handdator

Visa fullständig version : Jörgens Novor

Nova Jörgen
2007-07-21, 23:56
"Raggar" Novan Provkörd!!!
Äntligen, så tog jag mig i kragen och satte ihop min -69a Nova, den som ska tjänstgöra som "raggarbil".

I dag på eftermiddagen så blev det en liten provtur. Det är fortfarande en hel del pyssel kvar. Men på det stora hela så funkade det mesta.

Ni vet det där om skomakarns barn, dom går alltid i trasiga skor...
Som några av er redan vet så skruvar jag rätt mycket med bakaxlar.
Snål ;) som jag är så plockade jag ihop min egen bakaxel av div. överblivna delar, bl.a. en begagnad 4,10 utväxling med okänt ursprung. Den var inte i bästa skicket, men jag tänkte att jag kan prova den i min egen bil. Bl.a. för att se om det blev lagom med 4.10 tillsammans med min TH 200 4r låda ( 0.67 utväxling på over driven) Att den antagligen skulle låta lite det såg jag redan vid monteringen. Låta lite var en felbedömning... Va faan, den ylade som ett jetplan :eek: :mad:

Ja ja, det är bara att skaffa en ny och göra om å göra rätt
Dessutom blev det lite mycket med 4,10 så det blir nog en 3,42 eller 3,73.

Projekttrådar utan bilder suger...

Motorn har fått sig en liten ansiktslyftning.
http://i16.tinypic.com/4xp7ig5.jpg

På plats där den hör hemma...
http://i15.tinypic.com/4t8fomh.jpg

Ett STORT tack till Hasse "Plywood" som har hjälpt mig att få ihop bilen.:) :)

vigg
2007-07-22, 16:10
Trevligt,412" vs 408" ?...valfria däck och så kör vi pink slips va? =)

Jokern / Woodridge
2007-07-22, 22:23
Hej.

Kul att du fotar och skriver om dina projekt.
4,10:1, borde inte bli för lågt, vet inte om du räknat på det, men det blir 2,75:1 i utväxling på 4:an, sen är ju däckhöjden avgörande.
Du har väl inte någon converter med högre stallspeed monterad, i så fall kan utväxlingen kanske bli för hög.
Har pratat med Art Carr / California Transmission, om detta, och han rekomenderar 2500-2800 som högst stallspeed, med en TH200-4R, då utväxlingen kan bli för hög, och convertern kan börja "slira" för mycket då.

Har själv en iordninggjord TH200-4R, som jag tänkt att ha i min Caprice Coupe' -78, med 3,73 utväxling.
Tänkte igentligen ha en 4,10, men då Herbert Cams, hade super sale på den här utväxlingen, så fick det bli den.
3,73:1 + 200 lådan, blir 2;50:1 i utväxling på 4:an, ungefär som original utväxlingen (2,41:1), men jag har 29" höga däck, så 4,10:1 hade nog blivit bra.
Nu har jag åkt mest långturer med den, den rycker ju inte direkt iväg, vid rödljusen :-) (snäll 350 cu.in. puffra)

Åtar du dig utväxlings byte på sådana här axlar?

Nova Jörgen
2007-07-22, 23:41
Trevligt,412" vs 408" ?...valfria däck och så kör vi pink slips va? =)Självklart. Vi startar vid rödlyset vid Norrtull sen E4an norr ut, försten till nästa rödljus vinner =)

Nova Jörgen
2007-07-22, 23:47
Hej.

Kul att du fotar och skriver om dina projekt.
4,10:1, borde inte bli för lågt, vet inte om du räknat på det, men det blir 2,75:1 i utväxling på 4:an, sen är ju däckhöjden avgörande.
Du har väl inte någon converter med högre stallspeed monterad, i så fall kan utväxlingen kanske bli för hög.
Har pratat med Art Carr / California Transmission, om detta, och han rekomenderar 2500-2800 som högst stallspeed, med en TH200-4R, då utväxlingen kan bli för hög, och convertern kan börja "slira" för mycket då.

Har själv en iordninggjord TH200-4R, som jag tänkt att ha i min Caprice Coupe' -78, med 3,73 utväxling.
Tänkte igentligen ha en 4,10, men då Herbert Cams, hade super sale på den här utväxlingen, så fick det bli den.
3,73:1 + 200 lådan, blir 2;50:1 i utväxling på 4:an, ungefär som original utväxlingen (2,41:1), men jag har 29" höga däck, så 4,10:1 hade nog blivit bra.
Nu har jag åkt mest långturer med den, den rycker ju inte direkt iväg, vid rödljusen :-) (snäll 350 cu.in. puffra)

Åtar du dig utväxlings byte på sådana här axlar?

