handdator

Visa fullständig version : Renovering Roadrunner -69

PierZy
2007-02-13, 22:08
Namn: Pierre Isacsson
Född: 1986
Bor: Huskvarna i Jönköping

Hej!
Mitt namn e Pierre o detta är mitt drömprojekt på min Plymouth Roadrunner från 1969.
Renoveringen kommer inte bli till bilen orginal utförande, frän lack shyssta fälgar är väl som står på listan men allt ska genomgås o fixas till!
Köpte bilen 2006/11/11 i örebro, bilen kördes stort setts bara hem o lite på kvällen innan den hamnade i garaget o början till renoveringen. Har inte renoverat någon bil innan så detta är mitt första projekt och jag har aldrig skruvat med amerikanska bilar men är väldigt intresserad av dom! Varför det blev en Roadrunner just va la att jag en gång såg en sånn o fastnade direkt för den! Modellen stuket o allt. Sa till mej själv "En sån ska jag ha nån gång i mitt liv" ja o de tog bara några år sen va en min!

Bilen har en 383 motor helt orginal förutom hedders med en 727 automat låda! Lacken är nån sunkig gul/orange med ss fält. Matching number ska det va enligt förra ägaren.Bilen kom till sverige 2004/12/06 men sattes inte i bruk för ens 2006/05/23 på svenska vägar. Under den tiden bilen var i sverige men ej på vägarna vet jag inte va den pysslade med=) Har en hel del kvitton på bilen bland annat motor och låda som va ny renoverat innan bilen kom till sverige. Verkar enligt papprena att den är servad o ompysslad. Enligt kvitton så har de bytt ut en del saker så som gasdämpare runt om, en hel del inredning, nya bakskärmar,bagagerums golv är nytt och lite andra smågrejjer.

Kommentera gärna kvaliten på tråden Bra? Dåligt? Tipsa gärna mej med renoveringen för att underlätta den!
Ska försöka uppdatera så ofta ja kan, skriva, lägga upp bilder o svara på frågor m.m.

2006/11/11
På vägen upp åker vi i min polares nissan micra, liten o bensinsnål! =) Ett stort tack till Patrick som ville köra. Vi hade inte speciellt tur med vädret den dagen regnade stort sett hela vägen från huskvarna till örebro.
559560

Precis hämtat bilen o stannat för att äta lite mat i örebro så man klara hemresan.McDonalds är gott! :)
Redan nu efter en kort körning känns det helrätt med denna bil! Går bra i motor o drivlina svajjar inte så mycke som jag trodde heller! Det är ju alltid ett plus! :)
Vädret har också blivit bättre! Uppehåll hade vi hela vägen hem! Tur eller va de bara för att jag ville att det skulle va så?
561562

2006/11/13
Kört in bilen på jobbet för en ordentlig tvätt från salt o smuts och en liten uppvisning för dom andra på jobbet! =)
563564565566567568

PierZy
2007-02-13, 22:17
2006/11/14
Drömprojektet är igång! Känns helt rätt o samtidigt väldigt kul! Börjar plocka ner bilen sakta men säkert denna dag.

Dagarna går o går och jag är i garaget några timmar då och då. Här har framlyktor, baklyktor, grill, huv plockats ner även cromelister runt om, dörrrutor, dörrsidor, dörrlister, ruthissar,framstorlar, baksäte.
571572573

Dagarna går, tid i garaget har spenderats. Stöfångare fram o bak borttagna. Efter det skall motor och växellåda plockas ur.
569570

PierZy
2007-02-13, 22:30
Har nu pallat upp bilen och lånat hem en motorlyft från jobbet så nu va det dags att få ur motor och låda!
574575576

Efter en tid skruvande, slitande o lite svett så va motorn äntligen ur! och bilen åter på backen! =)
577578579580581

Sen va det Växellådans tur! Tog bara en bild när den va ur tyvärr.
582

Att få ur motor o låda gick faktist rätt så smidigt ändå! En sak vet jag nu iallafall! Gjutjärns motorer väger MYCKET! =)

PierZy
2007-02-13, 22:45
En tid senare va det skärmarnas tur att komma av! Pallade upp den igen för att lättare komma åt.
Här har skärmarna kommit av o undersökts lite även kollat igenom bilen under där skärmar satt. Rosthål som hade spacklats över hittades o lite småhål här o var
självklart fanns rost o underredsmassa!
583584585

Nästa steg va att rensa motorrum o plocka av dörrarna sen va det dags att börja med slipandet.
586587588589

PierZy
2007-02-13, 22:56
Börjar med grejjerna ja plockat bort från bilen såsom dörrar skärmar huv baklucka.
Alla delar slipas på utsidan först för att få se va som döljer sej under all lack spackel osv och bedömma lite hur mycke plåt och svetsjobb det blir!

