handdator

Visa fullständig version : Muncie = trouble?

MrGasser
2003-09-17, 16:53
Tjena!

Jag skall byta motor och växellåda i bilen i vinter. Bilen i fråga är en Nova med manuell låda original(nu sitter en powerglide i) så kopplingspedaler och uttag finns redan. Jag tycker det skulle vara trevligt med en manuell, typ Muncie. Men jag har hört att dessa ska vara kassa, inte hålla för några effekter och vara dyra att hålla på med!

Nån som har egna erfarenheter o dela med sig?

Vad bör man ge för en beg. låda?

Vore grymt med 4 on the floor :twisted:

Doktor-T
2003-09-18, 10:22
jag går i samma tankar faktiskt när det gäller min -85 Camaro, jag tänkte ev slänga min 700 låda åt skogen och slänga in en manuell, frågan är bara vad för en, jag har ju en vass motor så det begränsar ju urvalet en aning.

Men richmond t5 ska visst vara bra å klara en 600 hk.

Det som oroar mig mest är alla prylar man måste köpa för att konvertera det. Hur mkt kan det kosta!?

ElCamino
2003-09-19, 20:10
Dyrt? Allt är relativt. En nyrenoverad M21 torde gå lös på strax under 1000 dollar, svänghjul i begagnat skick är billigare, nya runt 200.
Om du själv vill bestämma när tånaglarna skall klippas, rekommenderas en bra sprängkåpa 250, koppling från 250 och uppåt.
Har sett att det finns ombyggnadssatser till mauell till de vanligaste bilarna, men har inga priser i huvet.
Den Elcamino jag snickrar på hade "a three on the tree" men var ombyggd till "a four on the floor", på ett något amatör mässigt sätt. Du får förmodligen göra lite justeringar på kardantunneln, och åtminstone till chevellen finns det färdiga patchar.
Tror att 350 har samma längd som M21, men från 700 till M21 får du antagligen korta kardanen.

mvh hans

MrGasser
2003-09-20, 17:45
Dyrt? Allt är relativt. En nyrenoverad M21 torde gå lös på strax under 1000 dollar, svänghjul i begagnat skick är billigare, nya runt 200.
Om du själv vill bestämma när tånaglarna skall klippas, rekommenderas en bra sprängkåpa 250, koppling från 250 och uppåt.
Har sett att det finns ombyggnadssatser till mauell till de vanligaste bilarna, men har inga priser i huvet.
Den Elcamino jag snickrar på hade "a three on the tree" men var ombyggd till "a four on the floor", på ett något amatör mässigt sätt. Du får förmodligen göra lite justeringar på kardantunneln, och åtminstone till chevellen finns det färdiga patchar.
Tror att 350 har samma längd som M21, men från 700 till M21 får du antagligen korta kardanen.

mvh hans

det låter precis som att begagnade grejer skulle ge upp rätt snabbt?? :shock: Andra tankar jag har är en modernare camaro-låda, munciens växelreglage har ju inge vidare rykte om sig! :?

BjarneBärsärk
2003-09-22, 09:41
Ehh, Muncie tåla lite effekt???????

Allt är ju relativt! En frisk muncie bör ialla fall tåla 600Hp bigblock om
den inte sitter i 2,5ton bil med sinterkoppling.
Svagheten på M21an i styrka är mittenlagringen av bottenstocken.
Vid grymt mycket effekt/vrid så kan stocken flexa och då nöta upp det aluminium gjutgods som det är monterat i.
Det som händer efter detta lager kan fleax med rotationen behöver jag nog inte skriva om.....rens..
Fräser man ur detta lagerläge och pressar i en kraftig stålhylsa som man sedan monterar lagret i så skall denna svaghet botas.

Det finns NYA M22 lådor att köpa på www.speedomotive.com
Gå in på news så finns dem där.
Dem har även ett till lägg för kraftigare frontplatta och lite annat.
Jag har dock inte fått något vettigt svar på exakt vad som är förstärkt förutom det som står i annonsen.
Dessa är alltså inte renoverade utan nytillverkade.

chief many horses
2003-10-11, 16:25
De enda felet med stagen på muncielådorna som jag har upplevt är att skruvarna vill vibrera loss..

