handdator

Visa fullständig version : Bracket Racing är kul!

Nova Jörgen
2003-10-19, 21:15
Hej allihop! :)
Har nyligen hittat hit. Jag undrar hur många, mer eller mindre aktiva Bracket och ET racers det finns här på forumet.

Det känns som att det här är rätt ställe att diskutera, tipsa och "spåna" om Bracket och ET racing, eller?

baging
2003-10-20, 00:10
Inte ännu, men NÄSTA år, då SKA jag vara med och leka.... ;)
VCET i första hand då...

/Stefan

Nova Jörgen
2003-10-24, 22:13
:? Nähe var visst inte så många här, kanske några som funderar på att prova ET eller bracketracing då???

Nova Jörgen
2003-10-24, 22:22
Inte ännu, men NÄSTA år, då SKA jag vara med och leka.... ;)
VCET i första hand då...

/Stefan

Ja det tycker jag absolut. Den enda nackdelen är väl att det är klart beroendeframkallande :D

Det bästa är alla trevliga människor man träffar och att det är förbaskat roligt. Dessutom har bracket och ET racingen den fördelen att man kan vara med och vinna även på en relativt liten budget.

Ha'de

Turbo Uffe
2003-10-25, 18:35
Hallå Jörgen!

Bara så att du inte ska känna dig ensam här..... jag kör också lite bracket.... skulle gärna vilja ha mer tid över så att man skulle kunna köra hela Nordtrafik cuppen.

Stone
2003-10-25, 20:57
Jag tycker det är kul med bracket. Kom 3:a på street finals 2000. Det var kul :D

Nova Jörgen
2003-10-26, 00:51
Hallå Jörgen!

Bara så att du inte ska känna dig ensam här..... jag kör också lite bracket.... skulle gärna vilja ha mer tid över så att man skulle kunna köra hela Nordtrafik cuppen.

Uffe var det din GN som rök illa ur avg. röret i V-rås (topp packning?)
Funderade på Nordtrafikcuppen i sommras men infon kom ut så sent, så vi hade redan bestämt oss för SDC. Tyvär har jag blivigt lite kräsen med åren, gillar inte att slira omkring på gamla industri rakor. V-rås och Mantorp måste vara riktigt kul race. Aros Autumn Burn out var en riktig höjdare tycker jag.

Mvh

Nova Jörgen
2003-10-26, 00:54
Jag tycker det är kul med bracket. Kom 3:a på street finals 2000. Det var kul :D

Då hoppas jag att vi träffar på varandra på någon bana nästa år.

Mvh

Turbo Uffe
2003-10-26, 13:04
Uffe var det din GN som rök illa ur avg. röret i V-rås (topp packning?)
Funderade på Nordtrafikcuppen i sommras men infon kom ut så sent, så vi hade redan bestämt oss för SDC. Tyvär har jag blivigt lite kräsen med åren, gillar inte att slira omkring på gamla industri rakor. V-rås och Mantorp måste vara riktigt kul race. Aros Autumn Burn out var en riktig höjdare tycker jag.

Mvh

Jo, det var min som rök illa, har inte haft tid att plocka ur maskin och kolla ännu men en skjuten toppackning lär man nog hitta.
Det konstiga var att packningen gick en bra stund efter att jag hade släppt vid 200m. (ingen bur i och har fått några varningar att inte åka under 12.00).

Jaha, så du var på Aros Autumn Burnout? Att du inte sökte upp mig då?

Nova Jörgen
2003-10-27, 19:32
Hej Uffe.
Jag försökte två gånger, första gången var det ingen vid bilen och andra gången fastnade jag på vägen, hos en jätte kul tjej i en mattsvart Dodge Demon. Hon körde på strippen för första gången och hade rysligt roligt och massor med förståndiga frågor om bracketracing.

Pianoman
2003-10-27, 21:33
Hej allihop! :)
Har nyligen hittat hit. Jag undrar hur många, mer eller mindre aktiva Bracket och ET racers det finns här på forumet.

Det känns som att det här är rätt ställe att diskutera, tipsa och "spåna" om Bracket och ET racing, eller?
Tjena Jörgen. Så vi råkas igen :D
Kan glädja dig med att jag kommer (försöka hinna) ta licens till våren för bl.a bracket. Sedan får vi se hur många tävlingar det blir. Har köpt hus i Mantorp (nära och bra) så det finns att göra.

Nova67ss
2003-10-27, 23:11
Tjena Jörgen även du hittat hit...

Jag tänkte allt ta och starta om karriären till sommaren :D

Och nu ska jag nog kunna ta de längre sträckorna oxå då jag snubblade över en Th700 låda som ska trickas till om en månad ca..

Vi syns framgent.

Doktor-T
2003-10-28, 08:42
Öh, vad skiljer bracket och et igentligen?

