handdator

Visa fullständig version : avgasläckage..hjälp!!

95SvtCobra
2003-07-23, 23:41
hallå alle!!...det verkar som om packningen vid främre röret på höger sida på mina headers har gått sönder, en 5mm spricka! hur "farligt" e det o köra med det innan det byts(om det e "farligt" över huvudtaget???

Nisse Hult
2004-01-02, 00:35
Äh! Det är ingen fara om du kör med öppna fönster eller cabben nere så du får frisk luft. :lol:
Mina bultar lossnar emellanåt och då försvinner en bit av packningen.
Nya packningar rekomenderas inför besiktningen iaf.

DusterV8
2004-02-19, 23:57
ingen större fara så länge det är välventilerat i bilen... blåsta headerspackningar tycks höra till,dom e ju gjärna lite halvtsökiga att byta oxå bara för att jävlas men det e ju inte svårt bara att saker har en förmåga att jävlas när det handlar om headers.. eller är det bara jag som har det problemet?

Mvh Micke

baging
2004-02-20, 01:09
eller är det bara jag som har det problemet?

Nädå, min packning på vä sida, blåste efter typ 3 minuters varmkörning.. :(
Efter kontroll visade det sig att headersflänsarna inte låg an med sin hela yta, så det var bara att ta fram kapmaskin och skära upp rören, vinkla om, och svetsa ihop igen.....
Tur det finns avgasbandage ;)

MrGasket har en vit lite tjockare mjuk packning som verkar funka hyfsat med headers......

DusterV8
2004-02-20, 22:29
tur att man inte är ensam.. vid närmare eftertanke så kapade jag mina avgasflänsar på två ställen på båda sidorna då blev det lite bättre tätning=) headersbandage är det nog en av dom bästa investeringarna jag gjort det räddar ju startmotorn och sänker tempen radikalt i mitt trånga motorrum...

baging
2004-02-21, 00:35
räddar ju startmotorn

Usch... prata inte om det... :evil:
Bytte start i förrgår.... dock inte pga värmeproblem. Bendixdrevet/kopplingen hängde sej, så starten släppte inte taget på 2-3 sekunder... Det tjöt rätt vacker i garaget då... som en kompressor ungefär, eller en sån där tryckluftsstart dom drar igång 2-taktsdieslar med :) Chryslerstarten är ju nerväxlad, så jag kan tänka mej vartalet på ankaret när man växlar åt andra hållet :shock: Skrot kort å gott...
Så det var bara att:

1. Demontera komplett rattstång.
2. Demontera pitmanarm.
3. Demontera styrsnäcka.
4. Lossa headers.
5. Lossa motorfäste vä sida.
6. Hissa upp maskin
7. Lossa headers mera.
8. Demontera startmotor

Har nu börjat få lite vana på det här, så exakt 1 timma senare låg starten på bänken :)

Trasig??
http://www.landlordracing.com/images/bbd/ankare.jpg

MoPar66
2004-02-21, 09:14
1. Demontera komplett rattstång.
2. Demontera pitmanarm.
3. Demontera styrsnäcka.
4. Lossa headers.
5. Lossa motorfäste vä sida.
6. Hissa upp maskin
7. Lossa headers mera.
8. Demontera startmotor

Så ska jag oxå göra nån dag när man har lust :?

baging
2004-02-21, 10:34
Problem med starten eller???

DusterV8
2004-02-21, 11:14
jag har haft massor av problem med startmotorer innan jag lindade headersen första gången stog bilen ute mitt i smällkalla vintern närmare 15graderkallt och som alla vet så börjar det pissa kylvatten när man lossar headersbultarna i toppen på moparsmallblocks... gissa om det var skoj på en snöig äcklig vinterkväll.. har mr baging jobbat på hansen en gång i tiden? satt å kollade i gamla kataloger på jobbet igår och hittade ett liknande namn där..

baging
2004-02-21, 12:13
har mr baging jobbat på hansen en gång i tiden
Ehh....???....va??
Jo, faktum är att det stämmer, men det var typ när Hedenhös var unga ;)
Kan även meddela att Tommy/Stingray jobbade där samtidigt.....

Vad är det för årtal på katalogen??

MoPar66
2004-02-21, 16:49
Vad är det för årtal på katalogen??
nittonhundra frös ihjäl???
Problem med starten eller???
japp där är nog nåt glapp kanske fattas en liten kugg nånstans.

DusterV8
2004-02-21, 19:34
minns inte det var typ katalog nummer 9 ,10 eller 11.. kan kolla på måndag, jag jobbar ju dära nu=)

baging
2004-02-22, 00:04
japp där är nog nåt glapp kanske fattas en liten kugg nånstans

Har lite delar från den gamla liggande.... skrik till om det är nåt du behöver så slänger jag det i ett kuvert med riktning Skaune!! :)
Och årtalet var nog snarare artonhundrafrösihjäl..... :shock:

kan kolla på måndag, jag jobbar ju dära nu=)
Stackars människa ;)
Men du har ju hyfsat nära till jobbet iallafall... själv bodde jag i Kälvesta, typ 10 min promenad därifrån...

Born free taxed to death
2004-02-29, 23:41
OJ

headers bandage e nått som jag inte e särskillt förtjust i...

med tanke på att skit pappret har pajjat husbilens headers (bytt till grenrör nu) ca 9 gg pga värme å stenskott... hmm...

det va ju kul i början när bilen kom med 454 å headers men efter 4 sabbade semestrar så...

å sen när vi startade bilen på våren å tog en rundtur så värmde headersen (utan skitpapper) startmotorn så jävla mycke att skiten gick igång under färd