Jodå självklart har jag räknat på det. Turbinen har ca 2000 i stall och lock up. Mina däck är 26" höga. 4,10 kändes lite för mycket, men jag har inte kopplat in lock up funktionen ännu.

Jag fixar utväxlings byten, kortning av axlar m.m. Skicka ett PM om du behöver hjälp.

Mvh.

Nova Jörgen
2007-07-23, 00:17
Efter lite letande i hyllorna så hittade jag en bättre beg 3,42 utväxling. Den hade ett litet rost angrepp på kronhjulet, så det var inget som gick att sälja, därför hade den hamnat längst bak i högen.

Det var bara att sätta igång å riva bakaxeln för ett utväxlings byte. Att shimsa in begagnade utväxlingar kan vara ett rent h-vete ibland. Självklart var det här en sådan. Många i och ur monteringar och olika shimsningar senare så blev det i alla fall riktigt bra. Det tog nästan 7 timmar inkl. fika paus.

Nåja i med olja och ner med bilen från lyften. Dags för en provtur. Det började bli mörkt ute så jag slog på lyset...men va f***n tempmätaren fick spelet när jag tände lyset. Jag hatar elfel Grrrrr. Efter att ha krälat lite under instrumentbrädan så hittade jag en jordkabel som hade lossnat. Allt under glada tillrop från kamraterna.

Hur som helst så blev det en liten provtur till slut. Utväxlingen var tyst å fin. Nu vågade jag gasa lite mer än halv gas, lådan växlar helt underbart (Smulle är en klippa på att bygga lådor) nu återstår att få till geometrin på "kickdown" (t.v. cable) vajerns reglering, så törs jag prova att ge fullt.

Helt klart är en framvagns justering nödvändig också, efter byte till styrspindlar med skivbromsar och montering av styrservo.

(inga bilder i kväll kameran ligger kvar på verktygsskåpet :redface: )

forts följer.

Ha de'

Nova Jörgen
2007-07-23, 00:24
Ja visst ja... det var en grej till. 3,42 blev nog lite för snällt kändes det som. Idealet är nog 3,73 eller kanske 3,90 men nu får 3,42 utväxlingen sitta i ett tag, så jäkla kul är det inte att byta utväxlingar.

vigg
2007-07-23, 09:43
Självklart. Vi startar vid rödlyset vid Norrtull sen E4an norr ut, försten till nästa rödljus vinner =)
Jag hade ju tänkt mig ca 200m din lilla långloppsfantast..tänkte att jag skulle slippa bygga ett par subframeconnectors då din redan är klara ;)
Hmm,iofs skulle man ju kunna ruppa iväg runt 30m framför dig på studs..och tömma säcken med spanska ryttare?..låt mig fundera lite,återkommer.

Nova Jörgen
2007-07-25, 00:11
I går blev det lite stressigt, men jag han med att fixa det mesta. På eftermiddagen så åkte jag till Musclecars i södertälje och gjorde en framvagns inställning. Det är visserligen semesterstängt den här veckan, men eftersom Mats och Janne ändå var där och jobbade med dragstern inför Mantorps tävlingen så fick jag komma dit och fixa till framvagnen. Efter det fick jag fixa resten av alla småsaker.

I dag var det i alla fall dags för ett besök hos bilprovningen i Sätra. På vägen dit var jag och handlade ett litet plast T-rör och en 90 gradersvinkel så jag kunde koppla in vevhusventilationen på ett riktigt sätt. När jag svängde av motorvägen vid Sätra avfarten så var tomgången borta. Jag hankade mig fram till bilprovningen, kollade på klockan och konstaterade att jag hade 12 min. på mig innan det var min tur.

Upp med huven av med luftrenaren och som jag redan misstänkte flödade förgasaren. :mad:

Vad göra...? Jag bara vägrar att stå och raggar-mecka utanför bilprovningen...In i bilen åka iväg till en lämplig P-plats lite längre bort...plocka isär förgasaren, göra rent så gott det går, ihop med allt, justera flottörnivån, för säkerhets skull lite extra låg. Starta motorn hålla skapligt varv så dom nersurade stiften "vaknar". Tomgången är fortfarande lite halvtaskig, men det får gå, tiden rinner iväg. Tillbaka till bilprovningen knappa in mig å få kölapp. Väntade kanske två minuter innan det blev min tur. Tomgången krånglar fortfarande.

