Visa fullständig version : Hemi 528
Bluesman
2003-09-02, 09:20
Den här motorn är ju rätt ok original (610 hp och 860 Nm) men jag har erfarit att den skall gå ihop med t.ex. en BDS 8-71 kompressor. Är det någon som vet mer om detta och vilken effekt det ev kan ge.
BjarneBärsärk
2003-09-02, 14:42
Vet inte hur det är med 528:an, men Carcraft byggde ju på en 8/71:a på en 426HEMI crate engine, sopa dit dubbla Domisar oppapå och plockade ut ca 750Hp uta att peta på resten av maskin!
Hmm, det var nog HotRod Mag. när jag tänker efter.
I nyaste nummret teflonstripade dem kompressorn och fick mer effekt med mindre laddtryck :D
Tror den artikel borde finnas på deras Tech sida på nätet.
Bluesman
2003-09-05, 11:55
På http://www.moparengineswest.com/ hade dom några intressanta byggen. Bl.a. en mycket trevlig kompressormatad 528'a på 800 hk och 1000 Nm. Enligt ett mail jag fick därifrån så var detta även en relativt mjuk motor eller "very streetable" som dom själ uttryckte det.
18-19 kilodollar (komplett med kompressor) gör väl dock närmare 200 kkr om man skall plocka hit en.
kompressor Tommy
2003-09-13, 02:42
någon som vet om chryslerns 400 hemi är något att ha? har hört att den skall vara dålig i kvalite och kraft! men eftersom jag kan få den gratis så är det ju alltid bra att kolla upp om det är någon som tycker något annat :)
BjarneBärsärk
2003-09-13, 18:43
Ehh, det finns så vitt jag vet ingen chrysler 400HEMI.
Däremor en alldesles förträffligt bra BB med sina röttere i 413Wegde blocken.
400:an ska du definitivt ta om du får den gratis.....
Ruskigt bastant block, strokermöjligheter som heter duga osv. osv.
strax under 500 kubiktum plockar man ut utan problem med förhållandevis billiga medel.
Dessuom har blocken en "kjol" precis som en Volvo B20 vid vevpartiet, så det tål MASSOR!
Dessutom är dem väldigt kortslagiga och därav varv villiga.
men eftersom jag kan få den gratis
Om du inte tänker ta den, så tar jag gärna hand om den ;)
Precis som Bjarne säger är det en utmärkt början på en 451a.....
Dessuom har blocken en "kjol"
Hehe, just av den anledningen behöver man inte 4-bultat block som en del andra fabrikat ;) Ok, en del Hemis hade cross-drilled, men jag har för mej att det bara satt i factory race-Hemin (om jag är ute å cyklar här, så rätta mej gärna) ??
/S
BjarneBärsärk
2003-09-14, 11:43
Så vitt jag vet är ALLA HEMI blocken cross drilled....precis på samma sätt som cheva har gjort på sin LS1 maskin.
-Men den har även fyra bultar genom ovenasidan på överfallen, så dem blir 6-bultade!
Som Mr. B så kan jag mycket väl också tänka mig att hämta maskin om du inte ska ha den!
Det är sällan såna block är spruckna pga. sin stadiga konstruktion, så det är ingen större risk md det hellr.
Dessutom har dem låååånga vevstakar och kort slaglängd, så även hundratusenmila grejjer brukar klara sig med minimal borrning.
451 ja.......men varför inte 474ci för samma pengar......
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.