handdator

Visa fullständig version : Startar Inte

Ron
2003-11-14, 16:01
Bakgrund – På väg för att hämta Sonen - bilen börjar missa – jag stannar och ser att det slår gnistor mellan fördelarlocket och tändspolen.
Isolerar så gott det går med tejp – startar- inga gnistor – kör vidare.
Börjar missa igen – missar mer och mer – skjuter – stannar.
Bärgningsbil hem.
Tar av fördelarlocket och bara att erkänna min bedrövliga service på tändsidan och skäms.
Köper hela rubbet nytt – ALLT !
Startar inte.
Dagsläge – Har gnista – Vet att tändkablarna sitter rätt – Får bränsle (även startgas) Men startar inte.
Egna Funderingar - Kan det ha blivit så mycket bränsle av mängder med startförsök att katten är full och tät?
Kan tändspolen vara dåligt att den ger gnista med löst stift men inte när stiftet sitter i motorn p g a kompression?
Experiment – OM jag medvetet flyttar tändkablarna på fördelarlocket ett snäpp fel åt endera hållet så tänder motorn till men startar inte.
Men om dom är där dom skall så är den totalt stendöd.
Alltså verkar det som att det finns någon mer moj som ger signaler om tändningen skall skötas och ger fel signaler.
Hjälp – Snälla kom med idéer – förslag – kommentarer om mina funderingar och är dom idiotiska så säg..... mycket tacksam för svar….Ron

Stefan N
2003-11-18, 02:24
Kan du inte ha skutit/förstört katten när du fick sådana snedtändningar!?

Och därmed täppt till i katten.

Garagekungen
2003-11-18, 19:06
På din beskrivning låter det som om den BARA skall gå (då allt är nytt och vackert) !!! 8)

Stilla undran, har du kollat att original fördelar lock och rotor "pekar" åt samma håll som den du nu har istallerat ??? (för du lyfte väl inte på hela fördelaren...) :roll:

Vidare - tändspolar (och liknande komponenter) kan om strömförsörjningen är dålig (gäller både jord och + kabel) ge en försvagad puls som inte "orkar" slå över gnistan mot kompressionen. Gnistan skall ju hålla ~ 8 - 25 kV vilket motsvarar att den skall orka slå över 3 - 10 cm i vanligt atmosfärstryck.
Du kan ju alltid prova att hålla tändkabeln en bit från gods och se om du får gnista i fria luften... undvik att göra detta i fuktig omgivning eller "you are in for a ride"... LOL :shock:
Lycka till !!!

Ron
2003-11-23, 10:34
Klart att det skall gå om det är nytt och vackert ha ha ha..
Ok,,, nu skall vi se... kanongnista från tändspole... kanongnista på stiften.
Tändföljd plus kablar är 100% rätt ordning.
NU har den startat... men... bara om jag "höjer" tändningen våldsamt mycket.
Sedan när den går så får jag springa fort som fan ut och sänka tillbaka tändningen där den "skall vara".
Nu går bilen att köra...
Stänger av... startar inte.. får göra samma procedur igen.
Scannat med dator, kollat med tändlampa.. allt visar ok.
För mig verkar det vara själva fördelaren som ger crazy och olika signaler när den står stilla (när motorn skall startas) och sedan när fördelaren har kommit i rotation.
Men det finns ett relä också som heter electric spark control relay, någon som vet något om det relät.
Tacksam för alla typ av idéer, men snälla säg inte att det är själva datorn för då blir det dyyyyyyyyrrrt......... Ron