handdator

Visa fullständig version : Hjälp med recept på 302a..

Fairlane
2009-01-08, 21:53
Då ska vi se om jag kan få lite hjälp med receptet på min motor.
Motorn är alltså en 302a från 82/83(är lite osäker)

Det jag har hittils är följande saker:
351w toppar -69
hooker competition headers
Holley 600

Det som jag har funderingar på o köpa är följande:
Edelbrock Torker 2 insug
Edelbrock Torker Plus Kam
Högkomps kolvar(för o kompensera dom större förbränningsrummen o höja lite mer än orginal)

Frågan nu är tänker jag helt fel när jag funderar på att köpa dom här grejerna, kommer dom lira med det jag redan har. Kommer min lilla holley 600 helt enkelt va för liten och kommer detta recept att bli en körbar motor på en cruising men ändå kunna ryta ifrån vid rödljusen?? Vilka högkompskolvar är att rekomendera (hur mycket mera komp ska dom ge) har kollat på Speed Pro Hypereutectic kolvar som anger (Piston Head Volume (cc): +8cc) för det måste väl vara hur mycket extra den fyller cylindern eller hur man nu ska säga. Blir det för vass kam för gatan osv.. kom gärna med dina synpunkter o erfarenheter, utgå från det jag redan har o rekomendera sen det som fattas.. Motorn kommer naturligtvis renoveras med nya lager osv o även en balansering o viktning står på önske/att göra listan...

Mvh Henrik

Steff
2009-01-09, 22:10
Om inte motorn ska sitta i en ultralätt Rod utan i, och nu gissar jag lite, i en Fairlane med std. turbin och 3,0 i 8-tum:aren så skulle jag välja bort Torker insuget och valt följande:
-Edelbrock RPM Airgap tillsammans med en CampCams XE262H så får du lite stamp ifrån rödljusen.
öch 600:an räcker gott och väl till en 302:a

Fairlane
2009-01-10, 13:22
Oki, du antar helt rätt motorn kommer hamna i en Fairlane -64.. Då satsar jag nog på ett sånt insug o kam istället.. får tacka jättemycket för svaret då det är tråkigt om man hinner springa iväg o köpa "fel" grejer.. Tar gärna emot fler tips o funderingar..

/Henrik

Steff
2009-01-10, 15:57
Lite till:
oavsett vilken kam du väljer, glöm inte att köpa till ventilfjädrar anpassade till det lyft kammen har.
Ang. komp. sikta på 9-10:1 ,om det nu går med de toppar du har. Jag skulle gissa att det är rätt så stora förbränningsrum på dessa.

Fairlane
2009-01-11, 12:56
Oki, läste lite i en bok här idag o kom fram till att mina toppar har förbränningsrum på 60cc och på en 302 4v som har 10.0:1 i komp så är det 53,5cc förbränningsrum.
Alltså 6,5cc skillnad, på summit finns det kolvar angivna med +6,5cc så om jag kör med sånna så ska jag hamna på 10.0:1 i komp. Eller tänker jag fel här o att jag blandar ihop mått på olika saker??

Kollade iaf på dessa kolvar: http://store.summitracing.com/partdetail.asp?part=UEM%2DKB115020%2D8&autoview=sku

Är det något o satsa på?? Motorn är som sagt ingen race motor o kommer inte rulla så många mil varje sommar heller så känns onödigt o köpa något som är helt overkill, men det ska ju ändå vara kvalité..

Ventilfjädrar har jag ju tyvär redan köpt utan tanke på lyft osv, utan bara nya std fjädrar. Ska jag byta dom till andra iaf eller kommer dom funka med en sån kam du rekomenderade??

Steff
2009-01-11, 16:45
Den siffran du anger på kolvarna får du lägga till på topparnas volym om den är possitiv.
60cc + 6,5 cc =66,5cc sedan tillkommer packnings volym mm.
Titta på en kolv med dome så fattar du vad jag menar för där är siffran negativ.

Kammen: Compcams XH262H är en höglyftade rackare med ca. .500 i lyft och det klarar inte std.fjädrar.
Men det finns ju kammar med mindre lyft såklart. Jag vet inte vad std. fjädrar klarar men gissar på strax över .400
Och en sak till XH262H ska inte ha mer än 10:1 i komp.
-Det är mycke nu...............

Fairlane
2009-01-11, 17:42
Haha ja det blir lätt ganska mycket.. men jag tackar jättemycket för svaren, för det är alltså tvärtom mot vad jag trodde, så hade ju köpt hel fel kolvar.. Hittade nu ännu mer data på kolvarna hos summit o där anger dom ju komp.förhållandena med olika stora förbränningsrum, så den som letar han finner tillslut...

Men för tillfället har jag ganska klart för mig vad jag ska satsa på för grejer och ett gäng med ventilfjädrar spräcker ju inte direkt budgeten så blir väl o investera i ännu en omgång med sånna..

Än en gång får jag tacka, jag återkommer säkert med fler frågor framöver när skruvandet börjar..