Visa fullständig version : El Camino 396SS -68 "HADES"
El Camino
2009-01-10, 01:21
Ja då har man äntligen fått tag på ett ordentligt garage så man kan sätta fart på projektet! Innan har jag legat med himlen som tak i ur och skur, och det håller ju inte motivationen igång direkt. men nu har jag ett garage på ca 250 kvm så nu kan jag inte klaga. :D
Det som väntar är!
Byta motor och låda från en 327" med alldeles för lite ork och en slemmig 350låda, till bigblock och manuell låda. funderar på antingen en 396 eller större. lådan ska ha minst fyra växlar, har mailat på en sexväxlad corvettelåda så jag hoppas jag får svar! är även sugen på att överladdad motor med dubbelturbo eller en kompressor men det återstår att se.
Lite bättre stereo, men inget stort för ljud finns ju redan! :p
rosten är i stortsett borta nu men ska plocka isär bilen ändå så man kommer åt att slipa rent och rostskydda överallt. sen blir det lack och färgvalet är klart. Orange med vita SS-stripes!
Fälgar som suttit på hitills är 20" kromfälgar men jag vill nog ha 22" :D
sen kanske det blir luftfjädring.
Kommer uppdatera med bilder och så när jag hinner med.
El Camino
2009-01-17, 22:28
jepp då ska ni få lite bilder.
så här långt har jag kommit efter två kvällar eller ca 8 timmar.
El Camino
2009-01-19, 23:38
synd bara att garaget är en mil bort, annars hade jag nog kunnat greja mer..
Men men! idag fick jag iallafall bort det mesta av fronten och och väck med framrutan, som faktiskt följde med i ett stycke utan att spricka vilket var gött för den var nybytt sa förre ägaren vilket jag nästan tror på, MEN.. jag tror nog han monterat den med röven när han var dyngrak för jag har aldrig sett nått så slarvigt gjort.. första gången jag montera ruta gjorde jag det mycket snyggare! det var kladd överallt och jag visste att det var lite rost nere i vänstra hörnet av instrumentbärdan..
Det han/dom gjort är att bara fyllt över rosten som va i rutkanten med en blandning av klabbidabb, delar av nått slemgummiliknande med tygtrådar i, och smältlim... :mad:
Då uppdagades det då att i stortsett hela nerekanten av rutramen var ett rosthål... då kom den energisugande känslan att man bara vill sätta sig ner, ta en öl, en cigg (jag har ju typiskt nog gett mig fan på att sluta röka), ta nått och kasta det i väggen allt som det bara går..
men jag bet ihop, satte på metallica i stereon och börja med fronten istället, och det tog inte länge förrän den var borta, och kunde då konstatera att jag behöver nya skärmar.. :mad: dom var skarvade, och glasfibrade mer än vad jag trodde...
kände då att jag behövde lite monotont terapiarbete så jag börja slipa ner skärmen bak, för färgen där.. ja det är världsmästar-apelsinskals-lack, det är nästan så man tror att man kan hitta hela överlackade apelsiner när man slipar. hursomhelst när jag kom över skärmkanet som jag byggt om från scratch med vanlig tunnplåt och handknackat i mången timme, övergår det röda dammet till vitt.. känslan smyger på igen.. glasfiber.. en ca centimetertjock kaka över en buckla..
så nu sitter jag här, och letar skärmar på internat. fram och bak...
men jag ger inte upp! Myrén-släkten är inte kända för att ge upp! :D
Snabbt jobbat.
Motgångar är till för att övervinnas.
Kommer att vara desto finare när du är klar.
Gnugga på!
El Camino
2009-01-20, 20:14
ja man får försöka se slutresultatet framför sig bara!
har bilden klar i skallen, ska bara få ut det genom fingrarna! hehe
Rapid Transit System
2009-01-20, 20:47
Kom ihåg att framskärmarna på en camino är samma på 4-dr o hgv men inte samma som 2-dr o cab.
El Camino
2009-01-20, 20:54
jaha! det är alltid bra att veta! hade säkert köpt fel annars! hehe
walle nova
2009-01-21, 22:26
det finns en cbb 402 med 6 vxl richmond låda till salu på nitroz.se
mvh W
El Camino
2009-01-22, 16:23
Var in och kolla på Nitroz på motorn! det vore ju helgen att ha den! :D men.. som det är nu ligger det lite utanför min budget! faktiskt så kostar den mer än vad jag gav för bilen! :D haha
men tack för tipset! vill ha så många som det går. håller just nu på att leta framskärmar i bättre skick än va mina va..