In i hallen...för att göra historien lite kortare, jag fick en klart bra besiktnings gubbe han hade överseende med den dåliga tomgången ( han kunde hålla liv i en gammal V8 ) allt var frid och fröjd P-bromsen var på gränsen, men han frågade om han fick ta i ordentligt, javisst sa jag och så provade han en gång till då räckte det till. Sen säger han...men du har inga bromsljus, vi gör klart resten så får du se om du kan få igång dom. (dom funkade i går det kollade jag) Jag rotade runt lite bland kontakter å kablar men fick ingen fart på lyset.
Så det blir till att göra ett återbesök.

Väl hemma i garaget så kröp jag in under instrumentbrädan utrustad med en bra ficklampa och kunde snabbt konstatera att säkringen hade gått sönder. Ni som inte har hållt på med gamla Chevor ska veta att säkrings dosan sitter inte direkt bra till och att det är rätt besvärligt att peta ut dom gamla glas-säkringarna om man inte har rätt verktyg. Men nu funkar bromsljuset.

Nåja nu är Novan officielt i gång... besiktigad å sånt. Så nu hinner jag kanske avnjuta några regniga semesterdagar bakom ratten på min "raggar" bil. :) :) :) Sen är det bara att kasta sig över racebilen och buss-projektet igen.

Ha de

Nova Jörgen
2007-07-25, 00:15
Det va' det där med bilder...:redface:
Jag hade faktiskt kameran med mig till bilprovningen, tänkte att jag skull hinna ta en bild eller två, men den planen gick av förklarliga skäl åt skogen. :mad:

Ha de'

Nova Jörgen
2007-08-12, 21:07
Det blir lite sparsamt med rapportering tills vidare. Min hemma-dator har sagt upp sig.

Men här kommer en kort rapport...
Åkte till Classic Car Week i Rättvik. Det funkade riktigt bra att åka landsväg, men det går absolut att ha mera utväxling i bakaxeln. 2100 varv i 110 km/h, då är inte lock up'en inkopplad. Jag tror att det blir en 3,90 så småningom.

Tanken läckte soppa som ett såll, runt påfyllningsröret. Avhjälptes tillsvidare med lite Läckage-tätare, från Hagmans kemi. Det resulterade i en drastisk förbättring av bränsleförbrukningen. :)

Cruising köer är inga problem. Tempen håller sig runt 180* Farenheit i värsta köerna

På det hela taget blev det en hygglig vecka uppe i Rättvik.

Bränsleförbrukningen på landsväg uppskattar jag till runt 1,3-1,4 l/mil en noggrannare mätning ska givetvis utföras så småningom.

Har även besökt Wheels Nat's i Barkaby. Klart trevlig tillställning. Första gången jag var där, det har alltid krockat med någon tävling tidigare. Parkerade bland dom andra Nova entusiasterna i Svenska Nova Sällskapets "monter". Passade på att be om en offert på en ny tank, från Herman som driver firman Retroparts.

På kvällen hade jag lejt in en chaffis, så vi kunde dricka lite bärs och åka på Cruisingen i stan. Även det förflöt utan incidenter (den här gången :) ) Anneli som fick köra tyckte att bilen var lättkörd och stadig på vägen. Det såg jag som ett bra betyg av en som inte är van att ratta gammal jänkare.

Mina samlade intryck så här långt...Bilen blev så som jag tänkt mig, men...
Den blev alldeles för "snäll" det är riktigt hyffsat drag i den men lite "stökigare" motor behövs helt klart.

Det ver allt för den här gången... I'll be back!

Ha de'

Firebird509
2007-08-13, 15:17
Du verkar ha fullt upp och inte bara med en bil....och så det där med datorn...haha

jag håller på med en Firebird formula 400 -75a,

det är min första jänkare men garanterat inte den sista!

jag tänkte lägga upp en tråd på projekt, det är ju alltid kul med nya bilar i forumet...:good:

Nova Jörgen
2007-08-30, 00:06
Eftersom Den Röda "raggar" Novan nu äntligen är igång, så blev dragracing abstinensbesvären allt för svåra. Jag anmälde mig till Marie Memorial racet i Dala-Järna. Den sista deltävlingen i MSSR cupen.

