handdator

Visa fullständig version : Överhettning, hjälp!

Doktor-T
2003-09-17, 15:12
Har en Camaro -85 med csb 408" och th700 aut.

Jag kör med volvos tropic-kyl & en elfläkt samt utan thermostat, istället har jag en "restriktor". Den går upp i 100 grader celsius när det är ca 20 grader ute. Vid lägre ute temperaturer så är det inga problem men som sagt, sommarvärme är inte bra.

Har någon någe bra tips för att komma i ordning med värmen.

Mvh: Tobbe

Kent
2003-12-02, 20:17
Sätt i en termostat!
Det är nämligen den som reglerar temperaturen.

Nisse Hult
2003-12-27, 22:13
Men hallå...
Sätter han i en termostat regleras tempen uppåt!
Det var ju neråt han ville!

Nova Jörgen
2003-12-27, 22:24
Har en Camaro -85 med csb 408" och th700 aut.

Jag kör med volvos tropic-kyl & en elfläkt samt utan thermostat, istället har jag en "restriktor". Den går upp i 100 grader celsius när det är ca 20 grader ute. Vid lägre ute temperaturer så är det inga problem men som sagt, sommarvärme är inte bra.

Har någon någe bra tips för att komma i ordning med värmen.

Mvh: Tobbe Hej.
Såg i din sign. att du har eftermarknadstoppar på motorn. Finns dom extra Kylvattenhålen som ska vara i topparna, mellan förbränningsrummen och har du rätt topp-packningar?
Fast värme problemet kanske redan är löst?

Doktor-T
2003-12-29, 08:45
Jag har borrat hål i topparna och har rätt packningar.

Problemet är la lite halvlöst skulle man kunna säga. Jag tror att kylaren är i minsta laget även om det hela hjälptes upp en smula när jag koppla in ett värmepaket.

Hur som helst så ska jag om problemet kvarstår till våren, köpa mig en annan större kylare. Funderar ev på en gammal kyl från en Caddy från typ 60-70 talet då dom hade 4 raders kyl.

Tobbe 8)

Nisse Hult
2003-12-29, 11:24
Sätter du i en gammal kylare så KAN du få samma problem igen, om inte värre.
Kylare har en tendens att samla på sej en massa skit
som sätter sej som isolerande lager i dom tunna kylarkanalerna.
Kolla upp kylaren med en kylarverkstad först. Dom kan ge besked.
Hur är det med tändningen förresten?
Har för mej att står den nå´n grad fel blir motorn onödigt varm.
En tanke skog mej... 25%-ig saltsyra äter ju rost.
Det kanske går att spara in en omcellning på att sköjla ur kylaren innan montering.
Ok. Det är inte helt ofarligt att blaska med men fan så effektivt till vissa andra grejor.

Själv har jag också värmeproblem, men det beror på andra orsaker.
Tidigare ägaren hällde cement i blocket för att få det stabilt.
Lite kylvatten finns i dom övre regionerna men resten måste kylas underifrån via oljan.
I stan funkar det bra men när jag på landsväg kommer upp i 70 km/tim blir oljan för varm.

Doktor-T
2003-12-30, 13:37
Jag tänkte köpa mig en ny kylare alltså fast utav gammal typ om man säger så. Det blir ju så att dom sätter igen sig så småningom så begagnat är väl lite lurt.

Jag har oxå lite betongfyllt block fast inte så mkt, det är fortfarande ca 11 cm djupa vattenkanaler i min motor så det ska nog inte va något problem så sett.

Hur som helst, en stor kylare ska ju ge bättre kylning så det måste ju göra att man får lite mer marginal.

Vad har du för maskin i din bil?

Mvh: Tobbe 8)

Nisse Hult
2004-01-03, 15:13
400":
Cementad för bättre stabilitet. = Värmeproblem!
Strokad med smidd 350-vev + 6" stakar + Keith Black 10.5-kolvar= 377".
Kammen: Erson 296/472.
Sura Indy-toppar med Rullvippor.
Jag har bara en cm vattenkanal...

Kolla på http://www.wikingnetwork.com/285/
Det är egentligen ingen officiell sida utan mer som ett fotoalbum på nätet.
Ska uppdatera den snart med bilder från TH 350-raset.

Kent
2004-01-03, 22:07
Termostaten sitter där den ska för att reglera flödet genom kylaren så att rätt arbetstemperatur ska uppnås och bibehållas.
Tro inget annat.
Biltillverkarna kostar inte på grejor i onödan.
Kör du utan termostat så hinner kylvätskan inte kylas av den tid den behöver i kylaren.
Sen skadar det ju inte om tändningen är RÄTT inställd och fungerar som den ska.

Patrik 440
2004-01-03, 23:24
När jag i våras lät fixa min kylare så blev det måttbetällt cellpaket till mina gamla gavlar.
Enligt beräkningarna så steg kapaciteten med 80% jämfört mot gamla cellpaketet enligt beräkningar ifrån "kylargubben".

En bra investering helt klart, för hur många bilar som går varma ser man inte en cruisingkväll?
Eller de som inte ens vågar kryssa runt för att då börjar det snart att koka..

/ Patrik