handdator

Visa fullständig version : Laddningsproblem....

GS455
2003-07-31, 00:43
Tjena!
Nån som har erfarenhet av GM:s tidiga generatorer med externt laddningsrelä där alla fyra stiften är inkopplade på reläet...
Blev utan laddning igen idag... :x Dioderna paj igen :x Bytte dom för två månader sedan, i en fabriksrenoverad generator :x :x

Har alltså nytt batteri, ny generator, alla kablar ok, men ej nytt laddningsrelä! Eftersom det inte finns några magnetiseringsdioder i generatorn så verkar det som om likriktningen för magnetiseringen sitter i laddningsreläet... rätt eller fel??? Nån som har ett elschema till min generator eller har upplevt samma problem, är dessa generatorer kända för dessa problem?? Då allt annat är orginal under huven skulle jag vilja få detta att fungera utan att byta till ex. en nyare generator :D

//B-O
GS455-71

Pzr
2003-07-31, 07:55
Erfarenhet o erfarenhet, har iallafall fått klura då jag på power meet efter en hel dags krypkörning blev utan gnista :P

Visade sig vara "regulatorn" som jag hade glapp i. Har putsat varenda kontakt nu så nu har jag laddning.

Har du ställbar laddström? (Potentiometer i regulatorn?)

Själv så kan jag inte ställa något.

*kan väl tillägga att i min regulator finns inget annat än två spolar (reläer) och tre eller fyra fasta trådlindade motstånd.* (Således inga dioder.)

/Pzr

GS455
2003-08-15, 22:28
Laddningen fixad! Ny generator med inbyggt laddrelä, så nu funkar det! :D

Den gamla generatorn fick ett spel och började överladda vilket gjorde att mitt tändsystem blev tokigt, misständningar och orkeslös.. :evil:
inte likt en BIG Block!! :D :D Tog en stund innan jag hittade felet, monterade nya brytare ock kondensator men bilen gick i 5 minuter sedan började det igen.8) Konstaterade att generatorn laddade 17,5 volt!!
Verkade som om tändspolen inte gillade för hög spänning
Med en ny generator funkar allt igen :D

//B-O
GS455-71