Visa fullständig version : Headers
MeFirstCharger70
2003-07-20, 18:23
Jag har förstått att TTi headers är de bästa man kan få tag på, men skit dyra.. Vilka andra headers är bra på en 400cid i en Charger??? Och vilka mått ska den ha? Jag her tre tums rör under bilen. Vilken ljud dämppare är bra? Just nu har jag runda "racing" dämpare under bilen... De sitter lite tokigt eftersom de är framför bak axeln, jag skulle gärna byta ut dem mot platta och fyrkantiga och ha dem bakom bakaxeln för en bättre mark frigång.. Vill gärna ha ett ljud som är så dovt och lågt mullrande som möjligt...
Det jag undrar är hur f*n man får headers fast på vänster sida??? På min Charger är styrnings servo "Klumppen" i vägen + startmotorn e ju stor som f*n... Har ni, som använder TTi headers, bytt till en mindre startmotor eller hur har ni fått headers på plats på vänstra sidan???
H. Tommen
Jag har mindre startmotor på min 400 , men om du tycker det är trångt på vänster sidan så är det inget jämfört på min Satellite på höger sida . De har modifierat innerskärm för att headers skall kunna sitta där typ 15 mm tillgodo mellan headers och innerskärm :D
Jag kör TTi 1 7/8" Ceramic coated på min Challenger.
Passagerar sidan är en baggis!!
På förar sidan måste du lossa startmotorn och motorfästet.
Sedan pumpar du över motorn så att den slår i höger innerskärm!
Lyfter upp röret underifrån och medan det svävar fritt med hjälp av tre frivilliga händer tråcklar du in startmotorn!
Glöm inte att tejpa silvertejp på alla utsidor av rören,, skyddar bra mot repor som är oundvikliga under denna manöver.
Jag är inte säker,, men jag tror TTi är ett av de få fabrikanter som garanterar att originalstartmotorn, servostyrning samt AT eller Manuell funkar utan strul.
Dock blir du tvungen att ta bort kopplingen mellan låda och rattlås ifall du har en AT-bil.
Lycka till.... :D
MVH Olle B
MeFirstCharger70
2003-07-21, 23:24
Jag kör TTi 1 7/8" Ceramic coated på min Challenger.
Passagerar sidan är en baggis!!
På förar sidan måste du lossa startmotorn och motorfästet.
Sedan pumpar du över motorn så att den slår i höger innerskärm!
Lyfter upp röret underifrån och medan det svävar fritt med hjälp av tre frivilliga händer tråcklar du in startmotorn!
Glöm inte att tejpa silvertejp på alla utsidor av rören,, skyddar bra mot repor som är oundvikliga under denna manöver.
Jag är inte säker,, men jag tror TTi är ett av de få fabrikanter som garanterar att originalstartmotorn, servostyrning samt AT eller Manuell funkar utan strul.
Dock blir du tvungen att ta bort kopplingen mellan låda och rattlås ifall du har en AT-bil.
Lycka till.... :D
*Hur kopplar man bort kopplingen mellan låda och rattlås??? Går det inte att bara lämna i nyckeln så att ratten och hjulen går att svänga???
Olle B Vad betalade du för dina TTi headers? Och vad har du för grovlek på rören under bilen, och vad använder du för ljudämppare?
Tommen
Jag kör 2,5" rör bak till "Tailpipes" Där har jag ett par originalrör från Hansen,, (helt klart en strypning) samt avslutar med original dämpare 2 1/4" från Accurate ltd ( dom dämpar massor).
Både tailpipes och mufflers kommer att bli ämne för kommande uppdateringar, men till vad vet jag inte ännu.
Jag har inga flata "resonators" före bakaxeln endast de runda bakre "mufflers" alltså.
Många kör tvärtom,,,
Anledningen till att jag valt denna kombination är att ett bakre hjulhus sett snett underifrån utan dämpare,, med bara ett rakt rör ut till utsläppet ser "tunnt" ut tycker jag!! :D
Ger även lite bättre markfrigång utan "paddan".
