Visa fullständig version : kompressor till 5.0L
^zealot^
2003-09-02, 21:24
har tänkt o beställa en kenne bell twin screw kompressor o undrar vad mer jag borde tänka på innan jag isf. går o skruvar den på plats, vad skulle va bra o byta? när jag läser i tidningar etc. etc. så verkar inte amerikanarna göra mycket mer än kasta på kompressorn o byter bränsle systemet sen lite fetare avgas system..
har en '95GT o undrar kan man på ngt sätt få reda på vilken bakaxel man har genom VIN nr ?? ( om det e 7.5" eller 8.8" och vilken utväxling den har)
/z
95SvtCobra
2003-09-04, 21:37
det borde sitta en "ID-lapp" när du öppnar förardörren, ska sitta på sidan. där står det lite info om bilen bla en "rubrik" där det står Ax eller Axl och under den står det en bokstav. ta reda på vad det är för bokstav så ska jag hjälpa dig med vad det e för utv. z=3.08.
^zealot^
2003-09-05, 12:40
ax=M ... men vet du om det är så att efter en viss år så är det som standard med 8.8" bakaxel?? för vad jag försökt hitta info så verkar det bara va 8.8" på latemodel mustangs o sen har jag sett att man kan köpa 9" om man vill ha kraftigare saker :)
95SvtCobra
2003-09-07, 23:02
..hmm..ledsen men jag har varit borta ett tag men jag ska ta reda på utv. men axeln är 8.8". du hade ax=m, tror det är 2.73 men jag ska kolla upp det...
^zealot^
2003-09-08, 20:05
det e lugnt, är i usa nu så har inte själv haft möjlighet o kolla här så mycket nu på sista tiden :)
btw. hur kollar du upp dom där betäckningarna??
95SvtCobra
2003-09-13, 17:47
tjena om du hade m så är det 2.73 i utväxling..de andra bokstäverna som finns är E=3.27, Z=3.08, och din M=2.73 det finns en siffra också 8=2.73,skillnaden är att de som har en bokstavs kod har Traction-lok Limited slip differential, siffran har conventional differential.
hoppas det har hjälpt,
mattias
Tror inte att någon Mustang V8 efter 86 sålts med annat än 8.8" bakaxel (eller IRS, som flera av de senare modellerna har).
Gällande KB kompressorn, kolla på:
http://www.corral.net/main.html
Där har du massor av tips på forumen, som även har speciella "power adder" forum.
Var själv i de tankarna för ett par år sedan, och har en kompis som håller på med en centrifugalcompressor.
Jag ska istället försöka få min att gå så bra som möjligt i "stock configuration"...
mvh
Jocke
-87 Mustang GT 5.0
Jakan Jaevul
2003-12-19, 10:23
Hur funkar det med besiktningen om man slänger på en kompressor?
Har själv en -87 gt
//Kristian
Kristian, det finns väl ingen regel som säger att det inte får sitta en kompressor monterad på bilen?? :o
Ta av remmen ifall de börjar gnälla på besikningen...
Har för mig att de gjorde nån sån test i 5.0 mustang eller MMFF(centrifugalcompressor dock) där det faktiskt gick alldeles ok at köra med motorn utan drivrem till kompressorn.
Sen finns det väl nån regel som säger att du får öka effekten något utan att registreringsbesiktiga.
Dreva till mycket lite överladdning, eller chansa och hör vad de har att gnälla på.
Se till att du har klara besked ifall de börjar argumentera, det finns säkert nån här på forumet som vet mer om vad som gäller, annars prova att ställa frågan på Nitroz forum, har du tur så får du ett vettigt svar där.
Berätta gärna hur det gick!!
Lycka till!
mvh
Jocke, Skåne
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.