handdator

Visa fullständig version : Missvisande hastighetsmätare.

Pzr
2003-07-21, 08:53
Tjena.

Har plågat mig själv och mina trevliga klubbkompisar på TACS med lite frågor angående detta.
Tänkte pröva lyckan här också. :)

Min hastighetsmätare visar fel. Ca 40 vid 100km/h och ca 20 vid 50km/h.
Har plockat ur hastighetsvajer och kikat på dreven där.

Mitt "drive" drev var slut och skadat (brunt 37 tänders) och mitt driven drev är orange. (th350)

Således kontaktade jag hansen racing i sthlm och hörde om dom hade drev. Fick tag i ett 38 tänders (blått).

Böt och var optimistisk som aldrig förr, men tji fick jag då den fortfarande visar lika fel.

Är det någon här som själv fått strula med detta?

Har surfat runt på en hel del sidor, men tycker att jag bara får motsägelsefull info hela tiden vilket leder till mer förvirring.

Kör på 15'' galoscher nu, men tycker inte det borde påverka så mycket.

Bakaxeln är 2:73:1

Tacksam för alla tips!

/Pzr

Garagekungen
2003-07-21, 09:42
Hej
Vid en fart av 100 km/h visar din hastighetsmätare 60 eller 140 ?
Vilken var din original däck dimension och vad har du nu ?
Vet du vilken utväxling din bil levererades med (alt. har någon bytt hastighets mätaren) ?

Det brukar, förutom olika drev, finnas en justering på mekaniska hastighets mätare (på elektroniska också för den delen) där man dessutom kan kallibrera mätaren.

Pzr
2003-07-21, 10:10
ja.
När jag kör 100km/h (med bil framför) så visar min h-mätare ~40 km/h.
Och således då jag kör 50km/h så visar den runt 20km/h.

Original eller besiktningsdimension är 14''. Profil e jag osäker på då bilen e ny för mig.
Kör på 15/60/255 och 15/60/235.

Utvexling den levererades med vet jag ej, försöker utläsa vad jag kan om vad som var original på bilen.

Enl. för förra ägaren (den som haft bilen längst av de tre sista) så fungerade allt klockrent då. Sen så nämde han detaljer om mätaren som stämmer med den jag har nu. (ex. klisterlapp över mph med km/h som har bubblor :P )

Har märkt det är någon om skruvat lite i den då jag bla fått ersätta "icke tillbaka" skruvade skruvar lite här och var. (Såg ej detta vid köp.)

Det jag vet är endast att det är en th350 låda och att bakaxeln är en av typen GZG dvs 2:73:1.

Hur och var sitter justeringen i själva mätaren?

Hade bort hela konsollen och mäteriet för någon vecka sedan för att kolla och fixa elen som var lite knepigt dragen...

/Pzr

Garagekungen
2003-07-22, 11:41
Förändring i diameter på däcksdimension torde i ditt fall betyda mer än 3 - 4%, alltså helt marginellt i detta fall.
Du har ju en avvikelse på 60% från verklig hastighet. :shock:

Eventuellt byte av bakaxel utväxling (i förhållande till dreven för hastihetsmätar wiren) skulle kunna förklara del av avvikelsen. Dock torde din bil inte ha levererats med vassare utväxling än 3.90:1 vilket endast ger ett fel på 30%. Den lär ju inte ha originallevererats med 6.82:1 (hur häftigt det än kan låta... :twisted: )...