Börjar med dörrarna
590591

Färdiga på utsidan! Min bedömning är att vid hörnerna på båda dörrarna så måste plåt bytas ut och ena dörren har antagligen varit bucklig så nån har rättat upp en del av vänster dörren eller iallafall försökt! Plåten är som en golfboll! Lika dant va det vid hålen till dörrlås och handtag.
Det som är kvar på dörrarna att slipa är insidan och sidorna men det blir senare!

Skärmarna
592593

Efter att dom är färdigslipade är min bedömning att de har rätat upp vänster skärmen som de gjort med en dörr så va den som en golfboll lika knögglig. Höger skärmen så hade dom bytt plåt väldigt dåligt så de ska bytas ut o göras snyggare denna gång. Annars va de i gott skick, inga rostskador o skönt är ju det!

Huven
594

Bedömningen där är väl att lägga igen lite hål där Plymouth märket har suttit och sen va de några små bucklor som ska fixas till annars va den bra.

Bakluckan
595

Bedömningen är att den va rost skadad hela vägen i bakkant längst ner tvärs över hela luckan stort sett så där väntas X antal plåt o svets timmar. Fanns även där lite små bucklor som ska fixas!
Efter att ha kört alla delar på utsidan var det va det bara att börja om fast köra på insidan. Började med bakluckan
596

Och här befinner jag mej idag! Håller på med huven på insidan o e snart klar!
597

Som sagt så långt har jag kommit i nu läget sen jag började 2006/10/14. Hittils tycker jag att det har varit skit skoj att börja med ett sånt här projekt. Också väldigt kul att ha en bil som inte många andra har. Jeje ska väl försöka uppdatera så mycke ja kan när jag gjort nåt! Hej på ett tag!

MeFirstCharger70
2007-02-13, 23:26
Härligt med ännu ett Mopar projekt..

/Tommen

carter
2007-02-14, 19:10
Pierre!

Gul/orange färg med ss fält! Förbövelen pöjk! SS har med ett annat sunkigt bilmärke att göra, blanda inte ihop det med våra underbara MOPAR's.

Fälten ser helt korrekt ut för din bil.

Lycka till med renoveringen!

Mvh

Ögonbrynolf
2007-02-15, 09:44
Kanonfin tråd! Ska följa denna med spänning och slänga in så många tips jag bara kan... wåå jää!

PS Köp något för nerverna innan du börjar spackla upp bilen igen... :D

T16
2007-02-15, 16:43
Kul tråd =) Bilder gillar vi

Dörrarna samt bakluckan antar jag blir värsta att få ordning på..

PierZy
2007-02-15, 18:52
Pierre!

Gul/orange färg med ss fält! Förbövelen pöjk! SS har med ett annat sunkigt bilmärke att göra, blanda inte ihop det med våra underbara MOPAR's.

Fälten ser helt korrekt ut för din bil.

Lycka till med renoveringen!

Mvh

Hehe sorry då! Som sagt har aldrig pysslat med amerikanska bilar och sen är jag inte så på läst på sånt! :)
Tack för det! Lär behövas! :)

PierZy
2007-02-15, 18:53
Kanonfin tråd! Ska följa denna med spänning och slänga in så många tips jag bara kan... wåå jää!

PS Köp något för nerverna innan du börjar spackla upp bilen igen... :D

Tack för det! :)
Hehe jaa det måste väl göras! Då borde ju du veta va jag ska köpa?? :D

PierZy
2007-02-15, 18:55
Kul tråd =) Bilder gillar vi

Dörrarna samt bakluckan antar jag blir värsta att få ordning på..

Hehe ja jag med! Har typ 170 bilder på renoveringen än så länge! :)
Jaa de kommer nog ta tid sen har jag bakskärmarna med! Som är fusk lagade, golvet på förasidan längt fram måste bytas ut med!

