handdator

Visa fullständig version : Ford Explorer

Tradarn
2003-09-13, 19:21
Hej
Min far funderar på att köpa en Ford Explorer -96:a 4.0 V6! :D
Och då undrar vi hur mycket bensin drar en Explorer?
Visst är det en relativt bra bil, nån som har/haft en Explorer som kan säga vad dom tycker omk bilmodellen?
//Niklas 8)

87gt50
2003-10-02, 14:55
Niklas,

Explorern är suverän som bruksbil. Bästa bilen jag haft. Dock bör ni hålla er till -97 eller nyare, då den har nya motorn (207hk) som enligt uppgift drar betydligt mindre bensin och är piggare i alla avseenden. Har kört min under litern/mil, men även uppemot 2 liter/mil, så det beror mycket på hur man kör.

Lättmekad, och billiga delar. (visst, det beror ju på vad man jämför med...)
Vill du vera mer, fråga! :)

mvh

jocke

Tradarn
2003-10-02, 21:50
Okej det lät ju helt ok! :D
Vad kostar den att skatta & försäkra?

//Niklas 8)

87gt50
2003-10-03, 11:15
Niklas,
Försäkringen skiftar förmodligen rejält mellan de olika bolagen, så lättast är nog att ta ett lämpligt regnummer, och ring runt till de olika bolagen. Min egen erfarenhet har varit att IF defintivt har haft bäst priser, och är även väldigt trevliga att ha med att göra. Priset beror säkert väldigt mycket på din försäkringssituation.
Skatten ligger nånstans runt 2500 tror jag.
Att tänka på är att ifall man ska dra släp efter, så kan du max dra 990 kg på B-kort, då bilen väger 2510kg. Dock får du dra över 2000kg med BE.

Kolla gärna på följande amerikanska forum för mer information:
http://www.explorer4x4.com/
http://www.explorersportruck.com/

Det finns fler, men du får börja med dessa :o)

Jag vet inte var du bor, men det kan definitivt löna sig att kolla i Tyskland.
Priserna är mycket lägre, och nu när den "fantastiska" euron försvagats mot kronan så är det ändå billigare. Vad jag sett så ligger priserna ca 20-40% lägre där, så det kan löna sig...

Har du fler frågor så ska jag försöka svara på dem så gott jag kan.

mvh

Jocke

Tradarn
2003-10-25, 10:35
Jaha du, du vet inte hur hög och bred en Explorer är i grundutförande så att säga?

//Niklas 8)