Visa fullständig version : qudrajet inställningar?
WestbayCruiser
2003-07-21, 15:19
Hur ska man tuna sin quadrajet? (sitter på camaro 75) Idle skruvarna som sitter fram på förgasren, hur ska dom stå? Kan dessa göra att bilen tvekar på gaspådrag? Bilen går även lite oroligt då man håller jämn och bara ger lite gas, vill vandra lite upp och ner i varvtalet nämligen. Läste någonstans att det ska vara utskruvade 2,5 varv vardera. Är detta riktigt? åt vilket håll får dom mer bränsle respektive mindre? Läste att dom får mer när man skruvar in dem och mindre då man skruvar ut dem.. men är inte säker.
Blandskruvarna ökar mängden blandning när dom skruvas ut.Dom skruvas ut från botten tills högsta vacuum och högsta varv uppnås,därefter skruvas dom in 1/4-1/2 varv eller så att varvet på motorn sjunker med ca 25 varv med driven i.
Att bilen rycker tyder på för mager blandning och kan bero på att avgasreningssystemet är satt ur spel.Då måste förgasaren bestyckas om.EGR-systemet och HEI-tändningen gör att förgasaren kan bestyckas magert.Om allt är original och fungerar och den ändå går ojämnt så kan det vara dags för en renovering av förgasaren.
Detta förutsatt att tändningen är i ordning.
WestbayCruiser
2003-07-23, 08:24
avgasreningssytemet?? katalysatorerna menar du? dom har nog inte varit med på flera år.. men jag ska se över tändningen först.. sedan ska jag ge mig på förgasaren med vacummätaren. tack för hjälpen.
Tveksamt om det har suttit katalysator på din bil.Det blev lag på dom 1976.Därför finns det 76:or som kallas 75B,utan katalysator.Men det är en annan historia.
Nej,jag menar det jag skriver.Om EGR-ventilen inte funkar och förgasaren inte är ombestyckad efter detta så går motorn magert med ryckningar som följd.
WestbayCruiser
2003-07-23, 14:37
ehum... EGR ventil... då får jag väll slå en bläng på motorn om jag kan se var den sitter.. det sitter ju en typ av vacumklocka på insuget som det sitter en skruv i hittar inget bild på vad den kan vara till i min hayens bok... vet inte vad den gör. sitter på vänster sida av förgasaren (alltså inte på förgasaren utan snett framför den på vänstersida om man står framför bilen). I slangen som sticker ut från den sitter det en skruv i bara... var ska den kopplas in någonstans?
Utsäkta om det låter idiotiskt, men det är min första amerikanare.. har inte skruvat så mycket med v:8or och förgasare.. Föresten, det är ju headers på bilen... då kan väll inte avgaserna recirkulera? alltså ingen egr ventil... eller är jag ute och cyklar?
EGR-ventilen styr in avgaser till insuget under körning från förvärmningskanalen som är i mitten av insuget mellan vänster och höger topp.
Den ska sitta på insuget (om du inte har ett eftermarknadsinsug)
Vacuum-klockan på förgasaren kallas "choke pulloff" och styr som namnet säger choken.Dessutom styr den öppningsgraden av sekundärluftspjällen.
"Om man inte frågar får man inga svar"
WestbayCruiser
2003-07-24, 08:19
nu har jag lokaliserat egr ventilen... plus den där thermal hummelihum som tyvär är ersatt av en stor BULT. Men så såg jag ett problem till, min förgasare är inte den som ska vara enligt Haynes så ska det vara en M4MV på bilen, men den liknar inte en sådan över huvudtaget, utan mer en 4MV, alltså den tidigare modellen av quadrajet som satt på mellan 70-74. Kan det vara så att eftersom EGR ventilen är pluggad, pluss det att där den ska kopplas in är ersatt av en stor j*vla bult gör att motorn inte går som den ska. sticker ut en slang från förgasaren också där det sitter en skruv pluggad i slutet på slangen.. antar att det är dessa två slangar som ska kopplas till mojängen "thermal switch" någonting, som egentligen ska sitta där den stora bulten nu sitter. Kan det vara detta som gör att den går så konstigt? nåja.. tack Kenth för dina svar... hoppas du orkar med mina lustiga frågor. Men som du skrev "Om man inte frågar får man inga svar"
mvh
WestbayCruiser
Om du ger mig nummret på fuggen så kan jag se vad den ska va´till.
Nummret är instansat intill reglaget till sekundärspjällen på den bredaste delen av fuggen på förarsidan,och börjar med 70..... eller 170.....
Dom slangar du behöver ha kopplade är till 1)bromsservot,2)modulatorn till växellådan,3)vacuumklockan till choken/sekundärluftspjällen,4)vacuumklockan till fördelaren.Kolla att dom inte är brustna.Resten kan du plugga.