Men smaken är som baken,,,,,,,,,,,
Kopplingen mellan låda och ratt lås är i Challengerns fall ett länkage som gör att du inte kan ta ut nyckeln om inte väljaren är i "P".
Detta måste bort vilket gör att du dom första dagarna glömmer bort P -läget och lustiga situationer uppstår när bilen "rullar ifrån dig"!!
Om man inte bor i Gränna eller San Fransisco brukar man dock hinna ifatt den och kan ta emot snabbköpets åskådares applåder eller på annat oftast dåligt valt ställe!!
TTi skryter om "Bästa frigång" ,, den blev urusel,, men jag har inget att jämföra med.
Har nu ca 9-10 cm rakt under collectorflänsarna.
Priset var en Chock i Europa och Sverige när jag kollade läget.
Tror jag hamnade på över 11.000:- i både Tyskland och hos Svenska leverantörer.
Kan ha ändrats så kolla noga.
Jag åkte över dit ,,,,där borta,, och tog hem dom som ett kolli på flyget.
Klart intresse från Securityguards i Los A men det gick!!
Priset blev då 675$ ! :D
Lycka till.
MVH Olle B
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Jul/20037217156641421168941.jpg
http://mediaservice.photoisland.com/auction/Jul/20037211088326398551504.jpg
Satellite65
2004-01-26, 03:26
Har just nu på väg hem från usa ett par torley hedders, någon som provat dessa hedders ? Sägs vara ett av få märken (förutom tti) som passar tidig B-body(före 66). Billiga är dom oxå, ligger endast på 309$ hos summit, crome cotade. Hoppas bara dom passar utan större modifikationer, hade hoppats på att få i dom när topparna e borta utan att lyfta blocket. :D
Vet du hur mycket frakten går på?? Headers är ju ganska skrymmande....
Har aldrig pratat med nån som testat Thorley, men dom verkar ju hålla en "högre" kvalitet av det man kan läsa sej till...
Trångt??? Trångt??? Snacka om trångt!!! Som mental förberedelse inför deklarationen kan jag rekommendera att montera ett par sketna Hedman headers för en B-body i en A-body.... garanterar att, om man lyckas, självförtroendet åker expresshiss uppåt. Efter att dom sitter på plats UTAN att ta i nånstans, kan INGENTING vara speciellt svårt i jämförelse ;) Förutom Hedmans grundämne, fick 1,5 avgassystem till Harley sätta livet till för ett par bockar som passade jättebra runt solenoiden.. dessutom skitsnyggt med en halv pipa kromad :-)
2mm pipa<>styrväxel, 1.5mm pipa<>rattstång 2mm pipa<>torsionsstav :-)
MEN på plussidan är tokenkel åtkomst av *samtliga* stift.... kan sitta bredvid bilen och byta nu med spärrskaft, 2 förlängare och hylsa (näää, inga innerskärmar... jag vet).... :)
Håller med Mopar66 om hans headers, har sett bilder :shock:
Vet inte om hans maskin är lite trött eftersom den måste luta sej mot höger innerskärm hela tiden ;)
/Stefan
Satellite65
2004-01-27, 05:30
Vet ej riktigt vad frakten går på eftersom jag tar dom med en polare som tar hem grejjer för jämnan plus att jag tagit en hel del andra prylar denna gång, men jag räknar väl med en 10-11kr dollarn innan dom är hemma i garaget. Blir kul att se om dom passar, såg bilder på dessa från en 69 charger och han hade fått dinga till dem så att dom skulle gå fri från styrsnäckan och då kan man ju fraga sig hur det ska gå i en 65'a satellite. Förmodligen så får man väl börja med att tra fram vinkelslipen, svetsen och en kartong rörkrökar i rätt dimension för att börja bearbeta sina nya kromade hedders med. ha ha =)
Håller med Mopar66 om hans headers, har sett bilder :shock:
Vet inte om hans maskin är lite trött eftersom den måste luta sej mot höger innerskärm hela tiden ;)
/Stefan
Trött??? Sånt jävla drag i maskinen så ramen har böjt sig som tur är stoppade innerskärmen motorn annars hade äl bilen sett ut som en polkagris :mrgreen: o på detta forumet räcker det med en gränna racer eller hur Mr Baging :roll:
Hehe... Jo, så är det, inte lätt att hålla en Mopar-snurra på plats ;)
Å precis som du säger så räcker det alldeles utmärkt med en Grännaracer här :)
Verkar som att man skall ha lite tur oxå för att headerserna(!) skall passa. Har pratat med folk som monterat 3 system från samma tillverkare där 2 inte passar och 1 passar klockrent...
