handdator

Visa fullständig version : 4" bultcirkel konvertering till 4.5"

Same
2003-07-29, 16:01
Jag postade denna frågan för ett tag sen under Mopar A-body men det kanske inte är så många som tittar där så jag testar även här under tekniska frågor.

Jag äger en Dart 67 GT med en lite trimmad 340 i. Jag har ett dilemma med att få tag på fälgar med lilla bultcirkeln. just nu stter det ett par smala 14" plåtfälgar på som jag antar är original. Är lite inställd på en konvertering till 4.5" cirkeln men vet inte vad som är bäst/billigast. Har en ganska tajt budget och ska snart börja studera igen. Till 4.5" cirkeln finns ju hur mycket fälgar som helst billigt.

alt 1:
Har läst om folk som kortar B-bodyaxlar och splinsar om dem men då måste de härdas om samt andra bromstrummor. Vilka pengar rör sig en sådan operation om?

alt2. Att borra om axlarna som sitter där nu. Håller det? och vilka pengar om man lämnar bort det. Här tillkommer ju också andra bromstrummor.

alt3. Köpa nya dyra fälgar med 4" bultcirkel eftersom det är svårt att hitta begagnade.

Som det är nu så är hjulhusen original och bladfjädrarna på originalplats.
Hade i vinter tänkt pyssla med att flytta in fjädrarna samt hjulhusen till ramen.

Allra helst så slipper jag ju krabbet med konvertering och fixar ett par schyssta fälgar med 4" cirkel men det verkar vara lättare sagt än gjort om man inte vill hosta upp 10.000. Nu till en början så hade jag varit nöjd om jag fått tag i ett par 15" plåtfälgar som jag kunde bredda upp. Då hade jag ju iallafall kunnat få på riktiga däck så att det går att rejsa. har ett par 10.5" slicks liggande samt en omgång nya BFgoodrich 265:or som bara väntar på fälgar. 265:orna verkar ju tom gå in i hjulhusen även om det blir tajt. Det behöver inte vara några apputsade centerline även om jag på sikt vill skaffa några fina fälgar Börjar bli trött på alla fyrhjulsdrivna bilar som tar starten.

Kom med förslag. måste finnas många här som gjort samma operation.

Har undersökt lite på nya bilar och kommit fram till att skoda och audi har en bultcirkel på 100 mm. Ett par plåtfälgar därifrån som man lämnar iväg och får rätt backspacing och bredd på borde kanske funka. En annan fråga.

Hur bred fälg går det att få in i original hjulhus och med original fjäderplacering och vilken backspacing ska de ha för att vara optimalt.

MVH Samuel

Garagekungen
2003-07-29, 17:50
Hej Same.

Jag har aldrig hållit på med Dart, två frågor bara angående att borra om befintliga axlar.
Vilken diameter håller flänsen som hjulbultarna sitter i just nu ?
Vidare undrar jag varför inte du borrar om befintliga trummor (i så fall)?
Visserligen är det ju bra med så stora trummor som möjligt (med 15 tums hjul får du ju plats med lite större än original), men det finns alltid en risk att bromsbalansen sätts ur spel (större bakbromsar kan lätt leda till låsning bak vid inbromsning, inte roligt om du svänger eller om det är blött ute... :shock: ).
Det brukar leda till lite pyssel innan du åter fått en behaglig bil.

Same
2003-07-29, 19:06
jo det är klart. kanske vettigast att borra om trummorna. jag ska kolla lite på flänsen. Sist jag hade av trumman var när jag bytte hjulbult. De bulten jag fick tag i var så långa så jag fick dra ut drivaxeln en bit för att få in dem. Nu är jag garderad för framtida fälgar iallafall. Ser lite konstigt ut med plåtfälgarna bara och man får ha en duktigt lång hylsa för att skruva av muttrarna . Glömde dock att mäta vid det tillfället. Vet att jag läst nånstans om folk som borrat om bultcirkeln. Vet inte hur starkt det blir. Det är ju ingen dräparbil jag har men kan tänka mig att det blir lite påkänningar på det ändå.

Jag ska kolla vidare på det här med Skoda och Audifälgar också. Allting verkar stämma med dem utom att det är fel backspacing/offset eller vad man vill kalla det. Någon som känner till nån som breddar plåtfälgar i södra Sverige.

Garagekungen
2003-07-29, 20:53
Återkom när du vet diametern på flänsen och om trummorna ser ut att klara omborrning (normalt inget problem på de trummor jag tittat på). Jag har utrustning för att hjälpa dig att göra jobbet om du vill. :wink:

Fälgbreddning/ändring rekommenderar jag att du kontaktar Sixten Skullman (i närheten av Strängnäs), jag har alltid varit nöjd med hans jobb. :D

Ha en trevlig kväll.

Stefan N
2003-07-30, 01:30
Varför inte hitta "rätt" fälg oavsätt bult mönster och byta bultmönster på fälgarna ist!? Skullman ska va bra!

Same
2003-07-31, 12:43
Jag har mätt lite på drivaxelflänsen och den är 13.5 cm i diameter. Det ser inte ut att bli jättemycket material över om man borrar om fast det går kanske att förstärka genom att ha en spacerplatta i stål utanför som i sin tur är bultad fast i den gamla bultcirkeln. Det borde göra det hela starkare

Garagekungen
2003-07-31, 15:13
Vilken tjocklek håller flänsen på drivaxeln ?

Vilken diameter på bultarna tänkte du använda ?

Jag kan räkna på om materialet i flänsen räcker om du ger mig dessa värden. :wink:

Ha en bra dag !

baging
2003-08-01, 00:19
Vad kör du för bakaxel ??

En bra länk till hjulhusmätning ;)

http://www.bigblockdart.com/wheelspacing/wheelspacing.html

/Stefan

Same
2003-08-01, 17:36
Jag kör med diffad 8 3/4 tums med 3.91 utv.

Garagekungen:

Jag ska ta en titt på tjockleken på flänsen när jag kommer hem. Bultarna jag har är Moroso 7/16.

ProDart
2007-08-24, 10:48
Prova med spindlar, skivor, ok från aspen eller volare -74-75 så blir det bra.