Visa fullständig version : Vevhus ventilation CSB?
jimmysvensson
2008-01-20, 13:10
Har sökt igenom lite trådar men ej hittat nått... de är så här jag importerade en 65a chevrolet impala, ska fixa i ordning den inför SBP !, just nu sitter det ett "vevhus filter" rakt i ena ventilkåpan och ett lock på andra sidan, detta går ju inte igenom? det måste väll vara slutet system? just nu är de ju öppet!
Har kollat lite på summit racing, vad kan jag köpa för nått? en breather? med eller utan slang till insuget? eller en med pcv ventil ?bilen ska ej gå hårt precis.. almän glidare å vill ha igenom den på besiktningen!
är de verkligen bra å slänga in oljedimma i insuget :?
tacksam för svar :)
ALLA amerikanska bilar fr.o.m 1963 har PCV-systemet.
Fram t.o.m. 1967 var avluftningen till systemet "öppet" via ett ventilerat oljepåfyllningslock.
Fr.o.m. 1968 var avluftningen "sluten" via ett rör från passagerarsidans ventilkåpa till ett filter i luftrenaren.
Själva ventilen, som är modellanpassad, sitter i anslutning till vevhuset i en gummigenomföring på insuget, ventilkåpan eller lyftargalleriplåten och en slang ifrån denna till insugets plenumkammare eller förgasarens spjällplatta.
PCV-systemet rensar vevhuset från giftiga och korrosiva gaser, förbränner dessa, och skonar därmed lagren i motorn samt förlänger bytesintervallen på oljan.
ALLA amerikanska bilar fr.o.m 1963 har PCV-systemet.
Fram t.o.m. 1967 var avluftningen till systemet "öppet" via ett ventilerat oljepåfyllningslock.
Fr.o.m. 1968 var avluftningen "sluten" via ett rör från passagerarsidans ventilkåpa till ett filter i luftrenaren.
Själva ventilen, som är modellanpassad, sitter i anslutning till vevhuset i en gummigenomföring på insuget, ventilkåpan eller lyftargalleriplåten och en slang ifrån denna till insugets plenumkammare eller förgasarens spjällplatta.
PCV-systemet rensar vevhuset från giftiga och korrosiva gaser, förbränner dessa, och skonar därmed lagren i motorn samt förlänger bytesintervallen på oljan.
På min Holley finns det bara en ansluning på spjällplattan och den går till bromsservot. Vad är då bäst T-koppling på servoslangen eller fixa en anslutning i insugningsröret?
Det fungerar utmärkt bra att sätta en förgrening baktill på spjällplattan och ansluta bromsservoslangen plus PCV-slangen till denna.
jimmysvensson
2008-03-25, 07:57
Fick se en "liten burk" som var pluggad med när jag rev bort insuget.. längst bak under insuget går upp en slang ur blocket baktill emellan motor och låda... är det bra att den är pluggad samnt vad gör den för nytta :?
jimmysvensson
2008-03-26, 06:55
http://i29.tinypic.com/oi7wqf.jpg
Nova67ss
2008-10-14, 22:15
Är troligen orginal PCV ventil...
De tidigare SBC hade sin PCV där..
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.