El Camino
2009-01-22, 16:47
Jepp! då har fjärde dagen i garaget gått och än så länge bara nitton timmar nerlagt! rätt stålt att det går så fort frammåt ändå! =)
men.. ska inte ropa hej osv.. eller som R G sa! "
Den som gapar efter stor tuva ser inte skogen för alla ben".. håller med fullständigt!! :D
El Camino
2009-01-28, 22:58
Ja som rubriken lyder förstår ni nog hur långt jag kommit. Motorn är ur och den är isärtagen. Och då nån snott traversen i taket tänkte jag göra som jag gjorde med Volvon för ett par år sen, bära ur den för hand... glad jag inte gjorde det. :D den vägde mycket mer än vad jag trodde! hehe
Fick ringa intet ont anande kompisen! "Tja det är Tony, tid att komma hit och hjälpa mig med en sak.. " hehe.. men på två och en lång, sviktande 2"x2" bräda var den ur utan större problem..
Kom att tänka på att om man håller ett bra tempo går det rätt fort ändå, har hitills varit där mindre än ett dygn och bilen är i stort sett nerskruvad.
Det gäller bara att ha mål för dagen, och hitills går det i bra takt, ta i trä. :p
Nu ska motorn kontrolleras, servas med nya lager, packningar o.s.v och hjälpa till att finansiera en annan motor.
El Camino
2009-02-08, 23:21
ja då har man varit förbi garaget igen då.. men det kom lite annat ivägen så det blev inte mycket meka. hann bara med att kolla numren på motorn och det som suttit på den och fick reda på att kolvar och vev är smidda, och att topparna är dom med dom större insugsventilerna, det var lite kul iallafall, och sen hann jag skrapa bort färg och gammalt guck på främre delen av ramen och hjulupphängning. men jag insåg att det måste nog lånas en bläster så det blir ordentligt gjort.
Måste byta bakaxel på volvon först nu så att den kan säljas och finansiera delar..
Måste bli frisk nu också så man får orken tillbaka.. har varit för slö på sistone, plus att jag har flyttat mitt upp i alltihopa.
och bruksbilen ska fixas till...
och hondan ska fixas och säljas..
och isbilen ska....
och leta nytt jobb..
och brorsan ska ha hjälp med att fixa huset..
och hunden ska rastas...
det är ju ingen risk att man får långtråkigt iallafall! :D
El Camino
2009-03-26, 16:47
Nu har man inte gjort nått på ett tag men idag va jag i garaget en sväng iallafall! har inte gjort så mkt.
Plockat ut bakrutan var väll det största jobbet. :D
fy förbannat för rutklabbidabb!! har svurit förr över dem som bytte rutorna och jag gör det igen, han måste ha monterat rutorna med fötterna dyngrak i totalt mörker! det va ju klabbidabb överallt, där det inte ska va, där va det mesta utan det, och där det ska va, rutkanten, där va det längst ut på kanten och vissa ställen ut på karossen, ojämt fördelat plus att dom varit där med smältlim där också och... *suck* :mad:
men efter 1 och ½ timme så var det borta så nu behöver jag inte bry mig om det... tills jag ska ta bort det som är kvar på rutorna. :D
Nu ska jag ta och leta upp nån som blästrar eller nån som lånar ut en. vet en som har en riktig monsterbläster, ska ta reda på vad han vill ha!
El Camino
2009-04-07, 22:23
jepp då då har man gjort 18 timmar i garaget på 3 dar.. :) har lagat all rost vid rutkanten, hjulhusen, golvet i kupén men plåten tog slut och det kommer mer till shoppen imorrn så då ska sista rosthålet tas, och idag har torpedväggen målats, ramen och bärarmar skrapats och målats och rostskyddats.
sen så va jag och köpte motor! det blev en 454. :) kolla motornummret och det är 270 hk och 529 nm. den fanns till -72 chevelle så lite rätt motor blev det ju ändå. ;)
imorrn ska motorn rensas på sånt jag inte ska ha, ac-pump, nån luftpump tror jag det va. o.s.v och så ska jag åka och kolla på en 3-växlad låda. och laga rosten så klart! :D
El Camino
2009-04-08, 22:03
Går det bra med en sak, går allt annat fel! :mad:
Har haft en dag med oerhört blandade känslor och dom har gått hela spektrat från glad till ilska.. köpte ju motor igår.. den va komplett med ac-pump, luftpump.. massa vacumklockor o.s.v. så jag rensa den på allt sånt. lämna bara generatorn och servopumpen kvar vilka har beltdrive vilket inte är fel. fick det att passa utan ac. det visade sig även att fyrportaren passa direkt på tbi-insuget efter lite lättta modifieringar, och fördelaren och den nya bränslepumpen från 327an. allting gott så länge.