Är inte så insatt i det hela då jag mest snurrar omkring på banan men kunde ju va kul att prova rakt fram med 8)

Mvh: Tobbe

Turbo Uffe
2003-10-28, 10:35
Hej Uffe.
Jag försökte två gånger, första gången var det ingen vid bilen och andra gången fastnade jag på vägen, hos en jätte kul tjej i en mattsvart Dodge Demon. Hon körde på strippen för första gången och hade rysligt roligt och massor med förståndiga frågor om bracketracing.

Jörgen,

OK! Vi tar det nästa år!

Kul att tjejer också får upp ögonen för dragracing.

Turbo Uffe
2003-10-28, 10:37

Är inte så insatt i det hela då jag mest snurrar omkring på banan men kunde ju va kul att prova rakt fram med 8)

Bracket och ET är samma form av tävling, bracket är det gamla namnet bara..... svårt att släppa det så att säga.

Nova Jörgen
2003-10-28, 17:11

Bracket racing kallas det när du kör med ett rörligt dail in (du väljer själv ditt dail in) och man använder handikapp start.

ET racing brukar det kallas när man kör klasser med en fast brake out tid och heads up start (båda bilarna startar samtidigt)

Rent formelt är benämningen ET racing ett samlingsnamn för Bracket, Superklasserna, och det jag tidigare kallade ET racing.

Mvh.

Doktor-T
2003-10-29, 08:16
okaj, bracket med handikapp å sånt verkar töntigt tycker jag. D e änna häftigare när man startar på samma gång. 8)

kricka
2003-11-29, 12:30
Jag har kört NRD cupen. Och har haft jätteroligt. Bilen är hel, och några nya pokaler i hyllan.
Jag kör på "gräsrotsnivå" Kör till tävlingen, lastar ur verktygslådan, klistrar på startnummren, pluggar vacumet till fördelaren, åker och besiktar. Sen är man raceready.

Tänker köra en TOLVA nästa år :D

Edit: F*N vad det är svårt att köra jämna tider med manuell låda & gatdäck. All körning efter första elimineringen är bonus :D

Nova Jörgen
2003-11-29, 21:29
Jag har kört NRD cupen. Och har haft jätteroligt. Bilen är hel, och några nya pokaler i hyllan.
Jag kör på "gräsrotsnivå" Kör till tävlingen, lastar ur verktygslådan, klistrar på startnummren, pluggar vacumet till fördelaren, åker och besiktar. Sen är man raceready.

Tänker köra en TOLVA nästa år :D

Edit: F*N vad det är svårt att köra jämna tider med manuell låda & gatdäck. All körning efter första elimineringen är bonus :D

Grattis till pokalerna!
Manuell låda och gatdäck, det är inte den lättaste kombinationen i Bracketracing :)
Men det viktigaste är väl ändå att man har roligt på tävlingarna.
Stora startfällt, aldrig någon given vinnare och man kan anpassa racingen efter plånboken och inte tvärt om. Helt klart mest skoj för pengarna!

Lycka till med jakten på din TOLVA.
Kanske vi möts på nå't race i sommar.

Ha'de

Nova Jörgen
2003-12-02, 19:12
okaj, bracket med handikapp å sånt verkar töntigt tycker jag. D e änna häftigare när man startar på samma gång. 8)
Det är förstås en smaksak. Själv tycker jag att det är mer spännande när det är jämt uppe vid mållinjen, än att det är det iväg från startlinjen.

kricka
2003-12-03, 15:21
Inget är som när man kör mot en lika snabb (långsam) bil, och ligger sida vid sida uppemot mål, man gasar och gasar men den andre finns hela tiden i ögonvrån :D Då kan man verkligen trampa gasen genom golvet för att hinna över mållinjen först :twisted:

Edit: Ja det vore kul att ses på nå´n tävling Jörgen.

Camaro RS -70
2003-12-28, 13:48
kricka du som kanske vet blir det nåt race i skellefteå i sommar?

Chewin
2003-12-29, 20:41
vad jag har förstått så blir det race i skellefteå i sommar

kricka
2003-12-30, 00:09
kricka du som kanske vet blir det nåt race i skellefteå i sommar?

Är inte uppdaterad vad gäller tävlingar nästa sommar, men eftersom "Torsgatan" tävlingen är nedlagd (R.I.P) så måste en ny bana skakas fram.
Det finns ett nedlagt militärflygfält några mil utanför stan, jag har för mej att det jobbas för att få använda det för raktframåka. Jag ska höra mej för lite.

Camaro RS -70
2003-12-30, 14:24
jaha synd att det inte blir nå på Torsgatan, jag var ju och tittade i sommras och det var ju en av de trevligare tävlingarna jag varit på!
helt perfekt att ligga i gräset och käka mjukglass å se på dragracing!

