Visa fullständig version : ÖVERHETTNING
Doktor-T
2003-09-21, 20:53
Har en Camaro -85 med csb 408" och th700 aut.
Jag kör med volvos tropic-kyl & en elfläkt samt utan thermostat, istället har jag en "restriktor". Den går upp i 100 grader celsius när det är ca 20 grader ute. Vid lägre ute temperaturer så är det inga problem men som sagt, sommarvärme är inte bra.
Har någon någe bra tips för att komma i ordning med värmen.
Mvh: Tobbe
BjarneBärsärk
2003-09-22, 09:32
Jepp.
Montera en termostat!
Vattnet kan överhettas på två vis.
Det ena säger sig självt genom att termostaten öppnar för sent eller inte alls och så kokar vattnet i motorn.
Det andra är att termostaten inte stänger. Motorns värme hettar efter ett tag upp till största del allt vatten, problemet är bara att i vissa fall så passerar det genom kylaren för fort så att det inte hinner kylas ned.
Testa att montera en termostat om du inte gjort detta.
Har du testat det och det inte funkar så vill nog jag hävda att en tropik kyl varken är gjord för eller räcker till för rapp V8 drift i ett såpass tillstängt motorrum som i en F-body.
Doktor-T
2003-09-22, 15:27
Jag har en 160 graders thermostat liggande och man kanske skulle prova att hänga i den. Jag kör med en "restriktor" idag som är själv brickan om man säger så från en thermostat utan själva thermostatkroppen i. Detta medför att det blir något mer flöde än vad det är normalt men det kanske är för mkt?
Sen så är det kanske som du säger, kylet kan ju va för litet...
Jag har iaf tätat kring kylaren och gjort mig en kåpa som sitter kring fläkten samt kopplat in värmepaketet så vi får se vad som händer, ska ju rejsa på söndag. 8)
BjarneBärsärk
2003-09-23, 14:55
Låter som om det är dags att testa 160Farenheit termostaten!
Gissningsvis så är det en kombo mellan den och för litet kyl.
Är kylet för litet så pissar ju vattnet igenom än fortare.
Finns ju bara en sak att göra, -testa!
Ehh, rejsa nu?
Är det inte lite väl kallt i asfalten för det nu?
Eller håller du till på varmare breddgrader:-)
Doktor-T
2003-09-23, 15:45
Hehe! Ja man kan ju önska man höll till på varmare breddgrader men om vi ska hålla oss till sanningsenlig fakta så befinner jag mig i Göteborg å det är ju allmänt ruskväder här nu, höststorm kan man väl kalla det... Nåja, kylan är bra för min bil! :P
Jag kör ju banrace och när jag nu åker på gatdäck så är det inte fel att det är lite kyligt eller rent av blött för annars tenderar däcken att bli överhettade på 0-tid. Inte kul.
Jag har tänkt att eftersom det är vid landsvägsspeed som bilen blir sådär äckelvarm så måste det ju va att det flödar för fort genom kylet och då måste det ju hjälpa med thermostaten då den med största sannolikhet är mer restriktiv än den bricka jag har där nu.
Jag ska slänga i thermostaten imon och så får vi se om det kanske avhjälpt problemet men sålänge ruskvädret håller i sig så lär allt va lungt. Har gjort lite andra modifieringar så jag hoppas på avhjälpt problem.
Tackar för tipsen, alltid välkommet med hjälp. Man blir nog alldrig fullärd, eller? 8)
Mvh: Tobbe, Gbg
BjarneBärsärk
2003-09-24, 10:23
Åfan, så du åker runt-runt!
Det måste va riktigt skoj det.
Joodu, ibland kanske man tror att man vet vad man gör, men då kommer oftast någon avlägsen polare och sätter en på plats :D
Gatdäck?? Hmm, då kan ju kylan va en liten fördel ja.....
Är det någon serie du kör i, eller något vanligt banmöte?
Hehe, du får väl köra långsammare så luften nite drar igenom kylaren så fort istället :D :D
Doktor-T
2003-09-24, 13:37
Tjena igen!
