Visa fullständig version : Firebird, gatbils projekt...
Firebird509
2007-08-14, 08:58
Jag köpte mig en Firebird Formula 400 från 75 av en snubbe i Hallstahammar
i våras.
Bilen är i bruksskick, inge rost synligt men det det finns nog där nån stans...
Den ska vara orörd i motor och i övrigt med, omlackad är den dock från gul till svart, och det tackar jag för, bilen har varit pissgul:!: inte så snyggt!:eek:
Bilen kom till sverige 76 så mätarställningen tror jag stämmer, ca:27000mil.
Effekten uppges till 170hk men det känns som 87hk ungefär....det händer inget när man trampar på gasen, det bara vrålar och drar massa soppa, men sen då? mätaren rör sig knappt...:bad:
Så...
Jag ringde en bekant och hörde om han hade nå förslag på effekt ökning, och då menar jag inte till 200hk utan runt 500 så man kan börna hur många varv som helst runt macken....:D och även åka ifrån de flesta pysmopeder i stan...:good:
Han tyckte att ett motorbyte skulle vara enklast för pontiac motorer är tydligen dyra att trimma?! men vad vet jag?:?
Han hade en cheva 509 BB som det var runt 500hk till, den är byggd för kompressor, så de är lågtkomp i den...
Lite delar som motorn innehåller:
Block: World Castings: Big Block Chevy Cast Iron Merlin III.
Aluminium Toppar: Pro Topline...Intake runner 320cc, Chamber 119cc, Inlet 2,250"+,250", exhaust: 1,880"+,100".
MANLEY: stötstänger,
SCORPION: Rockers,
ISKY: Roller followers,Valve spring roller,
PRO: Retainer titanium,
MANLEY: Spring seat, Locks, Head studs,
FELPRO: Intake gasket, head gasket,
MANLEY insug,
HOWARDS cams,
Kolvar: JE Pistons
CAT Aluminium vattenpump.
Holley 650 förgasare.
Jag som är Rookie på jänkare vet ju inte vad allt det där innebär, men Jimmy(JAMS) Som han heter, har ju hållit på med motorer hela livet så han vet att det är bra grejer!
Jimmy(JAMS) ska även bygga en växellåda till mig, det blir en th350 med ca:2500 i stallspeed. 10 eller 11" turbin.
Det kommer lite bilder innom kort!
Firebird509
2007-08-14, 09:51
Här kommer Bilder på motorn, ett fäste som jag ska montera ett stag på, som ska gå ner i fram på ramen, självklart på båda sidor...:)
sen är det bilder så ni ser att jag har en bil och inte bara hittar på..
det finns ju en det att göra...
Firebird509
2007-08-14, 12:23
Ja det finns ju massor att göra och massor att köpa bara man har tid och pengar, det sistnämnda är det lite dåligt med just nu efter att motor och låda har inhandlats...
Jag ska byta Bakaxel, en chrysler 8,3/4" eller 9" står på önskelistan:rolleyes: men en gm 12bult är ju inte heller fel, men jag behåller original infästningar av bladfjädrar och dämpare.
Subframe connectors...
Ska svetsa ihop framramen med det främre bladfjäderfästet....
till det kommer jag att använda hålprofil, 100*50*3mm, inte allt för tungt, då vikten är ganska viktig.;)
Jag har redan bytt ut gummi bussningarna mellan ramen och karossen, svarvade egna av nån vit plast, (kommer fan inte på vad det heter)!:eek:
Och som jag skrev i ett tidigare inlägg så håller jag på med stag mellan torpeden och fram på ramen, det ska tydligen vara nyttigt då bilen inte sviktar, vilket kan leda till att man knäcker växellådan...:!:
Mattan i bilen är kass! en ny är på väg från usa, sen ska jag byta ratt, lacka alla plast paneler, byta ut lite mätare, kanske några fler!(alltid roligt med mätare)!!!:D
Växelspaken kommer nog att bli en lite sportigare, men jag ska ändå försöka hålla bilen till utseendet original...
