handdator

Visa fullständig version : Konstiga ljud????

MeFirstCharger70
2003-07-20, 18:07
Har följande problem med ett ljud jag inte förstår mig på???
När jag startar bilen så hörs ibland följande ljud, låter precis som en "prutt" eller lika som på en lastbil som släpper ut luft från övertryckscylinern -"pfffffff" ljudet altså..
Jag vet inte varifrån ljudet kommer, kommer det från växellådan eller avgassystemet??? Jag tror mer på växellådan, men jag vet inte? Har någon annan råkat ut för något liknande?

När jag hade inne bilen på service frågade jag mekanikern, och han hörde oxå ljudet, men han visste inte vad det var? Allt funger som det ska, men det känns ju för jävligt om min bil släpper en "fjärt" varje gång jag startar den.. Och det är INTE jag som pruttar!!!

Tommen

Garagekungen
2003-07-21, 10:55
Kan ljudet komma från startmotorn ???

Efter som du säger att det endast är när du startar...

Olle B
2003-07-21, 11:19
Hörs det både vid varm och kallstart?
beskrivningen av ljudet låter som en avgasläcka, lite fjoffande ljud beroende på läckans art kan den ju sluta sig eller bli värre!
Prova att starta bilen,, om det nu alltid hörs vid start,, med en tändkabel borta i taget.
Fjoff ljud vid avgasläckage hörs bara vid detonation!
MVH Olle B

MeFirstCharger70
2003-07-21, 13:22
Ja, kanske ljudet kommer från avgasrören??? Dock försvinner det direkt efter att bilen är igång. Kan det vara ett baksug eller nått i rören, altså att det bildas ett vakum av något slag som sen orsakar "prutt" ljudet??? Jag har tre tums rör hela vägen under bilen. Ljudet kommer när jag kall startar bilen, har inte upptäckt att det låter när den e varm...någon enstaka gång har den "pruttat" varm oxå, men sällan...

OlleB...Jag försår inte ideen med att ta lös tändkablarna en i taget? Det där hamnar du nog att förklara närmre...

Tommen

Olle B
2003-07-21, 17:28
Jag hade ett fjoffljud på min Challenger 383 i våras.
Svårt att exact lokalisera det eftersom det bara hördes då och då, man kunde med säkerhet bestämma det till höger eller vänster sida av motorn, men om man ryckte en tändkabel i taget så försvann fjoffljudet helt när man lyfte den tändkabel som gick till i detta fall 8:ans cyl.
Utan gnistan inget fjoff helt enkelt!
Detta var vid otät packning eller spricka i headers tex,, .
Känndes bra att veta exact var ljudet kom ifrån för min del, men ditt fel kanske är av helt annan art! :D
MVH Olle B

MeFirstCharger70
2003-07-21, 23:15
Jag hade ett fjoffljud på min Challenger 383 i våras.
Svårt att exact lokalisera det eftersom det bara hördes då och då, man kunde med säkerhet bestämma det till höger eller vänster sida av motorn, men om man ryckte en tändkabel i taget så försvann fjoffljudet helt när man lyfte den tändkabel som gick till i detta fall 8:ans cyl.
Utan gnistan inget fjoff helt enkelt!
Detta var vid otät packning eller spricka i headers tex,, .
Känndes bra att veta exact var ljudet kom ifrån för min del, men ditt fel kanske är av helt annan art! :D
MVH Olle B

Det här låter smart, jag måste kolla upp det här...
Tack Olle B

Tommen