Jag kör med Sportvagnsklubben i Gbg, Roadsport kallas serien. Förnärvarande så sker det mestadels på lekmanna nivå men det är ändå kul :P Kan jag spara på mig lite stålar och ta en licens så kanske jag tar mig ut på allvar nästa år men vi får se, allt kostar så jäkligt så det blir nog nästnästa säsong innan det blir någe av en seriösare satsning.
Ja, köra långsammare så kanske man kan "accumulera" kalluft i kylet så bilen går svalare :lol: :lol: Men jag tror nästan det flödat för mkt vatten för fort igenom kylet eftersom det är när man ligger på konstant ca 2000 varv/min som problemen uppstått. Jag skruva iaf i thermostaten igårkväll så inom någon dag får vi se resultatet.
Mvh: Tobbe 8)
BjarneBärsärk
2003-09-24, 16:28
Jahaja, Roadsprot har man ju kikat på någon gång, men det var ju inge igår precis. Om jag minns rätt var det på falkenberg jag såg det.....mååååånga år sedan känns det som.
Det låter som en rejält kul! Men det lär ju accumuleras ganska många bulor på bilen, och inte va helt gratis att gasa där heller!
Du vet förresten inte av någon gamma super T10 låda från Camaro Cup?
Min tanke är att din eller någon annas bil kanske kom därifrån?
Jag har en T10 låda som är rensad på huvud drevet, så den är inte så värst användbar.....
Vill vääldigt gärna ha 4petat i Malibun, och jag tror en sådan kan funka perfekt.
Doktor-T
2003-09-24, 20:25
halloj igen!
Nä jag känner inte någon som har någon manuell, är lite på jakt efter en själv men det får nog bli den tåligare Richmond t5. Funkar inte automaten efter att jag preppat det sista i vinter så lär jag hoppa på manuellt. Hur som helst så kan jag hojta till om jag hittar någon manuell låda som kan va vettig.
Startade upp bilen ikväll förresten, den gick svalt och fint så går allt som det ska på söndag så får man nog se bilen som botad :P
Var håller du till rent geografiskt sett då?
Ha det bäst, Tobbe 8)
BjarneBärsärk
2003-09-25, 09:04
Tjaba
Geografiskt sett 2,5mil norr om sthlm....Härstammar dock nerifrån Falkenberg/Kvibille då mina päron är därifrån. -Inte född där, men känmns nästan så.
Joo, om du ska köpa en fempetad låda och funderar på Richmond T5 så tycker jag du skall slå en flykt på R3550 TKO eller vad den nu hette.
Den är billigare och tål mer, och verkar vara mer byggbar
Kika in här: www.5speedtransmissions.com
Fanns en hel del bra lådor och info där.
Åfasen, så det funkar fint med termostaten nu alltså!
Det var ju inte alls dumt :D
Ha det gött själv!
Doktor-T
2003-09-25, 14:01
Tjena igen!
Japp jag ska kika på den där andra lådan du nämde. Tänkte på det, har du annonserat på köpes på www.usabil.nu? Gratis att annonsera där och det verkar vara ganska välbesökt där för jag har krängt av en del prylar där.
Tänk vilken lyx det är nu, värme i coupen å allt! :lol:
Doktor-T
2003-09-25, 14:06
Nu vill jag ha en Tremeclåda istället, kostar ca 19-20.000 kr :? Känns som man får skaffa extrajobb om man ska lösa det! :P
BjarneBärsärk
2003-09-26, 09:20
Tjaba. Nääej, jag har inte annonserat efter en låda någonstans.
Oftast så brukar dem som annonserar ut lådorna begära sjuka pengar för dem, så jag har inte brottom med att hitta en.
Jag har ju en T10 låda som behöver ett par nya drev, så den kanske går att pilla ihop.
Problemet är att den förmodligen inte håller mer än till bes. motorn, -men dock en bra början.
Aha, det funkar kann med terrmostat nu alltså?