MSSR har haft skapligt stora startfält i Bracket dom senaste åren. Det finns ett gäng flitiga bracket åkare där, som sällan kör några tävlingar utanför MSSR cupen. Jag har varit på banan i Orsa och "spionerat" :p lite på deltagarna i cupen.

Hur som helst, Race Novan ställdes in i garaget efter sista Tullinge tävlingen förra året och där har den fått stå nästan orörd tills nu. En snabb genomkoll, lite luft i slicksen, tanka och ladda batteriet, så blev det lastning och avfärd. Jag åkte redan på måndagen innan tävlingen då jag skulle vara hos mina föräldrar utanför Rättvik, några dagar innan tävlingen.

Lite underligt känndes det att åka till en tävling utan min vapendragare och duktige Crew Chief Gerry, som hade annat för sig den här helgen. Så jag fick helt enkelt klara mig själv. Men det fanns gott om goda vänner i depån, som ställde upp med en hjälpande hand när det behövdes. TACK för det allihopa!!!

Jag hade inte några större förväntningar på själva banan och arrangemanget kring tävlingen. Men jag hade hört mycket bra om tävlingen från andra racers. Trots att det var mycket trångt i och kring depån, samt rekordstort antal deltagande team (166st.) så blev jag mycket positivt överraskad av hela tävlingen.

Hur det gick i själva tävlingen...Jag kom...jag sågs...jag segrade :D :D :D
6 st. mycket täta race genom stegen (64 bilars) inga solo rundor, inga rödlycktor eller break out körningar från motståndarna. Utan bara härligt tight racing.

Jag är riktigt nöjd med mig själv :), körningen och bilen funkade kanon bra.
Ärligt talat så bjöd jag på en riktig uppvisning i hur man kör bracket. 8)

Tidkortsfakta och statistik (för er som är intresserade) på mina rundor, kommer snart.

Mvh. Jörgen...fortfarande drygare än YES ;)

P.S. länk till stegen http://www.timetree.se/resultat/2007/MarieMemorial2007.MDB-Bracket.gif

Nova Jörgen
2007-09-04, 22:30
Jag körde 6 st. kval och 6 st. eliminerings rundor.

Genomsnitts r.t på alla 12 rundor 0,062 s.
Genomsnitts r.t kval. 0,069 s.
Genomsnitts r.t elim. 0,056 s.

Genomsnitts package 0,089 s.

Tiderna från elimineringen:

1. r.t 0,020, 60" 1,584, km/h 147,46 E.t. 7,235, Dial In 7,20
2. r.t 0,089, 60" 1,595, km/h 151,22 E.t. 7,243, Dial In 7,20 (litet hjulspinn)
3. r.t 0,043, 60" 1,569, km/h 148,88 E.t. 7,223, Dial In 7,20
4. r.t 0,041, 60" 1,585, km/h 152,33 E.t. 7,243, Dial In 7,20
5. r.t 0,050, 60" 1,587, km/h 150,29 E.t. 7,239, Dial In 7,21
6. r.t 0,097, 60" 1,567, km/h 148,80 E.t. 7,225, Dial In 7,21 (mkt. grund stage)

87gt50
2007-09-06, 08:30
Snyggt kört! Det visar väl på att man kommer rätt långt med rutin, och en fungerande bil, för du hade väl inte kört på ett tag?
Är det inte dags att du sätter ihopa en legal Stocker och börjar köra på riktigt? :o) Det är roligt med öppna headers!!

Slutfarterna skiljer sig en hel del, men inte så mycket att det ser ut som att du släpper av. Vet du varför?

Kommer ni ner å kör WinterNats förresten?

mvh

Jocke

Nova Jörgen
2007-09-06, 21:51
Snyggt kört! Det visar väl på att man kommer rätt långt med rutin, och en fungerande bil, för du hade väl inte kört på ett tag?
Är det inte dags att du sätter ihopa en legal Stocker och börjar köra på riktigt? :o) Det är roligt med öppna headers!!

Slutfarterna skiljer sig en hel del, men inte så mycket att det ser ut som att du släpper av. Vet du varför?

Kommer ni ner å kör WinterNats förresten?

mvh

JockeTack så mycket. Det var första och enda tävlingen i år, trodde faktiskt att jag skulle vara ringrostig, men det gick ju bra.

Det där med Stocker finns alltid i tankarna, vi får väl se...

