handdator

Visa fullständig version : DR Bur?

Hefty
2007-12-21, 00:09
Måste buren i bilen vara tillverkad av något licencierat företag eller kan man bygga den själv?

Dragrace 9s/402m.

vigg
2007-12-21, 01:31
9 sek på 402m.
Då blir det fullbur (under 10.00 sek)samt chassibok med besiktning av densamma.
Är du duktig med svetsen samt kap/borr/slip så ja, visst får du göra den själv, men jag skulle inte ge mig på det med mindre än det förstnämnda.
Skall du ha en i cromemolly så är det tigning som gäller inget annat.Kraftig MIG är ok i vanligt stål.
Inga svetsar på buren får slipas överhuvudtaget.
Se sbf under drt (dragracing/tekniska regler).
Där finns reglerna för materialval,godstjocklekar,utförande osv.
mvh.

Hefty
2007-12-21, 08:31
Åh fasen, chassiebok också? Det hade jag inte räknt med. :eek:

Då tillkommer säkert en hel rad av säkerhetsbestämmelser som svider i plånboken.

Efter att börjat titta i regelboken så drar jag en djup suck. Bilen kommer att bli en utmaning att bygga bara för att klara klassningen. :(
Jag förstår inte ens alla reglerna...

Någon som kan förtydliga DR-ET 2.3?
Jag hade tänkt köra med bladfjädring får jag det eller inte?

adde_hjelm
2007-12-21, 12:12
Någon som kan förtydliga DR-ET 2.3?
Jag hade tänkt köra med bladfjädring får jag det eller inte?

Den regeln är för individuellt avfjädrade bakaxlar typ corvette(precis som det står) där hjulet viker sig om en drivaxel går av.
Men du har väl inte delad bakaxel om du har bladfjädring?
Då är det inget du behöver bry dig om.

Hefty
2007-12-21, 13:23
Jag ringde ansvarig för DR besiktning och kollade...
Helt korrekt adde, inga problem med bladfjädring.

87gt50
2007-12-26, 22:01
Ifall du presenterar ditt projekt lite mer så får du säkert massor av bra hjälp här på forumet. Vi är ett par stycken här som ägnar en del tid till att åka rakt fram på fritiden...

mvh

Jocke

Hefty
2007-12-27, 15:53
Ja, var skall jag börja?
Jag vill inte måla upp det som den största och tuffaste bilen i landet men visst det kommer att bli en del slit för att ro projektet i land.

Bilen är en 1975 års Mustang II Mach I.
Jag har tänkt bygga en strip-/gat- bil av den med ganska stor betoning på strip. Tanken är att bygga bilen för dragrace men samtidigt göra den besiktningsbar hos SBP (SFRO).
Ja, motorn räknas givetvis inte då den måste fuskas igenom på något sätt.

Från början hade jag en hel hop med avancerade konstruktionslösningar för bilen men efter att ha läst på en del så tänker jag prova en mer minimalistisk lösning.
Att behålla så många konstruktionslösningar som möjligt från originalet men förstärka dessa och använda mer ändamålsenliga delar.

Exempel på detta är sub frame connectors och bur för styvhet och stabilitet. Bladfjädringen bak får stanna men med nya komponenter. Bakxeln behåller sina ursprungliga dimensioner men ersätts med en räjsbyggd 9" axel.

På så vis kommer bilen att byggas upp från grunden. Motorn kommer sannolikt att bli ett ganska extremt monster och målet är 700hk N/A från en borrad och strokad ford 302. (Räjsblock med extra allt...)
Som det ser ut idag så kommer jag att försöka köra på E85 och förgasare.

Än så länge är bilen orörd och väntar på att få komma in i garaget. (Har en annan bil som måste fixas klart först)
Målet är att kunna köra 9'or på enbart motor men jag har en del tankar runt lustgas också. Gasen får dock bli en senare fråga om behovet finns.

Finns hur mycket som helst att berätta men än så länge är det bara planer och inget konkret. Jag försöker lösa de flesta probemen teoretiskt innan de dyker upp irl. Det kommer ändå att finnas problem kvar att lösa oavsett hur nogrann planeringen än är.

Är det något ni undrar så pratar jag gärna o bilen men jag vill inte lova för mycket så tidigt i projetet.