handdator

Visa fullständig version : Fräscha upp 9" i vinter - diff? hållbarhet?

kiM
2008-10-01, 10:17
Godag!

Funderar på att styra upp bakaxeln i vinter. Vi snackar en idag odiffad Ford 9" med vad jag gissar på har 28-splines axlar.

Hur mkt pallar 28-splines för? Motorn kommer i framtiden landa på 400+ hk (förmodligen något edelbrock kit, en 351W).

Sen undrar jag vilken typ av diff ni rekomenderar? Kommer använda bilen på gatan och ev ett och annat rödljusrace mot någon polare med plastbil :)

Tack på förhand, Mvh Kim

Edit: Menade ju självklart 28-splines och inget annat, hade för tjocka fingrar för det minimala tangentbordet jag skrev inlägget på ;)

Nova Jörgen
2008-10-01, 21:43
Hej!
Ford 9" finns med 28 eller 31 splines drivaxlar. Det finns några olika utföranden på på "diff-huset" (third member eller center section, på engelska) också. Där det s.k. N-huset var det kraftigaste som kom orginal från fabrik.

Har du 31 splines drivaxlar så räcker dom gott och väl. Då behöver du bara en ny diffbroms t.ex En Trac-lock lamell diff. Vill du gardera upp dig lite till så är det bra med ett set pinnbultar av bra kvalitet till difflageröverfallen. Samt en aluminium pinjong support för ytterligare hållbarhet.

Mvh.