Om slutfarterna...6 kvalrundor 152.09 till 152.50 km/h ;)

Nej det blir inget Winter nat's den här gången.
Men nästa säsong måste det bli minst en tävling på MECA raceway.

Ha de'

Nova Jörgen
2008-02-04, 20:56
Här var det ett tag sedan jag skrev något. Våran hemsida her fått sig en välbehövlig ansiktslyftning. Ta en titt, bl.a. finns det lite nya och gamla bilder om ni bläddrar runt lite.

www.perfectrun.se

Det jobbas hårt i (eller snarare utanför) garaget för att få våran "racebuss" klar. Bilarna har det inte hänt särskilt mycket mycket på under höst/vinter. Lite nya prylar ska det skruvas dit innan sommarens åkande börjar.

Nova Jörgen
2009-01-19, 22:16
Som rubriken säger...oftare än en gång om året borde jag kunna uppdatera i tråden.
Hur som helst så finns det en del att läsa om säsongen som gått på min hemsida. Vad händer i garaget nu då? Min "raggarbil" har fått en liten vinteröversyn. Bakbromsarna slutade funka på sensommaren. Det kändes som att bakre kretsen i huvudbromscylindern hade gett upp. Jag tog isär H-cylindern men den såg ut som ny inuti. Det blev en renoveringssats för säkerhetsskull. Efter många försök med att lufta bromsarna så känns pedalen bra...men bakbromsarna tar inget vidare i allafall :mad: Hjulcylindrar och backar är i nyskick och rätt justerade. Ny slang från karossen till bakaxeln är inhandlad och ska bytas vid ett senare tillfälle. En annan fundering är reduceringsventilen till bakbromsarna. På -70an sitter en reducering både till bakre och en till främre kretsen. ( bromsarna kommer från racebilen som är en -70 ) Jag får leta vidare senare. För nu är det racebilen som ska göras klar.

http://i43.tinypic.com/2rxy7i1.jpg

Lådan ska få en ordentlig genomgång av min växellåds guru "Smulle" den har gått ungefär 140 repor sen sist. Det är lite lättare att få ner lådan om man tar bort en headderset, men det går att göra det utan att plocka den det.

http://i40.tinypic.com/8x4hnp.jpg

Det blir en liten koll av bakaxeln också.

http://i39.tinypic.com/10po7y0.jpg

Det läcker lite olja i framkant, men den här gången är det inte packboxen. Det syns kanske inte så bra på bilden men oljan kryper ut genom splinsen och fram bakom muttern och brickan.

http://i41.tinypic.com/b9acds.jpg

Det var allt för den här gången...mer kommer snart hoppas jag.

Ha de'

Nova Jörgen
2009-01-29, 22:39
Det var lite bråttom på slutet när vi byggde bilen och en av grejorna vi inte hann fixa till var plastbiten som sitter mellan stötfångaren och grillen. I fem år har jag varje vinter sagt att nu ska den dit, å varje därpå följande rejssäsong har jag gått och varit irriterad på att den inte har kommit på plats.

Men nu så!!!
I kväll tog jag mig i kragen.

Den mycket retsamma glipan mellan grill å stötfångare.

http://i42.tinypic.com/15pga4k.jpg

Det blev lite att plocka bort.

http://i41.tinypic.com/2q8zi1x.jpg

Här är plastbiten inpassad på stödplåten, som jag för övrigt fick lov att fixa till efter någons tidigare rostlagning av det sämre slaget.

http://i39.tinypic.com/iqxz74.jpg

Så kom nästa pyssel, att passa in det mot grillen och fästhålen. Självklart lyckades jag slå av den rundade hörnan :mad:(närmast kameran) på plasten, men det gick att fixa med lite epoxilim och en aluminium bit.

http://i44.tinypic.com/eb27pw.jpg

Äntligen på plats :) så slipper jag reta mig någe' mer på det.

http://i39.tinypic.com/14j2q03.jpg

Ha de'

Nova Jörgen
2009-02-18, 21:53
Smulle har lagt sina magiska händer i och på lådan, så nu är den redo för att pinas en säsong till.

