Visa fullständig version : Hjulmuttrar
Jag tänkte skriva Julmuttrar men det e fan under min nivå.
Så här är det.
Mina gamla hjulmuttrar började gå in väl djupt i fälgarna.
Skaffade nya men dem är helt raka i konan mot fälgen.
Finns det konvext koniska hjulmuttrar..liksom som halvsfäriska typ?
Jag har hittat att den finns hjulbultar som ser ut så..men har Chevrolet använt sådana muttrar eller e det bara så sorgligt att mina fälgar blitt så av dåliga muttrar?
Var försiktiga med muttermaskin boys..kromade muttrar blir skadade och kromflagor ramlar bort på anläggningsytan och det blir vassa kanter på konan som river som fan i fälgen varje gång dem skall dit/loss.
Så..e det nån som har pejl på detta?
Har sett fler exempel på detta fenomen med stora skruvhål i fälgar.
Orsaken tycks vara för svagt/alt.hårt dragna muttrar.
Ännu en anledning att använda momentnyckeln.......
Sök "oversize" muttrar?
Har sett fler exempel på detta fenomen med stora skruvhål i fälgar.
Orsaken tycks vara för svagt/alt.hårt dragna muttrar.
Ännu en anledning att använda momentnyckeln.......
Sök "oversize" muttrar?
M.a.o så känner du inte till om det existerar "halvsfäriska" hjulmuttrar om jag förstår dig rätt?
Om du med oversize menar muttrar som har väldigt lång rak kona så har jag fått tag i det..dem nya jag fick tag på i somras är sådana.
Dem går inte in för djupt..det är ingen fara med.
Dock är ju inte anläggningsytan mot fälgen bra då hålen i fälgen är halvsfäriska numera ;(
vad är det för fälgar du har?
vad är det för fälgar du har?
Lätt breddade cheva plåtfälgar.
Pianoman
2007-12-29, 22:23
Om jag kikar på mina muttrar så jo då. De ser allt lite "bulliga" ut på konan. Satt dock på bilen så jag vet inte var de finns.
Om jag kikar på mina muttrar så jo då. De ser allt lite "bulliga" ut på konan. Satt dock på bilen så jag vet inte var de finns.
Ok,tackar.
Hmm,nån som har tips på hur fan man får reda på hur fan det ligger till egentligen?
Skall kolla med stig om han har pejl på detta.
Kent..sånt här brukar ju du ha stenkoll på? :)
Ok,tackar.
Hmm,nån som har tips på hur fan man får reda på hur fan det ligger till egentligen?
Skall kolla med stig om han har pejl på detta.
Kent..sånt här brukar ju du ha stenkoll på? :)
Pratade med stig men han visste inte :(
Jimmy, ursäkta dröjsmålet, men ett "raggarknep" är att bygga på det förstörda bulthålet en aning med migen och "snygga till" det så att muttern får "fäste".
Bulliga muttrar är svårfunna......
Jimmy, ursäkta dröjsmålet, men ett "raggarknep" är att bygga på det förstörda bulthålet en aning med migen och "snygga till" det så att muttern får "fäste".
Bulliga muttrar är svårfunna......
Jo,det lutar väl åt något liknande..dock skulle det sedan efter svetsning behövas fräsas till så man får en bra anläggningsyta..och det har jag ej tillgång till och vet inte om det kan vara värt pengarna.
Det är ok idag..men jag e lite perfektionist och vill gära ha saker BRA.
Jag satt och sökte igenom div hemsidor/speedshopar men hittar inget annat än rak kona i 7/16-20.
Pianoman..har du lust får du gärna skruva loss en mutter och ta ett kort om du har lust och möjlighet.
Mvh.
Predator
2008-01-16, 08:13
I stället för att svetsa / fräsa så är det kanske enklare att tillverka nya muttrar? Kanske rostfria polerade... ;-)
Pianoman
2008-01-18, 19:09
Jo,det lutar väl åt något liknande..dock skulle det sedan efter svetsning behövas fräsas till så man får en bra anläggningsyta..och det har jag ej tillgång till och vet inte om det kan vara värt pengarna.
Det är ok idag..men jag e lite perfektionist och vill gära ha saker BRA.
Jag satt och sökte igenom div hemsidor/speedshopar men hittar inget annat än rak kona i 7/16-20.
Pianoman..har du lust får du gärna skruva loss en mutter och ta ett kort om du har lust och möjlighet.
Mvh.
Ska bli. Ska nog ner till garaget i helgen så jag ordnar det då.
I stället för att svetsa / fräsa så är det kanske enklare att tillverka nya muttrar? Kanske rostfria polerade... ;-)
;)..enklast är att handla 2 nya fälgar..det tråkiga är att det kostar lite att bredda dem.
Pianoman
2008-01-21, 19:01
Min j-a kamera funkar inte.
Ett litet tips om du ska bredda. Finns en kille i Vikingstad utanför Linköping som gör skitbra breddningar på plåtfälg till kaffepengar. Tror jag gav 300:-/st
Det blev bättre balans i hjulen efter breddningen t.o.m. Kan fixa kontaktuppgifter om det är intressant.
Min j-a kamera funkar inte.
Ett litet tips om du ska bredda. Finns en kille i Vikingstad utanför Linköping som gör skitbra breddningar på plåtfälg till kaffepengar. Tror jag gav 300:-/st
Det blev bättre balans i hjulen efter breddningen t.o.m. Kan fixa kontaktuppgifter om det är intressant.
Ok,kommer den igång så gör den,tack för försöket i vilket fall.
Det var Skullman i Åkers styckebruk som breddade mina plåtfälgar för några år sedan..TROR han tog 750:-/st då och han var billig jämfört med t.ex Intera här i sthlm.
Skall lägga det på minnet ang ditt tips om det blir aktuellt :)
mvh.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.