Jag såg att en ny motorhuv måste införskaffas och till den ett Z-28 scoop,
då den nya motorn var ca 1dm högre än original....
Jag ska även köpa ett par schysta fälgar som man kan ha när man glider runt på stan, så tar jag nog och breddar dom jag har nu, iaf i bak...:good:
vet inte hur brada man får platts med men typ 10-11" eller nått?:rolleyes:
Som ni ser finns det mycket att göra och då är jag inte hälften så noga som en del här på projekt... men det är min första bil och jag har inte det som mål, att få en superfin bil med flera-1000 timmars jobb nerlagt på... Jag vill bara ha en bil som funkar och lite till, det ska ändå finnas tillräckligt med mos för typ 12or på strippen...
I framtiden ska jag även skaffa en kompressor, motorn är ju bygd för kompressor i grunden...8)
Vem vet vad som händer i framtiden? jag kanske fastnar för det här totalt och bygger nått superseriöst framöver?
det ska komma mer bilder!
Player74
2007-08-15, 17:50
Verkar lovande....vad tänker du skaffa för kompressor?
Firebird509
2007-08-15, 18:40
Jag såg att det fanns 3hk kompressor på biltema för 3000kr...:D
Nej då, vet inte riktigt, Han jimmy som jag har skrivit om tidigare kanske kan fixa fram något, annars såg jag att det fanns på jegs.com, dom har fan allt!:good:
men Just nu jagar jag bakaxel, ingen som har någon till övers??8)
Predator
2007-09-05, 13:52
Kul projekt..... Påminner om mitt eget prostreet bygge!
Du kan se det på http://www.bengan.com/predator/ om du är intesserad.
Kul projekt..... Påminner om mitt eget prostreet bygge!
Du kan se det på http://www.bengan.com/predator/ om du är intesserad.
Jo påminner gör det, men din firebird är det ingen som slår jocke!
/Lukas
Predator
2007-09-06, 16:04
Tack för det Lukas, men du vet väl att man inte ska "undervärdera" en 505á.....
Firebird509
2008-02-03, 09:17
Nu har jag äntligen fått iväg en beställning till summitracing.com.
Här är listan på beställningen:
Moser Engineering 12bult bakaxel, 33splines och spool diff 4.11:1. utväxl
Skivbromskit bak,
Tracktionbars,
Heavy-duty bak stötdämpare,
Sänkningsfjädrar fram,
grenrörspackningar och
headers "bandage"
Det ligger nog på flygplatsen i usa just nu och väntar på en fin kärra som plockar upp grejerna så dom kan levereras till Sweden!
Fracktkostnader: med DHL 2100usd med BAX 520usd, så jag tog BAX men då får jag själv åka till arlanda och hämta ut grejerna hos tullen, men det är inga problem när jag bor ca 4mil från Arlanda.
I övrigt har det inte hänt så mycket....jag har köpt en ny huv och ett scoop av glasfiber, ser ut som Predators huv....
Jag har även fått dit mina headers, som är till en chevell men jag fick "modda" innerskärmen på höger sida och göra om ett rör på vänster.
Headers(arna) är 2,1/8" rör ihop med 3,5" så det ska kunna flåsa bra!:D
Jag har även fått växellådan med converter och allt, en "overkill" ska palla 1000hk typ.
Provade att sätta dit kardanstången men det gick inte, det visade sig att splinesen innuti yokeen var skarvade eller nåt med en micrometer vriden, så det gick inte!:mad: så jag tänkte skaffa mig nya knutar och yoke när jag ändå håller på....
Avgasrören är helt klara nu, ihopsatta med headersarna och allt, och det funkar!:good:
Jag ska försöka ta lite fotton och lägga upp, blir ju lite roligare för er då!
Köpte prylar från Mancini bl.a tti headers som levererades direkt från tti villket ledde till att dom anlände senare än de övriga delarna, nåja summan av kardemumman vart att Schenker skulle ha 1000 spänn för att ta setet med headers från Arlanda till Märsta. Tull o moms hade jag redan betalat vid den första leveransen. Bör tilläggas att Bax äger Schenker.