Med följd att du får köra hem med en växel...
:? :?
Å till dom pengar du betalar för en gammal muncie får du garanterat en lika stadig låda som en t5

kricka
2003-10-15, 14:21

Ja det är det. Muncie är ett bra val. Kolla vad du har för bakaxelutv innan du köper en låda. M21an har ganska lång 1a. Det kan bli rätt mycket kopplingsslir vid start om du har "landsvägs utväxling". Då är en M20 bättre. Jag har åxå växlat loss spaken en gång för att en skruv rallat upp. (sitter med locktite nu :D )

Mvh / Christer

chief many horses
2003-10-16, 17:39
Vi fäste oxå skruvarna me loctite....

Men efter ca en vecka lossnade dom igen :shock:

Men de kan man nog bara skylla på att hälften av lamellerna
hade lossnat och det uppstod vissa vibrationer...

Så vi fick köpa ny koppling+tryckplatta :evil:

Men nu går den som skottet :twisted:

MrGasser
2003-10-18, 18:41

Ja det är det. Muncie är ett bra val. Kolla vad du har för bakaxelutv innan du köper en låda. M21an har ganska lång 1a. Det kan bli rätt mycket kopplingsslir vid start om du har "landsvägs utväxling". Då är en M20 bättre. Jag har åxå växlat loss spaken en gång för att en skruv rallat upp. (sitter med locktite nu :D )

Mvh / Christer

Var kan man hitta utväxlingar för de M20, M21, M22?

Borg warner T5? dålig hållbarhet? sitter väl bara på v-sexorna original?

mvh/ björn

wowbagger
2003-10-19, 10:08
Skulle inte åka med T5an,du skulle skjuta den i delar vid första bästa rödljus om du har lite mos i maskin.Skulle hellre välja en Muncie över den vilken dag som helst.
Ska du ha en låda som ska hålla lite samt få en överväxel så e det T56 eller Richmond 6sp som gäller.Det finns ju lite andra intressanta märken ochså, tex Jericho,Doug Nash,G-Force osv.Annars så kostar en Flång ny M22a ca 1600$ på Ebay.
:wink:

http://www.gearzone.net/muncie.htm

http://members.rogers.com/mlvd/muncie_rebuild.htm

http://www.interlog.com/%7Emuncie/

kricka
2003-10-19, 17:45
T5an satt aldrig bakom något större än 305an. Ville man åka med 350 blev det TH 700 automaten.

På tal om hållbarhet så är väl inte Saginaw (4speed) lådorna speciellt bra heller, om man har lite pulver i maskin.

MrGasser
2003-10-20, 19:22
Tjena!

Tack för alla svar o reflektioner! :D

/björn

BjarneBärsärk
2003-10-21, 08:53
Jag var just inne på J.Sellholms hemsida och konstaterade att han bygger vääldigt trevliga sekventiella lådor......
Har du en bra buget så vore det väl inte fel!

MrGasser
2003-10-25, 00:52
Jag var just inne på J.Sellholms hemsida och konstaterade att han bygger vääldigt trevliga sekventiella lådor......
Har du en bra buget så vore det väl inte fel!

bra budget, njaaa... inte direkt! men tack ändå! jag bor väldigt nära Köping, där Sellholm har sin verkstad! :D

En polares storebror har en GANSKA rapp 745:a, han har köpt grejerna hoss sellholm, men de håller inte.. :?

ChevyJocke
2004-03-17, 15:07
Jag har kört manuellt i min Chevelle SS454 -71 några år och jag har lyckats totalhavererat 2st BW T10 lådor och en M21 låda.
Och det med en ganska rapp 461:a.

Så jag funderar just nu starkt på att köpa en femväxlad TREMEC låda.
Deras nya modell ska hålla för 813NM! och har riktig overdrive på femman.

Så med 3.90 i bakaxeln så drar det iväg bra från start och 100km/h rullas med lugna 2000rpm på mätaren.
Kostar från $1644.00.

Länk där man kan hitta det mesta som behövs för att köra manuell:
http://www.5speedtransmissions.com/