Visa fullständig version : tändstiftsgap
Ska sätta i nya stift och har tappat bort min bok dessutom glömde jag fråga där jag köpte stiften, frågan e vad ska gapet vara motorn e en
big block me hei fördelare stiften e ac delco r44 tx .
tack på förhand för eventuella svar
mvh flodis
Jag tycker inte att du ska ändra gapet på stiften.Det brukar va rätt från fabriken.Men man kan ju kolla för säkerhets skull.
ok tack för ett snabbt och enkelt svar då e det bara till att skruva i o dra igång tackar tackar
BjarneBärsärk
2003-08-12, 13:21
Till att börja med tycker jag att du ska länga/lämna tillbaka stiften.
Jag hade sådana i min bigblock ett tag, men jag bytte för at jag tyckte gnistan var klen trots ACCEL HEI fördelare.
En uppsättning NGK stift senare hade jag nästan dubbla gnistan.
Jag kan inte komma med någon vettig förklaring då olika t-stift rimligtvis inte borde skilja så mycket i resistans.
-Kan ju också inflika att jag fick byta 2stift som inte funkade i första vändan, och sedan ytterligare ett.
-På samma dag!
....Inge mer AC Delco stift för min del ialla fall....
Angående stiftgap så står det väl rekommendationer i Hansen katalogen?
Beror på årsmodell.1975 ska det vara .060 med R-45TSX,1976 och upp ska det vara .045 med R-45TS.
Jag har använt AC Delco stift i mina GM-bilar under 23 år och har ännu inte haft några som helst bekymmer med dom. 8)
Samma här,ac-delco stift verkar funka bra för mig.
WestbayCruiser
2004-01-28, 10:28
HAr också bara goda erfarenheter av AC Delco stiften... Bytte till NGK men tappade gnistan på två stift.. (gick sönder?) Köpte AC Delco och alltvar frid och fröjd igen.. Men NGK i alla andra bilar som jag har haft. Ska säga att Camaron är första jänkaren så det har varit europe bilar innan.
Satellite65
2004-01-29, 03:46
jag gappar alltid in stiften då jag tycker att dom e både ojämna och fel från kartongen, frågan är ju hur viktigt det är? tycker dock min bil går bättre på tomgång med 1mm gap än standard iaf.
Vilket gap du skall ha beror väl på vad du har för tändspole och tänd box samt vilket komp du har i motorn.
ex. MSD 6AL Blaster3 spole 10,5:1 i komp, här rekommenderar msd 1,3mm.
Ha det iaf ! Gönatt
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.