Visa fullständig version : Oljor
Firebird
2003-09-01, 16:10
Hej
Har nyligen köpt en firebird -68, och det sitter en 400 spis och en th400 låda från 70-talet.
Det jag undrar är vilken olja som man skall ha i både motor och låda. Syntet eller mineral osv. osv.
Det är min första v8.
Jag skulle köra mineral. Statoil har en olja som heter Racingway. Den är suverän men lite dyrare.Rekomenderad för rattlåsrace mm mm.Lådan ska vara en Dextron III typ. Märke tror jag inte spelar så stor roll (ej Biltema) :wink:
Firebird
2003-09-01, 19:04
Ok, Tack
Biltema blir det inte att tala om, så länge det gäller motor och slitdelar.
Bra bilval du har gjort :wink: :D
Firebird
2003-09-01, 19:39
Visst.
Den är inte vacker utan huvudsacken är att den funkar och det gör den.
Det bästa av allt är sången :D
Firebird
2003-09-02, 09:35
e det någon som vet hur mycket olja det går i en 400 motor??
Stefan N
2003-09-02, 15:49
Finns trådar på Zaz.. om Biltema olja.
Och de säger att statoil och Biltema olja tappas från samma ställe ( i Nynäs) = samma olja :?
Finns trådar på Zaz.. om Biltema olja.
Och de säger att statoil och Biltema olja tappas från samma ställe ( i Nynäs) = samma olja :?
Jag tror inte Biltema har Racingway.
Stefan N
2003-09-02, 19:14
kommer kanske :lol:
Det får vi hoppas :mrgreen:
Tjena!
Rekomendation: 20W50 Mineralolja!
//B-O
GS455-71
Doktor-T
2003-09-21, 11:02
Jag hade satsat på säkra kort när det gäller oljan på en gammal motor. Kort sagt så är det väl bäst å satsa på Quaker State eller Unocal 10-40 till maskin och ovan nämnda märkens Dexron 3 olja. Då kan det inte bli fel.
Själv har jag i min ordentligt vässade Cheva 408" me rullcam samt rullvippor Mobil 1 helsyntet.
Det mesta funkar men det skadar inte med lite "tyngre" oljor på gammla maskiner. 8)
Pianoman
2003-10-28, 21:30
Tjena!
//B-O
GS455-71
Det beror väl lite på. Min 355:a helrenoverades i vinter och har rullat med helsyntet under sommaren. Ingen oljeförbrukning att tala om (när väl tråget blev tätt...) och inget problem med oljetrycket. Meling pumpen gör sitt till förstås
Tjena Pianoman!
Kan nog stämma men jag fick iaf "lyftartick" efter lite hård körning med Statoil 10W30, efter byte till Statoil 20W50 inga problem!
Min motor är standard förutom kam och avgas och Buicken är ju lite känd för sitt dåliga oljesytem! :cry:
// B-O
GS455-71
chief many horses
2003-11-11, 16:10
Pontiac har i princip likadana kanaler i blocket som buick.....
Brukar oftast sluta smörja bakre ramlagret..
Ja skulle nog köpa 20w50.. Om inte motorn är i nyskick :?:
Stefan N
2003-11-11, 16:51
Ja skulle nog köpa 20w50.. Om inte motorn är i nyskick :?:
Tjena!
http://www.performerz.nu/images/smiles/iamwithstupid.gif :D kör med 15w40 mineral i året runt GMCn. Men skall köra med 20w50 mineral i Vetten när den motorn är klar :roll:
Garagekungen
2003-11-11, 17:18
Läste just om inlägget att oljorna tappas på samma ställe.
Kort kan jag säga att jag sommarjobbade (way back in time...) på Esso´s smörjolje hamn i Värtan.
Då fanns det tre ställen i Sverige för blandning och tappadning (produktion) av smörjolja (GBG, Nynäs, Sthlm). Jag tror inte att det har byggts fler sedan dess...
Och det tappades upp både Shell, Mobil och andra märken av olika produkter på Esso´s (Exxon) fabrik i Värtan. :roll:
Det betyder inte att det var samma sak i flaskorna... varje tillverkare hade sitt (hemliga) recept, och egna adetiver. Bas oljan (mer än 80% av innehållet) är ofta den samma (nu pratar vi mineral olja), vad som skiljer dom åt är tillsattserna.
Själv använder jag endast kvalitetsolja, har inte råd att "snåla"... :wink:
Ha en bra dag !
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.