Visa fullständig version : Så var den här sommaren över...kunde ha slutat bättre...
MeFirstCharger70
2003-10-07, 00:31
Det har varit en intressant och kul sommar... Men säsongen kunde slutat på ett bättre sätt.. Nu står min Charger i garaget med en skjuten växellåda.. :? Så mina planer att fixa inredningen i vinter lär jag få glömma..
Men jag försöker tänka positivt, nu har jag i varje fall en bra möjlighet att "preppa" lådan så den ska hålla för den motor jag har planer på att sänka ner under motor huven...
Har någon erfarenheter av ett TransGo shift kit? Både bra och dåliga...
Mvh. Tommen
Tråkigt!!! Men som sagt, försök se det positivt, sommaren är ju iallafall slut och du får tillfälle i att förkovra dej i 727ans inre ;) Kunde ju ha rasat i somras istället och det hade ju garanterat varit mindre roligt.... å vafan, inredning behöver man bara i raggarbilar ;)
Vad är det som hänt?? Om det inte är ngt större haveri behöver det inte bli tokdyrt..... Mancini's 727 race overhaul kit kostar ju bara $140 + moms och frakt....
Kika här:
http://store.yahoo.com/chucker54/automatictrans.html
Och så här säger dom om kit'en:
"Our kits come complete with Raybestos clutches and steel plates, complete gasket and seal package, front band and dacron filter. Race kits come with kevlar front band and Raybestos blue plate clutchs.
Kits do not include rear band."
/Stefan
MeFirstCharger70
2003-10-07, 23:56
Du har rätt MrBaging/Stefan.. Lådan kunde ju ha rasat i sommras.. Och jag hade nog, om sanningn ska fram, väntat mig att lådan skulle säga upp kontraktet, men det är ju surt när det händer..
Jag tror inte att det är något riktigt farligt som hänt, jag tror mer att det är själva shifter mekaninsmen som ställt till det, eftersom jag inte får den att växla, varken upp eller ner. Spaken rör sig från 1 till N, men efter det är det stopp, ingen växel går i...Det verkar inte som om det är något problem med kickdown mekaninken..
Nåväl, jag känner en kille som kommer att hjälpa mig fixa lådan. Tänkte som så, att eftersom lådan jäklas, så är det lika bra att bygga om den helt och hållet + preppas för framtida bruk, har också planerat att sätta in en TransGo shift Kit..
Vad gäller inredning har du oxå rätt, inredningen i en bil inverkar varken positivt eller negativt på bilens prestanda..Men det vore ju kul att ha en snygg inredning.. Men jag tror att jag ska bara söka efter överdrag för fram säten och koncentrera energin att göra iordning det mekaniska..
Fantiserar om att få bilen att röra sig runt 12-13 sek. 402 meter, ska väl inte vara omöjligt, 12-13 sek. borde räcka bra till för att visa Fan åt alla som kör Impreza och liknande.. Har ett bra utgångsläge iom 400cid motorn.. Strokas till 451 och simsala bim 500+ hästkrafter, ska oxå göra lite modifieringar vad gäller fjädring, bakaxel, osv.. Men allt detta är just nu i planerings stadiet.. Tiden får visa vad jag slutligen kommer att hitta på..
Tommen
Mysko.... kikade på en bild på ventilhuset, det är ju inte mycket som kan trassla där.... iofs inget att spekulera i, det är ju bara att ta ner tråget och kika. Ett litet tips där.... om du vill tömma lådan så mycket som möjligt innan du tar ner den så glöm inte att plocka ner ventilhuset också, det ryms en hel del olja därunder :) Samma sak om du har originalturbin... på en del sitter en avtappningsplugg.... Hatar att söla med speciellt automatolja...
12-13 sekunder är nog ingen fantasi, dit når du nog utan några hysteriska modifieringar. Har en kompis som åker en 71 Charger på höga 11or med en 440, Mopar 509a, 11.5:1 och portade 906or.....
MEN, om du nu skulle känna för en mountain-motor så finns det bot för det också :)
http://www.hughesengines.com/crank_kits/500crankkit.asp
Å samma fast liiite mindre:
http://www.hughesengines.com/crank_kits/451crankkit.asp
Allt det där för bara dryga $1900..... hmmm :)
Kan ju också meddela att jag fick mej en åktur i en 68 Charger i Söndags som fortfarande sitter i färskt minne.... naglarna djuupt planterade i vadderingen på instrumentbrädan ;)
"Vaddå säkerhetsbälten, bromsar eller fungerande styrservo?? Nu tar vi lite tider med G-techen" :)
/Stefan
MeFirstCharger70
2003-10-08, 02:56
Jag har inte än haft tid att kolla och ta ner lådan, troligen blir det aktuellt i inkommande helg.. Jag sätter in ett meddelande när jag vet vad som felar lådan..
Om strokningen, jag har oxå kollat in "Hughesenginering" grejsen.. men som sagt jag är bara i planerings stadiet ännu, sen ska jag ju oxå ha ihop finanserna för bygget, så det lär nog inte bli aktuellt till inkommande sommar, troligen sommaren efter.. Det finns ganska många firmor i Usa som tillverkar 440 vevar + kolvar + stakar för att göra en 451 maskin.. Och vad jag har kollat upp priser så blir det nog mest ekonomiskt att skicka efter ett färdigt kit från Usa än att köpa delarna i Sverige.. Jag räknade med att ha minst en budjet på 70-80.000.. orsaken är att jag inte tänker fuska eller använda mig av "billiga" delar, utan allt ska göras ordentligt, och ordentligt kostar ju... Motorn ska först "blueprintas" för att sedan bli en riktig "killer" jag har ju redan satt upp en post här om vilka delar jag tänkt använda, om jag inte hittar på något nytt...