WestbayCruiser
2003-07-24, 15:55
ok, då kanske det inte gär så mycket att EGR ventilen är satt ur funktion.. ska slå en titt på förgasaren ikväll för att se om jag kan utröna vad som står på den. Föresten, är det idé att byta till en holley 600 vac när jag ska trimma bilen? enligt diverse uppgifter så flödar ju q-jetten 750 cfm, vilket då borde göra den "vildare" än en holley 600. Är jag fel ute? eller ska jag införskaffa delarna jag tänkt mig, edelbrock performer insug, holley 600 vac, en något vildare kam, lt1 fjädrar, och så ett HEI recurve kit.. Blir ju inget förens i vinter men jag tänkte införskaffa delarna nu så jag kan skrida till verket efter sommaren..
Glöm 600:an,Quadrajetten anpassar sig efter motorns behov och är rätt inställd helt överlägsen.Recurvekitten som säljs hör hemma i sopkorgen,det går att ställa in originalgrejorna efter alla behov.
Kam och fjädrar kan göra bilen rappare med rätt utväxling.
Originalinsuget räcker långt,men lättmetallinsug är ju lättare,om det betyder nå´t?
WestbayCruiser
2003-07-25, 07:30
Vad tycker då du att jag ska göra för att få till lite mera flås, runt 250-300 hk hade jag tänkt mig... Öppen för förslag.. Har du firma som moddar q-jetten eller? låter inte som du är speciellt impad av holley förgasarna... ;)
Hej.
Jag är inne på samma spår har en -76 Camaro 350.
Men jag skulle vilja ha närmare 400hk.
Är det bara topparna som skiljer sig på en smoggis?
Eller är det även kolvarna?
Kanske det finns några förslag på toppar m.m. för att nå 350-400 hk.
Hur mycket glapp ska man tillåta i spjällaxlarna (Quadrajetten)?
Finns det renoveringssatser för axlarna?
Mvh.
Per
WestbayCruiser
2003-07-25, 11:40
Cheif: hur är din motor specad i nuläget? Jag siktar ju bara på 250 helst 300 hk.. men det blir nog till så mycket som pengarna tillåter...=) Har ju en standard motor i min bil nu.. Enligt kenth så hänger väll alltså q-jet fuggen med en bra bit, vad är det då som ger hk? topparna? kamaxeln? insuget? vill ju ha den dubbla effekten än vad som är i motorn... så nått måste jag väll byta?? :?:
Hej
Min är också helt orgina förutom ett dubbelt avgasystem.
Jag har hört att det ska räcka men en sk. 300hk kam till 327:an tror jag så ska det bli 260-280hk
Har sett att GOODWRENCH säljer en 350 med smogg (8,5 i komp) som dom anger till 260 hk och 476 nm.
Och den där orginalgasaren som vi har sitter på betydligt vassare maskiner (orginal) vad jag kan förstå.
Per
WestbayCruiser
2003-07-25, 14:03
jo precis.. men det låter lite vä mycket för en kamaxel.. men är det så så är det ju grejt.. ska nog skaffa ett performer insug i vilket fall som... så det blir lite rejsigt i motorrummet.. jag har också dubbelt avgas med headers.. låter värre än det går så jag vill gärna att effekten ska möta upp med ljudet i motorn... :wink:
WestbayCruiser
2003-07-28, 08:00
Idag får jag hem nya tänddelar.. accel kablar acdelco stift osv.. jag har dock fått lite olika uppgifter om tändgapet på stiften.. en sa nämligen att det skulle vara 1,5 mm gap :shock: medans en annan sa att det var 0,8 som gällde. Vad gäller??
Nisse Hult
2004-01-01, 23:50
"låter inte som du är speciellt impad av holley förgasarna..."
Det finns det ingen som är. Dom kallas i allmänhet för bensinkranar...
Min Sleeper med 750 CFM drar styvt 2 l/mil vid LUGN körning!
Jag räknade ut på en sida på internet att det skulle räcka med 625 CFM till min 400"/5000 RPM
så det ligger en otilllåtet glapp 625 CFM Rochester på hyllan och väntar.
"Hur mycket glapp ska man tillåta i spjällaxlarna (Quadrajetten)? "
Svårt att säga på rak arm, men det kan vara en orsak till att tomgången "vandrar".
"Är det bara topparna som skiljer sig på en smoggis? Eller är det även kolvarna?"
Båda mestadels. Och även dubbla packningar förekommer.
Det är egentligen bara blocket du behöver.
Stroka om den med en 400"-vev till 383"
Bulta på headers.
650 CFM på ett Edelbrock.
64 cc-toppar. 2.02/1.94.
Tee Ärr Wee-kolvar. ( Lättare att få tag på än KB vid ras )
Rullvippor, ARP-bultar osv osv.
Smidda prylar rakt igenom.
Inga onödiga servoprylar eller AC. En TH 350 tar ca 50 hästar mindre än 400´n.
Detta borde räcka för lite lördags-kul samt att åka till affären och handla på söndagen.
Glöm för all del inte att borra upp ett par hål och rensa ut nästan alla kulorna i lådan också.
Med HEI och lågkomp är det 1.5mm som gäller.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.