Det var det jag trodde!
Jepp, Tremec lådorna med TKO tillägget verkar klart trevliga!
Precis, hur drar man ihop 20tusen TILL EN LÅDA??!?!?!
Sen ska man ju ha svänghjul, koppling, tryckplatta, spak och kåpa också.
Vill man ha SFI tagade grejjer så blir det nog en affär på över 30papp ihop med lådan........för dem pengarna borde man få en turboclutch låda och ha 10 papp över till resten av bilen.
-Så dyrt är det alla gånger....men fränt!
Doktor-T
2003-09-26, 13:05
Vad åker du med för låda idag?
Sen så e jag lite nyfiken, vad e det för maskiner i dina bilar? Vassa grejjor eller? :P :twisted:
BjarneBärsärk
2003-09-27, 18:20
Hehehe, jag åker inte alls :D
Eller knappt ialla fall!
Ena bilen är en Malibu 79a med liftbars, 70a chevelleaxel och lite annat som jag för närvarande håller på stt slipa ramen ren inför lack på.
Bilen komer bli en brukskärra i skapligt skick som även kommer förstärkas så att den tål en Bill Mitchell Hardcore 632ci street engine den dagen man får lusten.
Den andra är en El Camino 70a som faktsikt är körbar. Besad och allt och funkar kanon, MEN den ser ut som en riktig sophög! Maskinellt är den frisk, så jag tänkte ta 350´n som sitter i den till malibun.
Jag är välidigt intresserad av lite mer djupgående teknik vad gäller maskiner, så jag skulle vilja bygga både en mega-vrid maskin, och en ultra-effektiv sak.
Dem funderingrna får läggas långt på framtiden då jag inte hr råd med titanstakar och alublock. -Inte ens standard grejjer just nu för den delen:-)
Hur som haver så var väl Elcon tänkt att bli en "imPORved Street".
En ruskigt fräsch bil som grejjar en heldag på räserbanan lika bra som en bekväm tripp till fjällen om man vill det.
Det finns numera nascar bakvagns-kit att köpa till dem, och det ihop med special bärarmar som tar bort problemet med jänkares hjulvinklar i snäva kurvor så är man en bra bot på väg!
CarCraft's cheeapstreet Chevelle håller just nu på att få ett lika dant chassie på elcamino pga att dem är kralligt boxade original.
Dem väntar sig inte under 1,1G i konbanan med full inredning och bruksfärdig.
Vi får helt enkelt se var det hela slutar någonstans!
-Hade jag vrit miljonär hade Malibun varit klar med helalu -dubbelturbo smallblock i en udda slag/borr kombo enl. eget huvud.
Caminon har jag precis skaffat, så den kan jag inte räkna med än:-)
Doktor-T
2003-09-27, 19:39
ojsan! Ja det verkar finnas gott om planer, jag tycker det du nämde med Caminon verkar klart intressant. Det är väl bladfjädrar bak på den original eller?
Jag har inte hunnit göra så mkt med väghållningsbiten på min racebil utan det har varit det maskinella som haft högs prioritet. Å andra sidan är det rätt fin väghållning på Camaron original men jag var tvungen till att kapa av fjädrarna en smula för den blev riktigt hög när jag lättade den ca 250 kg! :P Däremot så blev ju allt mkt roligare när bilen blev lättare och det kommer jag jobba vidare på i vinter.
Det största problemet jag har just nu är igentligen att växellådan inte funkar sådär bra som man kan önska. Lådan e ju preppad med fler lameller och så men det totala systemtrycket är för lågt samt bandet är väl lite väl smalt skulle jag tro så jag ska jobba vidare på lådan i vinter.
Doktor-T
2003-09-28, 21:34
Tjena Bjarne!
Nyheter! Jag har just rasat en 700 låda så nu har den bara 1,2 & back som lägen :? Blir det manuell eller ska jag sätta manuellt ventilhus i en preppad 350 låda måntro? Förslag?