Det var bara att sätta tillbakas den på plats

http://i41.tinypic.com/2602w69.jpg

Jag plockade ur den gamla utväxlingen 4,30:1 med alla shims och lager m.m. så att den är lätt att sätta tillbaka, utan att man behöver shimsa in den igen. Då är det lämpligt att ersätta klämhylsan till pinjonglagren med en solid hylsa. Så blir det mycket lättare när man ska montera allt igen.

http://i39.tinypic.com/2gt9mpy.jpg

Skaffade en ny extra spole och monterade en 4,88:1 med nya lager och allt. Nu kommer det vara enkelt att byta mellan 4,30 och 4,88.

http://i41.tinypic.com/2aglook.jpg

4,88 på plats, den får sitta kvar. Varvar det för mycket går det fort att byta tillbaka.

http://i39.tinypic.com/s15761.jpg

Plockade ihop allt i söndags och startade upp och kollade så att inget läcker eller nåt krånglar.

När jag skulle hänga upp avgassystemet så hittade jag ingen ny kollektorpackning så jag blev "tvungen" :eek: att starta med öppna headers...oj så hemskt det lät...eller ;) :D

Hugger
2009-02-19, 15:45
När jag skulle hänga upp avgassystemet så hittade jag ingen ny kollektorpackning så jag blev "tvungen" :eek: att starta med öppna headers...oj så hemskt det lät...eller ;) :D
Du har inget ljudklipp att dela med dig av? ;)

Nova Jörgen
2009-10-03, 22:50
Nå'nstans ska man väl läcka ut lite skvaller på internet.

Min gula race Nova har nu efter lång och trogen tjänst lämnat PerfectRun Dragracing Team till förmån för ett nytt projekt. Novan har fått ett nytt hem i närheten av det gamla. Motor och låda samt div. små prylar stannade dock kvar i min ägo för att tjänstgöra i nästa projekt, som är....???? (bild kommer) :)

Nova Jörgen
2009-10-03, 23:15
Hämtad ifrån en lada-----parkerad i garaget.

Anders W
2009-10-05, 18:48
Nå'nstans ska man väl läcka ut lite skvaller på internet.

Min gula race Nova har nu efter lång och trogen tjänst lämnat PerfectRun Dragracing Team till förmån för ett nytt projekt. Novan har fått ett nytt hem i närheten av det gamla. Motor och låda samt div. små prylar stannade dock kvar i min ägo för att tjänstgöra i nästa projekt, som är....???? (bild kommer) :)

Kan det vara nåt som klassar in i Stockerklass kanske?

Nova67ss
2009-10-05, 22:26
Är d möjligen en slutet -70 tals malibu/chevelle???

Såå du släppte en Nova iaf . ja du har väl en kvar :D får jag hoppas..

Mvh Anders.

"Long time no see, lots of work work work and no fun for Johnny"

vigg
2009-10-05, 22:34
Lite inspiration kanske?

http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/Malibu-79.jpg

Nova Jörgen
2009-10-05, 22:52
Är d möjligen en slutet -70 tals malibu/chevelle???

Såå du släppte en Nova iaf . ja du har väl en kvar :D får jag hoppas..

Mvh Anders.

"Long time no see, lots of work work work and no fun for Johnny"

Japp -79 Malibu. Karossen är i toppskick, ingen rostlagning behövs innan jag sätter kapen i den.

Min röda -69 Nova är kvar i garaget, det ska mycket till innan jag släpper taget om den.

En intressant detalj som jag kom att tänka på är att Novan alltid varit "minstingen" av chevas modeller. Men åren -78 -79 så är faktiskt chevas G-body (Malibu, Monte Carlo, El Camino) som alltid varit "mellan-storleks" modellen mindre än 4e generations Novan.

Ha de'

Nova Jörgen
2009-10-05, 22:55
Lite inspiration kanske?

http://i130.photobucket.com/albums/p256/vigg/Malibu-79.jpg

Ja nåt åt det hållet...lite Super Stock look-a-like Bracket Racer är väl tanken.

Nova Jörgen
2009-10-05, 23:05
Ungefär så här har jag tänkt mig, fast utan nåt som sticker upp ur huven...vi får se hur det blir. (Dragster scoopet i bakgrunden gör att bilden ser lite konstig ut)

http://img.photobucket.com/albums/v662/twreckssales/100_0523.jpg

DusterV8
2009-10-05, 23:49
verkar mycket fränt, klart intresant om man kan få följa detta bygge och se hur mycket jobb det är:)

Nova67ss
2009-10-06, 22:38
Undras om du inte "nöp" den bilen som jag höll på trigga en del gossar i Anderstorp att bygga bracket bil med?? tänkte hoppa på den dealen själv.