När det gäller justering av mek. hastighetsmätare(/varvräknare) så är det i princip så att ingående rotation på hastighetsmätar wiren driver ett hjul som är magnetiskt. Detta hjul ligger parallellt (med en luft spalt mellan) med ett liknande hjul som är förbundet med hastighetsmätar nålen (vilken även har en svag fjäder som får mätaren att gå tillbaka till noll). Då det ingående hjulet börjar rotera vill den "dra med sig" mätarnålens hjul, och övervinner då fjäderkraften (proportionellt till hastigheten). På så sätt visas hastigheten. :wink:
Ju närmare varandra dessa hjul ligger, desto större blir kraften att dra med visarnålen (på samma sätt som ökad rotation också ökar kraften).
Normalt finns det en justerskruv (alt. shims) där man kan ändra avståndet mellan dessa hjul (för stora justeringar). Finjustering görs med olika kugghjul på överförings wiren i växellådan.
OBS.
Ändra INTE på fjädern... :oops:

Hoppas att du blivit lite hjälpt av detta, det finns kanske någon (här på forumet) som har pillat med just din typ av hastihetsmätare och kan fylla i med specialkunskaper i ämnet.

Pzr
2003-07-22, 15:00
okej.
jag har suttit på kammaren och funderat på vilka drev jag skall ha...
är det någon som kan hjälpa mig här?

bakaxeln ska enl några sidor på internet vara 2:73:1 (gzg xxxxxnått)
mitt "inre" drev i lådan är orange(8kugg?) och mitt yttre drev är nu blått (38kugg).

Kör på 15'' däck istället för 14''. (Borde bara ge liten diff.)

Kanske finns något matematiskt geni här som kan tala om ifall mina drev i kombination med bakaxelns utväxling ger ett resultat som e på tok för lågt!?

oh ja. th350 i den.

/Pzr

Pzr
2003-07-22, 15:20
Får jag pilla på chimset/kugget då?? :D

ElCamino
2003-07-22, 15:34
Kan inte låte bli att fråga... finns det inte andra ställen att pilla på som ger hastigehetsökning? :D Och kanske ökning av pulsen?

hans

Pzr
2003-07-22, 15:47
*asg* mjo :)

men jag vill få den här lilla förbannade mätaren att visa rätt.
jag kan inte förstå all den här miles/inch matematiken konverterat till km/h->snurrig i bollen

Pzr
2003-07-22, 16:19
hepp. tror jag vet lösningen nu... om jag inte vill beställa en extern "konverter".
ser ut som ett nytt driven gear för införskaffas. mao meck inuti lådan. ngn som bytt detta?

hittade en fin länk till "gm speedometer calibration" som kanske fler har intresse av :)

http://www.novaresource.org/speedo.htm

enl. mina beräkningar där (bakdäck 255/60/15~ total däckdia i tum: 15+12.047=27.047tum)
med däckdiameter i tum:27.047
utväxling bakaxel: 2.73
"konstant": 20.2

ger mig med deras formel: (2.73*20.2)/27.047~2.04

i deras tabeller hittar jag då på 2.06 som ligger närmast mitt uträknade värde. (för 37 tänders "large" speedometer gear).

och där ser jag sedan att mitt driven gear skall vara 18 tands istället för de 8 jag har nu.

slutsaten är antingen bytt bakaxel eller låda.

nytt kugg skall beställas.
tacksam ifall nån vill dubbelkolla mig o säga ifall det verkar tokigt :)

tycker det kan stämma att "driven" gear skall vara lite mer än dubbelt så många kugg på=>dubbel hastighet på h-vajer=>mer korrekt (mkt korrektare) avläsning.

/Pzr aningen gladare. ;)

Garagekungen
2003-07-23, 08:24
Kolla om dom har ett 20 tands drev, istället för 18, så kommer du att hamna på exakt 100 km/h (om avläsningen 40 km/h vid verklig fart 100 km/h stämmer). Se beräkning nedan. :wink:
100 (sann fart) / 40 (visad fart) = 2.5 (korrigerings faktor)
2.5 (korr faktor) * 8 (kugg som du har nu) = 20 kugg (önskat antal)

Pzr
2003-07-23, 09:31
jo. jag fick svar imorse från "year one" oxå där domförutom trodde jag skulle ha 17-19 drev rekommenderade mig att gå på original däcks storlek vid beräkningarna.
Ska göra det o skaffa driven wheel 17-19teehts beroende på res.

:) Se där. E så mkt lugnare nu asså!

Tackar för hjälpen./Pzr