handdator

Visa fullständig version : Sidoprojekt V8 dubbelturbo a la snik!

El Camino
2009-03-13, 07:23
Då mitt huvudsakliga projekt stannat upp p.g.a pengabrist tänkte jag att jag kan börja med ett litet skoj projekt jag har samlat delar till. V8 med dubbelturbo! tänkte lägga ut vad man gör och hur man tänker så folk får se vad man gör och hur man inte ska göra, :D
Visste att jag skulle byta motor i el caminon och när jag rev isär den visade det sig att vev och kolvar var smidda. och enligt förra ägaren kulle det sitta en bättre kam i också. och om jag sett rätt på toppnumret ska dom topparna ge 8,5:1 i komp. så grund-delarna är bra iallafall.

historien bakom varför jag gör det här är att jag va på dragrace i Torsby i somras som farsan var med att arrangera, och där va det med en kille i en Monza tror jag det var, va lite svårt att se! jag som annnars har lätt att se vad det är för bilar skäms för övrigt! :D men han hade turbo och V8 och den gick riktigt gött. gick sen och pratade med honom och fick då reda på att det var ett 350 block med smidda delar. milt portade toppar har jag för mig, mild trimkam, och så har han hängt på en lastbilturbo och tryckbestyckat fuggen. och det till synes enkla bygget resulterade i ca 750 hk!! :good:

Så idag ska det då börjas byggas en snikversion av hans enkla motor! haha ;) och tanken är då i slutändan att den motorn ska i en bil sen. antingen minsta möjliga typ rwd starlet och va med på dragrace i sommar, eller en gatbil. får se vad framtiden har att visa.

kommer uppdatera med bilder.

Feffe
2009-03-13, 20:00
Låter skoj. Ska bli spännande att följa.
Lycka till !