handdator

Visa fullständig version : kamfrågor bbc

bedford
2007-07-25, 21:48
nån som vet hur mycket lyft det går att ha om man vill använda original rullyftare i ett gen 6 block? har hört allt från 0.570 till 0.620 nämnas. hur mcket effekt gå det att plocka ur en 509:a med rektangulärportstoppar och 10:1 komp ifall man använder sig av hydralrullkam. kanske lika bra att satsa på mekanisk direkt..?

bedford
2007-08-06, 09:43
vad är det här? inga svar? bara en massa moparfreaks på det här forumet verkar det som..;) nämen få höra lite om era motorbyggen, ni som kör cheva big block altså. vad kör ni med för kamm? hur mycket effekt har ni fått ut osv.

vigg
2007-08-07, 12:58
511hp,530ftlbs.. .060 396"
Comp XR274 R10 lift .639/.646 .050 dur 236/242
Blev en trevlig maskin.
Mer info i min projektråd "maskin under uppbyggnad"
Förresten..gen6,det e på dem som GM har glömt att fräsa ur för soppapump va? =)
Maxlyft brukar inte vara begränsat av lyftarna..förstår ej riktigt vad du menar?
550-600hp bör absolut ej vara något problem.
Vad skall maskin användas till?
mvh.

bedford
2007-08-07, 18:19
jo det är där dom glömt det ja.. ja lyftarna begränsar lyftet eftersom det finns risk att "hållarna" eller vad man ska kalla dom bottnar mot blocket om man använder gm original lyftare med en kam med altför liten "basecircle", så det lutar åt att byta till mekaniska rullyftare. motorn ska sitta i en nova från 73 med th400 med nån billig turbin med 3-3500 i stallspeed. och en utväxling på ca 3.23 ska ev bytas senare. vad får man betala för ett komplett kit med tex comp cams xe mekan rulle, lyftare, fjädrar, retainers mm. lönar det sig att beställa från summit eller lika bra å beställa av nån firma i sverige? ja är det föresten nån som har nån bra kam att rekomendera? funderar så smått på största mekaniska xe streetrollern.

vigg
2007-08-07, 21:42
Ok,kan mest om Mk 4 maskinerna.
JAG,skulle byta till en mekrulle..men det e jag.
Störst är inte alltid bäst,den har ett lagom gat statiskt komp för 98 okt.
Har du järn eller alulock?
Kan starkt rekomendera att du drar ett mail med techform till Compcams med alla specar och vad du är ute efter.Du kommer få en bra rekomendation.
Känner du för det..gör samma sak till Lunati och/eller Crane och jämför.
Kollade lite snabbt och utbudet på mekrullar till gen 6 är klart sämre än till Mk 4.
Men den jag tror skulle funka bra i en maskin som din och fortfarande ha någon form av gatbarhet kvar är väl en pinne med runt 260 i 0.50 dur och någonstans kring 650-680 i lyft.
Se till att du får en billetcore med påpressat fördelardrev så du slipper bronsdrevböket.

bedford
2007-08-11, 10:33
ja under 260 grader hade jag tänkt. hur är det med kammarna som kallas dragrace med lite mer lyft men fortfarande hyfsat kort duration. går det att köra med 710 lyft på gatan eller blir det för mycket slitage på grejerna?

vigg
2007-08-11, 15:12
Det man för det mesta pratar om med kamval och slitage/gata är durationen.
Höga ramphastigheter kräver mycket fjädrar =hög belastning på ventilmekanism.
Och gatbarhet är nog världens mest relativa ord..vissa tycker det är en ren racemaskin för att du skall kolla/justera ventilspel 1-2 ggr per säsong t.ex.
Du har en relativt stor maskin..så jämför ej dur på min kam t.ex som skulle bli ganska tam i din snurra.
Kamvalet är väldigt viktigt..den MÅSTE passa med resten och ändamålet,annars blir man väldigt lätt och fort besviken.
Som sagt..skicka ett techform till åtminstone Comp.

vigg
2007-08-15, 17:42
Bedford/skickat något techform..fått svar?..bara lite nyfiken på värdena dem skulle föreslå.

bedford
2007-08-15, 18:15
skickade till till comp cams för ett par dagar sen men inte fått nått svar än. vad tor du om G6 296ER-8 en 260 268 grader kam med 714 i lyft. lite i största laget kanske. dessutom vette fan om det är så vettigt att köra på gatan med en kam avsedd för dragrace. dom där street strip lär ju va betydligt mildare rent slitage mässigt, men då måste man antingen antagligen beställa en customslipad. tex xe serien verkar inte finnas som mekrulle till gen 6 .

vigg
2007-08-16, 01:17
skickade till till comp cams för ett par dagar sen men inte fått nått svar än. vad tor du om G6 296ER-8 en 260 268 grader kam med 714 i lyft. lite i största laget kanske. dessutom vette fan om det är så vettigt att köra på gatan med en kam avsedd för dragrace. dom där street strip lär ju va betydligt mildare rent slitage mässigt, men då måste man antingen antagligen beställa en customslipad. tex xe serien verkar inte finnas som mekrulle till gen 6 .
Ok,och du fyllde i allt i techformet..annars kan dem vara lite kinkiga och ibland ej svara för dem tror att du är oseriös.
Tänker också XE iom att du vill ha en rapp gatmaskin och antagligen vill ha lite vakum till bromsar och så.
Tycke rinte det vore hela världen om det krävs en customslipad pinne..visst..lite dyrare..men kamvalet är så grymt viktigt för att man skall bli nöjd.
Kan du så kör din maskin i desktop dyno...jämför resultat mellan egna kamförslag och Comps förslag när det kommer.
Dem visar lite glädjesiffror..men det ger fingervisning kammar emellan..glo dig inte blind på topsiffror..titta över hela registret.