Men, det fina i kråksången är att jag sopa banan med följande: ferrari 360 modena, en corvette c4 och en c5 samt polarns camaro -95! :P Jag gillar min Z28 även om den ätit up 3 st 700 lådor!
Ha det bäst!
Tobbe
BjarneBärsärk
2003-09-29, 08:31
Näädu, en Camino har samma 4länks upphängning och spiralfjädrar som vilken gammal chevelle som helst...
En riktigt bra bakvagn måste jag säga, bara man boxar bärarmarna, monterar en FET kränghämmare osv.
Nu har ju tanken att ha något maximalt bra. Upphängningen jag syftar på har använts av cheva i nsacr sedan 1963 och används fortfarande där....så den lär ju funka :D
Hmm, jag tror du kommer ha mer skoj med manuell+at du får mer effekt ner i backen. Frågan är bara om man grejjar att åka fortare med man. låda än automat med manuellt ventilhus??
Ingen aning faktiskt! Hur som helst så är det ju hur man än vänder på det dyrt att skaffa manuell, men å andra sidan kanske man inte förbrukar 3lådor per sesong istället :D
Hehe, du har visst rastat ordentligt!
Bara att gratulera.
Doktor-T
2003-09-29, 11:30
Jepp jag rasta ordentligt 8)
Jag känner fortfarande en viss ånger inför att köpa manuell låda och tanken på 350 lådan är inte nån vidare heller med tanke på att man bara har 3 växlar... tuffa beslut men trevligast vore ju givetvis med manuellt ventilhus på en 700, bara man kan få skiten å hålla...
Mvh: Tobbe
BjarneBärsärk
2003-09-29, 13:01
Du skulle ju kunna köpa en B&M Th700(e4L60) med manuellt ventilhus.
Dem är ganska dyra, men billigare än manuell.
Och mina erferenheter säger mig att B&M lådor håller för MER än vad dem utlovar....
Förvissosparkar ju en 408a på en hel del, men det finns corvette-th700or som är garanterade för 500hp/450ftp.
-Kanske skulle pröva med en sådan??
Doktor-T
2003-09-29, 16:26
Man tackar för tipsen ang B&M lådorna. Ja har i skrivande stund köpt mig en th 400 som är preppad å fixad å nyrenoverad så allt jag behöver nu är en konverter, funderar på en 350 konverter då den stallar 200 varm/min mer än en 400 converter. Detta tror jag skarpt på! 8)
BjarneBärsärk
2003-09-30, 11:00
Annars är ju corvette convertrarna fina.
Polarn har en i sin camaro 70a med typ 300hp 355 i.
Lådan är maxpreppad men manuellt/auto ventilhus. Cnvertern driver på mjukt och fint på lite gas om man cruisar, men mattar man på så låter den stallvarvet gå upp på ca 2500.
Med din 408 lär den ju stalla ännu högre pga. mer vrid, men det har ju med bilens vikt osv. att göra också.Hur som jhelt han polarn en vanlig Dacco corvette converter.
-Jag vet inte från vilket år, men det kan jag kolla.
Du har inte någon äldre Th700 med drev för hastighetsmätaren som fungerar? Börjar fundera på Th700 i Malibun då den skall gå som bruksbil när den är klar.
-Då kan man ju undra varför jag sålde min Th700 med det kompletta repkit jag hade..... :D
Doktor-T
2003-09-30, 13:44
Fan, jag känner mig väldigt villrådig, jag har snackat med flera kontakter här i Gbg idag och alla verkar tycka olika. Vissa säger att th 400 är så gott som bombsäkert och det bästa man kan åka å så finns den skaran som säger att det ska gå och få ordning på 700 lådan. Vad tusan ska man tro!? Jag vet ju att 400 är stabil men den är ju 3 växlad å det är ju inte superkul heller... Jag inväntar samtal från Syclone Robban som åker 700 som verkar hålla och håller den för hans monster till bil så vore det ju underligt om den inte skulle klara min lilla lätta camaro.
