till att lyfta chassit/trycka ner däcken utan att det börjar spinna och i stället se till att bilen rör sig framåt. Vilket ger bättre tider.
Ha de'
Turbo Uffe
2005-01-07, 18:17
Sen är det ju naturligtvis skillnad att starta med broms på converter gentemot antingen transbrake eller lencolåda.
Som ni säger så "spänner" man upp chassiet med bromsmetoden medans transbrake metoden blir tillika en manuell start med koppling och chassiet får helt anra raktioner.
Jag för min del använder hellre transbrake än bromsmetoden..... återigen grepp, slicks och resten ni vet för att det skall funka.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.