T16
2007-02-15, 19:11
Bilder kan du inte ta för några av.. underlättar den dagen då du står och ska plocka ihop skiten..
Sen så är det kul att sitta o bläddra igenom om ett år o minnas tillbaka lite

..men som ÖgonBrynolf skrev.. oftast står man där iaf med massa småplock och inga bilder som visar just den detaljen.. hehe

PierZy
2007-02-15, 20:09
Bilder kan du inte ta för några av.. underlättar den dagen då du står och ska plocka ihop skiten..
Sen så är det kul att sitta o bläddra igenom om ett år o minnas tillbaka lite

..men som ÖgonBrynolf skrev.. oftast står man där iaf med massa småplock och inga bilder som visar just den detaljen.. hehe

Hehe det goa är att jag har inte tatt nårra kort på detaljerna! :D
Så de kommer bli ett kapitel för sej själv att sätta ihop allt! =P

Ögonbrynolf
2007-02-15, 21:10
Tack för det! :)
Hehe jaa det måste väl göras! Då borde ju du veta va jag ska köpa?? :D

Börja med 8kg spackel och en 20-liters hink med valium... då är du en bit på vägen... :D

PierZy
2007-02-15, 21:39
Börja med 8kg spackel och en 20-liters hink med valium... då är du en bit på vägen... :D

Hehe jaa de låter ju bra! Men det tar jag när jag kommit så långt! :)

T16
2007-05-10, 06:01
Hur går det med projektet..?

PierZy
2007-05-16, 23:20
Hur går det med projektet..?

Har legat nere nu i 2 månader typ...Tyvärr... kommit så mycke annat i mellan! Andra bilar o tiden räcker inte redigt till!
De som är gjort sen sist är blästrade skärmar avgaassystemet är nere nästa steg är plocka bort rutor sen vidare! :) Ska komma igång snart igen känner jag! Sett en del goa åk på vägarna o man blir bara sugen o vill ha ut sin egna!

Anders_88
2007-05-17, 00:09
Du får ta det lungt med krökandet nu framöver, gosse. Efter en hetsig lördag kväll kommer man inte ens ihåg hur prylen som man nyss tog bort egentligen satt.

Turbo Uffe
2007-05-18, 21:58
Du får ta det lungt med krökandet nu framöver, gosse. Efter en hetsig lördag kväll kommer man inte ens ihåg hur prylen som man nyss tog bort egentligen satt.

Öööhhhh.... krökande... känner ni varandra eller?

PierZy
2007-05-19, 20:49
Öööhhhh.... krökande... känner ni varandra eller?

Ööö undrar jag med! :) Inte va jag vet!

Anders_88
2007-05-20, 00:09
hmm Nu har jag glömt bort vad jag menade med det jag skrev :S Minnet är bra men kort.

Men hur har du det med rost i skuff, golv och övriga dolda ställen?
Du ägen en kanonfin modell och den kommer bli en skitfin bil.

och Nej vi känner inte varandra

PierZy
2007-05-20, 23:45
hmm Nu har jag glömt bort vad jag menade med det jag skrev :S Minnet är bra men kort.

Men hur har du det med rost i skuff, golv och övriga dolda ställen?
Du ägen en kanonfin modell och den kommer bli en skitfin bil.

och Nej vi känner inte varandra

Hehe okej!
Skuffen är nybytt verkar det som för det är super frächt! Annars finns de ju lite rost här o där! Tex golv sektion på förasidan skall bytas ut!
Tack för det! O jag håller faktist med dej! :) Börjar få ångerst över att jag inte har hållt på med den på så länge! Ska ta mej i kragen o börja snart igen!

Anders_88
2007-05-21, 23:59
okey jo det är utsatta ställen... fick hem min bil för en vecka sedan och har kollat igenom den lite och hittat alvarlig rost i förargolvet skuffen och under chromelisten på bakrutan. :S mycket å göra i vinter har jag iaf

PierZy
2007-05-22, 18:39
okey jo det är utsatta ställen... fick hem min bil för en vecka sedan och har kollat igenom den lite och hittat alvarlig rost i förargolvet skuffen och under chromelisten på bakrutan. :S mycket å göra i vinter har jag iaf

Okej! Aa vid bakrutan har jag med o göra! Bara en vinter? Skönt mitt lär nog ta längre tid! :)

Anders_88
2007-05-23, 14:34
nä det lär bli bra mycke mer än bara i vinter men täckte börja där iaf :) ska nog ha en rullande renovering. så rostlagning och inredning är prio 1 för mig nu i vinter.

