Visa fullständig version : Fixa bromsok!
Mina frambromsar släpper inte riktigt,, hjulen går ganska trögt att rulla och det skriker lite vid inbromsning!
Har demonterat allt som gick från oken och undrar nu,, visst kan man "trycka ut" kolven med bromspedalen och sedan slipa bort ev ytrost som gör att det "nyper"!
Typ 1000-2000 papper!?
Sitter det nån form av O-ringstätning längst in?
Eller skall man ABSOLUT inte göra detta??
Bilen har ju knappt körts de senaste 15 åren innan den kom i min ägo,, så nåt gammalt guck finns det säkert därinne!
Kan man återmontera den med gamla delar eller krävs det nya?
Dom läcker inte,, bromsar bra,, men skriker alltså och "fadrar"
MVH Olle B
Garagekungen
2003-07-28, 08:24
Tjena Olle.
Det låter som om kolvarna (kolven) i oken kärvar lite. Det är ett vanligt problem då den vanliga bromsvätskan man köper är hygroskopisk (dvs. den absorberar vatten från luften, via avluftningen :? ) och detta gör att det anrikas mer och mer vatten i systemet, vilket till slut börjar rosta innifrån. :evil:
Det är rekommenderat att man byter ut bromsvätskan varje år (om man bor där det är hög luftfuktighet) eller annars vart annat år.
Det finns bromsvätska som har en annan sammansättning, vilken inte är hygroskopisk. Själv använder jag en sådan :wink: (silicon baserad - denna är dock något mindre stum, varför road racing folket inte gillar den).
Normal uppbyggnad hos oket (enl. min erfarenhet):
Alla tätningar sitter i oket.
Ytterst (i ett fräst spår) sitter en simring (med öppningen inåt, plåten utåt) eventuellt även en gummi damask (som väder skydd för den delen av kolven som sticker ut).
Innanför denna finns en O-ring i ett spår (fräst i oket).
Kolven
Är bara en slät kolv, ofta med någon ytbehandling typ förnickling, för att vara mindre benägen att oxidera. Den brukar vara urfräst bakifrån (för att spara vikt antar jag).
Funktion
Kolven skall gå så lätt att du kan trycka in den med en tumme (eller bägge), då du trycker mitt på kolven.
När du bromsar trycker du ut kolven med bromsvätskan. O-ringen flexar då några (4 - 5/100 mm) innan kolven börjar glida (mot O-ringen) ut. När du slutar bromsa skall denna flex dra in kolven motsvarande längd, vilket förhindrar att bromsen "ligger på" efteråt. 8)
Bromsen ligger på
Tyder på oxidation mellan cylinder och kolv i oket. Normalt brukar det vara på både kolven och i oket vilket kräver att delarna demonteras och putsas upp (1000 papper duger bra som slut behandling). Det brukar ofta dessutom vara behov att rengöra spåret som O-ringen ligger i (i oket).
Jag byter ALLTID alla packningar, då det är så lite extra jobb jämfört med att behöva demontera allt igen efter att man börjat köra... :cry:
På vinter bilen har jag dessutom passat på (när jag har delarna isär, och om jag har lämpligt råmaterial) att tillverka nya kolvar i rostfritt syrafast stål, då dessa brukar fara illa av allt salt.
ROSTIGA bromsar och avgas system är det värsta jag vet att meka med... :evil:
Tack Kungen!!
Problem solved!!
Kollade med Malmös Bromsfixare nr1 och gissa vad!!
BÅDE KOLVAR OCH REPSATS I LAGER!!
Byte imorgon!!
Tack för infon!
Best Olle B
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.