Har du inte beställt lev. från dörr till dörr så är risken stor att du åker på höga avgifter från Schenker.
Aldrig mera Bax den staken är bar.
Predator
2008-02-18, 11:00
Inga foto?
Firebird509
2008-02-24, 16:33
Här kommer lite bilder på huven och kylar-ramen/frontplåt grunkan....:?
Jag har inte fått in bilen i verkastaden än, så därför inga bilder, men det kommer....
Firebird509
2008-02-27, 09:27
NU är mina prylar på flygplatsen I Arlanda.
Ska väl åka dit på fredag och hämta prylarna....ska bli riktigt spännande att se....:rolleyes: Bilder kommer
DusterV8
2008-02-27, 20:52
skojigt med nya grejer:D
Firebird509
2008-02-27, 21:43
Har ringt till schenker idag och fick ett tråkigt besked: en låda var uppbryten och tom....ingen vet vad som är borta, dom måste maila USA och fråga om dom får tulla in grejerna ändå och kolla vad som var borta, sen är det tydligen någon försäkring som täcker "skadan" och ersätter prylarna...
TRÅKIGT!!!!
Men det hindrade inte från att gå ut i verkstaden och dona lite ändå.....
Malibu ss 64
2008-02-28, 06:33
Trist, trodde det var rätt säkert o beställa prylar från USA menar då med stöld alla paket scannas väll så syns ju vem som hanterade det sist innan de upptäckte att lådan var uppbruten. Hoppas det går bra ändå.
Mvh. Marcus
Firebird509
2008-02-29, 18:09
Nu har jag hämtat grejerna.... det var självaste Bakaxeln som var borta:bad:
Hur Fan kan man komma undan med en 12bultare under armen???:mad:
Hur som helst, de andra grejerna var precis som beställt så det var ju bra! Schenker ska maila till summit och tala om att Bakaxeln är borta så skickar dom en ny, inga problem så långt. Summit har tydligen en försäkring som täcker sånt här och den betalar till summit och summit skickar en ny axel till mig...:good:
Tog Lite bilder på grejerna igår:
Bak stötdämpare,Sänkfjädrar fram, Bromssköld till bakaxeln, Bromsreduseringsventil, Bromsok, Bromsskiva bak, Hela bromskittet, Tractionbars, Avgasbandage och packning.
Firebird509
2008-03-02, 10:13
Så där ja, nu är mina headders lindade och monterade med nya packningar och allt....Frukansvärt trångt!:!:
Jag lackade även på stötfångar balkarna...
Satt och kollade lite på äldre camaros, 70-73 och ser ganska tydligt att dom är mycket snyggare än min firebird... Tänkte att man skulle ha tag i en sån front och trycka dit, även om det inte blir någon original bil så blir den ju iaf snyggare.... Även de äldre bakljusen skulle sitta fint, två runda på varje sida... som ni kanske märker så drar jag lite åt camaro hållet, ville egentligen ha en Camaro men det fanns ingen just då, inte någon som passade min plånbok....:rolleyes:
Idag väntar en hel dag i verkstaden, ska bara se till att tjejen kommer iväg till jobbet, sen är man "fri"....
Idag: Montera startmotor, flytta bateriet till skuffen, skaffa fram el från skuffen till motorn, koppla in huvudströmbrytare, försöka få dit all el på motorn, inte så farligt mycket el men jag tror jag måste förlänga alla kablar då pontiac motorn var tvärtom mot chevan, start på vänster nu höger, samma med generatorn...
Den som lever får se.... kommer lite info senare i kväll....
// Jocke W
Bara en skitsak, men du kanske ska försöka rotera slangklämman på ditt högra bandage så att själva klumpen på klämman kommer uppåt i stället. Finns rätt stor risk att du fastnar i den annars, inte minst med hur bilen ser skrapad ut undertill redan innan du fått på sänkningsfjädrarna...
mvh
Jocke
Jag e ju lite converterskadad just nu och satt och bläddra i din tråd,vad är det för converter?