Tråkigt som sagt om man behöver börja knacka på sina nya pipor...
Som tur är så har ju nån uppfunnit bandaget ;)
Vad är det som gör det så trångt i en 65a ?? Antar att du har servostyrning oxå, å det brukar ju inte göra saker och ting lättare.....
Håller på att montera en 383:a i en Barracuda -65:a... Det är TRÅNGT!!
Har gjort ett par headders redan som passar, men är inte riktigt nöjd med markfrigången, så det blir ett nytt försök snart igen...
Någon som har satt in en kuggstångsstyrning på en mopar A-body?? Skulle behöva lite mer plats...
Satellite65
2004-01-29, 03:52
Dte som jag hört gör det trångt på en tidig b-body(<65) är att "k-framen" är annorlunda samt att styrstagen är i vägen genom att motorn sitter lite längre fram har jag för mig. Detta problem skall tydligen lösas om man orkar ge sig på att byta ut K-framen mot en nyare än 65, känns dock lite overkill för att få dit ett par sketna hedders. :wink:
Moparlord
2004-02-04, 22:32
En A-body innan -67 är enligt killarna på Bigblockdart ca 8 cm smalare mellan rambenen.
Gör ju rätt mycket när en gjutjärnsklump av storlek BB ska ner.
Ska själv börja smida dit mina headers och bygga om motorfästena på min Dart -66 med 383.
Moparlord
2004-02-04, 22:32
En A-body innan -67 är enligt killarna på Bigblockdart ca 8 cm smalare mellan rambenen.
Ska själv börja smida dit mina headers och bygga om motorfästena på min Dart -66 med 383.
Moparlord
2004-02-04, 22:33
DusterV8
2004-02-09, 20:04
15millimeter frigång är ju otäckt mycket plats, har du kollat ner i ett A-Body motorrum nån gång? jag vore överlycklig för den frigången...
Satellite65
2004-06-17, 13:46
Kan nu lämna resultatet för passformen på mina thorley hedders på min tidiga B-body..............
Passar INTE utan mods.
Lyfte i 470in igår och upptäckte att det gick fint på passagerar sidan, förar sidan var det lite trängre på och ett av rören tog i styrsnäckan, detta var dock ej så pass allvarligt att jag blev upprörd.
Skulle sedan montera startmotorn... lös med heddern igen för att få in min ministarter från summit.. gick fint efter lite lirkande. När sedan heddersen skulle tilbaks på plats blev det värre, gick inte alls och jag kunde inte se vart den tog i. Det visade sig att röret från 1'a cylindern som går ned mellan 5an och 7an, tog i startmotorn på sidan, Så det blev att montera lös igen och lyckligtvis fick jag ut heddersen utan att lyfta ur motorn igen, genom att ta ut den underifrån. Plockade med "skitet" till jobbet idag och värmde med gasen och bockade ut röret från 1'an samt plattade till röret från 3an(som tog i styrsnäckan) ungefär 3mm.
Förhoppningsvis skall det nu passa, Kromet är dock borta vid de ställen jag värmt men man får väl välja om man ska använda grejjerna eller ha dom i bokhyllan ;)
Ha det gött !!
/Sune
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.