handdator

Visa fullständig version : Projekt Mustang -67

Sidor : [1] 2

Fast Templar
2007-10-26, 08:53
Ny på detta forum! lika bra att starta en projekttråd va, köpt mig en Mustang 67 fb i racebilsutförande, givetvis ett impulsköp, har försökt köpa denna tidigare men misslyckats, sen dök den up på Blocket till rimlig peng, så det var bara handla trots att varken pengar eller tid finns.
Bilen har gått med CSB med dubbelturbo tidigare och ännu längre bak i tiden satt det tydligen Chrysler motor i den:eek:. Nuvarande planen är i alla fall att göra en mullig gatbil av den, ingen streetracebil utan en bara en ball gatbil helt enkelt, i skrivande stund har en besiktningsmotor tagit plats under huven, en CSB 307 m 350låda, bromsystemet har byggts om en del och elsystem har gjorts om mm, sen ska bilen besiktigas och lackas om är det tänkt, den har justa regpapper där 15*15 däck, bur mm står inskrivet så förhoppningsvis ska besiktningen gå bra..........

Hugger
2007-10-26, 09:52
Ny på detta forum! lika bra att starta en projekttråd...Välkommen till forumet! :)
Fränt projekt det där! Ska bli skoj att följa, hoppas att det går bra med besiktningen osv. På tal om justa papper.. Var det något som bara gick att få "på den gammal goda tiden", eller är det möjligt än i dag att få större förändringar inskrivet?

vigg
2007-10-26, 14:51
Nice..en chevaåkare sluter upp i kampen mot Moparherraväldet som likt en epidemi dragit in på forumet...välkommen.
Fan,du har väl tillräckligt med bilar ;)

Hugger..jodå det går att få in sådana förändringar fortf..dock bör man ta dem större en och en.

hugger69
2007-10-26, 15:43
Nice..en chevaåkare sluter upp i kampen mot Moparherraväldet som likt en epidemi dragit in på forumet...välkommen.

Instämmer å d grövsta! :D

DusterV8
2007-10-26, 22:04
hej och välkomen!
trevligt att se ett projekt till hära!
ser ut som ett riktigt fränt ämne det dära, men jag hoppas verkligen du stoppar i en chryslermotor igen dels är det ju lite charmigt men utöver det så är dom väldigt sexiga,driftsäkra och ohygligt kraftfulla dom dära chryslermotorerna ;)

AlabamaRoos
2007-10-27, 08:00
Hej, nu har du chansen att få åka något riktigt, reparerar och återställl själen....hjärtat.....den har ju gått med peacemaker senaste tiden.... :)

Fast Templar
2007-10-27, 09:43
Hej, nu har du chansen att få åka något riktigt, reparerar och återställl själen....hjärtat.....den har ju gått med peacemaker senaste tiden.... :)
Skulle kunna tänka mig en Ford BB, en strokad 460m Cobra jet toppar osv, annars blir det nog Cheva BB, så om nån ligger på ett 460 block eller en motor "stomme" är det bara ringa 070-4135563 och har någon dörrar med rutor i osv är jag ochså intresserad, sitter plastdörrar med plastrutor i nu som iof är helt ok men man vill jhu kunna veva ner rutorna på en raggarbil va!.........

DusterV8
2007-10-27, 09:55
http://www.nitroz.se/NitrozAnnons/viewad.aspx?adid=13422 är iofs inte så duktig på danska men det dära bör vara något användbart iaf bor man ´långt söderut i landet kan det ju vara tänkvärt iaf

vigg
2007-10-27, 10:37
så är dom väldigt sexiga,driftsäkra och ohygligt kraftfulla dom dära chryslermotorerna ;)
Ja absolut...fråga Tommen..han kommer snart att åka Cheva =)

Templar..har du Panteran kvar apropå samla på bilar?
Vad hände på SO..du lämna WO?

vigg
2007-10-27, 10:39
annars blir det nog Cheva BB, ...
?..ramlat och slagit dig? du e ju en sb kille =)

Fast Templar
2007-10-27, 12:16
Ja absolut...fråga Tommen..han kommer snart att åka Cheva =)

Templar..har du Panteran kvar apropå samla på bilar?
Vad hände på SO..du lämna WO?
Panteran är såld, så nu har jag bara P18 och 58an kvar och Mussen samt ytterligare ett P18 objekt som ska säljas samt en HD å ett par Zundapp moppar osv.
Jag lämnade WO på SO då jag tyckte det vart rörigt! samt att en viss Porsche ägare skrev ut den "hemliga" tävlings strategin på Zatzy effter förarmötet, så jag surnade och sket i det........

Fast Templar
2007-10-27, 12:18
?..ramlat och slagit dig? du e ju en sb kille =)
Tycker den här bilen skulle passa med en snäll storkubikare, jag är inte religös på nått sätt;) men det är väldigt kul och reta Chrysler pojkar:D .......

Fast Templar
2007-10-27, 13:07
Lite nya bilder!

AlabamaRoos
2007-10-27, 14:28
Finns en del kompletta motor här: http://www.eurodragster.com/classifieds/showads.asp?category=9

En bit bort men ett närmare alt: Västerås:http://www.vmperformance.com/mod.php?mod=userpage&menu=17&page_id=16

Kolla längst ner, erbjudande 3. Bara att slänga i....

vigg
2007-10-27, 17:04
Ok,58:an e en favorit..den e riktigt schysst.
Förstår dig ang SO..riktigt rörigt och en del pajjasfasoner från alla möjliga håll.Fast det blev bättre än 2002 när det kördes 3 st SO..hehe.
Cheva BB är en kanonmaskin..slår både Fård och Måpar konstruktionsmässigt vilken dag i veckan som helst..framförallt medan dem e någorlunda standardmässiga.
Reta Chryslerpojkar är klart underskattat ;)..fast åka ifrån dem är roligast av allt ..oftast blir dock racen aldrig av då undanflykterna är fler än dem jobbiga kalla verklighetshästarna =)..hehe.
Får erkänna att Mussen var klart ball märket till trots.

MeFirstCharger70
2007-10-27, 19:27
-FY FÄN VAD ÄCKLIGT... Ännu en Fård Raggare.... som om inte det skulle vara nog med Scheva "folk"....

Ganska ball Amerikansk Taunus faktist, eller -Njaa, färg valet är väl lite haltande...

Föresten, såg dig, eller din P1800 på TV här om morgonen. Det var någon kunskaps program pryling.. Han inte se hela, såg bara att vad fäsen, det är ju Cribbas P1800 på TV. Programmet handlade om hästkrafter/effekt... Sen igen så var det ju åter helt uppåt skogen att ha en Scheva motor med vilken försöka påvisa vad hästkrafter/effekt är... Det värsta av allt var att Scheva motorn sitter i en Sosialist bil... :)

Hur som... Jag är dock säker på att Fårrden kommer att röra på sig när du väl har fått den klar...

/Tommen

Ögonbrynolf
2007-10-27, 19:41
Välkommen till forumet! Nu ska du inte reta honom för lådbi... menar Fårrden Tommen! Nä hjälp honom istället att få ordning på lådbi... Fårrden menar jag förstås.
Snäll som jag är har jag därför ordnat en länk till hur man bygger en riktig lådbi... gaträcer-Fårrd:
http://tv4.se/antligenhemma/547490.html

:D

Fast Templar
2007-10-28, 10:53
-FY FÄN VAD ÄCKLIGT... Ännu en Fård Raggare.... som om inte det skulle vara nog med Scheva "folk"....

Ganska ball Amerikansk Taunus faktist, eller -Njaa, färg valet är väl lite haltande...

Föresten, såg dig, eller din P1800 på TV här om morgonen. Det var någon kunskaps program pryling.. Han inte se hela, såg bara att vad fäsen, det är ju Cribbas P1800 på TV. Programmet handlade om hästkrafter/effekt... Sen igen så var det ju åter helt uppåt skogen att ha en Scheva motor med vilken försöka påvisa vad hästkrafter/effekt är... Det värsta av allt var att Scheva motorn sitter i en Sosialist bil... :)

Hur som... Jag är dock säker på att Fårrden kommer att röra på sig när du väl har fått den klar...

/Tommen
Den ska lackas om! som det känns nu blir den svart med silver ränder över huv tak osv, vad kan ilustruera effekt bättre än ett riktigt kraftpaket från Chevrolet:D.........

MeFirstCharger70
2007-10-28, 19:01
Den ska lackas om! som det känns nu blir den svart med silver ränder över huv tak osv, vad kan ilustruera effekt bättre än ett riktigt kraftpaket från Chevrolet :D.........

-Hmm, finns det inget annat färg val du kan tänka dig? Svart är så jäkla utnött färg och det finns så många svarta bilar redan... När den tiden kommer då jag tar itu med karossen på min Laddare så kommer den att byta färg, är så trött på svart.. Ska måla om den så att den blir mer personlig och att det inte finns någon likadan...

Sen på kommentaren om Cheva motorer... Som Moparist så det enda jag är avis på er Cheva folk, det faktum att för de pengar jag bygger ihop EN Mopar motor, kunde man bygga ihop 4st GM motorer... Det suger aningen...

/Tommen

Fast Templar
2007-10-29, 05:57
-Hmm, finns det inget annat färg val du kan tänka dig? Svart är så jäkla utnött färg och det finns så många svarta bilar redan... När den tiden kommer då jag tar itu med karossen på min Laddare så kommer den att byta färg, är så trött på svart.. Ska måla om den så att den blir mer personlig och att det inte finns någon likadan...

Sen på kommentaren om Cheva motorer... Som Moparist så det enda jag är avis på er Cheva folk, det faktum att för de pengar jag bygger ihop EN Mopar motor, kunde man bygga ihop 4st GM motorer... Det suger aningen...

/Tommen
Jag vet två grejer till som ialla fall jag skulle va avis på om Cheva motorer om jag körde Mopar/Simca,
1. Dom funkar! 2. Dom går fort!
:D :D :D

haflinger
2007-10-29, 07:03
Vill bara frâga en sak: hur mânga orginalchevor hängde med en
426 Hemi bil när det bar sig?:D :D

hugger69
2007-10-29, 07:23

Tja, en 69 Z/28 med 302 räcker nog långt! ;)

Ingo
2007-10-29, 12:46

beror på hur man ser det.
Problemet med Hemin var att få ner kraften i backen.
Ett framtungt as som ofta spinner bort sig.men tänk på att hemin togs fram för nascar,alltså bilar med toppfart närmare 300 ..
Men går man på motorstyrka så var det väl bigblockare som kunde ha en susning
427 L88 typ eller ZL1 man dom var hiskeligt ovanliga..
Z28,an var en varvvillig sak ,men hade bara en lägre vikt till sin fördel,och var en leksak som slogs med de jämbördiga fords Boss 302,och mopars 340s.

