Visa fullständig version : Muskelbilar genom tiderna
Halloj alla motorfantaster...
Jag är ute efter en lista på muskelbilar genom tiderna från den man kan kalla den fösta och fram till idag. Någon som har en bra lista eller vet vart jag kan får tag på en. Gärna en lista med lite kuriosa runt respektive model. Tack på förhand!
www.musclecarclub.com
Knappast finns väl varenda en där, men det är ju en början iaf..
Anders_88
2007-03-31, 01:01
Begreppet muskelbil föddes i 60 talets Usa då man placerade en större bigblock motor i en midsize bil. Dom marknadsfördes som en falmiljebil med en lite sportigare look som man kunde lasta in familjen i.
Den första bilen som man räknade som en muskelbil var en Pontiac GTO -64.
Den fick en 389 cui bigblockmotor på 348hk och blev en succé. Andra exempel på muskelbilar är Chevrolet Chevelle SS, Oldsmobile 442, Dodge SuperBee och charger, Plymouth GTX och Roadrunner med flera.
Muskelbils eran fortsatte en bit i på 1970 talet då den hastigts avbröts under oljekrisen 1973. detta blev slutet för dessa bilar som är uppfödda på soppa.
Idag tycker inte jag det byggs några muskelbilar utan dom sista gjordes på 70talet.
Här har du en rätt bra lista http://en.wikipedia.org/wiki/Muscle_car
Muskelbils eran fortsatte en bit i på 1970 talet då den hastigts avbröts under oljekrisen 1973. detta blev slutet för dessa bilar som är uppfödda på soppa.
Tur att jag har en 72:a då.. hehe
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.