Visa fullständig version : öVERHÄTTNING!
Doktor-T
2003-09-21, 19:52
Har en Camaro -85 med csb 408" och th700 aut.
Jag kör med volvos tropic-kyl & en elfläkt samt utan thermostat, istället har jag en "restriktor". Den går upp i 100 grader celsius när det är ca 20 grader ute. Vid lägre ute temperaturer så är det inga problem men som sagt, sommarvärme är inte bra.
Har någon någe bra tips för att komma i ordning med värmen.
Mvh: Tobbe
Nova67ss
2003-09-22, 19:51
Är systemet ett trycksatt system så är 100`inget större problem OM DET INTE DRAR IVÄG MER...
Vet ej när du blir "het" sas.. cruizing i stan eller vid normal körning eller race?? om vid cruize sjunker tempen när bilen får "sträcka ut" ??
antar du har rätt % av gykol i kylvattnet?
En grej är att minska restriktorn så kylvätskan stannar längre i kylet, har för mej att moroso sålde olika hålstorlekar för just ett sådand senario...
Använder du elekrisk drivning på vattenpumpen eller rent en elvattenpump kan du ha för lågt flöde i denna funktion
Vanliga vatten pumpar kan sätta en specialplåt på impellern som ökar effektiviteten på denna återigen en Moroso pryl...
Doktor-T
2003-09-23, 07:06
Tackar för tipsen!
Det verkar vettigt att hänga i nån form av thermostat, eller restriktor. Jag ska nog testa med en 160 graders thermostat och se om det blir bra eftersom det verkar ju troligt att vattnet snurra igenom kylet för snabbt. Jag har en vanlig remdriven vattenpump men den är i aluminium.
Trycket i systemet är 150 kpa (volvo 940 kylarlock samt kylsystem).
Vattnet brukar gå upp till 100 grader och verkar stanna där, iaf innan jag modifierar lite kring kylaren och täta sidorna vid kylarramen så luften måste gå igenom kylet samt satte elfläkten bakom kylet och byggde en liten kåpa så fläkten drar luft från hela kylet. Jag koppla även in värmepaket så detta kan kanske hjälpa lite.
Det lustiga är att det är när man ligger i runt 90 knyck som den blir sådär ordentligt varm. Detta gäller när det är 20-25 grader varmt ute. Kyliga mornar är ju inga problem.
Hösten har sina fördelar ändå! *S* :lol:
BjarneBärsärk
2003-09-23, 14:03
AHhh, det är inte så att du saknar den lilla plastlätt/spioler som sitter
under fronten framför kylet som leder upp luft mot kylaren??
Polarn' testade att ta bort sin då hans GTA är ganska låg, och då gick den
bra mycket varmare när han körde, och köer var inte att ens tänka på.
-Kolla det när du ändå håller på!
Doktor-T
2003-09-23, 14:51
jepp den är livsviktig, jag har satt en gammal nummerplåt där istället men den hjälper sådär. Tänkte eventuellt bygga en "skopa" i aluminium där som lär vara rysligt effektiv.
Hade en GTA förut och där är den flärpen livsviktig! Jag tror den är mkt viktigare där pga att Trans AM inte har någon grill alls.
Jag har kapat upp noskonen mellan framlyktorna för att få in lite mer luft då jag har 2 automatoljekylare samt en motorolljekyl sittande framför vattenkylet. Många kylare blir det! puh!
Mvh: Tobbe, Gbg 8)
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.