handdator

Visa fullständig version : Mekar plats + utrustning, är det intressant ?

Garagekungen
2003-08-14, 02:48
Affärside och hjälp? :roll:

Jag har en ide som kanske flera skulle kunna kopiera, och undrar om det finns något intresse för detta. Vore tacksam för svar och reaktioner.

Bakrund:
Jag har en skaplig reparations/mekar utrustning och funderar på att erbjuda tillfälliga mek-platser av "gör-det-själv" karaktär, dock med den möjligheten att kunna få hjälp (av mig) att nyttja den mer avancerade maskin parken om det skulle behövas.
Tanken är att de som inte har plats eller utrustning själva, skulle kunna hyra in sig till en överkomlig peng och göra merparten av arbetet själv (och på så sätt hålla nere kostnaderna). Om man sedan behöver nyttja någon av maskinerna för att klara av jobbet så hjälper jag till att köra maskinen mot tim debitering med påbörjad 1/2-timma (maskin körnings tid) samt material kostnad.
Jag ser detta som en möjlighet för entusiaster (som saknar goda mekar förutsättningar) att till en relativt låg kostnad kunna göra (i vissa fall kvalificerade) arbeten på sitt hobby eller bruks fordon. Arbeten som om de skall utföras helt och hållet av en verkstad många gånger kostar mer än man har råd till. Dessutom får man ju den kvaliteten på arbetet som man vill när man gör det själv... :wink:
Utrustningen som finns att tillgå (ej i egen regi p.g.a. risken för olyckor/skador vid felaktigt handhavande) är följande:

Maskiner:
Svarv Storebro (STOR) 12" dubbhöjd, 3.2 m dubbavstånd. Helt manuell styrning.
Svarv Blomkvist (liten) 6" dubbhöjd, 90 cm dubbavstånd. Helt manuell styrning.
Fräs Abene 120cm X 35cm bord, Helt manuell styrning.
Tig svets Miller Gold Star (STOR) med gaspedal, 0 - 500 Amp, Dubbelströmmare,
Plasma skärare AGA PS20 (STOR) klarar upp till ca 80mm stål/ 60mm RF stål,
Mig svets AGA 0 - 200 Amp (100% intemittens)
Pin svets ESAB 200 Amp (liten bärbar 3-fas) samt 2 st äldre likriktare ca 250 Amp,
Slip ARBOGA (golv modell) samt en liten bänk modell
Tryckluft (naturligtvis tillgängligt) m renblåsnings munstycke
Kallsåg (liten) max 150mm bredd på arbetsstycke,
Gas svets utrustning AGA acetylen/oxygen X-21 munstycken
Motor/maskindelar tvättmaskin (STOR) för rengöring av skitiga delar (ej i drift just nu)
Magnetfots pelarborrmaskin
Planskiva
Roterande slip maskin (modell tandtekniker - 0 - 27000rpm) med olika slip stift

Övrigt:
Motor lyft
Motor bock
Höglyftande (90 cm) garage domkraft
Pall bockar
Gängverktyg
Div. mätverktyg
Bromsrörs verktyg
Precisions våg 0 - 160 g (0.0001g upplösning)
Precisions våg 0 - 2000g (0.01g upplösning)
Precisions våg 0 - 350kg (0.2 kg upplösning)

Jag räknar med att man själv tar med sig de normala handverktygen (hylsnycklar, skruvmejslar, skiftnycklar, tänger), detta för att hålla ner kostnaden på hyran, då dessa lätt går förlorade :cry: . Skulle något saknas finns dock möjlighet att låna/komplettera på plats. 8)
Normalt tar man även med sig det arbetsmaterial/förbruknings material som man behöver.

-------

Fritt fram, får jag lite reaktioner så vore jag tacksam.
:lol:

Pzr
2003-08-14, 07:02
Tja om vä säger såhär:

om vi vore grannar o du sa sådär, -"får jag flytta in?" :)

Helt klart intressant, och skulle jag bara bo närmre så skulle iaf jag ta o fundera på det.

/Pzr

PANTZAR
2003-08-14, 18:40
Du, Pzr. I din signatur står det: Man kan alltid lära sig något
av att fråga.

Jag har frågat, har ej fått nått svar änn av dig, väntar med spänning :?

Garagekungen
2003-08-15, 08:58
Pzr
Tack för din reaktion :D , jag kände likadant innan jag själv hade utrustning och gissar att det idag måste finnas massor av entusiaster i samma situation...

Just nu har jag inte utrymmet att ta emot ytterliggare mekare under tak, men har vissa funderingar på att flytta "garaget" och i så fall skulle det finnas plats för några bilar till under samma tak. :wink:

Om det blir av kommer jag antagligen att hyra ut mitt nuvarande garage, om någon här är intresserad av ett 40 m2 garage (fristående byggnad 6.70X6.10 invändigt) med vattenburen golvvärme i det slipade ythärdade betonggolvet. Betong väggar (inga fönster men mycket god belysning), dubbla (omlott) 13mm gips i tak (3m takhöjd med nästan färdig travers) - här kan man meka och svetsa hur mycket man vill utan att behöva fundera på brandrisken... :twisted: eller grannar :lol:

-------

KOM IGEN NU !!! :lol: :lol: :lol:
Det måste vara fler som har synpunkter på min ide om tillfällig mekplats, det är ju dessutom fler här som säkert skulle kunna göra nåt liknande och det skulle ju gynna alla och även återväxten inom vår hobby - då blir vi starkare... :wink: och kommer att ha roligare... 8) :lol: :twisted:

Stefan N
2003-08-15, 23:34
Är det "överdagen" mek du tänkt dig eller hyra ut mek platser i ett tokstort garage
ÄR det stort garage så måste man ju kunna lita på folket som hyr till 100%!

Raggarn
2003-08-16, 10:39
Garagekungen...jag tycker att din ide är kanonbra :D för det brukar alltid vara ett återkommande problem för dom flesta...att ha någonstans att vara :? och det brukar bli en fin gemenskap mellan dom som håller på under samma tak :wink:

Jag funderar på att ev. hyra ut...i första hand uppställnings plats under vinter halvåret......kan jag få några förslag på vad ni anser kan vara en rimlig månadshyra att ta ut :?: vad ni skulle kunna betala för att få bilen under tak o inom lås o bom.

hare

Garagekungen
2003-08-16, 23:28
Hej Stefan och Raggarn!

Tack för era inputs! :D :lol: :wink:

Jag kommer själv hela tiden att vara på plats och tänkte mig i första hand 2 - 3 st platser som man hyr för specifika jobb, då man behöver tillgång till verktyg/kunskap för att stötta upp där den egna kapaciteten inte räcker till. :D
Så 1 - 10 dagars jobb räknade jag med.

Kanon med feedback, Raggarn - jag undrar också samma sak... :?: :?: :?: Jag hoppas verkligen att fler vågar skriva om sin uppfattning i ämnet... :twisted: :roll:

Olle B
2003-08-17, 22:15
Kanon,, har du nån filial "söder om landsvägen,, så där en 650 km från STH?
Fick min "Safetyloop" från US häromdan och skulle behöva iallafall en grop!
Får väl köra som innan med en fram och en bak,,, skall kanske vara nöjd med att ha 75 kvm garageplats integrerat i huset!

Kanon ide,, lycka till!!
MVH Olle B