handdator

Visa fullständig version : tryckbegränsnings ventil

Duster318
2007-03-28, 15:45
har tänkt montera en begränsnings ventil på kretsen till bak bromsarna på min Duster....bilen har fått skivor fram och större trummor bak eftersom axeln är bytt till 8 3/4 tuns axeln.....det känns som om bromsarna tar väldigt dåligt eftersom det mästa av trycket går till baken!:bad:

någon som monterat en sådan ventil? :?
såg i en mopar muscle tidning att en sådan ventil följer med om man köper en skivbroms konverterings satts:idea:

Mopar67
2007-03-29, 15:13
Jag är ingen expert på bromsar och jag har inte monterat någon sådan ventil på någon bil. Men jag jobbar med hydraulik...
Bara en tanke som kom upp först var: Går det att sätta kretsarna fel? Kan du ha vänt på det så bak går på den som skall gå fram?
Stypa bak är ju ett alternativ annars. (Sådana moderniteter sitter det på frugans Passat vet jag.) Last nivå regleringsventil typ som påverkar bromskraften bak.
Så en enklare variant av en sådan och helt enkelt sätta dit en tryckbegränsare bak borde teoretiskt göra att det bromsar mindre bak.

En tumregel vid hudraulik är att oljan går alltid den lättaste vägen.

johnnyT
2007-04-01, 22:25
Har Du använt orginalfördelningsblocket??
Och kolla så att Du har rätt krets till rätt utgång på huvudcylindern-olika
nipplar!!
Johnny

Duster318
2007-04-02, 19:09
jag har inte monterat skivbromsarna på bilen,,det satt redan på vid köpet

tanken har inte slagit mig om dom har kastat om rören till baken och fram kretsen dock!

Är det någon skillnad på tryckfördelningsblocket till skivbromsar och trummbromsar?

skall kolla upp rördragningen när jag är i garaget nästa gång........på torsda

Duster318
2007-04-02, 19:13
det finns föresten tryckbegränsnings ventiler som är ställbara som är gjorda enkom till att begränsa trycket till bakbromsarna!

Duster318
2007-04-11, 15:32
hittade en ventil i hansen racing katalogen som det stod mopar på och allt:D