handdator

Visa fullständig version : Vilken 351w?

Hefty
2007-06-30, 08:09
Är det någon skillnad på 351w motorerna beroende på årtal? Ja, jag tänker på prestanda och hållbarhet här.

När kom 351w med multirem?
Vilka hade rullvippor?
Och i vilka bilar fanns den?

Ingo
2007-07-01, 13:03
Multirem ,antar att du menar platt kilrem ,vete sjuttton men den tllverkades väl rätt länge till truckar o dyl..
Likadant med rullvippor vete sjutton om det finns standard.
men 302 har ju givetvis och på racesidan är det ju Windsor som gällt sedan racemotern cleveland lades ner till förmån för truckmotorn Windsor,så det är möjlit att det bara är eftermarknaden som tillverkat moderniseringar(och Ford motorsport)
Det är ju i truckar som sagt windsorn är vanligast.

Hefty
2007-07-01, 14:57
Yupp. Multirem, platt kilrem, polyribb, m.fl. Finns ju hur många namn som hels på den. Gillar jenkarnas namn... "Serpentine belt".
Har för mig att det skall ha funnits med rull- kam/vippor men vet ej vilka bilar och årtal.

MrTurbo
2007-09-01, 21:39
Hej

1994 kom 351w med rullkam original. 302 fick det redan -85 har jag för mig.

Det är ju i truckar som sagt windsorn är vanligast.
Där vill jag INTE hålla med, de motorer som användes i truckar var oftast 400cui. Windsor är vanliga i bilar, allt från Mustang / Cougar på 60-talet till vans och jeepar på 90-talet.

Ingo
2007-10-04, 20:13
Hej

1994 kom 351w med rullkam original. 302 fick det redan -85 har jag för mig.

Där vill jag INTE hålla med, de motorer som användes i truckar var oftast 400cui. Windsor är vanliga i bilar, allt från Mustang / Cougar på 60-talet till vans och jeepar på 90-talet.

Att windsorn är vanlig i bilar är beroende på att Cleveland motern lades ner i samband med bensinkrisen,så då fick personbilarna truckmotorn Windsor...
medans cleveland tillverkades så användes windsorn i princip bara när det var motorbrist o dyl.

Fairlane
2008-02-25, 18:26
Effekten låg som mest på 290hkr 1969-1971 Dessa block ska även va dom starkaste eftersom nickelhalten är högre i dom blocken, topparna har mindre förbränningsrum o större kanaler o ventiler... dock så har mexico blocken samma höga nickelhalt som dom 69-71 blocken. Sen finns det inte några orginal 351w motorer som ligger över 200hkr förrens 1993.
351w är ju annars inget annat än en 302a som man förlängde cylindrarna på o förlängde slaget för o få en motor som svarade mot gm chrysler o amc`s mid-size v8or, tack vare detta så fick man en lätt motor med mycket vrid o man slapp soppa förbrukningen hos en big block...

Jaja hoppas att det kanske var till någon hjälp med det svaret, hoppas att det stämmer o är det någon som vet bättre så rätta mig gärna.. :)