Firebird509
2008-03-03, 15:49
Ja det har jag inte tänkt på!(slangklämman alltså) Tack för tipset:good:
Convertern är en 10", vet inte mycket mer, den är iaf overkill för mina uppskattade 400-500hk, ska inte vara så mycket jobb med den för att anpassas till motorn om den blir kompressormatad, upp till 1000hk.
Det ska vara typ 2500 i stallspeed, och så är den SPORT blå!!!
Det är Jimmy ....... JAMS som har byggt den och växellådan.
MVH Jocke W
Firebird509
2008-03-06, 09:58
Hej!
Fick ett mail från summitracing i förrigår, det stod att dom hade hittat min borttappade bakaxel i Chicago.:good:
Den kommer att skickas inom kort, alltså typ idag eller igår.
Var i verkstaden och meckade lite igår, monterade kylaren, fläckt, soppa slang, oljeslang från växellådan till kylaren, "converterskydd", Strömkabel från skuffen, kopplade in startmotor, generator och alla givare.
Är inte så roliga bilder på de, men jag ska göra mitt bästa...kommer i kväll eller i morgon...
Hade!
Jocke W
ser riktigt fräckt ut detta bygget, kommer följas! en sak jag undrar, den frakten du fick från summit, jag tyckte att den lät rätt billig med tanke på att det billigaste allternativet som jag fick på min prisförfrågan för en sketet svänghjul var $170.. är det så att man bara kan få den sortens frakt som du angav när man har stora delar t.ex. bakaxeln..
har lite frågor angående bakaxeln också.. har själv tänkt köpa mig en moser 12-bult axel med fordändar nån gång i år.. finns det färdiga axlar med samma mått som en original 12-bultare som passar i en camaro 69? eller fick du mäta o ha dig för att få fram bredden o allt det?
//Håkan
Firebird509
2008-03-07, 07:38
Hej! Jag vet inte hur dom räknar på frakten, men jag fick två alternativ, antingen skicka med DHL för 2000USD eller med BAX global för ca 500USD....
Jag vet inte när jag har betalat frakten, inte när jag betalade varorna iaf, och tull avgiften mm blev ca 9000kr och då var det varor för 23000kr, men frakten kanske är inräknad där?
Bakaxeln är en bolt-on, och finns färdig, det finns även ford 9" axlar (bolt on på camaron), men dom finns bara till 67-69 camaro, (som din).
När summit fått beställningen så tillverkar moser den eller nått, för det var 2-3 veckors leveranstid innan summit får den i lager och kan skicka den till Sweden....! Jag har inte mätt nånting, men så vet jag ju inte om den passar heller, har ju inte fått axeln än, men vad det verkar på deras beskrivning så ska det bara vara att montera den nya axeln, inget svetsande eller nått....
///Jocke W
Firebird509
2008-03-07, 10:10
Tjena igen!
Igår var man i verkstaden igen.... snyggade till lite med strömdragningen igår, men det blir fan inte bra ändå!? Ska leta upp nå snygga "kabel rör" och gömma skiten! Jag har ju flyttat batteriet till skuffen, och kopplade in en plint på torpedväggen igår, blev skapligt faktiskt.... Bilder kommer!
Moterade dit fronten också, stötfångaren väger typ 30kg:eek:, skulle sitta fint med en glasfiber som man förstärker med en aluminium balk, inte gjutjärn som nu...vill man ha riktigt lätt så skiter man i balken...men då blir den ju väldigt ömtålig, nån kan ju råka backa på en eller nått....
Har nu kvar att montera betteri box i skuffen, spackla upp motorhuven och lacka den, byta knutkors och yoke, montera dit avgasrör, montera tändspole och fördelare, sen går det att åka med bilen....Men!
Jag ska byta fjädrarna i framvagnen, byta bakaxel, bakstötdämpare, montera tractionbars, förlänga subframen, byta golvmattan, lacka plast detalierna i inredningen, byta eller klä om stolarna, fixa instument panelen och och byta mätarna.... det står på dagordningen nu, och jag har redan en ny lista på saker som ska beställas från staterna...