JockeWe
2004-05-24, 15:28
För oss som aldrig kört på annat än industrirakor, kan du inte berätta lite om tävlings formen, lite vad som skiljer från "vanlig" dragracing osv..

Vad jag vet finns väl ingen tävling/klass som funkar som "riktig" drag racing, utan att man har belånat kåken och sålt sina barn till mattindustrin för att ha råd att köra....?

Nova Jörgen
2004-05-24, 20:23
För oss som aldrig kört på annat än industrirakor, kan du inte berätta lite om tävlings formen, lite vad som skiljer från "vanlig" dragracing osv..

Vad jag vet finns väl ingen tävling/klass som funkar som "riktig" drag racing, utan att man har belånat kåken och sålt sina barn till mattindustrin för att ha råd att köra....? Här är en förklarande text som är skriven av Stefan Spång: Vad är Bracket-racing ?

Bracket är en utmärkt inkörsport inom dragracing. Många etablerade förare i de snabbare klasserna har börjat sin karriär i bracket eller någon liknande klass.

I bracket kan man se allt från snabba gatbilar till avancerade race-bilar tävla mot varandra på lika villkor. Du behöver inte ha störst plånbok för att kunna vinna, utan det blir förarskickligheten samt kännedom om den egna bilen som blir avgörande. De flesta har ambitionen att sätta nya personliga rekord med en oftast väldigt liten budget.

Tävlingen börjar med att man får köra några testkörningar (kvalrepor). Med hjälp av dessa får förarna sätta sin egen valfria dial-in tid som sedan inte bör underskridas i tävlingen. När själva tävlingen (elimineringen) börjar startar man med handikappstart utifrån förarnas valda dial-in. Detta gör att den långsammare bilen får starta först och båda bilarna teoretiskt ska gå över mållinjen samtidigt. Vinnare blir den som går i mål först utan att köra under sitt dial-in. Kör båda förarna för fort (breakout) vinner den som felar minst mot sitt satta dial-in. Detta kan låta ganska enkelt, men att ha full koll på både motståndare och hundradelar av en sekund över mållinjen i 150-200 blås kräver sin man (eller kvinna).

Men det finns mer att tänka på. Då tidtagningen inte startar direkt på "grönt" i starten utan först när bilen börjar rulla så gäller det även att ha en snabb reaktionstid. Har man fått en långsam reaktionstid är det svårt att köra ifrån motståndaren utan att själv köra breakout. Är man för snabb i starten så tänds dock den röda lampan…

En del förare väljer att sätta sitt dial-in efter snabbaste kvalrepan, satsar på en bra reaktionstid och "håller stumt hela vägen" medan andra förare sätter sitt dial-in några tiondelar långsammare för att "ha lite resevkapacitet utan att köra breakout". Vilken taktik väljer du ?
Som du säkert förstår är det mycket "tjuv & rackarspel" mellan förarna när detta diskuteras.

Alla som någon gång har kört på strippen vet hur svårt det kan vara att köra två repor på identiska tider. Banan får oftast bättre fäste ju längre dagen går, vädret ändras, föraren kör bättre/sämre mm. På en del tävlingar kör man därför med sk. rörligt dial-in vilket betyder att man har möjlighet att byta dial-in tid mellan varje runda om så önskas, medan man på andra tävlingar kör med fast dial-in.

Om du har en solorunda får du oftast både rödlykta och köra under ditt dial-in så länge du inte kör innan första gula lampan tänds. Detta gör att du både kan träna din reaktionstid och hålla "plattan i mattan" hela vägen precis som i kvalkörningarna. Men passa dej, för på en del tävlingar tillåts inte detta !

Allt detta sammantaget resulterar i täta, jämna, spännande race varje gång där ingen kan förutse vinnaren innan mållinjen har passerats.

Se nu till att du har bilen åkbar i sommar, kom ut till en tävling och prova på Bracket !

Tänk på att anmäla dej i god tid till tävlingsarrangören då dom flesta har förhöjd anmälningsavgift sista veckorna.

Här får du en länk till en tråd på ett annat forum, där jag har skrivit lite om Dragracing teori, tidtagning å sån't.

http://forum.lazzat.se/showthread.php?s=&threadid=15257

Jag hjälper gärna till om nå'n har frågor ang. bracketracing.

Mvh.

JockeWe
2004-05-24, 22:26
ok...tack , det verkar ju inte helt tokigt. Om inte annat är det ju den enda riktiga tävlingsformen utan monsterbudget.

Drömmen vore ju dock att det fanns nån klass där de tekniska reglerna gjorde det svårt eller onödigt att ha allt av det värsta.

Om man skulle vara lite utopisk, kan man fantisera att det helt enkelt skulle finnas en tävling där du inte fick lägga ner mer än xxxxx pengar på uppgraderingar. Säkerhets detaljer undantaget...

men man får väl se...om det blir seriösare körningar för min del framöver lär det ju bli bracket kan jag tänka.