Har iaf letat upp en bra 400 ifall att så verkar det osäkert med 700 så köper jag den istället och får väl försöka glömma att den tar 20 hästar mer än 700....
Jobbigt läge!
Eventuellt så kan ju min 700 efter renovering bli till salu, jag meddelar så snart jag vet hur det blir med mitt lådval. 8)
BjarneBärsärk
2003-09-30, 14:03
Njaa, en Th400 är ju inte sprängsäker men blir ju i princip det med några enkla modingar.
Men dem är ju inte direkt svaga från scratch om man säger så, men det ska väl till ett rejält shiftkit för att inte elda upp lamellerna med en vass maskin.
Det finns nog dem som säger att jag har fel, men allt är ju relativt till vad man menar med vass motor och hur tung bilen är som den sitter i.
Hmm, visst är det bara en tre-pet. Men å andra sidan så lär du väl ha ganska jämnt drag över ett brett register så du tappar antagligen inte så mycket. -Det tar ju tid att växla också!
Hehehe, jag vet hur veligt det kan bli! Själv skulle jag vilja få ihop min T10låda, men hag har aldrig pillat med såna, och det blir en hel del pyssel att konvertera bilen till manuell också....
Du kan ju hojta till om du gör en standard-rep el. liknande på 700lådan och dessutom vill bli av med den.
-Det skadar ju inte med ett shiftkit i dem även i en bruksholk då jag tycker dem är duktigt slöa på växlingarna original.
Nova67ss
2003-09-30, 20:24
Kan meddela dej att Robbans Th700/E4l60 inte håller utan nu är det en E4l80 som åkt i..
Ytterligare en fördel med Th 350-400 lådorna är att steget mellan 1án och 2áns vxl inte är mer än 1 (2,42:1 - 1,42:1) vilket ger mindre Rpm dropp mellan vxlarna.. i förhållande till Th700 .. (3,08:1 - 1,68:1)
Öh. vad är det för årsmodell på din rasade Th700 och OM den inte ska användas vad kan priset hamna??? intresserad och boende i Gbg..
Doktor-T
2003-10-01, 10:48
för 700:an renoverad med förstärkt 3-4 lamellpaket komplett med konverter så vill jag ha 10 kakkor.
Jag känner att det kan bli bäst med 400 lådan, den jag har hittat är nyrenoverad med shiftkit och utan converter begär han 7 kakkor.
BjarneBärsärk
2003-10-01, 11:47
7papp är ju helt acceptabelt för en renad och preppad Th400!
Jag gav samma pengar för den jag hade, det var dock en fullpreppa låda från "Gante".
-Och som vanligt så säljer man den.......fan.
Doktor-T
2003-10-02, 14:09
Ja igentligen ska man ge tusan i att sälja sina prylar man har, nu har jag iaf snart avyttrat en hel Camaro -85 i lösa delar som blev över när jag byggde om den och det ger ju iaf klirr i kassan.
På växellådsfronten så har följande hänt, jag har bett om offert på 2 ställen där dom har kunskapen att bygga en låda som ska hålla för mkt. Min önskelista är att dom ska: renovera, förstärka där det behövs samt sätta i manuellt ventilhus, skaffa fram en B&M shifter & en converter. Detta tänkte jag att dom skulle få hänga i min 350 låda som jag har liggande. Det ska tydligen vara så att den strut som sitter på 700 lådan ska passa på en kort 350 och detta underlättar installationen i min bil något enormt.
Visar det sig nu att detta blir realistiskt så kör jag på detta då ena firman säger att dom kör off-road med en rejäl jeep me 4wd + en 528" maskin samt 350 låda med manuellt ventilhus och det håller utmärkt. Håller det för dom med dom förutsättningarna så MÅSTE det ju hålla för min Camaro som väger 1400 kg och som rullar på gatdäck, eller hur :?:
Nä nu ska jag hälla i mig lite kaffe, jg blev alldelels dyngsur förut då jag var ute i hällregnet Brrrr!
Ha det bäst! 8)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.