Nya fälgar, nya bussningar till fram och bakvagn, luftfilterlock och 2x elfläckt.
nån som vet vad man ska ha för tändspole till min bil, jag har en fördelare med brytare...
/// Jocke W
Firebird509
2008-03-12, 07:50
Åkte till Arlanda igår och hämtade bakaxeln som hade kommit, så jävligt bra ut!:good:
Ska lacka den idag....bilen börjar bli "klar" nu, iaf i provkörnings skick. Vet inte om man någosin kan känna att man är klar? kanske om bilen ser ut som Ögonbrynolfs!
Jag ska försöka lägga upp lite bilder på axeln, mm!
Mvh Jocke
Firebird509
2008-03-25, 22:42
Nu har man varit i särna och åkt skoter över helgen, riktigt jävla kul! När jag satt där på skotern så kom jag och tänka på att det nästan är lika mycket effekt i den som i pontiacen,(7liter) skotern(0,8liter), bara en tanke....:D
Jag kom hem på onsdag natt, på torsdagen var jag till arlanda och hämtade en pall med delar mm.
bakaxeln är lackad, nya stötdämpare och fjädrar monterade, nya bussningar i framvagnen, dubbla el-fläcktar monterat,inredning urtagen för lackering.
Firebird509
2008-03-25, 22:48
mer bilder....
Firebird509
2008-03-25, 22:51
väldigt va kul med bilder... synd bara att jag inte fattar hur man lägger upp stora bilder?!
kul att se att det går framåt! jag hoppas på att mina delar ramlar in under dagarna som kommer.. är ju som att vänta på julafton var gång man beställer något :rolleyes:.. kul att du lägger upp mycket bilder! roligt att kolla på
racecharger
2008-03-26, 20:28
Håller med ovanstående, Kul med så mycket billder:good:
Får man fråga vad en sådan där bakaxel går på med frakt och allt? Har en kompis som funderar lite på å köpa ny!
Inga dåliga bakfälgar du har där:D
Firebird509
2008-03-27, 07:45
Håller med ovanstående, Kul med så mycket billder:good:
Får man fråga vad en sådan där bakaxel går på med frakt och allt? Har en kompis som funderar lite på å köpa ny!
Inga dåliga bakfälgar du har där:D
Bakaxeln ligger på ca 2100usd beroende på vilken diff typ man vill ha... sen ligger frakten på typ 300-400usd med BAX, tar du DHL så kostar det typ 2000usd.
Fälgarna kommer nog bli riktigt bra...bara dom får plats...10"bak, 4" fram coolt som fan ju!
I helgen blir det nog bakaxel byte, om det blir så kommer mer bilder!
Hade!
/Jocke
Firebird509
2008-03-27, 15:19
Nu har jag beställt däck till nya fälgarna!: MT Sportsman S/R.
Fram:26x6,00x15, Bak:28x12,00x15.
Det kommer nog bli trångt som fan....får väl bredda utåt om det inte får plats... ska mäta lite ikväll...
hat bra!
Firebird509
2008-03-31, 21:39
Nu har jag börjat med innredningen, jag har slipat bort den gamla färgen, våtslipade sedan och till sist tvättade jag av delarna med nån speciell plastrengöring....
Nu är delarna lackade också, först med plast primer, sen gick det att använda vilken färg som helst...
Slänger in några bilder på bakaxeln nu når den är färdig lackad...
Firebird509
2008-04-23, 20:36
Så där ja, nu är nya bakaxeln monterad, nya bladfjädrar(eftersom dom gamla var av) nya stötdämpare och tractionbars.
Fick lite problem med skivbroms kittet, skivorna var stora så de skulle passa bra som frambromsar så det blev lite för trångt med 15" fälgar, tänkte först köpa nya fälgar i 16" men det fanns inte i samma sort som mina 15"are.
Så nu är skivorna på svarvning, tar ner dom 15mm och flyttar in oken lika mycket, då blir det super bra, kanske?! det visar sig!