Släpet jag låna var ju inte besiktat eller nått, var för snål att hyra ett, så jag skyndar genom stan, då får jag punka på släphelvetet FRAMFÖR polisstationen!!
skiter i det och kör till däckverkstan och köper ett nytt däck. ringer polarn med motorlyften.. har hade inte nycklarna till sitt garage, så jag kör in släpet i mitt garage och kopplar lös det. och lutar det så motorn får "glida" ur släpet, är påväg tillbaka med släpet och då.. lossnar andra hjulet. sen påväg hem åker jag på grusvägen från dom och har ett insug i skuffen och kommer i ett gupp och insuget åker genom rutan.. jävlar va glad jag blev då.
Och inga tröstöl i kylen heller..
El Camino
2009-04-08, 22:18
ja här kommer då lite bilder på det senaste. nya motorn och motorutrymmet.
Ser bra ut. Grattis till BB:aren
Då har du haft din beskärda del av j-lskap, från o med nu kommer det bara att vara som att glida fram på en räkmacka!!
Snabbt jobbat i alla fall, får du ut Caminon till sommaren?
El Camino
2009-04-09, 15:04
Tackar! :)
Jo Fru Fortuna tyckte väll det gick för bra framåt med chevan så hon gjorde väll va hon kunde för att sabba pendlarbilen! :D
Ja jag ska göra allt jag kan för att få ut den i maj. jobbar ju så lite nu så då fördriver jag tiden med chevan för att inte bli galen av rastlöshet! ;)
El Camino
2009-04-13, 23:40
Ja då har man kört ett treffontimmarspass i garaget! en öl har aldrig smakat så gott som nu! :D det tråkiga är att om man tittar på bilen ser det inte ut som jag gjort värst mycket förutom att taket och ena dörrn är ordentligt slipade nu.. ska lägga in en bild imorrn.. hehe såg ut som en tomatfabrik skitit på mig! :p annars gick det mkt tid till att bygga om för manuell låda, det tar tid att fixa allt småpill...
El Camino
2009-04-23, 21:10
Kan beskriva dagen med ett ord... spackling.. mkt tid tar det. :D va hem till mor också som ska hjälpa mig sy ny klädsel i vitt skinn till soffan. tänkte hjälpa till och började "klä av" ryggstödet och hittade ett buildsheet. blev helt eld och lågor till jag insåg att det inte hörde till min bil. soffan har varit utbytt nånstans i historien.. :( nån som saknar ett? :D
El Camino
2009-05-02, 08:23
Ja igår skulle då motorn i, fick äntligen lamellen jag ropa in på tradera, en 11" racelamell med stumt centrum. :good: WOHOO!!
Hur som helst så skulle då motorn i och det va fan ingen som ville hjälpa till eller ens svara när man ringde så det blev till att göra det själv!
montera ihop motor och låda efter att ha "modifierat" transkåpa och tryckplattan med vinkelslipen. :D
Sen efter två timmars krångel hänger motorn ca 2 decimeter ovanför motorfästena och det ska bara sänkas ner. "BONK"... huh???
hann sänka ner ett par centimeter så blev det stopp! då tar tråghelvetet i rambalken! :mad:
Så nu måste det tas bort och byggas om...
Finns det något annat tråg som passsar rakt av utan modifiering?
Sen efter två timmars krångel hänger motorn ca 2 decimeter ovanför motorfästena och det ska bara sänkas ner. "BONK"... huh???
hann sänka ner ett par centimeter så blev det stopp! då tar tråghelvetet i rambalken! :mad:
Så nu måste det tas bort och byggas om...
HAHA, precis det råkade jag också ut för!
Ett sånt här har du va?
http://www.geting.se/image.php/168654-trag1.jpg (http://www.geting.se/viewimage.php?image=168654-trag1.jpg)
Ett sånt här behöver du.
http://www.geting.se/image.php/168653-trag.jpg (http://www.geting.se/viewimage.php?image=168653-trag.jpg)
El Camino
2009-06-09, 08:01
hehe! ja jag letade tråg en sväng men tänkte, "kan jag inte ha det tråget, kan jag ju lika gärna modda det" :D
blev helt okej faktiskt. så nu hoppas jag på att det "bara" ska va och kasta i motorn.
El Camino
2009-06-25, 23:43
nu sitter äntligen 454an på plats. tråget jag svetsa om passade hur bra som helst.. :)
sen ett litet plus i kanten är jag fått en matchande husvagn till den! en SMV 14 -70 alias Ägget! :D så nu är det fullfart i garaget att få den färdig så fort som möjligt! :)
El Camino
2009-07-12, 22:31
nu har jag inte lagt in nån bild på lääänge så det är väll dags för det.. lackade den idag! och om ni ser att det är ojämt så håll det för er själva för det va första riktiga lackeringen! :D
Ja! Det är verkligen dags med en bild nu...
El Camino
2009-07-19, 22:22
ja här kommer lite bilder på hur den ser ut nu en vecka efter lack, :)
men det är ingen showlack utan det blev duglig garagelack!
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.