handdator

Visa fullständig version : Quadrajet som behöver en exorcist.

Nicke
2008-06-24, 09:00
Vid ett par tillfällen så har min förgasare skrämt skiten ur mig.
Jag står stilla vid ett rödljus och väntar på att det ska slå om, driven är i och jag håller på bromsen. Rätt vad det är så ökar varvet så mycket att jag knappt kan hålla bilen och bakdäcken börjar spinna. Jättefräckt, visst, om det hade varit avsiktligt. Slänger jag växelspaken i neutral så sjunker varvet ner till tomgång direkt.
Ett säkert sätt att provocera fram problemet är att ruppa till på gasen så skenar den med en gång.

Vad kan orsaka det här?
Jag har kollat att centrifugalvikterna i fördelaren rör sig lätt och jag har inte använt den mjukaste typen av fjädrar. Jag har testat att plugga vakuum slangar till bromsservo och vakuummodulator på 400-lådan. Jag har provat att plocka bort luftrenaren, ingen skillnad.

Motorn är en Pontiac 400 maskin med #12 högkompressions toppar och HEI-fördelare. Förgasaren är en 750 cfm Quadrajet från en -74 Pontiac 400.

Niklas

Kent
2008-06-24, 09:30
Låter som om du har en vakuumläcka, kolla fotpackningen och bromsservots funktion.....

Om förgasaren behöver servas/modifieras/anpassas till din motor så kan du skicka ett PM till mig.

Nicke
2008-06-24, 12:03
Tack för svaret.

Jo, jag har också misstänkt en vacuum-läcka.
Det var därför jag kopplade bort bromsservot och pluggade nippeln men det gjorde ingen skillnad. Fotpackningen är bytt och smord med ett tunt lager fett.

Min teori är att nåt händer inne i förgasaren när det blir för mycket vacuum i motorn. En polare pratade om några fjädrar som håller nålarna nere. Skulle dom kunna falera?

Förgasaren komer ursprungligen från en lågkompressions-motor, kan det inverka?

Niklas

Kent
2008-06-24, 14:31
Kolla så att växelspaklänkaget inte är i närheten av gasreglaget, verkar ju sjukt att varvet skulle sjunka när du lägger i neutralen?
Du kör väl inte med träskor?

Nåja,

packningarna SKA monteras "torra", inget kladd.
Är det överhuvudtaget RÄTT fotpackning?

Vid en vakuumläcka så minskar vakuumet i insuget, precis som när du gasar på......

Primärnålarna hålls nere av motorns vakuum vid låg belastning, när vakuumet minskar, som vid gaspådrag, så lyfts de ur munstyckena av fjädern som sitter i kolven som håller nålarna.
Vid låga varv och liten spjällöppning tillför huvudkretsen inget bränsle, oavsett om nålarna är uppe eller nere, t.ex. om kolven kärvar.
Tomgångskretsen är en egen krets som tunas/modifieras separat.

ALLA förgasare är applikationsbestämda och byter man motor under den så måste förgasaren anpassas till den nya motorn.
Oftast är det tomgångsdelen som behöver lite hjälp för att kunna leverera en tillräckligt förbränningsbar blandning.

BTW, det kan aldrig bli FÖR MYCKET vakuum i motorn.....

Kent
2008-07-16, 08:57
Hur går det.....?

Nicke
2008-08-12, 15:58
Hrrmmm...

Jag råkade sälja bilen till förmån för en annan '68 Firebird. Den gamla rullar nu i Stenhamra.
Plocka fram vigvatten och krucifix så är du beredd om det skulle komma in en mörkgrå '68 Firebird i din verkstad.

Det skulle vara kul att veta vad felet var.