4-5 killar som slår sina "påsar" ihop, delar på ekonomin och mekningen samt styrningen, då kan teamet alltid finnas på ett bracket event, naturligtvis i nära orginal/oförstörbar trim nivå, bara för skoj´s skull :D

När bygget är klart, vad vill du lägga för ET perspektiv på den??

Nova Jörgen
2009-10-07, 22:53
När bygget är klart, vad vill du lägga för ET perspektiv på den??

Som vanligt är det en penning fråga, så snabb som möjligt...planen är att använda min gamla drivlina, finns det pengar så blir det antagligen lite mer effekt i motorn. Jag hoppas att det ska räcka till mitten tior å ett och annat fränt hjullyft :)

Nova67ss
2009-10-13, 00:20
Blir nog som du tror, du brukar vara bra på att få till det, ska bli kul se den live o hälsa på dej nästa år.. KANSKE jag har "mardrömmen" ute då.. :S

Nova Jörgen
2009-10-16, 23:03
Dragracing abstinensbesvären är stora just nu. Satt å babblade i telefon med Jimmy "vigg" häromkvällen ämnet var förståss bracketracing. Racestrategier, rundor som vunnits och såna man förlorat. Givetvis också hur och varför man vann eller förlorade. Borde jag ha valt ett annat Dial In och dumpat motståndaren på mållinjen, eller skulle jag ha tagit mållinjen med lite mindre marginal eller nästa gång ska jag...o.s.v.

Bracketracing är så mycket mer än att bara trampa gasen i botten och ta sig ner för banan. Det är inte bara motorn som går på maxvarv ute på strippen utan hjärnan och beslutsprocessen också. Bracketracing handlar till största delen om siffror, det är som att göra ett nationelt matteprov i 200 km/h och på några sekunder. Känslan av att ha greppet om sin motståndare när mållinjen kommer rusande emot en och man känner att det här vinner jag, är så jävla skön. En annan lika stark men annorlunda upplevelse är när det är så jämnt över mållinjen så man har ingen aaaaaaaning om, om man var först eller inte. Blicken är som klistrad i backspegeln för att försöka se i vilken bana vinnar indikeringslampan tänds.

Tankar och ideer om hur nya racebilen ska se ut, för att förbättra vinstchanserna rusar just nu som ett expresståg genom huvudet. Borde jag åka PG med transbrake istället för min gamla TH 350. Hur ska jag ha stolen i den här bilen för att det ska bli lika bra eller bättre än den gamla m.m. m.m.

Det suger vekligen att man måste gå till jobbet om dagarna (trots att jag stormtrivs där), jag borde få betalt för att vara i garaget å bygga klart min nya bil.

FAAN!!!! vad jag längtar efter att stå på startlinjen igen.

Off season suger, jag hatar vinter...

Mvh. En totalt körd "Dragracing junkie"...

Nova67ss
2009-10-17, 00:47
Ditto, min vän :D

One`Chevy II´much
2009-10-19, 02:58
Hallå.
Tänkte fråga vad bakaxeln på den gula kommer ifrån?
ser ut som en ganska modern 8,5 axel.
är den kortad? för den ser ut å passa jävla bra.
har en 66 chevyII är 68-upp bredare?
har en 8,5 som ser ut som din men den är ca 8cm för bred.

Roger

Nova Jörgen
2009-10-19, 23:38
Hallå.
Tänkte fråga vad bakaxeln på den gula kommer ifrån?
ser ut som en ganska modern 8,5 axel.
är den kortad? för den ser ut å passa jävla bra.
har en 66 chevyII är 68-upp bredare?
har en 8,5 som ser ut som din men den är ca 8cm för bred.

Roger
Axeln är en cheva 12bult från en -71 El Camino, som jag kortat och svetsat dit axeländar av s.k. "Ford" typ. Drivaxlar och spole är från Mark Williams.
Här finns det info om det mesta i Nova väg...

http://www.novaresource.org/axle.htm

Mvh.

One`Chevy II´much
2009-10-19, 23:43
Okay tack så mycket.

hur sitter drivaxlarna fast om man har spole? c-clips?

Nova Jörgen
2009-10-20, 22:51
Okay tack så mycket.

hur sitter drivaxlarna fast om man har spole? c-clips?
Antingen gör man som jag har gjort då sitter hjullagren fastpressade på drivaxlarna och är låsta med en krympring. Sedan hålls axlarna på plats i huset med en bultad platta i axeländen. Eller så kan man använda C-clip eliminator kit som fungerar tillsammans med orginal eller eftermarknads drivaxlar. Det är dock ingen lösning som jag rekomenderar. Att åka spole ihop med orginaldrivaxlar anser jag som rent livsfarligt, då dom inte är gjorda för att tåla dom påfrestningar som uppstår.