bedford
2007-08-17, 06:42
jodå jag fyllde i allt. är kanske bäst att göra ett nytt försök i helgen. det borde ju inte ta en hel vecka att få svar.

adde_hjelm
2007-08-17, 10:03
Har ibland tagit väldugt lång tid för mig att få svar, upp till 2-3veckor...

vigg
2007-08-17, 11:02
Prova att dra iväg mailet på denna adress.

sculp@compcams.com

bedford
2007-08-30, 20:26
har gjort ett nytt försök nu. får väll se om dom ids svara den här gången..

bedford
2007-09-05, 16:57
fick svar nu. dom rekomenderade CB XR292 R-10. 254/258 660/666. ja det är en av kammarna jag funderade på innan. den största extreme energy streetrollern.

vigg
2007-09-10, 23:13
fick svar nu. dom rekomenderade CB XR292 R-10. 254/258 660/666. ja det är en av kammarna jag funderade på innan. den största extreme energy streetrollern.
Den kan nog bli smutt..rätt vass pinne..kommer ge en hel hög med fullblod :)
Se som sagt till att få den som billetcore med påpressat gjutdrev.
Och att du stoppar dit rätt fjädrar osv..den skall finnas som kamkit med fjädrar retainers osv..skippa dock kamdrivningen i dessa kit och köp en bra true double roller drivning..typ cloyes,Lunati...för Dynagear finns tyvärr ej längre.

bedford
2007-09-12, 21:38
ja snackade med en del folk som absolut avrådde från att köra med mekanrulle på gatan pga slitage. hur ofta måste ventilspel, fjädrar kollas med en sån här kam? och hur mycket effekt tror du man kan räkna med? känns lite bortkastat att köra med en snäll hydraurullkam och rektangulär ports toppar så det lutar mot en mekan ändå.

vigg
2007-09-13, 00:20
ja snackade med en del folk som absolut avrådde från att köra med mekanrulle på gatan pga slitage. hur ofta måste ventilspel, fjädrar kollas med en sån här kam? och hur mycket effekt tror du man kan räkna med? känns lite bortkastat att köra med en snäll hydraurullkam och rektangulär ports toppar så det lutar mot en mekan ändå.

Som sagt,alla tycker olika.
Det är forfarande en streetroller vi pratar om..en riktigt vass rullkam i din så pratar vi helt andra värden och slitage/underhåll.
Jag vet inte vad det är för toppar du ha mer än att det var rect?..e det alu eller järn? cc på runners?
Det du kommer att få göra "extra" mot en hydralare är att kolla och ev finjustera ventilspel 2 ggr säsong.
Kör du ingen gas och servar den ordentligt med olja och filter varje vår..kör på en bra mineralolja typ Quaker state,Valvoline,76 t.ex..inte har den brukis..bara kör typ 200 mil/säsong så kommer den gå ett gäng år.
Det som brukar ge upp först är ventilfjädrar som tappar spänsten..mina började ge sig lite grann i år..dem gick 4 säsonger.
Jag fick också höra att mekrulle det var "farliga" racegrejjer som packa ihop efter nolltid osv osv..men jag tycker inte så idag...bottenpulvret med en mekrulle är fantastiskt och jag tippar på att din maskin med den föreslagna kammen kommer ge runt 650-675hp..kan ge uppåt 700hp och ett herrejössesvrid om det är rätt ihopsatt och tunat med matchande grejjer och lite beroende på toppar såklart...men ger den inte 650+ så är det fel ihopsatt eller jössesfel combo...kommer säkert ge ca 9 inch hg i tomgångsvakum också.
Nya fjädrar till denna kam kostar ca $150..så det e väl inget att bråka om.
Självklart kan man aldrig lova att något kommer hålla si eller så länge..men pulvret en rullpinne ger ihop med att du slipper den mycket kritiska inkörningen med en hyd/mek gör att det i mitt tycker alltid är ett förstaval i en performancemaskin i en entusiastbil.
Kamkitten för denna pinne ligger väl på ca $900 idag...VÄL använda pengar i mitt tycke.
Berätta mer exakt hur du tror du kommer använda bilen utan att ljuga för dig själv;)..och berätta gärna vad för insug,förgasare mm du tänkt använda.
Är lådan preppad?,vad hade du för converter..märke pris?..vad för bakaxel?..skall du köra på stripp med slicks ibland tror du?

bedford
2007-11-30, 18:49
pengarna tog slut pga ett oplanerat el camino inköp, så det har inte blivit nått kam köp än. men xe292 :an blir det nog. har även funderingar på ett par dart iron eagle istället för att renovera original topparna. med nya fjädrar, retainers, vipparmsbultar och arbete för säten, planing, fjäderbrunnar osv för att få allt å funka så vette fan om de blir så mycket dyrare..

bedford
2009-06-14, 15:31
dags att blåsa liv i den här gamla tråden. jag kom över ett par brodix bb2 xtra toppar till ett riktigt bra pris. dom är ju tyvär lite stora (brodix rekomenderar dom för 540 med minst 13:1) så man kommer att förlora lite vrid men jag funderar på om det inte vore lika bra att skaffa ett par 13:1 kolvar och köra på e85. motorn är inte hopbyggd än och kommer att behöva balanseras ändå. vad tror ni är det värt det eller lika bra att köra med 10:1 som det först var tänkt. man borde väll tjäna åtminståne 50 hästar på det antar jag.