Orsaken till att jag nöjer mig med 12-13 sek. 403m tid är att jag vill oxå kunna njuta av bilen tomgångs hastighet på Sveavägen.. Det är inte så kul att cruisa med en 2800-3500rpm stall speed converter..
En kul sak som jag funderat på är att sätta en Six-pack på motorn sen när den blir gjord, jag vet att en vanlig ex. Holley Street Dom + en 750cmf förgasare gör jobbet och är dubbelt billigare, men det ser ju radikalt ut med en six-pack under huven, tänkte oxå i så fall fixa en six-pack huv till bilen.. men vi får se... Det borde finnas six-pack insug till en 400motor..
Det som oroar mig är, när finanserna är ihop skrapade och motor jobbet börjar, att det gammla Detroit receptet från 60-70 talet kommer att ta över, ni vet "-If big is good, more is better" :twisted: men den bron får jag korssa när jag kommer dithän...
Tommen
Ps. Om du har ideér Stefan, så lyssnar jag mer än gärna. Sen när allt e klart och om vi springer på varandra någonstans, så kan vi ju testa potentialet min Charger oxå, min är dock utrustad med "säkerhets" bälten (midjebälten) och skivbromsar fram (gjorde bytet i sommras). Kanske kan vi köra ett vänskaps race Charger V.s Dart, det skulle vara roligt Ds.
MeFirstCharger70
2003-10-12, 00:42
Ska flytta bilen nu på söndagen till en polares garage, ska plocka ner lådan och se över den..
Desutom har jag har kommit på en ännu bättre idée vad gäller motorn..
-Varför börja bygga om en 400cids motor som fungerar klockrent??.. Tänkte istället skaffa mig ett 440 block och göra något kul med den istället för samma pengar.. Där kom den.. Nu fään har "-If big is good, then more is better" satt klorna i mig.. Hjälp!! :twisted:
Tommen
MeFirstCharger70
2003-11-15, 16:30
Ok, så nu har jag fått ordning på automat lådan..nästan..
Det var ingen vacker syn när lådan öppnades.. Precis ALLT inuti var sönder, det fanns säkert ett ton fin smulat metall gegg innuti lådan, tog 4-5 timmar att få ren den. Alla "banden" var försörda. lika så kopplingskivorna och low and revers trumman var totalt bränd. Kickdown servo ventil grejen var sprucken, kolv grejen innuti den hade nästan kommit igenom "locket" på servo ventilen. Piston rod guiden sprucken i två delar.
En ballans bricka som suttit på convertern hade oxå kommit loss och orsakat jävelskap...
Killen som renoverade lådan sa att han inte kunde fatta hur fän jag kunnat köra hela sommarn med lådan i det tillståndet? Troligen är det så att Mopar gjorde grejerna jäkla hållbara på början av 70-talet, det tackar jag för...
Satte oxå in en tajtare shift kit från Turbo Action, orginal convertern gick att rädda så den sitter i och fungerar som den ska. Ska väl byta ut den någon vacker dag oxå...
Problemet som kvarstår är att Column gearshift linkage (vad heter detta på ren svenska???) och växelspaks mekanismen är åt helv... Jag hittade något amatör garage ingenjör svets skit jobb i shifter mekanismen och nere vid lådan vid transmission controll levern (vad heter denna grej på svenska?). Levern ser ut som om den är gjord av plåt eller nått annat böjbart material + att det oxå sitter en stor svets klump var armen och plåten möts, jag inte har någon aning om vilken nytta svets klumppen gör, troligen håller den i hop armen och levern? Nåväl, där sitter den sitter som kronan på hela kakan. Ska försöka få tag på dessa grejer så att allt börjar fungera som det är tänkt. Jag får inte i 1 och 2 ordentligt, Drive fungerar utmärkt, jag tror det beror på att shifter mekanismen är en modifierar sak som någon av en tidigare ägare satt dit, dessutom verkar det som själva spaken är böjd i för stor vinkel att den tar i konsol kanten att inte 1;an går i.
Nåväl, som om det inte skulle räcka med strulet med växellådan. Nu har jag något fänskap men elsystemet i bilen oxå.. Jag hade god lust att banka huvudet i garage väggen idag.. Nåväl det är väl sådana här saker som gör det så underbart att vara ägare till en 33 år gammal jänkkar järn, från tiden då bilar byggdes med det "underbara" reseptet -If big is good, then more is better.... Amen...
Born free taxed to death
2003-11-16, 18:54
Jag tycker att det lättaste vore nog om du köpte en ny låda...
så fort mussen kommer ut ur lackeringen ska jag byta axel och låda på den...
det är nån Ford racing amatör wanna.b fag som har installerat lite sjuka å meningsläsa delar på den... hand-bromsen slår i växellådan så att hela bilen flyger upp i luften! :lol:
Vh Jeppson
__________________________________________________ ___________
Mustang HT 66
MeFirstCharger70
2003-11-19, 23:19
Hmm, problemet är att du kör en Musse låda och troligen är det så att en TCI låda är starkare byggd än en Ford låda..
Men en TF727 låda byggd skottsäker visar lång fingret åt "nya" lådor som TCI osv, så varför byta till en sämre låda??
Tommen
Ps... E int alla som kör Fård lite amatörer??? Dd... :D
TF727 låda byggd skottsäker
Jo... enda egentliga akilleshälen är väl overrunning clutchen... kör av ett knutkors å lådan skall isär för kontroll.....
Har sett bilder på hur det ser ut efter o/c-haveri... inte kul...
MeFirstCharger70
2003-11-19, 23:39
Jo visst, alla lådor har sina akilles hälar.. Men jag tror endå att en bra byggd TF låda är bättre än en TCI låda...
Tommen
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.