Visa fullständig version : oljerök vid kallstart
Hallå ! En fråga,när min big block cheva stått en tid en vecka ca och jag startar upp den har den en förmåga att ryka som f-n sen slutar den ryka efter nån halvannan minut kan det va att för mycket olja tränger ner i vevhuset ? körde en runda på ett par mil såg att den hade spottat ut lite olja från ventilationen på ventilkåpan:? annars funkar den utmärkt tar ingen olja överhuvudtaget tycker jag.
Eftersom du säger oljerök (blå rök) så är ventilstyrningar eller tätningar slitna.
Eftersom du säger oljerök (blå rök) så är ventilstyrningar eller tätningar slitna.
stämmer nog en mekaniker jag snacka med sa samma sak
stämmer nog en mekaniker jag snacka med sa samma sak
Hmmm va ute o körde med min big block bil i dag en polare låg efter han sa att det rök lite ur ena avgaspipan när jag trampa gasen i botten och släppte pedalen så sluta det, han sa att den rök inte annars ? mysko :?
Tycker inte man kan begära vad som helst för en motor, men gör den som du säger, ryker vid start efter ett längre uppehåll, är det slitna styrningar, och/eller slitna/torra ventiltätningar eller slitna kolvringar och cylinderlopp!
Detta innebär att oljan rinner förbi tätningar/styrningar och lägger sig på kolvtopparna för att vid start förbrännas! Läckaget hinner under körning inte samlas så mycket så det märks, men läckaget finns där dock hela tiden!
Har en bekant som har en småtrimmad 4 cyl som är proffsrenoverad för ett par månader sen.. Vid belastning ryker och smäller det om den också.. allt från grått till vitt och blått. Folk är för oroliga! Gasa runder och slå på lite olja då och då om det behövs!
Hur var det? Fylla på olja och kolla bensinen?
Nisse Hult
2007-10-17, 06:18
Rullande oljebyte har jag också haft... :(
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.