Aja det är roligt att ha något att göra..

PierZy
2007-05-23, 21:56
nä det lär bli bra mycke mer än bara i vinter men täckte börja där iaf :) ska nog ha en rullande renovering. så rostlagning och inredning är prio 1 för mig nu i vinter.

Aja det är roligt att ha något att göra..

Okej! Låter precis som jag tänkte men som du sett så slutade det värre! :) Tycker det är självklart bättre att göra det en gång ordentligt än plocka isär bilen flera gånger!

Anders_88
2007-05-23, 23:59
jo så har jag tänkt med...just nu så går jag i skolan i 2 veckor till sedan rycker jag in sista juli så jag känner att tiden inte räcker till + att det kommer kosta en del...så får bli å snåla på i lumpen å hem å skruva på helgerna...
får se hur det blir sen om man ger sig in i en helrenovering eller hur jag gör....börjar med inredningen....kanske slutar som din iaf...man vet aldrig :)

Ögonbrynolf
2007-05-24, 00:02
Tur att delar till Moparbilar är så billigt... :D

Anders_88
2007-05-24, 00:05
Ja dom brukar nästan skänkas ut på norrlandcustom här i övik.....dom står på E4:an å kastar delar då man kör förbi

micke_86_
2007-06-17, 12:49
Jasså Pierre du håller till här.
Hur gårdet med bilen då fått nått mer gjort?

PierZy
2007-06-17, 18:20
Jasså Pierre du håller till här.
Hur gårdet med bilen då fått nått mer gjort?

Ajjemeen! =) Hur hittad du hit da? Det går la segt ska börja komma igång på semestern nu!

PierZy
2008-01-22, 22:13
:!: Återupplivning av Renovering Roadrunner -69:!:

Jaa efter en väldigt lång tid så ska jag äntligen återuppta min renovering.
Tog mej själv hårt i kragen efter nyår och började. Har stort sett städat fram bilen och plockat iordning på min plats i garaget. Gjort "ställ" till motor och växellåda för att få lite mer plats (stod på var sin lastpall innan).Har även hängt upp lite delar på väggen för att även där vinna lite plats. Pallat upp bilen och precis påbörjat det man verkligen har längtat efter! Skrapa underredsmassa! Wieee!!! va kul :D

Före städning och efter städning:
11061107

Ett par halvkassa bilder på motor och växellåda "ställen" ska ta bättre bilder senare. Som ni kanske ser så ligger motor och låda i luften så man inte pressar ihop trågen och trågpackningarna är även hjul på "ställen" så man kan flytta runt på dom om man vill.
11111112

Lite delar på väggen. Hänger uppe med spännband som är skruvade i väggen:
1113

Skrapat lite hjulhus fram före och efter:
11081109

Ja så långt har man kommit i nu läget. Räknar med att va klar med alla hjulhus denna vecka (4). Sen är det bara att gå på underredet då har man sej sysselsatt några timmar 8)

Hej på en stund!

Ögonbrynolf
2008-01-22, 23:30
Roligt att du kommit igång igen! Att skrapa underredesmassa är ju aldrig fel! Har gjort det på min Camaro för inte allt för länge sedan... vad gör man inte för att få uppleva gamla minnen:D

PierZy
2008-01-23, 16:51
Roligt att du kommit igång igen! Att skrapa underredesmassa är ju aldrig fel! Har gjort det på min Camaro för inte allt för länge sedan... vad gör man inte för att få uppleva gamla minnen:D

Riktigt gott få ja säga! Blev inget gjort i garaget idag trodde jag slutade jobbet vid 12 som vanligt denna veckan men slutade 4 idag! Få bli imorrn o lite på fredag o helgen man skrapar vidare!
Hehe är det minnen dom du inte vill glömma? Tror du är underredsmassafetish! :D

T16
2008-01-23, 16:57
Kul med lite uppdateringar =)

Hur fixar du underredet.. Ska bilen upp i nån sorts vagga..?

PierZy
2008-01-23, 19:21
Kul med lite uppdateringar =)

Hur fixar du underredet.. Ska bilen upp i nån sorts vagga..?

Ska uppdatera så gott ja kan nu! =)
Bra fråga! Vill ju gärna ha en men blir nog inte av att man bygger det! Finns de billiga o köpa??? Kanske går att hyra tillomed?? Vet nån nåt om det?