Mvh.

Nova Jörgen
2009-10-25, 22:05
I helgen har jag hunnit pyssla lite med Malibu'n (nya racebilen) Det är lite som att lägga pussel, först ska man hitta bitarna sen ska dom passa någonstans också. Plockade isär och gjorde rent bromsoken inuti samt bytte lite gummiringar m.m. Snyggade till bromsskivorna, tvättade rent hjullager och nav samt fettade in dom med nytt fett. Styrspindlarna var redan blästrade och målade så det behövdes bara en liten tvättning innan montering av skivorna.

Plockade isär huvudbromscylindern också men den var rostangripen så det blir att handla en ny.

Nova Jörgen
2009-10-25, 22:14
Jag tillverkade två justerbara stötdämparatrapper. Då kan man ha bilen i rätt "ride hight" hela tiden medans man jobbar med chassit. Man slipper även å slåss med framfjädrarna varje gång som något i framvagnen behöver demonteras.

Malibu ss 64
2009-10-26, 10:37
Riktigt tuff bil o man bygger den som på bilden Vigg postade har spanat på ett par sådana själv men aldrig gjort slag i saken.
Kommer du att köra med för bakaxel? De fanns väll just bara med 7.5" tiobultarn?
Finns väll några 442 Monte carlos o grand Nationals med 8.5" tiobultarn men de växer väll inte på träd direkt?
Finns väll även speciella länkarmar så man kan ta en 12 bult från en 65-72 a-body.
El blir det en em axel.

Tufft projekt lycka till med byggandet!

Marcus

Nova Jörgen
2009-10-26, 21:06
Riktigt tuff bil o man bygger den som på bilden Vigg postade har spanat på ett par sådana själv men aldrig gjort slag i saken.
Kommer du att köra med för bakaxel? De fanns väll just bara med 7.5" tiobultarn?
Finns väll några 442 Monte carlos o grand Nationals med 8.5" tiobultarn men de växer väll inte på träd direkt?
Finns väll även speciella länkarmar så man kan ta en 12 bult från en 65-72 a-body.
El blir det en em axel.

Tufft projekt lycka till med byggandet!

Marcus Jag får nog lov att fixa en egen projekttråd till Malibun. Det är beställt en ny komplett bakram från S&W Racecars med 4-link och plats för 15x33 tums slicks. Jag har lessnat på det ojämna fästet på våra dragracingbanor. Så nu blir det bracket-bil enligt måttot "Over tired and under Powered". Sen blir det så mycket plastdelar till karossen som budgeten tillåter. Chassit kommer även förses med fullbur för bättre säkerhet och stabilare chassi.

Bakaxeln blir till att börja med en kortad 8,5" 10 bult med 33 splines axlar, svetsade rör, förstärkningkåpa och "ford style" ytterändar samt orginal trumbromsar. Detta är en budgetlösning då jag har en hel del av grejorna redan. Den kommer garanterat att hålla för min gamla drivlina som satt i Novan. Blir det nå'n värre motor, så får jag väl bygga mig en stadigare axel senare.

Kul att du gillar den...tack.

Jokern / Woodridge
2009-11-15, 19:28
Dom där års modellerma av Malibu, är klart underskattade, jag gillar dom skarpt.
Som race bil, med stoooora "mackor" bak, så kommer den bli hur grym som helst.
Helt enkelt, skit fränt.

Jokern / Woodridge
2010-01-10, 20:32
Visst är dom fräna som race bilar, dom där årsmodellerna av Malibu.

Nova Jörgen
2010-01-11, 21:28
Jamen sådär ska det se ut :) fast den ska vara gul!

Det har blivit lite avbrott i mitt racebilsbygge. Det kom ett annat litet projekt imellan.

Även "tryck och pys" åkarna börjar inse nödvändigheten i riktiga chassin. Jag och "Hasse Plywood" fick ligga i lite i garaget å bygga på tysk "kvalitets" bil.

Nova Jörgen
2010-01-11, 21:36
Lite mer bilder.

Rockmater
2010-03-03, 21:31
Kul med lite bilder så man fick se hur det blev efter all kapning! :good:
Hur går det med Malibu'n då? Man är ju smått nyfiken :)
Har du startat nån projekttråd? har inte hittat nån..