handdator

Visa fullständig version : så var det besiktigat...

Same
2003-07-23, 19:57
skönt som fan. nu behöver man inte bry sig på två år. Var tvungen att åka på efterkontroll sist jag besiktigade för jag klarade inte bullerkravet(Simons dämpare). Köpte hem ett gäng diskbollar och tryckte i rören där bak. hjälpte inte så jättemycket men litegrann tyckte iallafall jag. Körde in och besiktigade i Älmhult men han ville knappt ens släppa in mig i hallen dessutom påstod gubben att det var förbjudet att ha insatsdämpare eftersom de alldeles för lätt kan plockas bort??? Det kan väl inte vara sant? De ska väl skita i hur man dämpar sin motor. 200 spänn i sjön iallafall.

Nästa steg var att köpa bortåt 20 diskbollar som jag pressade ända in i dämparen med en flaggstång ifrån en båt :-) sen två rörstumpar med mindre dimension än avgasrören som höll kvar dem i dämparna och till sist ett galler som jag skruvade 10 cm in i slutröret som höll in rörstumparna mot diskbollarna och sen i med 3000-varvstoppet. Det hjälpte alldeles förträffligt men för att vara på den säkra sidan så åkte jag även ner tilll olofström och besiktigade. De måste vara kända land och rike runt för sina "snälla" besiktningsmän.

Nu har jag ialalfall fått skriva av mig lite. Skriv gärna några rader eller berätta om era besiktningstips/procedurer.

MoPar66
2003-07-23, 22:52
Konstigt att du fick ombesiktning på den ellerjag hade kanske tur när jag besiktigade min. Jag har oxå bara simonz fullflödesdämpare på min Plyma 1 på vart rör innan bakaxeln
borrad 400 med headers och 2 1/2 rör bak sen avslut med 4 tums rostfria. Å det går knappt att vara i byggnaden när man startar bilen .
men det är gött ljud iallafall :twisted:

Same
2003-07-23, 23:16
Ditt avgassystem verkar ju vara identiskt med mitt. 2 1/2 " och 2 ganska små ovala simons-dämpare bakom bakaxeln och 4" slutrör svetsat direkt i ljuddämparen. Dock inte rostrfritt. ser lite madmax ut nu när de börjat rosta lite. Är dock så tjockt gods så av lär det aldrig rosta.

Det dånar ganska bra mellan husväggarna ifrån min också. Var besiktigade du.

MoPar66
2003-07-24, 00:19
Ditt avgassystem verkar ju vara identiskt med mitt. 2 1/2 " och 2 ganska små ovala simons-dämpare bakom bakaxeln och 4" slutrör svetsat direkt i ljuddämparen. Dock inte rostrfritt. ser lite madmax ut nu när de börjat rosta lite. Är dock så tjockt gods så av lär det aldrig rosta.

Det dånar ganska bra mellan husväggarna ifrån min också. Var besiktigade du.
I Eslöv

GS455
2003-07-25, 22:16
Tjabba!

Mitt system är 2,5 tum X-Pipe(rekomnderas) och Summitdämpare....skitbra ljud... trots mycket volym.. 8)
Inga besiktningsproblem... 8)

// B-O
GS455-71

Stingray
2003-07-26, 00:26
Det är jävligt varierande när man besiktar tydligen... själv har jag bara headers och 4" raka rör med tryckkammare o besiktinigsgubbarna bara njöt av ljudet :)

Ett råd är ju att åka på veteran besiktningarna de åren ni ska besikta för dom gubbarna är lite mer lyhörda... eller lomhörda *s* för jänkare...

i alla fall på de orter där dessa förekommer

Ron
2003-07-26, 09:14
Jag har alltid undrat varför det är skillnad på ljud och ljud.
Om jag kommer i min Trans Am eller låt oss säga en vanlig Volvo med antingen trasigt system eller ett som låter högt så blir jag garanterat stoppat av polisen och antingen varning eller böter.
Men alla Harleyåkare kan komma i hundratal och nästan köra över fötterna på polisen och dom blir aldrig stoppade eller bötfällda för högt ljud.
Jag har inget emot Harleyåkare men jag undrar vad polisen skulle ha för motivering om man frågade varför det är så....Ron

Stingray
2003-07-26, 10:10
Tja, det kan ju vara så att folk förknippar högt ljud med HD eller jänkare. Dom lät mycket i orginal, alltså är det godkänt eller nåt i den stilen... annars hade jag inte kunnat besikta med sidepipes misstänker jag. Corvetterna gjordes ju med sidepipes orginal.... Fast vem vet?