DusterV8
2007-10-29, 17:12
Jag vet två grejer till som ialla fall jag skulle va avis på om Cheva motorer om jag körde Mopar/Simca,
1. Dom funkar! 2. Dom går fort!

moparmotorer funkar oftast, förutom när det saknas soppa eller gnista ;)
att det går fort är inte alltid en fördel enligt hon jag delar tv med:(

känns bara som att det hade varigt lite kreativare att stoppa i en moparsnurra ;)
tror nog inte en vass bigblock ford behöver bli så mycket dyrare än motsvarande cheva bigblock faktiskt...

vigg
2007-10-29, 23:50
känns bara som att det hade varigt lite kreativare att stoppa i en moparsnurra ;)
tror nog inte en vass bigblock ford behöver bli så mycket dyrare än motsvarande cheva bigblock faktiskt...
Nu får du fan bestämma dig ;)

Predator
2007-10-31, 13:07
Riktigt trevlig bil Templar! Det är ju helt klart en av de bästa modellerna.... Dreglade lite över den när den låg på blocket, kan ju bli en riktigt cool pro-street gatbil!
Svart lack och Cheva BB är aldrig fel!

Ingo
2007-10-31, 16:59
Att sätta in en cheva bigblock i en 67,a är ju ett extremt helgerån...
67,an ska ju helst ha en sideoiler,men dom är ju lite kinkiga att få tag i.....
så en strokad 351 windsor verkar väl mest logiskt,även om jag själv skulle föredra en cleveland.
men en windsor strokad till magiska 427 cubiktum...

Fast Templar
2007-11-01, 06:10
Nån smallblock tror jag inte det blir, och absolut ingen Clevland, rätt så missbildade puffror det där;) .....

Ögonbrynolf
2007-11-01, 07:24
För din lådbi...menar Fårrd finns det väl bara ett alternativ! En BOSS 429 med dubbla kompressorer! :)

http://www.the-rumbler.com/sydney2k2/tcoupedonk.jpg

vigg
2007-11-01, 14:11
Att sätta in en cheva bigblock i en 67,a är ju ett extremt helgerån...

Snickelisnack..då e du lika upprörd över hans tvångsmatade cheva sb i P1800 då? ;)

Fast Templar
2007-11-01, 14:39
Sådärja! nu är pärlan besiktigad, inga probs rent papper:D synd bara att det är vinter:( ......

Ingo
2007-11-01, 16:31
Snickelisnack..då e du lika upprörd över hans tvångsmatade cheva sb i P1800 då? ;)

Nej det är jag inte !!!.
Att sätta in en chevamotor i plattamazonen blir ju ett effektlyft trots allt,däremot en cheva biggblock i en Ford höjer knappast effekten jämfört med de som hade en bättre ide,s egna snurror...
och ska man vara ärlig så fanns småblockare och femotorer 67.
En windsor är en förhöjd småblockare. vid en snabb blick ser man inte skillnad mot en 289/302,a.
Cleveland har ju problemet(?) att dom är uppbyggda som gm motorer,men med likvärdig trimning alltid vassare än windsor..

vigg
2007-11-01, 23:44
Nej det är jag inte !!!.
Att sätta in en chevamotor i plattamazonen blir ju ett effektlyft trots allt,däremot en cheva biggblock i en Ford höjer knappast effekten jämfört med de som hade en bättre ide,s egna snurror...
En windsor är en förhöjd småblockare. vid en snabb blick ser man inte skillnad mot en 289/302,a.
Cleveland har ju problemet(?) att dom är uppbyggda som gm motorer,men med likvärdig trimning alltid vassare än windsor..

Jag tycker du verkar rätt upprörd ja..=) ;)
Ta det med glimten i ögat..personligen tycker jag att det bara e skoj att folk använder olika grejjer! :)
Jag e rätt säker på att det blir ett bra val i slutändan av herr Templar..han gillar ju cheva :D
mvh.

Fast Templar
2007-11-02, 08:15
Nej det är jag inte !!!.
Vad är det som uppbyggt som GM på en Cleveland? lite cbb varning på topparna då kanske, i övrigt är dom bara konstiga, skumt oljesystem, tunna cylinderväggar, dåligt m toppbultar, missbildade avgaskanaler, insugskanaler i storlek för en promod bil eller nåt osv, ska man köra ford sb är windsor klart trevligare, fast på dom är portningen i topparna i storlek för en Cresent compact typ, Ford lyckas tydligen alldrig göra allt rätt;) .......

Ingo
2007-11-02, 12:06
Jag tycker du verkar rätt upprörd ja..=) ;)
Ta det med glimten i ögat..personligen tycker jag att det bara e skoj att folk använder olika grejjer! :)
Jag e rätt säker på att det blir ett bra val i slutändan av herr Templar..han gillar ju cheva :D
mvh.

Jag åker och har åkt corvette i 14 år så jag är inte speciellt upprörd över chevaprylar..

Ingo
2007-11-02, 12:23
Vad är det som uppbyggt som GM på en Cleveland? lite cbb varning på topparna då kanske, i övrigt är dom bara konstiga, skumt oljesystem, tunna cylinderväggar, dåligt m toppbultar, missbildade avgaskanaler, insugskanaler i storlek för en promod bil eller nåt osv, ska man köra ford sb är windsor klart trevligare, fast på dom är portningen i topparna i storlek för en Cresent compact typ, Ford lyckas tydligen alldrig göra allt rätt;) .......

351 cleveland togs ju fram för att spöa chevor i trans am serien,alltså en racemotor i klass med med 426 hemin och sideoilern.

här är lite propaganda..:
http://www.carmemories.com/cgi-bin/viewexperience.cgi?experience_id=869
problemet är ju att flödet blir för långsamt vid lägre varv,speciellt på en trimmad motor,och clevelandsnurran gillar inte varv över 6000 ,att det är riskabelt att borra ,040 o däröver gör ju att rädslan för motortypen ökar ytterligare.
Men med en diskret strokning så tar man vara på topparnas kapacitet och behöver inte gå upp i varv så hiskeligt för att plocka ut effekten heller..
Men truckmotorn windsor går ju att stroka mer,och det finns ju ett stort utbud av aluminiumtoppar,eller också sätter man på clevelandtoppar..
Likvärdigt trimmade fordar är i princip alltid piggare än chevor,dock till en högre kostnad.
Opps glömde den före detta GMchefen som utvecklade cleveland får ta det senare..

MeFirstCharger70
2007-11-02, 17:57
351 cleveland togs ju fram för att spöa chevor i trans am serien,alltså en racemotor i klass med med 426 hemin och sideoilern.

-Nu trampade du i sk..smeten... Att jämnföra en sketen 351 Clevland med en 426 Hemi ???? Att ens skriva så där är ett helgerån...

Dessutom användes vad jag vet Hemin aldrig i Trans Am serien. Mopar bilarna drevs framåt där med 340 Six-Pack motorer. Hemin var en alldeles för tung motor för att användas i Trans Am serien, dessutom var väl oxå Hemins cylinder volym större än vad som var tillåtet...

/Tommen

Fast Templar
2007-11-02, 18:52

här är lite propaganda..:
http://www.carmemories.com/cgi-bin/viewexperience.cgi?experience_id=869
problemet är ju att flödet blir för långsamt vid lägre varv,speciellt på en trimmad motor,och clevelandsnurran gillar inte varv över 6000 ,att det är riskabelt att borra ,040 o däröver gör ju att rädslan för motortypen ökar ytterligare.
Men med en diskret strokning så tar man vara på topparnas kapacitet och behöver inte gå upp i varv så hiskeligt för att plocka ut effekten heller..
Men truckmotorn windsor går ju att stroka mer,och det finns ju ett stort utbud av aluminiumtoppar,eller också sätter man på clevelandtoppar..
Likvärdigt trimmade fordar är i princip alltid piggare än chevor,dock till en högre kostnad.
Opps glömde den före detta GMchefen som utvecklade cleveland får ta det senare..
Hade en Cleveland för några år sen som jag varvade 7500 så visst går det;) den gick väl helt ok, men det var en hel del trix och fix för att få den att gå bra, va ett std 2bult block m stålgördlar över mitten överfallen, std stakar och vev å smidda trw klubbor, boss 302 toppar med avgasplattor och ett par killo plast i insugskanalerna gjorde topparna drägliga, vass rullkam och ett fint svo insug på toppen, det som verkligen fick fart på motorn var helt klart insuget i kombimation med modifierigen av insugskanalerna, vart som en helt ny motor att köra(körde torker innan) så visst går det, det är bara dubbelt så mkt jobb.........

racecharger
2007-11-02, 20:07
-Nu trampade du i sk..smeten... Att jämnföra en sketen 351 Clevland med en 426 Hemi ???? Att ens skriva så där är ett helgerån...

Dessutom användes vad jag vet Hemin aldrig i Trans Am serien. Mopar bilarna drevs framåt där med 340 Six-Pack motorer. Hemin var en alldeles för tung motor för att användas i Trans Am serien, dessutom var väl oxå Hemins cylinder volym större än vad som var tillåtet...

/Tommen

Well spoken!!! mopar rules!!

Fast är inte volvo b20 den bästa motorn:rolleyes:

vigg
2007-11-03, 00:32
Jag åker och har åkt corvette i 14 år så jag är inte speciellt upprörd över chevaprylar..
Sitter säkert en 351:a i den..erkänn :D

Templar/grattis till rent papper..alltid lika skönt.

Säga vad man vill om offtopic..det vart en jävla fart på tråden i vilket fall :)

Gurragas
2007-11-03, 08:34

Det är ju så att det som inte dödar härdar....:D

Ingo
2007-11-03, 11:13
Hade en Cleveland för några år sen som jag varvade 7500 så visst går det;) den gick väl helt ok, men det var en hel del trix och fix för att få den att gå bra, va ett std 2bult block m stålgördlar över mitten överfallen, std stakar och vev å smidda trw klubbor, boss 302 toppar med avgasplattor och ett par killo plast i insugskanalerna gjorde topparna drägliga, vass rullkam och ett fint svo insug på toppen, det som verkligen fick fart på motorn var helt klart insuget i kombimation med modifierigen av insugskanalerna, vart som en helt ny motor att köra(körde torker innan) så visst går det, det är bara dubbelt så mkt jobb.........

Jo jag vet ,jag var ju rätt intresserad av Pantern,men det fanns aldrig tid att åka söder om Stockholm innan du hunnit sälja..

Men din motor var uppbyggd på det gamla sättet,och 7000 varv är i princip döden även om den är välbalanserad o dyl.
När det gäller Insug så sägs ju Holley strip dominator vara det ultimata,åtminståne tills australiensarna tog fram sitt Funnelweb..
Fast tydligen ger ett torker med någon tums mellanplatta likvärdigt flöde..

Ingo
2007-11-03, 11:17

/Tommen
Hemin var framtagen för Nascar vad jag vet.
Men cleveland var framtagen för trans am serien men båda var racemotorer..
Tror du verkligen att Ford tagit fram 4V topparna till gatan enbart?
Mopar hade ju 340s i de lättare klasserna.

