Garagekungen
2003-08-14, 02:48
Affärside och hjälp? :roll:
Jag har en ide som kanske flera skulle kunna kopiera, och undrar om det finns något intresse för detta. Vore tacksam för svar och reaktioner.
Bakrund:
Jag har en skaplig reparations/mekar utrustning och funderar på att erbjuda tillfälliga mek-platser av "gör-det-själv" karaktär, dock med den möjligheten att kunna få hjälp (av mig) att nyttja den mer avancerade maskin parken om det skulle behövas.
Tanken är att de som inte har plats eller utrustning själva, skulle kunna hyra in sig till en överkomlig peng och göra merparten av arbetet själv (och på så sätt hålla nere kostnaderna). Om man sedan behöver nyttja någon av maskinerna för att klara av jobbet så hjälper jag till att köra maskinen mot tim debitering med påbörjad 1/2-timma (maskin körnings tid) samt material kostnad.
Jag ser detta som en möjlighet för entusiaster (som saknar goda mekar förutsättningar) att till en relativt låg kostnad kunna göra (i vissa fall kvalificerade) arbeten på sitt hobby eller bruks fordon. Arbeten som om de skall utföras helt och hållet av en verkstad många gånger kostar mer än man har råd till. Dessutom får man ju den kvaliteten på arbetet som man vill när man gör det själv... :wink:
Utrustningen som finns att tillgå (ej i egen regi p.g.a. risken för olyckor/skador vid felaktigt handhavande) är följande:
Maskiner:
Svarv Storebro (STOR) 12" dubbhöjd, 3.2 m dubbavstånd. Helt manuell styrning.
Svarv Blomkvist (liten) 6" dubbhöjd, 90 cm dubbavstånd. Helt manuell styrning.
Fräs Abene 120cm X 35cm bord, Helt manuell styrning.
Tig svets Miller Gold Star (STOR) med gaspedal, 0 - 500 Amp, Dubbelströmmare,
Plasma skärare AGA PS20 (STOR) klarar upp till ca 80mm stål/ 60mm RF stål,
Mig svets AGA 0 - 200 Amp (100% intemittens)
Pin svets ESAB 200 Amp (liten bärbar 3-fas) samt 2 st äldre likriktare ca 250 Amp,
Slip ARBOGA (golv modell) samt en liten bänk modell
Tryckluft (naturligtvis tillgängligt) m renblåsnings munstycke
Kallsåg (liten) max 150mm bredd på arbetsstycke,
Gas svets utrustning AGA acetylen/oxygen X-21 munstycken
Motor/maskindelar tvättmaskin (STOR) för rengöring av skitiga delar (ej i drift just nu)
Magnetfots pelarborrmaskin
Planskiva
Roterande slip maskin (modell tandtekniker - 0 - 27000rpm) med olika slip stift
Övrigt:
Motor lyft
Motor bock
Höglyftande (90 cm) garage domkraft
Pall bockar
Gängverktyg
Div. mätverktyg
Bromsrörs verktyg
Precisions våg 0 - 160 g (0.0001g upplösning)
Precisions våg 0 - 2000g (0.01g upplösning)
Precisions våg 0 - 350kg (0.2 kg upplösning)
Jag räknar med att man själv tar med sig de normala handverktygen (hylsnycklar, skruvmejslar, skiftnycklar, tänger), detta för att hålla ner kostnaden på hyran, då dessa lätt går förlorade :cry: . Skulle något saknas finns dock möjlighet att låna/komplettera på plats. 8)
Normalt tar man även med sig det arbetsmaterial/förbruknings material som man behöver.
-------
Fritt fram, får jag lite reaktioner så vore jag tacksam.
:lol:
Jag har en ide som kanske flera skulle kunna kopiera, och undrar om det finns något intresse för detta. Vore tacksam för svar och reaktioner.
Bakrund:
Jag har en skaplig reparations/mekar utrustning och funderar på att erbjuda tillfälliga mek-platser av "gör-det-själv" karaktär, dock med den möjligheten att kunna få hjälp (av mig) att nyttja den mer avancerade maskin parken om det skulle behövas.
Tanken är att de som inte har plats eller utrustning själva, skulle kunna hyra in sig till en överkomlig peng och göra merparten av arbetet själv (och på så sätt hålla nere kostnaderna). Om man sedan behöver nyttja någon av maskinerna för att klara av jobbet så hjälper jag till att köra maskinen mot tim debitering med påbörjad 1/2-timma (maskin körnings tid) samt material kostnad.
Jag ser detta som en möjlighet för entusiaster (som saknar goda mekar förutsättningar) att till en relativt låg kostnad kunna göra (i vissa fall kvalificerade) arbeten på sitt hobby eller bruks fordon. Arbeten som om de skall utföras helt och hållet av en verkstad många gånger kostar mer än man har råd till. Dessutom får man ju den kvaliteten på arbetet som man vill när man gör det själv... :wink:
Utrustningen som finns att tillgå (ej i egen regi p.g.a. risken för olyckor/skador vid felaktigt handhavande) är följande:
Maskiner:
Svarv Storebro (STOR) 12" dubbhöjd, 3.2 m dubbavstånd. Helt manuell styrning.
Svarv Blomkvist (liten) 6" dubbhöjd, 90 cm dubbavstånd. Helt manuell styrning.
Fräs Abene 120cm X 35cm bord, Helt manuell styrning.
Tig svets Miller Gold Star (STOR) med gaspedal, 0 - 500 Amp, Dubbelströmmare,
Plasma skärare AGA PS20 (STOR) klarar upp till ca 80mm stål/ 60mm RF stål,
Mig svets AGA 0 - 200 Amp (100% intemittens)
Pin svets ESAB 200 Amp (liten bärbar 3-fas) samt 2 st äldre likriktare ca 250 Amp,
Slip ARBOGA (golv modell) samt en liten bänk modell
Tryckluft (naturligtvis tillgängligt) m renblåsnings munstycke
Kallsåg (liten) max 150mm bredd på arbetsstycke,
Gas svets utrustning AGA acetylen/oxygen X-21 munstycken
Motor/maskindelar tvättmaskin (STOR) för rengöring av skitiga delar (ej i drift just nu)
Magnetfots pelarborrmaskin
Planskiva
Roterande slip maskin (modell tandtekniker - 0 - 27000rpm) med olika slip stift
Övrigt:
Motor lyft
Motor bock
Höglyftande (90 cm) garage domkraft
Pall bockar
Gängverktyg
Div. mätverktyg
Bromsrörs verktyg
Precisions våg 0 - 160 g (0.0001g upplösning)
Precisions våg 0 - 2000g (0.01g upplösning)
Precisions våg 0 - 350kg (0.2 kg upplösning)
Jag räknar med att man själv tar med sig de normala handverktygen (hylsnycklar, skruvmejslar, skiftnycklar, tänger), detta för att hålla ner kostnaden på hyran, då dessa lätt går förlorade :cry: . Skulle något saknas finns dock möjlighet att låna/komplettera på plats. 8)
Normalt tar man även med sig det arbetsmaterial/förbruknings material som man behöver.
-------
Fritt fram, får jag lite reaktioner så vore jag tacksam.
:lol: