Visa fullständig version : 4" bultcirkel konvertering eller skaffa 4" fälgar
jaha. här var det ett tag sen någon skrev. Har iallafall lite funderingar. Jag äger en Dart 67 GT med en lite trimmad 340 i. Jag har ett dilemma med att få tag på fälgar med lilla bultcirkeln. just nu stter det ett par smala 14" plåtfälgar på som jag antar är original. Är lite inställd på en konvertering till 4.5" cirkeln men vet inte vad som är bäst/billigast. Har en ganska tajt budget och ska snart börja studera igen. Till 4.5" cirkeln finns ju hur mycket fälgar som helst billigt.
alt 1:
Har läst om folk som kortar B-bodyaxlar och splinsar om dem men då måste de härdas om samt andra bromstrummor. Vilka pengar rör sig en sådan operation om?
alt2. Att borra om axlarna som sitter där nu. Håller det? och vilka pengar om man lämnar bort det. Här tillkommer ju också andra bromstrummor.
alt3. Köpa nya dyra fälgar med 4" bultcirkel eftersom det är svårt att hitta begagnade.
Som det är nu så är hjulhusen original och bladfjädrarna på originalplats.
Hade i vinter tänkt pyssla med att flytta in fjädrarna samt hjulhusen till ramen.
Allra helst så slipper jag ju krabbet med konvertering och fixar ett par schyssta fälgar med 4" cirkel men det verkar vara lättare sagt än gjort om man inte vill hosta upp 10.000. Nu till en början så hade jag varit nöjd om jag fått tag i ett par 15" plåtfälgar som jag kunde bredda upp. Då hade jag ju iallafall kunnat få på riktiga däck så att det går att rejsa. har ett par 10.5" slicks liggande samt en omgång nya BFgoodrich 265:or som bara väntar på fälgar. 265:orna verkar ju tom gå in i hjulhusen även om det blir tajt. Det behöver inte vara några apputsade centerline även om jag på sikt vill skaffa några fina fälgar Börjar bli trött på alla fyrhjulsdrivna bilar som tar starten.
Kom med förslag. måste finnas många här som gjort samma operation.
Har undersökt lite på nya bilar och kommit fram till att skoda och audi har en bultcirkel på 100 mm. Ett par plåtfälgar därifrån som man lämnar iväg och får rätt backspacing och bredd på borde kanske funka. En annan fråga.
Hur bred fälg går det att få in i original hjulhus och med original fjäderplacering och vilken backspacing ska de ha för att vara optimalt.
MVH Samuel
alt3. Köpa nya dyra fälgar med 4" bultcirkel eftersom det är svårt att hitta begagnade.
Beror väl på vilka fälgar man vill ha?? Jag köpte mina på Rogers Custom 14*7 900 kr st .
http://www.alltombilen.com/imagescars/satellite66.JPG
men du har väl 4.5" bultcirkel eller?? Ifall det finns fälgar hos Rogers Custom till 4" cirkeln med dessa priser så är jag helt klart intresserad. Var ligger det isåfall. Finns det nån hemsida. Är ju främst ute efter 15" men i värsta fall så får man väl försöka ragga däck till 14".
Jo jag har 4,5 tums bultcirkel. Rogers custom ligger i Göteborg Jag hittade mina fälgar i en av deras kataloger så jag bara ringde dit o fråga om han hade till min .
Numret dit är 031 830170
http://www.rogerscustom.se/
Kan ju alltid ringa dit det kostar så lite så.
Ska du till Tingsryds marknad på måndag?
Vad är det för marknad? Ett litet swapmeet eller? Inte hört nått om det. Hade ju varit kul. Inte så fasligt långt hemifrån heller. I princip körbart med Darten. Jobbar fram till halv tre men sen är det ju fritt fram.
Vad är det för marknad? Ett litet swapmeet eller? Inte hört nått om det. Hade ju varit kul. Inte så fasligt långt hemifrån heller. I princip körbart med Darten. Jobbar fram till halv tre men sen är det ju fritt fram.
Vanlig standard marknad med zigenare o dylikt o en massa smålänningar.
Man får ta en sväng i öltältet iallafall.
Tänkte köra jänkare dit o hälsa på svärföräldrarna men tar nog min familjebil istället.( Skoda octavia)
Men om du är i närheten så bör man väl höra det :twisted:
Aha. Så du är en sån nuftig människa som kör Skoda till vardags. Säkert kombi också :D . Jag ska höra mig för lite. Dyker kanske upp med Darten om det inte regnar och jävlas. Man får ju passa på att köra de dagar det är uppehåll. Vindrutetorkana är inte vad de borde vara. De funkar ganska bra när man provkör dem hemma när det är torrt men när man är ett par mil hemifrån och det börjar regna så lägger de av.
Jodå visst kör Skoda octavia kombi man får ha nån bensinsnål rackare om man har jänk. http://www.alltombilen.com/imagescars/skodaoctavia(1).JPG
Såja då var man framme i Tingsryd o de regnar så klart :( får hoppas på bättre väder imorrn :)
Jo, 4" cirkeln är inte lätt att hitta fälgar till, och framförallt inte 15".... kör dock med 4,5" bak, så problemet är inte så stort för min del... plåtfälgar fram med smala däck på är helt ok :)
Har för mej jag läst nånstans att du borde kunna få in 10,5" i original hjulhus...
Om du breddar, tänk på att öppna upp hjulhuset framåt, så att även stora (dia) däck får plats... lite trångt i framkant.....
man får ha nån bensinsnål rackare om man har jänk
Hehe... rekordet med Camaron (98' 3,8l V6) är 0,67 och normal förbrukning 0,85 :)
Räknar väl med att Darten tar en aning mer än det ;)
har idag köpt ett par spacerplattor som konverterar från 4"-4 1/2" :D
så här ser de ut
vet ej vad de e för märke eller var man köper dem
killen jag köpte dom av trodde de var mopar orginal
Jag å en polare hittade denna firma här i skåne. Nösdal´s
vi maila en förfrågan på en 8-3/4.
låter inte så dyrt tycker jag :D
Fråga:
> Jag undrar vad det kostar att få en Mopar 8-3/4 axel kortad
ca 2 tum per sida ? Har funderat lite på att bredda hjulhusen i min Dart.
Svar:
> Hej, en kortning av 2 st drivaxlar och en banjo kostar 4000:- SEK,
då skall bromsar, olja och diffhus vara demonterat.
Mvh
Torbjörn Nöstdal
nostdal@swipnet.se
http://go.to/nostdal
0411-436 14
0702-665088
har för mig att det var någon skoda som hade samma bult mönster som chryslers "lilla"
om du vill ha bredare hjul finns det bra tipps på hur du flyttar bladfjädrar och breddar hjulhusen på http://www.bigblockdart.com/springs/springs.shtml
http://www.bigblockdart.com/wheelwells/wells1.shtml
mvh fredrik
har för mig att det var någon skoda som hade samma bult mönster som chryslers "lilla"
Skoda har 5/100 i bultcirkel från årsmodell 97 o uppåt
om någon vet om vars man an få tag på de där spacerplattorna skulle det vara guldvärt! fälgar med 4" mönstret är ungefär hur omöjliga som helst att hitta i de "coola" varianterna
ska kolla va de står på dem när de kommer hem :)
det skulle vara jätte snällt :)
V8_Matte
2005-01-09, 11:38
Jag är också intresserad utav konverterings spacerna. :)
Nu har jag fått hem mina spacers
har sökt på nätet och inte hittat just de jag har,
men här e en sida
http://www.wheelspacer.com/wheel_adapters_and_wheel_spacers.asp
tack så hemskt mycket! jag har nämligen stora bultmönstret bak och det lilla fram, så det här är precis vad jag behöver nu när det börjar bli dags att köpa fälgar.
Hemi Demon
2005-01-15, 17:25
Sånna spacers är inte lämpliga om man ska räjsa .
knapast godkända för gatbruk heller.
Mvh kjell
DusterV8
2005-01-15, 17:59
tack så hemskt mycket! jag har nämligen stora bultmönstret bak och det lilla fram, så det här är precis vad jag behöver nu när det börjar bli dags att köpa fälgar.
fram bör det inte vara några större problem att ordna bultmönstret! och samtidigt få bätttre bromsar har läst flera artiklar om det tror att det var i tidningen "mopar action" tror även att det finns beskrivet i boken chrysler performance uppgrades!
V8_Matte
2005-01-15, 19:26
Nu när jag ska sälja vallen så skippar jag spacerna.. men tack iaf för tippset Dart_68.
Hemi Demon, varför lär inte de vara lämpliga för gatbruk??
tror dom inte går igenom besiktningen iallafall, men är ju inget problem att byta vartannat år
han jag som köpte dem av hade besiktiat med dem på, han hade inte haft några problem.
jag köpte dem bara ifall man hittar några andra snygga fälgar :D
har ett par polerade maggisar på nu (variabel lilla -stora bult cirkel bak)
Men om man bara har de fram bör det väl inte vara några problem på gatan eller? på strippen kan jag förstå att det blir problem men då kan jag ju sätta dit de gamla hjulen. det är bara det att jag letar och letar men de fälgar jag vill ha finns inte i 4" :?
mailade förövrigt till företaget som sålde dem och de skulle ha 65$ och uppåt för sina spacers per styck.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.