Ingo
2007-11-03, 11:20
Det är ju så att det som inte dödar härdar....:D

förutom vetten har jag ägt några kapitäner i tonåren,men kliandet som uppstår i en camaro/impala typ verkar minska på grund av plastkarossen på vetten...
Mängden aluminium verkar också hjälpa mot allergin..

Ingo
2007-11-03, 11:22
Sitter säkert en 351:a i den..erkänn :D

Templar/grattis till rent papper..alltid lika skönt.

Säga vad man vill om offtopic..det vart en jävla fart på tråden i vilket fall :)

Nej det sitter en tpi i vetten och den gör ju sitt jobb,men inte lika brutalt kanske som 440 ,n eller min gamla cleveland...

Jokern / Woodridge
2007-11-05, 23:22
Om jag inte missminner mej, så var kubik gränsen 305 cu.in. i Trans Am serien.
Det var därför GM hade 302:an, Ford hade väl också 302 Bossen till det, och Chrysler hade väl en 305:a, som blev 340 Six Pack, för gatan.

Om minnes chipset inte är helt ur spel, så var det så.

426 Hemi, tycker jag personligen, är den manligaste motorn, men den blir hiskeligt dyr.
Kolla bara rekorden i Stock och Super Stock, 426 är klart värst.
I Super Stock, har man till och med, en egen klass!! (SS/AH).
Kommer inte ihåg exakt, vad rekordet i SS/AH är just nu, men mitten 8:or kör dom i allafall.

426 Hemin, är ju egentligen en 440, med andra toppar, och fyrbultade överfall.

Kubik gränsen i NASCAR, var vid den tiden, (när 426 Hemin togs fram), 430 cu.in.
Därför blev den på 426 cu.in. och Cheva tog fram 427:an, och Ford 429 Boss, 427 Side Oilern, och 427 SOHC. (Jag tror att alla dom Ford motorerna var tänkta för NASCAR).
En 429 Boss, är ju klart manlig i allafall.

87gt50
2007-11-06, 09:17
Jim Pancake har rekordet i SS/AH med 8.55/155.87mph.
Sattes på Atco, New Jersey i april i fjor.
Bifogar bild på hans bil som jag tog på SportsNationals i Louisiana veckan efter. För övrigt en riktigt cool kille. Hemibilarna hade egen shootout, men det hindrade inte honom att köra 1/8 mile bracket på lördagskvällen, vilket slutade med skjuten motor. Tillbaka till trailern, och i med en ny, färdigt till söndagsmorgonen. Gott om pengar och ett bra team...

/Jocke

Ögonbrynolf
2007-11-06, 22:40
Hemibilar är förmer... :D

http://www.youtube.com/watch?v=yswWCMIU2Pc

hugger69
2007-11-07, 07:22
Hemibilar är förmer... :D

http://www.youtube.com/watch?v=yswWCMIU2Pc

Visst var d där en 69 Camaro? :eek:
...tyckte den såg vassare ut men den fick inte ner kraften riktigt...:rolleyes: ..men visst loosade Hemin!? :D

Fast Templar
2007-11-12, 10:16
Nu börjar det bli dags för lack! som vanligt krävs det en del jobb, bla flippfronten har sjunkit ihop mitt på och lite små bucklor ska fixas samt att plast dörrarna ska bytas mot plåt dito m nervevbara rutor, tanken just nu är att bilen ska lackas i slutet på månaden, färgen blir nog mörkgrön met (vag) med silver "shelby" ränder......

vigg
2007-11-28, 00:28
Nu börjar det bli dags för lack! som vanligt krävs det en del jobb, bla flippfronten har sjunkit ihop mitt på och lite små bucklor ska fixas samt att plast dörrarna ska bytas mot plåt dito m nervevbara rutor, tanken just nu är att bilen ska lackas i slutet på månaden, färgen blir nog mörkgrön met (vag) med silver "shelby" ränder......
Jaha,slipdamm bort till mässan nu då antar jag?..börjat lacka ännu?
Lite Valhalla 2008 kanske?..tänkte jag skulle få äran att torka av en Ford..kan ju bli tungt om det hamnar en chevasnurra i då kanske men ändå ;)

Fast Templar
2007-11-28, 12:20
Bilen lackas troligen i dag, om målarkludden sköter sig vill säga, kommer bli en guldorange aktig färg med silver ränder, valde en lite ljusare färg då alla plast prylar har en tendens att se lite vågiga ut.
Motorn blir som det ser ut nu en Ford 460 strokad till 545cui, har dock inte kombon riktigt klar för mig än, är sugen på ett par toppar som heter Kaase P51, hittar dock inga kolvar som verkar stämma riktigt för mina ändanmål, har i alla fall ett block ligger här nu........

vigg
2007-11-29, 00:01
Bilen lackas troligen i dag, om målarkludden sköter sig vill säga, kommer bli en guldorange aktig färg med silver ränder, valde en lite ljusare färg då alla plast prylar har en tendens att se lite vågiga ut.
Motorn blir som det ser ut nu en Ford 460 strokad till 545cui, har dock inte kombon riktigt klar för mig än, är sugen på ett par toppar som heter Kaase P51, hittar dock inga kolvar som verkar stämma riktigt för mina ändanmål, har i alla fall ett block ligger här nu........
Ford?,tullat på målarn´s grejjer? =) men ok misstänker att du kom över den billigt och det är ju ändå inte så illa som en Moparsnurra hehe.Följde veven med?,självklart är det ju som vanligt "u can´t beat cubic inches".
545..då bör det hamna på runt 700 på gatsoppa och med en riktigt gatbar trevlig pinne,beror ju på vad det blir för lock och kamcombo såklart.
Mvh.

Fast Templar
2007-11-29, 10:43
En liten hint om slutresultatet.....

hugger69
2007-11-29, 11:38
Blir läckert d där! 8)

adde_hjelm
2007-11-29, 15:27
Ser riktigt bra ut!

Fast Templar
2007-11-30, 15:30
Så var Mussen äntligen färdiglackad, var rätt ball om jag får säga det själv:rolleyes: en matchande puffra så blir det en trevlig sommar nästa år ochså......

Gurragas
2007-11-30, 15:51
Frän!! :D :D

vigg
2007-11-30, 16:53
Vart riktigt nice!

Hugger
2007-11-30, 18:51
Instämmer! :good: :)

MeFirstCharger70
2007-12-01, 01:25
Den där "Taunusen" ser ju faktist riktigt bra ut...

/Tom

Fast Templar
2007-12-05, 13:01
Den där "Taunusen" ser ju faktist riktigt bra ut...

/Tom
Tackar! din Simca ser inte så dum ut den heller:D

Fast Templar
2008-01-07, 13:44
På Mustang fronten lite nytt! monterat rutor och lite inredning, å så har prylarna till nya motorn börjat ramla in så som kam, insug,tråg,bultar,kamdrivn mm väntar dock fortfarande på toppar och stroker kitet, blir lite halvsnikig maskin med gjuten vev och biliga Pro comp alu toppar och vass hyd kam, tror dock att det blir väldigt prisvärda hästar i slutändan..........

Fast Templar
2008-01-07, 13:45
Nya bilder .....

hugger69
2008-01-07, 14:13
Ser verkligen bra ut!!
Keep up the good work, dude! 8)

Fast Templar
2008-01-23, 16:10
Nu har äntligen alla prylar till maskin kommit, toppar från Pro Comp som e billiga och ser väl sådär ut, kommer bli en del portjobb samt sätesfräsning för större ventiler mm.
Ett stroker kit från Scat som ser riktigt fint ut me smidda Probe klubbor och I-beam stakar samt damper och flexplatta, ska va balanserat och klart.
Fördelare, även den en billig Pro comp grunka, ser ok ut hoppas den funkar.
Vippor från Pro comp, röda å fina.......

Fast Templar
2008-01-23, 16:15
Insug blir ett Vicktor och fuggen en lite preppad 850.
Även en låda har anskaffats, en PG med alla racetricks och TB, Converter från Danielssons med stall runt 3000.
Så imorrn åker blocket ut till Värmdö för borrning sen är det bara muttra ihop pärlan.....

MeFirstCharger70
2008-01-23, 21:53
Ska bli kul att se din Taunus "in action"...

Ha det gott...

/Tom

vigg
2008-01-23, 22:02
Alltit trevligt med massa nya pryttlar,pro comp?..pro form känner man ju till men..
Vad kostar t.ex vipporna samt vart handla du ifrån?
PG..hmm,hur fan får man ihop det då..adapterplatta då antar jag..men hur fan gör man med det större avståndet från flexplattan till convertern?
Vad blev det för kam/värden?
mvh.

Fast Templar
2008-01-24, 08:00
Alltit trevligt med massa nya pryttlar,pro comp?..pro form känner man ju till men..
Vad kostar t.ex vipporna samt vart handla du ifrån?
PG..hmm,hur fan får man ihop det då..adapterplatta då antar jag..men hur fan gör man med det större avståndet från flexplattan till convertern?
Vad blev det för kam/värden?
mvh.
Pro comp är från Australien men det är väl Kina prylar skulle jag tro, Jegs har börjat sälja deras prylar, Vipporna kostade 166 dollars, fördelare 102, toppar 420st osv. Har köpt ett adapter kit från TCI med flexskiva så jag hoppas den e bolt on. Kammen är en hyd Lunati Voodo 241/249@0,50 rätt tam till denna stor motor men det var den vassaste hyd kammen jag hittade, bytts nog till en rulle när ekonomin blir bättre.......

MeFirstCharger70
2008-01-24, 22:16
Det var väl strategi att du satt i en hydraul kam, då har du något att skylla på när inte Fården rör på sig...

/Tom

Fast Templar
2008-01-25, 06:19
Det var väl strategi att du satt i en hydraul kam, då har du något att skylla på när inte Fården rör på sig...

/Tom
Eller så kan man vända på det! vad pinsamt det kommer bli för alla Mopar killar med fet Hemi, ruskvass rulle, big bauta dominator och 13:1 i komp kommer åka på dyngpisk av en sur Tanus med sur hydral kam:D :D

MeFirstCharger70
2008-01-25, 09:10
Eller så kan man vända på det! vad pinsamt det kommer bli för alla Mopar killar med fet Hemi, ruskvass rulle, big bauta dominator och 13:1 i komp kommer åka på dyngpisk av en sur Tanus med sur hydral kam:D :D

Kör faktist själv oxå med en hydraulkam... :D

/Tom

Fast Templar
2008-01-27, 14:00
Kör faktist själv oxå med en hydraulkam... :D

/Tom

I dag var det vår i luften! självklart var jag ute och stekte med Fååården, var en del fina svarta avtryck i trakterna runt Älvsjö:D :D vad gjorde "rullkams tom" en fin vårdag tro??......

DusterV8
2008-01-27, 14:58
blir ruskigt avis. vill oxå ut å rita svarta streck;)
den dära fordfalcon sportmodelen du har blev ruskigt snygg!

MeFirstCharger70
2008-01-27, 16:47
I dag var det vår i luften! självklart var jag ute och stekte med Fååården, var en del fina svarta avtryck i trakterna runt Älvsjö:D :D vad gjorde "rullkams tom" en fin vårdag tro??......

"Rullkams Tom" var i garaget i Solna och jobbade på för att få motorn klar inför sommarens drabningar, där både Fård/Scheva raggare kommer att åka på torsk..

Ska oxå berätta att jag och min polare var och kollade in Kribbas Fård..Trots att det tär på mitt trogna Mopar hjärta, så ska jag nog avslöja, att jag var något imponerad av bilen. Speciellt med tanke på den korta tid det tagit för Kribba att fixa till den från att ha varit en rullande "Polkagris" reklam till en ball Gatbil...

Vi möts på Magelungsvägs rakan :D

/Tom

PS. -Tack än en gång ör att du lånade ut verktygen och för oljan! Ska bjuda dig på öl oxå när tillfälle dyker upp...

MeFirstCharger70
2008-01-27, 16:48
blir ruskigt avis. vill oxå ut å rita svarta streck;)
den dära fordfalcon sportmodelen du har blev ruskigt snygg!

De där sträcken är dit målade med raggar svart spray färg... :D

Ögonbrynolf
2008-01-27, 18:30
Visst är det bromsspår? :)

racecharger
2008-01-27, 21:03
Bromsspår, sprayfärg eller äkta burnspår så är det ett gött vårtecken :good:

hugger69
2008-01-28, 07:53
Bromsspår, sprayfärg eller äkta burnspår så är det ett gött vårtecken :good:

Vårtecken i slutet av januari...! :rolleyes:
Fäll ner pungen å landa grabbar!! :D

Hugger
2008-01-28, 21:39
Vi är inte i Ume nu.. Här är det vårväder! ;)

vigg
2008-01-29, 00:08
Så sant,dock är det ju som nå jävla oktober här i sthlm :( :mad: ..4-6+ å regn..och åter regn.

Spåren är säkerligen lagda med Fåården..sitter ju en cheva snurra i nu:D(ryktas om en 268H pinne å nästan inge preload!) ..med Fåårdsnurran får 3 man lyfta i höger hjulhus..hade det suttit en Moparsnurra i hade den stått i garaget med 2 man hängandes över flyglarna och undrat varför i helvete den inte startar..hehehe

hugger69
2008-01-29, 07:22
Så sant,dock är det ju som nå jävla oktober här i sthlm :( :mad: ..4-6+ å regn..och åter regn.

Spåren är säkerligen lagda med Fåården..sitter ju en cheva snurra i nu:D(ryktas om en 268H pinne å nästan inge preload!) ..med Fåårdsnurran får 3 man lyfta i höger hjulhus..hade det suttit en Moparsnurra i hade den stått i garaget med 2 man hängandes över flyglarna och undrat varför i helvete den inte startar..hehehe

Fast Templar
2008-01-29, 08:14

Du e faktiskt inne på rätt spår! det sitter en lite halvstressig hyd pinne i den och Edelbrook fugge och insug, dessutom nyborrad 0,60 m högkomp klubbor, vi snackar riktig Moparslaktar 307 pure bowtie power :D
Lite lustigt att alla nervärderar en 307 när det i princip är samma skit som en 327a, och en 327a tror dom flesta är ruskigt potent och vass.....

DusterV8
2008-01-29, 18:18
Du e faktiskt inne på rätt spår! det sitter en lite halvstressig hyd pinne i den och Edelbrook fugge och insug, dessutom nyborrad 0,60 m högkomp klubbor, vi snackar riktig Moparslaktar 307 pure bowtie power :D
Lite lustigt att alla nervärderar en 307 när det i princip är samma skit som en 327a, och en 327a tror dom flesta är ruskigt potent och vass.....

samm story som om mopars underbara 318 med 307 or med andra ord, ruskigt underskattade grejer...
hur är det nu 327 vev i ett 283block ger en 307:a ?låter som att du har en sån dära häftig och exotisk stroker motor i forden :)

vigg
2008-02-01, 23:51
hur är det nu 327 vev i ett 283block ger en 307:a ?låter som att du har en sån dära häftig och exotisk stroker motor i forden :)
Den e så exotisk så..lämnade GM´s band i åtskilliga 10.000 tals ex.

Templar/..vet ju alla att 327" är en best..dem fanns ju i corvetter:rolleyes:

Fast Templar
2008-02-02, 14:56
I dag vart det lite motormeck, tillsnyggning av topparna som passade riktigt uselt mot insuget samt allmän portning samt fräsning till större ventiler...

Fast Templar
2008-02-02, 14:58
Å så lite bilder effter fix och don......

Fast Templar
2008-02-02, 15:01
Nyborrat och penselrenoverat block samt tillsnyggat insug........

MeFirstCharger70
2008-02-02, 22:37
Sugrören man får till Colan på McDonalds har större diameter än de där... Det är nog så att du hamnar ta fram de där 2 "Naaaws" flaskorna du pratade om senast, den där motorn kommer att behöva seriös andnings assistans, annars kroknar den. Kommer att låta liksom "-Pust, Stånk, Stöön och DÖD... :D

Svart motorblock... -Åååh så "Raggit" :D

Fast Templar
2008-02-07, 08:59
Sugrören man får till Colan på McDonalds har större diameter än de där... Det är nog så att du hamnar ta fram de där 2 "Naaaws" flaskorna du pratade om senast, den där motorn kommer att behöva seriös andnings assistans, annars kroknar den. Kommer att låta liksom "-Pust, Stånk, Stöön och DÖD... :D

Svart motorblock... -Åååh så "Raggit" :D

Jag provade med två (2) sugrör i helgen och det gick med vasselin, så portarna e större en man tror, så du har all anledning att va skiträdd för mördarfååården.....

Fast Templar
2008-02-07, 09:03
Motorbygget går vidare, topparna slutmonterades, en extra 30gr vinkel slipades på vetilerna och ventilfjädrar skimsades in till 150lbs, och slutligen lite inslippning.....

Fast Templar
2008-02-07, 09:16
Även shortblocket påbörjades, veven monterades effter att lagerspel kollats med plasticgauge, lagerna smörjes in med STP blandat med olja för att få en lite klistrigare gegga om motorn inte ska startas på ett tag, sedan filas ringarna in till rätt mått (0,60top 0,50sec) och monteras ihop med stakarna(jävla spirolocks!), veven kollas så den går lätt och fint, sedan monteras kolvarna, alla spel kollas en sista gång innan topparna åker på plats, det var allt som jag han med denna kväll.......

MeFirstCharger70
2008-02-07, 18:49
Det ser ju bra ut... Vi får ta och kolla sen om den får Fårrden att röra på sig :D

/Tom

PS. Beställde förresten efter den där tändspolen du pratade om, MSD HVC

vigg
2008-02-07, 21:42
Jävel att ligga i..det e fan så man får dåligt samvete.
Dålig på Ford men den bör väl ryta rätt hyffsat..framför allt med en vassare pinne sen.

Fast Templar
2008-02-11, 10:40
Vart det lite meka i helgen, monterade i kam och vippor mm vart strul med guideplatsen, som nån mexare lyckats blanda ihop plattorna så det var 7st 5/16 och en 3/8 SUCK:mad: så det var bara åka till Persåkers och tjacka nya prylar, så nu vart det dom grövre 3/8 stängerna som givetvis inte fick plats riktigt på insugssidan, fram med filarna igen......

Fast Templar
2008-02-11, 10:43
Sedan fortsatte strulet med oljepumpen som inte passade, givetviss fanns det två olika sorter som var ungefär likadana, så det var bara åka och tjacka en ny sån ochså:mad: Fååårdjävel!!!

Fast Templar
2008-02-11, 10:53
Det här e ochså ett Fååård grunka som har sinkat jobbet en hel del! en extern balanserings vikt som sitter på vevaxeln bakom dampern, beställde ett komplett balanserat vevparti från Scat som var komplett med damper, flexskiva mm, men den där skitgrejen(kostade några hundralappar) kan dom inte skicka med:mad: och för en som jag som inte har koll på dessa motorer riktigt tror jhu naturligtviss att det bara ska va en distans istället, som tur e så läste jag på, och fick reda på det endå, tog typ ett par veckor extra att få fram skiten ochså.......

Fast Templar
2008-02-11, 11:00
Motorn vart ihopsatt till sist i alla fall, så nu vart det dags att kolla om lådan passade med adapterkitet från TCI, började med att såga till mellanplattan så den passade mot blocket, sen var det bolt on, fick dock svetsa över externbalans vikten från den andra flexplattan.......

Fast Templar
2008-02-11, 11:06
Var i Norrköping och köpte ett par headers till CBB som jag ska försöka få att passa i fååården, rätt så bastanta doningar på 2 1/4, stämde bra med cc måtten mellan portarna, mindre bra i bilen så det blir nog kraftiga modifierningar innan dom sitter som dom ska, ett par flänsplattor är införskaffade sen tidigare.......

adde_hjelm
2008-02-11, 18:57
Ser ut att bli riktigt roligt det där, och bra tempo i garaget oxå. Det är ju så man skäms över sin egna lathet....

Fast Templar
2008-02-16, 18:02
Flitens lampa har lyst i garaget idag, motorn har kommit på plats under huven, efftersom fååård har den goda smaken att montera oljepumpen fram så fick inte kuggstången plats så det vart till att flytta motorn en 10cm bakåt, torpeden fick byggas om och nya motorfästen tillverkas, det enda bra med operationen är att kardan passar efftersom pg lådan är kortare än 350an som satt där tidigare, även remskivor och generatorfästen har byggts av gammalt jox som låg och skräpade i verkstan.........

Fast Templar
2008-02-16, 18:09
Dom nya motorfästerna med dubbla gummikuddar, ville ha en stadiga motorfästen men ändå gummiupphängt........

Fast Templar
2008-02-16, 18:16
Motorn slutligen på plats, givetvis tar fuggen i huven, så det får bli uppstick, ett tvärstag har tillverkats för lite extra stadga mellan fjäderbena, så nu är det bara det jobbiga kvar- att bygga headers och en massa små fix som gaspedal, fixa nåt arrangemang till oljefiltret som inte får plats, bränslesystem mm........

Fast Templar
2008-02-16, 18:23
Rullkams-Tom! vad sägs om matchrace till påsk:D :D

MeFirstCharger70
2008-02-16, 21:38
Rullkams-Tom! vad sägs om matchrace till påsk:D :D

-Hmm, jo visst, men då får jag nog knuffa min bil 40.2 meter medan du kör 402meter, dessutom kräver jag ett handicap på 2 minuter och 36 sekunder... :D

/Tom

Predator
2008-02-18, 09:57
Ser trevligt ut! He he....Tror nog kanske att vissa här bör dra ned på "attityden" för att slippa bli totalt förnedrade...... ;-)

Misstänker att inget krav på torpedväggen finns i tänkt klass?

Fast Templar
2008-02-19, 08:14
Inga krav på torpedväg när man kör till och från jobbet vad jag hört:D det är märkligt att Moparmaffian är så säkra på deras fordons överlägsenhet när dom e så slöa:D :D har faktiskt aldrig åkt på pisk av en Chrysler under min nästan 20år långa racekariär vad jag kan komma ihåg, får väl se om rullkamsTom blir den förste......

vigg
2008-02-19, 09:55
Freddes Challenger gick ju fint då han vann Birka cup 2006..fast det e ju inget konstigt..satt ju en Chevasnurra i :D

MeFirstCharger70
2008-02-19, 23:03
det är märkligt att Moparmaffian är så säkra på deras fordons överlägsenhet......

Inget märkligt alls, det är bara så att Mopar bilarna är överlägsna.. Trots att Mopars inte alltid är de snabbaste, så är de endå mera "coola" än något annat...

:D

Predator
2008-02-20, 14:08
Överlägsna? Du menar väl mest övervärderade!? Fast det är klart..... Deras vikt ökar väl värdet något....

Fast Templar
2008-02-22, 18:57
Headers bygget igång, fick bli en specialare med 2" vid flänsen för att få plats med bultarna för att sen gå up ett steg till 2 1/4........

vigg
2008-02-22, 20:13
Headers bygget igång, fick bli en specialare med 2" vid flänsen för att få plats med bultarna för att sen gå up ett steg till 2 1/4........
Fanns det inget färdigt som gick att göra mindre mods på om det behövdes eller vart det så special att det bara var att glömma?
Ser klart ok ut.

MeFirstCharger70
2008-02-22, 21:13
Fäsen va bra med utrymme. Har själv mardrömmar om det helvete det kommer att vara att lyfta i motorn och bulta fast headers, startmotor, etc... i min Laddare....

De där rören ser ju riktigt bra ut...

/Tom

Fast Templar
2008-02-24, 18:50
I dag vart headers no 2 klart, var betydligt krångligare med styrstag och skit i vägen, även en nödlösning för oljefilter har fixats, ett renault filter som är superlitet fick plats, hade tänkt ha filterflytt men dom som säljs e för klumpiga så det får väl tillverkas något sen, detta går i alla fall att provköra med, gasreglage och lite annat fix blev klart ochså.......

Fast Templar
2008-03-02, 13:44
Lite nytt på Mustang fronten, Avgasystem fixat, vart 3,5" m ovala rör.
Luftfilter fick naturligvis inte plats så det fick bli hål i huven.
Tråget har blivit ombyggt då det hängde ner för mycket samt att smarthuvuderna på ford satt oljepluggen mitt under i en liten extra nersänkning, så det vart ett längre och lägre tråg med en lucka mitt i för att inte bromsa bort oljan så lätt.
Så har även första provkörningen avklarats, allt verkar fungera och vridet i maskin är mäktigt:), som det känns nu så kommer nog RullkamsTom behöva ha rätt bra ryt i Simcan om han ska steka den här:D:D........

MeFirstCharger70
2008-03-02, 18:40
"Rullkams Tom" är INTE det minsta orolig... Min vän Fast Temblar kommer att få smaka på the Power of Mopar och bita i det sura äpplet...

/Tom

Yoshimura
2008-03-03, 00:01
Frän bil! Ser farlig ut :)

Första provkörningen är alltid kul! Synd att ma ninte upplever den oftare dock :D

vigg
2008-03-03, 00:11
Templar,kul!..vad tror du då..vad kan den orka med på en bana..10.x?

Fast Templar
2008-03-03, 18:06
Templar,kul!..vad tror du då..vad kan den orka med på en bana..10.x?
Den kommer gå 1sek snabbare än RulkamsToms Simca:D:D:D

Fast Templar
2008-03-03, 18:13
Köpte ett par dörrar ochså, kräver lite fix men rätt hyffsade endå, tyvärr är dom till en ht och har fel sidorutor och dom rätta verkar skitsvåra att få tag på:(.......

MeFirstCharger70
2008-03-04, 01:41
Den kommer gå 1sek snabbare än RulkamsToms Simca :D:D:D

-Du får nog allt trimma mer om du tänkt köra 8;or med din Fård...

/Tom

Fast Templar
2008-03-04, 11:53
-Du får nog allt trimma mer om du tänkt köra 8;or med din Fård...

/Tom
om du kör 9or kommer jag köra 8or, helt riktigt:D:D:D

vigg
2008-03-04, 14:35
Snickelisnack,ni skall få däng bägge 2:D

Fast Templar
2008-03-04, 18:29
I dag var jag ute och provkörde lite mer i vår vädret samt gjorde lite justeringar på tändning och förgaseriet, kan bara konstatera att den är skitball den här motorn, går som en dröm på tomgång och vid vanlig körning samt har ett grymt gas svar när man fäller ner pedalen, och effekten känns ochså som den skulle kunna räcka till :D:D ett par bättre däck sen blir det åka av........

MeFirstCharger70
2008-03-04, 22:54
Tseenare...

-Vad har du tänkt köra med för bakdäck? Har själv funderat på att köpa 9" slicks...

/Tom

vigg
2008-03-04, 22:58
Tseenare...

-Vad har du tänkt köra med för bakdäck? Har själv funderat på att köpa 9" slicks...

/Tom

Hehe..nån som tänkt visa var skåpet skall stå i Valhalla?

Templar,vad sluta det med nu då..blev det en 545" ?

MeFirstCharger70
2008-03-04, 23:33
Hehe..nån som tänkt visa var skåpet skall stå i Valhalla?

-Heh heee :D

Fast Templar
2008-03-08, 09:33
En ny adapter har tillverkats för att få dit ett normalt oljefilter, en bild på det ny ombyggda tråget, en bild på avgassystem och bakvagn ano stegar80tal:rolleyes: ett par slutrör i 3,5 rostfritt har monterats för lite snofsigare look......

AlabamaRoos
2008-03-08, 09:47
När är det plannerat att köra så man kan se och höra den live?

Fast Templar
2008-03-22, 08:06
Byggde nytt ljuddämpararrangemang, var för mycke muller med det gammla, vart 4 st 2,5 tums biltema dämpare, går betydligt tystare nu........

Fast Templar
2008-04-06, 11:50
Har roat mig med att bygga om bakpartiet till Shelby look, då allt annat på bilen är Shelby utsendemässigt så ska man jhu ha rätt bakljus va, vart rätt ball......

hugger69
2008-04-06, 14:34
Har roat mig med att bygga om bakpartiet till Shelby look, då allt annat på bilen är Shelby utsendemässigt så ska man jhu ha rätt bakljus va, vart rätt ball......

Klockrent d där blev då!! 8)
-Stenhårt, sa Bull!

EDLUND
2008-04-06, 17:27
Härligt stuk på den forden! Skönt att vara färdig lagom till våren oxå. mvh Johan

Fast Templar
2008-04-06, 17:50
Provade ett par fälgar som satt som en smäck, tyvärr sjukt dyra:( så det får vänta ett tag.......

MeFirstCharger70
2008-04-07, 00:25
Är de där fälgarna lånade av Jonas?? De ser ju jäkla bra ut på din Taunus...

/Tom

Fast Templar
2008-04-07, 06:25
Hepp, det är Jonas hjul jag testade för att se om det fick plats 31" däck, och det fick det med några mm marginal, lite surt att skruva av hjulen igen för att montera tillbax dom på en gammal Plyma, snacka om att kasta pärlor åt svin:D:D

MeFirstCharger70
2008-04-07, 07:19
...snacka om att kasta pärlor åt svin:D:D

-Så sant, men Fårdar vill väl åtminstone försöka se bra ut de med?

Bak lysen ser förresten jäkla balla ut, hittade du dem från en en Cougar? Har du målat "grillen" svart och monterat "extra" lysen fram?

/Tom

Fast Templar
2008-04-12, 17:32
fixat till nya däck och fälgar så man slipper "van" fälgarna, vart Weld fälgar m M&H 18*30*15 dot gatpåsar, sen har avgasystemet byggts om igen då dom ovala rören förde ett jävla liv inne i bilen med resonans ljud och skit, så det blev dubbla 2,5 rör på varje sida och oljudet är nu borta, tyst och skönt........

DusterV8
2008-04-12, 18:41
snyggt!

T16
2008-04-12, 19:02
Ser trångt ut med allt böös i bakvagnen..

MeFirstCharger70
2008-04-12, 21:19
Ser ju helt bra ut med de där fälgarna...

/Tom

Ögonbrynolf
2008-04-16, 08:30
Nu är det snart bara Mustangägarnas inkörningsritual som saknas innan detta är fullbordat! :D

http://www.youtube.com/watch?v=Pey1t3nyEnU

Fast Templar
2008-04-27, 15:11
Lite nytt på Mustang fronten, nu har äntligen plåtdörrarna tagit plats på vagnen effter en del rostfix och strul med rutor mm, vart jävligt nice att kunna dra en repa i MC driven och kunna veva ner rutan! nya gummilister och dörrklädsel höjer trivselfaktorn.......

DusterV8
2008-04-27, 19:29
ser ju inte så dumt ut det dära:D

baua
2008-04-27, 19:51
Har aldrig varit mycket för Ford, men din ser onekligen riktigt grym ut, + att jag själv har en 05a GT cab på väg hem. Vore glad om du inte sprider detta he he he.:D:D

hugger69
2008-04-27, 21:01
M-e-a-n M-ac-h-i-n-e-!!! 8)

vigg
2008-04-27, 21:14
Stekigt..går veven å handtaget fria från framstöttan?

MeFirstCharger70
2008-04-28, 00:53
Ser ju helt ballt ut för att vara en Taunus...

/Tom

Fast Templar
2008-04-28, 17:50
Stekigt..går veven å handtaget fria från framstöttan?
Ja! men innerhandtaget fick inte plats.......

Fast Templar
2008-04-28, 17:52
Ser ju helt ballt ut för att vara en Taunus...

/Tom
Så hur går det med Simcan då, börjar jhu bli sugen på att steka fethemi med RULLKAM!:D:D!!!

MeFirstCharger70
2008-04-28, 21:43
Så hur går det med Simcan då, börjar jhu bli sugen på att steka fethemi med RULLKAM!:D:D!!!

Bilden borde väl säga mer än 1000 ord :D

http://i12.photobucket.com/albums/a225/Gimmegimmies/P1010044.jpg

Dock är det en del jobb kvar. Ska svetsa fast motorfästen i ramen, sen är det att bulta fast lite diverse prylar, koppla el och sen se om fänskapet startar....

/Tom

Ögonbrynolf
2008-04-28, 21:51
Så ska dom tas, Mustangägarna! Men ventilkåporna verkar lite flammiga i lacken... HUUMMÅÅRRR!!! :D :D :D

MeFirstCharger70
2008-04-29, 01:44
Så ska dom tas, Mustangägarna! Men ventilkåporna verkar lite flammiga i lacken... HUUMMÅÅRRR!!! :D :D :D

Fleims är PORRIGT!!!! :D

Fast Templar
2008-04-30, 19:09
Stor förgasare e ballt säger storfräsarna! och efftersom jag försöker bli en sån där tuff kille som typ Rullkamstom! så köpte jag en feting carburator i form av en Dominator 1150.

Givetvis har jag insug med vanlig 4150 fläns så det blev till att slöjda till befintliga prylar, av någon outgrundad anledning har holley ändrat bultmönstret till dominator fuggen med några mm, så det blev till att plugga befintliga bulthål med gängade aluminumstänger å locktite, och sen borra och gänga nytt bultmönster.

Sedan var det bara ta fram största favoritfilen och porta upp insuget till den rätt så mkt större fuggen, vart riktigt bra till sist.

Provkörningen vart en positiv överaskning då bilen går mycket mjukare över hela registret och känns lite starkare på topp än med den gammla 850dp fuggen som satt där tidigare.......

MeFirstCharger70
2008-04-30, 20:38
Fäsen Cribba, jag tror du börjar bli nervös på riktigt nu :D

Du har typ 100cids mera i din motor, nu har du gått och köpt en Dominator förgasare... Jag tror att du är rädd för min lilla HEMI dynamo...

Om du ska känna dig helt säker så får du nog ta och bulta på Skrattgasen och lätta Fården lite till :D

/Tom

PS. På Fredag dricker vi bira!!!! Ska bli kul...

DusterV8
2008-05-01, 17:38
ser ju inte så dumt ut det dära! fränt med dominator, men räcker det verkligen med bara en om du verkligen vill va lika ball som rullkams tom? såna dära 4150fuggar är ju bara för smallblockar det vet ju alla...
bra ide det dära med att gänga i alustång med locktight ska lägga det på minnet för framtiden:D

DusterV8
2008-05-24, 15:25
hur går det med taunusen? några nya förbättringar? såg den igår, mycket prydlig! såg dock ingen rullkamsTom....

MeFirstCharger70
2008-05-24, 22:00
hur går det med taunusen? några nya förbättringar? såg den igår, mycket prydlig! såg dock ingen rullkamsTom....

-Host, host... Rullkams Tom håller inte på med sådant där bus.. Host, host... :D

Fast Templar
2008-05-25, 09:13
Ja var var Rullkams Tom? är det inte dags att montera i batteriet och starta tröskverket snart!.......

vigg
2008-05-25, 11:55
Skiljde det mycket mot Peter?

Fast Templar
2008-05-26, 13:12
Skiljde det mycket mot Peter?

Peter? är det han med Åpeln, i så fall vart det skapligt med pisk, tappade greppet i starten å de grövsta, var tydligen en pöl med kylvaten som min bil pissat ut, men jag hade nog åkt på däng ändå, var grymt starthugg på Åppeln.........

vigg
2008-05-27, 01:09
Peter? är det han med Åpeln, i så fall vart det skapligt med pisk, tappade greppet i starten å de grövsta, var tydligen en pöl med kylvaten som min bil pissat ut, men jag hade nog åkt på däng ändå, var grymt starthugg på Åppeln.........
Ok,jo det e han med Åpeln,samma Åpel som gick av och runt för några år sen på Tullinge..då med en annan ägare som förövrigt också är polare och teamar med Peter.
Ja den går helt ok,dock har han haft en del strul tidigare..kanske löst dem nu då.Han fick dock däng med nån billängd av rimstar i finalen.
Varför körde Simon ej sitt Svenska järn då?
Mvh.

vigg
2008-09-22, 20:59
Ryktas att p1800 e såld?
Grattis till fin tid på Kjula i helgen med Fården..hög 9:a va?

MeFirstCharger70
2008-09-23, 00:22
Körde du en 9;a med Fården ???? Om du gjorde det, är det DU som bjuder på ÖL !!!

/Tom

Fast Templar
2008-09-23, 06:14
Klart det vart en 9a, det e jhu en stekar Fååård va! 9,72 vart det hur som helst, klart jag kan bjuda på en öl, hur går det med Simcan btw......

MeFirstCharger70
2008-09-23, 07:14
Klart det vart en 9a, det e jhu en stekar Fååård va! 9,72 vart det hur som helst, klart jag kan bjuda på en öl, hur går det med Simcan btw......

-Fäsen, den är ju snabb... Hur mycke gas använde du? Satt du föresten de nya slicksen på Fårrden.. Jäklar, just nu känns/verkar det som om jag kommer att åka på pisk nästa sommar...

Jag försökte ju få ihop Chrysler produkten till Kjula rejset som var i augusti, men Mr. Murphy kom ju fårstås och hälsade på... Efter det tog jag semester.. Har inte ens sett bilfän på typ 7 veckor... Ska inhandla ny soppa pump och ny förgasare till den, sen snygga till inredningen, i med skydds båge och sen som final, ett Fogger kit ;) .... -Nää, lustgas system kommer nog vid ett senare tillfälle... Tanken eller mer förhåppningen är den att få ut bil fän till nästa sommar...

/Tom

PS. Jo, vi får nog ta och kolla om vi inte kunde ta och gå ut och dricka lite bira...

vigg
2008-09-29, 21:58
Ryktas att p1800 e såld?

Var det hemligt eller vart den kvar hos dig?
Har du kört någon repa med Mussen utan gas med tidtagning?,tid/hastighet?

Fast Templar
2008-10-01, 08:14
Var det hemligt eller vart den kvar hos dig?
Har du kört någon repa med Mussen utan gas med tidtagning?,tid/hastighet?

Jorå p18 e såld,
Har kört utan gas en repa, vart 10,8 hastigheten kom jag inte ihåg, men den är trött som fan i starten utan gas, har lite hög utvxl i bilen 3,89 + att transbraken inte funkar, så det e väl inte så konstigt, men nu e det höst och det ska trimmas utav helvete tror jag:D å så blir det ny bakvagn m 4link och större hjul........

vigg
2008-10-01, 23:06
Jorå p18 e såld,
Har kört utan gas en repa, vart 10,8 hastigheten kom jag inte ihåg, men den är trött som fan i starten utan gas, har lite hög utvxl i bilen 3,89 + att transbraken inte funkar, så det e väl inte så konstigt, men nu e det höst och det ska trimmas utav helvete tror jag:D å så blir det ny bakvagn m 4link och större hjul........

Ok,försvann den härifrån stan eller finns det chans att se den igen?
Känns nästan lite konstigt även för en annan..p1800 e ju "ditt varumärke";)
10.8 e väl inte piss som NA..iofs stor maskin men Mussen väger väl en 1500?
Och så spårade den ur den med hehe,håll oss uppdaterade.
Mvh.

Fast Templar
2008-10-02, 08:03
Den väger 698fr 650b= 1348tot + fettot bakom ratten 80kg till.......

Fast Templar
2008-10-02, 08:10
Ok,försvann den härifrån stan eller finns det chans att se den igen?
Känns nästan lite konstigt även för en annan..p1800 e ju "ditt varumärke";)
10.8 e väl inte piss som NA..iofs stor maskin men Mussen väger väl en 1500?
Och så spårade den ur den med hehe,håll oss uppdaterade.
Mvh.
Den finns i hanninge, men killen som köpte den verkar va något av en samlare så jag tror inte han kommer glida runt på stan så mkt. Ja det e lite trist att sälja den men jag kände att jag inte hade tid att varken köra eller underhålla alla bilar, så jag valde att behålla Mussen då den är mer allround + att den är gatregad, å så gillar jag stuket på bilen..........

MeFirstCharger70
2008-10-02, 08:27
....å så gillar jag stuket på bilen..........

Det svider att säga det här högt, men Fården din är faktist rätt ball... :D

Gurragas
2008-10-02, 12:28
Det svider att säga det här högt, men Fården din är faktist rätt ball... :D

TOM!!! Nu är det du som genast tar fram tvålen och tvättar munnen :D

Ne man kan bara hålla med, den är djäkligt brutal....

Feffe
2008-10-02, 18:44
Ne man kan bara hålla med, den är djäkligt brutal....

Det är bara att hålla med, fast det var länge sedan jag såg en bild.
Varför inte en race bild.

vigg
2008-10-04, 14:57
Den väger 698fr 650b= 1348tot + fettot bakom ratten 80kg till.......
Riktigt bra viktfördelning..lite som min 59% fram å 41% bak:rolleyes:..1685kg på strippen startklar med ett annat fetto på 82kg..+ ca 75kg till där bak på riktigt taskiga banor och andra "tillfällen"..1750kg.Riktig gatbil visst..men helt jävla kasst att rejsa med.

vigg
2008-10-04, 15:00
Den finns i hanninge, men killen som köpte den verkar va något av en samlare så jag tror inte han kommer glida runt på stan så mkt. Ja det e lite trist att sälja den men jag kände att jag inte hade tid att varken köra eller underhålla alla bilar, så jag valde att behålla Mussen då den är mer allround + att den är gatregad, å så gillar jag stuket på bilen..........
Ok,inget fel på stuket på Mussen inte..dock var p1800 hårdare enligt mig.
Grymt impad av fästet du hade på vårt Streetcar shootout på Malmby i somras,även av insatsen i SO..stack som en avlöning.

Fast Templar
2008-10-05, 18:20
Ok,inget fel på stuket på Mussen inte..dock var p1800 hårdare enligt mig.
Grymt impad av fästet du hade på vårt Streetcar shootout på Malmby i somras,även av insatsen i SO..stack som en avlöning.

Visst P1800 är väl egentligen hårdare men det var möjligheten att kunna besiktiga bilen som fällde avgörandet, jo första repan i SO gick jhu enligt planerna, tyvärr ballade den ur i nästkommande samandrabbning:( kan jhu inte sticka under stol med att jag var grymt sugen på att vinna det där lilla racet, och jag tror jag hade haft en skaplig chans om bil jäven funkat som den skulle:mad:´men det är jhu ett nytt år nästa år......

Predator
2008-10-06, 14:11
Hur funkade dina MH gatslicks (muscle)? Såg att du har dem till salu....
Är inte spekulant men har likadana själv och har inte testat dem riktigt ännu. Har däremot hört att dom tar fort slut....

Får tillägga att den är jäkligt cool din musse!!! I mina ögon sett klart grymmare även om p1800an var fin!

Fast Templar
2008-10-06, 18:57
Hur funkade dina MH gatslicks (muscle)? Såg att du har dem till salu....
Är inte spekulant men har likadana själv och har inte testat dem riktigt ännu. Har däremot hört att dom tar fort slut....

Får tillägga att den är jäkligt cool din musse!!! I mina ögon sett klart grymmare även om p1800an var fin!

Dom funkar helt ok för att va gatdäck, säljer för att jag bygger om för större/högre däck i vinter.....

vigg
2008-10-06, 21:14
Visst P1800 är väl egentligen hårdare men det var möjligheten att kunna besiktiga bilen som fällde avgörandet, jo första repan i SO gick jhu enligt planerna, tyvärr ballade den ur i nästkommande samandrabbning:( kan jhu inte sticka under stol med att jag var grymt sugen på att vinna det där lilla racet, och jag tror jag hade haft en skaplig chans om bil jäven funkat som den skulle:mad:´men det är jhu ett nytt år nästa år......

Ja,du hade haft en skaplig chans om bilen/repan gått som i första..trist att det vart som det vart.