Har även monterat in hela inredningen med ny matta och lackade paneler, blev satans mycket snyggare svart än brun....
Firebird509
2008-04-23, 20:40
notera den snygga fälgen som sitter på.....
Ser ju mycket fint ut det där :)
Kommer du att behålla stolarna i den bruna färgen eller ska de bytas eller kläs om?
Ser bra ut med originalfärgen på stolarna till den svarta färgen på resten av inredningen annars.
Firebird509
2008-04-28, 07:33
Nu så snurrar motorn så fint så fint!!!
Har äntligen fått igång den.... har lite små justeringar att utföra innan man kan åka på och kolla vad den går för, och så kan det vara bra att köra in grejerna lite först också!
ska lägga upp lite bilder på bilen i helhet när den är tvättad!
Har inte fått hem däcken till fälgarna än men de borde rulla in nästa vecka....:good:
Firebird509
2008-05-13, 13:25
Nu är jag klar med det mesta på bilen, fick lov att köpa nya fälgar 8"breda och andra däck 28-10-15, är lite för lite offset på fälgarna annars hade nog 10"arna gått att få dit, men det ser bra ut med 8" också....
Har skaffat nya tändkablar och hunnit bränna söder dom också...Vi åkte till gävle i lördags, svängde förbi Jimmy(JAMS) på vägen och skulle justera in tändning och förgasare för bilen gick väldigt varm 95´C och grenrören blev röda....
Han kunde inte göra nått åt tändningen då den stod perfekt men han skruvade lite på föggen.... Jag kom då fram till att köpa en 3radig kylare istället för min nu 2radiga.... Det visade sig att Han hade en ny i kartong hemma, just till en firebird! Tur som en tokig!
Böt kylaren där på plats innan vi fortsatte till Gävle....
Jag han även med att tappa generator remmen 2ggr innan vi var framme, som tur var har Gävle Sveriges största OKQ8 mack, ett jätte bra och stort sortiment på remmar... Stod och meckade lite utanför macken, justerade generatorn lite i sidled så den spårade bättre och nu verkar det funka....
Kylningen fungerade jätte bra med ny kylare 80´c på landsväg och 85´c i stan på cruisingen. Oturligt nog så blev tändkablarna brända och bilen började skjuta och missa...:bad:.
Vi beslutade oss för att försöka ta oss hem(10mil) men vid tierp stannade jag, ställde bilen där och åkte med en kompis hem, tog biltransporten och hämtade den, var hemma 05,30på söndag morgon.....8)
Jag har beställt nya tändkablar, ska lägga dom i en isoleringshylsa, då måste dom klara sig från värmen.... Fram däcken kommer hem idag, ska hämta dom i eftermiddag...Har redan en lista på nya saker att beställa, inget som egentligen behövs men det är ju roligt med nya prylar....
Har bilder hemma på camen, ska försöka få in dom när jag kommer hem....
Ha de bra!!!!
/Jocke W
Firebird509
2008-08-13, 11:53
Det var länge sedan man skrev något här såg jag....men nu är det dags igen.
Har äntligen fått ordning påbilen efter mycket strul....
Jag hade bilen fungerande trodde jag och drog iväg till Gävle på cruising i våras....bilen höll på att gå varm så jag tog vägen förbi Jimmy(JAMS) och skulle justera tändningen som jag trodde stod fel, men så var det inte....
Beslutade mig för att köpa en kylare, och då visade det sig att Jimmy hade en ny 3radig firebird kylare som passade perfekt så den köpte jag och böt på plats innan vi fortsatte till Gävle.....