Fast Templar
2008-10-11, 16:47
Lite nytt på Mustang fronten, ett litet trevligt paket från över där landade i verkstan i veckan, ett fyrlinks kit och nya fälgar mm så nu är det bara börja slöjda.
En lite större motor har även införskaffats, en myspysmaskin på 699cui, helalu och allmänt ball:D ska ändra lite på motorkonceptet med efi och annan kam mm, kommer bli som allra finast att steka mopar vagnar me i sommar:D:D

hugger69
2008-10-11, 16:54
Lite nytt på Mustang fronten, ett litet trevligt paket från över där landade i verkstan i veckan, ett fyrlinks kit och nya fälgar mm så nu är det bara börja slöjda.
En lite större motor har även införskaffats, en myspysmaskin på 699cui, helalu och allmänt ball:D ska ändra lite på motorkonceptet med efi och annan kam mm, kommer bli som allra finast att steka mopar vagnar me i sommar:D:D

...såg nåt nästan ännu intressantare i bakgrunden där!! :eek:
Vems e 69:an ? ;)

Fast Templar
2008-10-11, 17:02
...såg nåt nästan ännu intressantare i bakgrunden där!! :eek:
Vems e 69:an ? ;)

Äh, det där skrotet ska vi ha till V8 folkrace......

adde_hjelm
2008-10-11, 19:42
699 kubikum :eek::eek::eek::eek::eek:
Riktigt ballt :good:

Feffe
2008-10-11, 20:32
Jaaa... 699 cui bör kanske räcka att spöa 426 cui Chrysler stål..

MeFirstCharger70
2008-10-11, 20:37
Fän Cribba...

Det är nog bara så, trots jag inte ens varit ut från garaget med min Måpar, så är du ju helt skräckslagen och gått och köpt en större motor :D
-Nää, verkar nog som om du gett dig fäsen på att ingen Mopar ska steka din raggar Fård...

Vad har du tänkt dig för insprut på motorn???

/Tom

MeFirstCharger70
2008-10-11, 20:37
Jaaa... 699 cui bör kanske räcka att spöa 426 cui Chrysler stål..

Det är inte helt säkert... :D

Fast Templar
2008-10-11, 22:44
Fän Cribba...

Det är nog bara så, trots jag inte ens varit ut från garaget med min Måpar, så är du ju helt skräckslagen och gått och köpt en större motor :D
-Nää, verkar nog som om du gett dig fäsen på att ingen Mopar ska steka din raggar Fård...

Vad har du tänkt dig för insprut på motorn???

/Tom

Känns jhu inte som Moparbilarna var nått hot ens med gammla lillmotorn:D:D.
Det blir Nira igen efftersom jag har lite koll på det, kommer köra E85 ochså, blir fint som fan seru........

vigg
2008-10-11, 23:55
Ja 500+ cui i den gamla e ju fnuttigt:rolleyes:
Den nya 699" an då.Antar att det är en cheva baserad maskin och ej solitt block eller toppar då du gillar att kunna åka lite gata som en annan?
Skall den ha komp och kammas försiktigt och skvätta gas..eller blir det all out race och slippa bök med gas osv?

Fast Templar
2008-10-12, 08:09
Ja 500+ cui i den gamla e ju fnuttigt:rolleyes:
Den nya 699" an då.Antar att det är en cheva baserad maskin och ej solitt block eller toppar då du gillar att kunna åka lite gata som en annan?
Skall den ha komp och kammas försiktigt och skvätta gas..eller blir det all out race och slippa bök med gas osv?

Självklart e det en Fååård, och planen är att den ska va lika gatvänlig som dess föregångare, planerar att köra utan gas och hoppas det är hyffsat me pulver utan trots snällare sticka, kompet är och blir 12,5 så det blit jhu bra med E85 där, med den kamen som sitter i som verkar va en "all out" lustgaskam lämmnar den 1067hp, så jag hoppas på 4 siffrigt me ny snällare men ej lustgasdesignad kam..........

hugger69
2008-10-12, 11:42
Äh, det där skrotet ska vi ha till V8 folkrace......

... ja för där hänger väl inte Fårrden med i tempot...:rolleyes:

Fast Templar
2008-11-02, 18:09
Kapade lite i helgen, måttade in nya bakramen och punktade fast bitarna, blir fint som fan.
har även monterat spridare i insuget.........

Predator
2008-11-03, 08:11
Trevligt! Är det 60x40 till bakramen? Vad blir det för bredd på den?

Fast Templar
2008-11-03, 08:18
Trevligt! Är det 60x40 till bakramen? Vad blir det för bredd på den?

Yes! det är 60x40 3mm, bredden är cc60, allt enligt Timell,s rekomendationer........

Fast Templar
2008-11-06, 18:47
Slöjdar vidare! bakramen klar och dämpare på plats.....

SS/D
2008-11-07, 06:20
Ser ut att bli lite trångt för krängningshämnaren, eller sätter du den ovanför rambenen?

Fast Templar
2008-11-09, 14:08
Ser ut att bli lite trångt för krängningshämnaren, eller sätter du den ovanför rambenen?

Har inte tänkt ha någon k-hämmare, men om det kommer att behövas så tror jag den får plats vänd framåt.....

Fast Templar
2008-11-09, 14:29
I gammal fin helgtradition gick vinkelkapen för högtryck i helgen, kapade ur golvet som var rätt äckligt med gammla lagningar och massa gammla mindre lyckade ombyggnationer typ infästningen av gammla bakvagnen som i princip bara satt fast i golvplåten, sen kommer hela golvet flyttas up runt 5cm för bättre markfrigång och bättre utrymme för avgassystem mm.

Bilder nedan: gammla äckelgolvdelar.
Rätt markant skilnad i höjd mellan gammla och nya bakvagns infäsningen.
Urkapat golv i bästa Flintstonestil.

Fast Templar
2008-11-09, 14:35
Nya golvbalkar i 1,5mm plåt.
Nya hjulhus med radie promonteras.
Gammla motorn åkte ur av bara farten"TILL SALU"

Fast Templar
2008-11-09, 14:37
Golvbalkarna som jag fibblade bort i inlägget ovan:;)

Fast Templar
2008-11-10, 20:50
Tillverkade en liten skön "rigg" med soppa pumpar, 4st Walbro 255.
Hoppas dessa går tystare än Aeromotive pumpen jag hade på P1800, lät som man hade jetmotor i bakluckan........

MeFirstCharger70
2008-11-10, 21:55
Hoppas dessa går tystare än Aeromotive pumpen jag hade på P1800, lät som man hade jetmotor i bakluckan........

Hahahaa... -Vadå högt ljud när soppa pumpen gick??? Fäsen när man satt i passagerar sätet i den där P1800 så hörde man ju bara den där "kompressor" prylen vissla.. Dessutom när man satt där i passagerar sätet så slog även den skrämmande tanken, att om den där helvetes prylen som suger in luft, som en jävla Finlands färja, kommer lös, så kommer den att krossa ballen på en och man kommer att börja prata i falsett :D

Måste även säga till er andra som inte sett Cribbas nya "lilla" motor live att -Helvete vad den där Fården kommer att röra på sig när allt väl e klart!!! Det är inga leksaker inte....

/Tom

Predator
2008-11-11, 12:13
Hehe.... Det tvivlas det inte på, men...... Det var väl din Mopar som var snabbare??? :D

Fast Templar
2008-11-14, 19:04
Gjorde en liten promontering av puffran för att se vad som behöver byggas om för att få plats, trångt som fan överallt så klart, bromsservot får inte plats och styrväxeln likasamma där, fick även kapa up torpeden för att få plats med insuget. Kommer även bli kärvt med torrsumpspumpen, men va fan det är bara kapa vidare tills pryllarna får plats, ser rätt mustigt ut i alla fall:)

DusterV8
2008-11-15, 01:08
har inte så mycket att skriva mer än att det ser oerhört fränt ut detta!

Fast Templar
2008-11-21, 19:30
Fixat med lite finlir runt motorn i veckan, flyttade bromsservot så långt det gick, 3 cm vart det, fick göra om hela pedalstället och toped vägg mm men nu får det plats med mm passning.
Byggde även om fästet till oljepumpen, så nu får även den plats:)
Även byggt nya fästen till kuggstången samt kortat den 10cm, vart riktigt bra helt utan bumpstear och även ackerman verkar ok, vart jävla mkt jobb med kuggisen.
Kapade upp lite runt gammla fläkthålen i torpeden, rostigt som fan och svårt att komma åt, men det löser sig nog på nått sätt.
Bygger om stöttorna som går up till fjäderinfästningen, bättre frigång för headers samt bättre triangulering till buren (satt tidigare i torped plåten?)
allt för nu.......

Fast Templar
2008-11-30, 18:32
Fixat vidare lite grann i helgen, gjort klart det mesta med golv och kardantunnel samt torpedvägg, även torrdragit en sväng för att få stolsfästen och växelspak på rätt ställe.........

Fast Templar
2008-12-06, 18:36
Fixade lite idag på Mussen, satte dit ett par extra stöttor till buren samt fixade fästen för stolar och växelspak.
Har även skaffat en ny bakaxelbanjo då den gammla var skev och allmänt risig, men denna ser jävligt nice ut.
Har även sålt gammla maskineriet med låda och allt, så nu har man ingen låda längre, så om någon ligger och trycker på nån stekig låda (aut) som pallar lite effekt e det bara höra av sig............

Fast Templar
2008-12-13, 18:21
Vart lite fix även denna helg, har svetsat dit fylinksplattorna på nya banjon samt vart upp till Snöbollen och fått lagerlägerna ditsvetsade i hans jigg(kannon service!!) passade även på att korta axeln 5cm då det var lite tight i hjulhusen innan, tillverkade nya fästen för bromsok ochså, känns jävligt bra med en rak och stabil axel.

Har även slöjdat ihop hjulhus bak, blev riktigt bra tycker jag.

Fick även lite hjulklappar från Jegs i veckan, bla ett krägningshämmar kit, tror att detta kommer sitta som en smäck på mussen.........

MeFirstCharger70
2008-12-13, 18:57
Fäsen, det börjar likna något, ser ju så jäkla bra ut.. När blir det dags för start av motorn tror du?

/Tom

Fast Templar
2008-12-16, 18:29
Fäsen, det börjar likna något, ser ju så jäkla bra ut.. När blir det dags för start av motorn tror du?

/Tom

Blir nog inte upstart på ett tag, saknar delar till motorn som alldrig verkar dyka upp, sen ska jag tillverka spjällhus å så har jag ingen växellåda.....

Feffe
2008-12-16, 18:54
Blir grymt bra. Imponerande tempo, med tanke på att du bygger en ny racerbil åtmistone ser det ut så
Blir kul att se på banorna i sommar.

MeFirstCharger70
2008-12-16, 20:40
Blir nog inte upstart på ett tag, saknar delar till motorn som alldrig verkar dyka upp, sen ska jag tillverka spjällhus å så har jag ingen växellåda.....

Känner igen det där, väntar själv på en soppapump som aldrig verkar komma.. och det är så jäkla surt, pumpen är det enda som fattas, när den fän väl dyker upp så återstår bara att försöka få igång motorn...

/Tom

Fast Templar
2008-12-19, 18:40
Fixar vidare, har målat allt under och torpeden, även målat bakaxeln samt monterat krägningshämmare bak.
Har börjat fixa med bakskärmarna, en sida ser rätt bra ut, den andra är katastrof, gammal gassvetslagning modell sämmre och hela plastic paddings årsranson -83 för att få lite rättsida på skiten, men det är bara göra om och göra rätt.......

Fast Templar
2008-12-19, 18:47
Har även köpt en raggarbil, en Galaxie 63a från Carlifornien, en riktig mexarpråm men massa döskallar å leopardinredning mm, har tänkt att bygga något ballt av denna, får se vad det blir..........

Jokern / Woodridge
2008-12-20, 16:15
Galaxie -63:a, klart snygg modell. Ja, tänk vilka bilar dom tillverkade förr i USA.
Det något underligt som händer, då dom där äldre bilarna bara blir snyggare och snyggare med åren.
PS: Imponerande byggen du gör.

Fast Templar
2009-01-07, 18:56
Lite nytt på Mustang fronten, fått på lite lack på bakskärmarna.

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0180.jpg

Köpt en ny låda av racemodell.

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0178.jpg

Lethal_Impact
2009-01-17, 14:06
http://forum.musclecars.nu/attachment.php?attachmentid=1930&d=1229712000

Tänkte på den där röda "ringen" du har i kardantunneln...
Vad fyller den för funktion?

Gurragas
2009-01-17, 15:48
Annars kan det bli som när nakenJanne kör propellern under bilen vid kardanbrott....

Fast Templar
2009-02-01, 19:19
Lite nytt på mustang fronten.

Lite fix inv

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0215.jpg

Nya gasspjäll

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0228.jpg

Test montering av motor

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0222.jpg

hugger69
2009-02-01, 21:45
Jädrans va fränt!! :eek:

..här bli´re att hålla i kepsen när plattan åker i mattan! :D

MeFirstCharger70
2009-02-02, 06:51
Ser bra ut...

/Tom

Fast Templar
2009-02-26, 19:01
Lite nytt på Mustang fronten, har byggt en extra bes/reservmaskin i form av en omc båtmotor som jag köpte billigt:) det är en vanlig 460 som vissade sig vara i mkt gott skick m bla nyborrat block mm, efftersom jag hade en del prylar på hyllan behövdes endast ett insug och en fugge skaffas för att få den komplett.

Så här är receptet
460 -88 king cobra
0,30 borr flat top kolvar
Lunati voodo cam 241@0,50 in 247ut
Roller camdrivn
portade org toppar
140lbs fjädrar
Rullvippor
Edelbrook rpm insug
holley 850 dp fugge

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0261.jpg

Motorn på plats för provstart, låter rapp.....

Fast Templar
2009-02-26, 19:06
Har även fixat en del med stormotorn, har äntligen fått kamen så nu kunde jag äntligen plocka ihop bitarna.

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0267.jpg

Gjort klar spjällhusen eller vad man nu ska kalla dom.

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0273.jpg

Det mesta på plats:D

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0274.jpg

Feffe
2009-02-26, 20:56
Avis? Jag?, njäe inte så farligt. Mycket imponerande är det!!
Satsar du på någon form av racing, typ cuper.
Ser lite för avancerat ut för enbart gatan.

MeFirstCharger70
2009-02-26, 21:16
Fäsen vad motorn ser brutal ut!! Gillar hur den ser ut, liksom en enda stor klump aluminium, inget "Bling-Bling"..

Hur har du tänkt dra kylar slangen från vatten pumpen till rör prylingen som sitter bultat fast i topparna??? Verkar bli lite knepigt, eller???

/Tom

Fast Templar
2009-02-27, 19:15
Avis? Jag?, njäe inte så farligt. Mycket imponerande är det!!
Satsar du på någon form av racing, typ cuper.
Ser lite för avancerat ut för enbart gatan.

Kör väl lite på kjula typ, annars blir det nog mest till MC donalds och Sveavägen....

Fast Templar
2009-02-27, 19:16
Fäsen vad motorn ser brutal ut!! Gillar hur den ser ut, liksom en enda stor klump aluminium, inget "Bling-Bling"..

Hur har du tänkt dra kylar slangen från vatten pumpen till rör prylingen som sitter bultat fast i topparna??? Verkar bli lite knepigt, eller???

/Tom

Tänkte ha en kylare mellan dom två anslutningarna, blir så varmt i panrumet annars.......

Fast Templar
2009-03-05, 18:58
Maskin på plats i panrummet....

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0283.jpg

Mopar67
2009-03-05, 19:59
Wow!

MeFirstCharger70
2009-03-05, 22:38
Fän vad BRUTAL motorn ser ut!!!!

kjebba
2009-03-07, 14:09
Hej såg på ett annat forum att du hade plastade insugs kanaler. Jag vet inte hur det o E 85 soppa funkar värt att kolla upp innan start så du inte får en massa rackel i onödan. Såg ett TFS A 460 tunnelram i bakgrunden på ett foto
är du intresserad att sälja det eller har du användning av det ?

Fast Templar
2009-03-08, 18:39
Hej såg på ett annat forum att du hade plastade insugs kanaler. Jag vet inte hur det o E 85 soppa funkar värt att kolla upp innan start så du inte får en massa rackel i onödan. Såg ett TFS A 460 tunnelram i bakgrunden på ett foto
är du intresserad att sälja det eller har du användning av det ?

Ska kolla det, har dock kört med plastade kanaler och e85 på förra motorn utan probbs, men jag ska röra ihop lite portarepoxy och lägga i etanolbad och se vad som hander.
Jo jag her ett sånt insug över men det är ombyggt för att passa hideck block, det är breddat mao, så om du orkar bygga tillbax det eller har ett sånt block får du gärna köpa det........

Fast Templar
2009-03-08, 18:43
I dag rullade bilen sina första meter för egen maskin:) gassvaret är enormt och allt verkar funka, nu ska jag bara slöjda ihop ett avgassystem så jag kan åka ut och mappa lite....

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/P1010088.jpg

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/P1010089.jpg

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/P1010093.jpg

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/P1010092.jpg

MeFirstCharger70
2009-03-08, 21:01
Kul att höra den "Amerikanska Taunusen" rullar för egen maskin!!!

Tycker du borde sätta dit de där runda extra ljusen fram, liksom vid grillen, det skulle se så jäkla ballt ut..

/Tom

hugger69
2009-03-09, 08:49
Stenhård kärra!! 8)
...va blire för puffrör då?? ...slutrör innan bakhjulen eler dolda där baaak!? :D

Fast Templar
2009-03-09, 14:19
Stenhård kärra!! 8)
...va blire för puffrör då?? ...slutrör innan bakhjulen eler dolda där baaak!? :D

har inte bestämt mig riktigt, det blir antigen som förut med dubbla 2,5 rör på varje sida med 4 dämpare eller ett dubbelt 3,5 system.....

kjebba
2009-03-09, 15:38
Ok såg bara insuget i bakgrunden. vad begär du för det och har du nåt närmare foton för att se hur mycket som är ombyggt. Ok hoppas att det går bra med plasten och E-85 soppan. det vore ju välgigt tråkigt om det släppte.
Annar en jävligt cool tråd detta bygge.
Kjell

VonAndersson
2009-03-10, 14:43
Fan vad ball den är och vad otroligt duktig du är på att bygga. Hoppas jag hinner se den i sommar! Och generöst att bjussa på en byggtråd. :good: :good:

Fast Templar
2009-03-11, 12:06
Ok såg bara insuget i bakgrunden. vad begär du för det och har du nåt närmare foton för att se hur mycket som är ombyggt. Ok hoppas att det går bra med plasten och E-85 soppan. det vore ju välgigt tråkigt om det släppte.
Annar en jävligt cool tråd detta bygge.
Kjell

En tusing eller nåt, det är alltså breddat på mitten, så det som man får göra är att kapa isär det och ta bort biten som är ilaggd imellan och svetsa ihop det igen, kan ta bilder om du fortfarande är intresserad......

Fast Templar
2009-03-11, 12:10
Fan vad ball den är och vad otroligt duktig du är på att bygga. Hoppas jag hinner se den i sommar! Och generöst att bjussa på en byggtråd. :good: :good:

Tackar! efftersom jag tycker det är kul att läsa just byggtrådar så är det självklart att lägga up sina egna project.......

kjebba
2009-03-11, 21:36
Jo du får gärna skicka mig nå bilder jag skickar mitt mail till dina privata meddelande på detta forum

Tack Kjell

Fast Templar
2009-03-15, 16:48
Rykrör på plats, vart dubbelt 3,5 system, låter bra:)

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0291.jpg

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0293.jpg

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0284.jpg

http://i555.photobucket.com/albums/jj461/fasttemplar/SANY0287.jpg

hugger69
2009-03-15, 18:54
Jädrans, vad stenhårt d vart!! 8)
...förstår att du får bra ljud när piporna sitter så och den motorn...du får baske mig lägga upp en ljudfil!! :!:

Intressant, ser att du varken har H- eller X-pipa, orsak?? Platsbrist eller annan?

Malibu ss 64
2009-03-15, 19:31
:good: Tufft bygge!

Marcus

DusterV8
2009-03-15, 20:33
brukar kika i den hära tråden och det är ju väldigt trevligt att se allt arbete som läggs ner och det prydliga resultatet!
avgaset ser mycket bra ut i mina ögon, väntar bara på att man får tillfälle att höra med egna öron oxå:)

Fast Templar
2009-03-15, 21:15
Jädrans, vad stenhårt d vart!! 8)
...förstår att du får bra ljud när piporna sitter så och den motorn...du får baske mig lägga upp en ljudfil!! :!:

Intressant, ser att du varken har H- eller X-pipa, orsak?? Platsbrist eller annan?

kan inte ha något h-rör där det borde va, blir för lågt då det måste gå under rambalkarna, funderar på att sätta ett längre bak, framför bakaxeln typ, frågan är om det gör någon nytta där?.......

hugger69
2009-03-16, 11:44
kan inte ha något h-rör där det borde va, blir för lågt då det måste gå under rambalkarna, funderar på att sätta ett längre bak, framför bakaxeln typ, frågan är om det gör någon nytta där?.......

...anade platsbristen! :rolleyes:
...tror inte en H-pipa gör någon nytta så långt bak, skall väl sitta typ där avgaserna e som hetast efter heddersen, brukar vara strax efter lådan, typ!

...sedan sitter ju dina hedders ruskigt långt i från varandra oxå....:?

Skippa tvärröret...men ge os en LJUDFIL!!!!:D NU!!

Gurragas
2009-03-16, 12:13
Är det bara en synvilla eller är det väldig lite plats mellan däck och chassi/kaross??
Vad händer när däcket drar ihop sig och expanderar på höjden??