Bilen gick bra på tomgång och vanlig körning men "missade" lite när man drog på...motor tämpen låg på 80´C hela tiden!:good:
Väl uppe i gävle så började bilen att släcka stift, vilket berodde på sönderbrända tändkablar, dom låg lite väl nära grenrören.... kom till tierp sen var det bara att ställa bilen lifta med en polare hem och ta biltransporten upp och hämta firebirden....var hemma 05,15 på söndag morgon....
efter det har det inte blivit så mycket med körning, jag böt tändkablar satte i nya stift och skulle åka iväg och hämta min motorhuv som jag hade lämnat på lack.... bilen gick ca 1mil sen började den misstända, som om det var varvstopp på ca 2500-3000varv. kom fram och slängde på huven, börjad hem färden men kom aldrig hem för ca 5km hemifrån så började det dunka i motorn, jag tänkte först att en ventil hade gått av eller nåt och ramlat ner i cylindern....så då var det biltransport igen....:bad:
Kom hem och löft på ventilkåpan och då visade det sig att en (rocker arm stud) bulten som vippan sitter i var av, och det dunkande ljudet berodde på att avgasventilen då blev stängd vilket resulterade i en väldig komp på just den cylindern...
Böt den bulten och justerade ventilen och provstartade....det gick fint!:D
Men fortfarande tändnings fel, beslutade mig för att byta fördelar lock, bestälde hem ett sånt men ingen skillnad.
Köpte då en ny fördelare:MSD85551 digital utan brytare och blev tvungen att köpa en "cdi box":MSD 6AL-2.
Kopplade in den i söndags 10/8 och provade....startade direkt!:good:
Snyggade till lite med kablarna och sen var det dags för en liten provtur, gick fint som fan, inte en enda miss eller nått....
På kvälen bar det av in till stan där det är bilträff varje söndag, rullade in på parkeringen gjorde en rundsladd och parkerade så, sen stängde jag av och PANG PANG två gevärsskott eller avgassmällar även kallade! Jävligt coolt!
Vet inte vad det berodde på, men det var väldigt hör tomgång just då eftersom en fjäder som ska dra tillbaka gasen inte var riktigt bra, nu är det fixat och den smäller inte alls nu...
Har provgasat lite på vägen och bilen går utav bara fan! skuter på riktigt fint, ja just det, på väg hem ifrån träffen så kom det upp en BMW 330 när det var rött, det var inga problem att hålla honom efter sig, saktade ner till typ 50 och då kom han upp jämsides och så drog vi en gång till, inga problem nu heller, jag åkte och pumpgasade lite för att retas samtidigt som jag tittade på han och flinade...för den som inte vet så är en 330ganska snabb, 231hk och 0-100 på 6,5sek, men inga problem, och det trodde jag inte heller, men när jag hade original motorn så hade jag varit långt efter....
För iväg till Ulva utan för uppsala i går, där är det entusiast bil träff varje tisdag, väldigt mycket bilar allt från saab och bmw till cheva och ford... min bil är ju inte dirkt någon utställnings bil så folk kollade väl inte så mycket men när jag skulle åka därifrån och startade så var det betydligt fler som kollade, den låter riktigt grymt!
nu var det ju de här med bilder också.... har massor med nya bilder men har inte lagt in dom, men ska göra det bara jag får tummen ur!
Ja just det, det är ju American carshow i uppsala på Lördag, min bil kommer stå där om det är någon som kommer....
///Jocke W
Firebird509
2008-08-13, 20:33
bilder innan Gävle i våras!
Den första bilden ser ju ganska rå ut, tufft med svarta fälgar, du borde bredda dem om du behöver ännu bredare däck i bak.
Tror dock inte att svarta fälgar är rätt stuk på min bil, tyvär. Jag får nöja mig med rostiga chrome fälgar, glassigt så det förslår.
Firebird509
2009-08-17, 11:36
Det var nästan exakt 1år sedan jag skrev här sisst, men det har inte hänt så mycket med bilen.
Jag har råkat ut för 2 motor bränder, inget alvarligt men ändå onödigt! Jag har byggt nya fästen till Generator och servopump, (hade en förmåga att tappa remarna...) Jag har bytt tändning till ett brytarlöst med tändbox, msd fördelare utan vakumklocka och en msd 6al box.
Jag har även besiktat bilen, Gick igenom med blankt papper...
Sen till det roliga, Körde på strippen för första gången, (Strängnäs 15/8)
Bästa tid402m= 12,0974 185,57km/h, 201m= 148,04km/h 7,8082, 1,93 60ft.
Det slirade lite i starten och så gick bilen på maxvarv(7000) över mållinjen.
Men annars var det väldigt roligt och siktet är nu inställt på en 11a.
Hmm, undrar om inte Mercuryn är snabbare, har ju inte blivit från åkt av dig än...
Lägg upp nån bild på den nya, är väldigt nyfiken!
Firebird509
2009-09-14, 08:08
Hej Alla glada!
Nu har jag köpt en ny Bil att lägga lite tid på....
det är en Camaro 71a Utan motor och låda, Jag tänkte plocka ut motorn ur pontiacen och göra den orginal, sen sälja pontiacen.
Det blir ett karossbyte helt enkelt.
En totalrenovering av camaron väntar först.
Det blir en ny projekt-tråd på forumet.
mvh Jocke
Firebird509
2010-03-04, 09:43
Trådlyft!!!!!!
Det blir Vipec motorstyring och insprutning på motorn sen finns det väldigt stor chans att det åker på Dubbelturbo!
Men vi börjar med Insprutningen!
Då Camaron kommer att ta lång tid innan den är klar så kommer jag att grejja lite med Firebirden och just nu är det insprutning som står högst upp på listan!
Jag har ett komplett Lustgas-system till motorn, men vet ej om jag hinner montera det innan det blir insprutning...Så om någon är intresserad så är det till salu!
Till salu= Big shot system, 175-400hk,10lbs, för square bore plate/4barrel. inkl holley röd elektrisk soppa pump, purge-kit, flask-värmare, massa tillbehör och en lång stålomspunnen slang, från flaska till solenoid, Jag har även tillverkat en liten extra tank i rostfritt, ca 10liter. som ska sitta i skuffen för att kunna garantera bränsle till lustgasen!
Allt är helt nytt, aldrig monterat! om jag får 10000kr för allt så är jag nöjd, även du borde vara det!
ELECTRIC FUEL PUMP RED 97GPH
BIG SHOT NITROUS SYSTEM
10 LB. BOTTLE HEATER
4AN-12 HOSE BLUE
COVERED TOGGLE SWITCH
MOMENTARY PUSHBUTTON
MICROSWITCH
SHUT-OFF FUEL SAFETY
GAUGE NITROUS PRESS -4 SWIVEL
4AN PURGE VALVE ASSEMBLY
PURGE KIT LED ONLY.
sen har jag skaffat alla AN kopplingar så att allt passar ihop!
Det som behövs nu är en bränsletrycksregulator.
så är det!
Firebird509
2010-03-15, 11:15
Nu är grejerna beställda från summit, insug med tillbehör och allt som handlar om soppatillförsel.
Kommer väl hem om en vecka eller 2...
Mvh Jocke
Firebird509
2010-03-15, 21:04
Jag vill passa på att tacka Brillko (www.brillko.se) för hjälpen med att ta hem delarna till mitt motorbygge!
Firebird509
2010-03-23, 08:09
En liten uppdatering kommer här på de delar som jag beställt från summit!
Soppa slang, AN kopplingar,filter, filterfäste, Fuelcell, pump, btr, relä till pump, fuelrail,
Firebird509
2010-03-23, 08:17
Fortsättning på listan!
Cranktrigger, Insug, insugspackning, spjäll, sprängskydd, 2x oljekyl, fuelrail.
Sen funderar jag på en vaccumpump som ska hjälpa mig med min tröga bromspedal!
Just nu (23/3) finns sakerna i Tyskland, vilket borde betyda att prylarna borde dyka upp innan helgen!
Firebird509
2010-08-16, 14:28
Jaha, länge sedan sist såg jag, bilen har rullat på fint men i lördags blev det stopp.
Vet ej fel men motorn går väldigt tungt och det var "glitter" i oljan, så jag lyfte ur motorn och ska riva isär den och kolla!
det kommer lite bilder när motorn är isär.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.