Visa fullständig version : Automatlåda! Big trouble!!
Hej!
Jag har en cheva van som varken vill gå fram eller bak, inga växlar funkar, oljenivån är helt ok! Kan det vara turbinen? den gick bra sist men nu helt plötsligt så vägrar den att rulla!!!!
*Panik* :(
Garagekungen
2003-07-16, 06:08
Har du kollat att växelväljaren inte hoppat loss från växellådan ?
Jodå den är också hel.... något annat förslag?
Nova67ss
2003-07-16, 08:53
Har varit med om något liknande,, bilen gick backa 2 m och sen inget, detta direkt vid uppstart stod man still i någon minut så ville den ingenstans..
i mitt fall var det turbinen som givit upp.
KAN ju finnas en chans att de 3 skruvar som förbinder flexplattan med convertern har lossnat och ramlat väck... det ger inget snurr heller..
Iaf så är det till att gå under och lossa skyddsplåten och kolla för du blir troligen ändå tvungen och kolla lådan och turbinen innan felet är konstaterat
Bultarna var kvar som håller i turbinen.. tog ner lådan.. om jag skakar turbinen lite lätt fram och tillbaka så låter det som nått glappar... Den ska väl vara helt solid tycker jag eller??? Nått ytterligare förslag??
Nova67ss
2003-07-17, 12:08
Nej tror inte det som låter glappt är problemet om det inte rasslar runt och så.. då convertern egentligen grovt set består av 2 fläcktblad ställda mot varandra..
1 ett som drivs av vevaxeln (den del som sitter skruvad i flexplattan och 2 den "lösa" fläckten som driver pump och ingående drev i lådan..
Hur ser/såg oljan i lådan ut?? klar-röd och ingen luckt eller morotsfärgad ej genomskinlig och luktar fränt?? i värsta fall svart och luktar "satan" brännt???
Hur ser tråget ut?? rent eller geggigtsvart eller geggigt svart silvermetallic???
Oljan är lite mörkare än normalt... tråget fult med cementliknande massa... =(
Nova67ss
2003-07-17, 23:58
Helrenovering på gång låter det som. passa på och byt converter nu oxå då den troligen är lika full med klägg som lådan. time for shiftkit oxå...
Nåjo jag får väl ta fram storbörsen... =( Tack för all hjälp!
Jag bytte oljan innan den slutade fungera... och det var då det var typ cement i tråget... Bytte filter och olja och den gick som den skulle... sen nån vecka efter det slutade den driva varken fram eller bak... Nu när jag kollat så är det ingen cement och oljan är fin och luktar inte Så då kan det väl inte vara det eller? kanske nå avlagringar släppt i lådan när det kom fräsh olja i och täppte till nåt eller? brukar det hända?? Förlåt om jag get felaktiga uppgifter, men jag är en förvirrad människa + att det var ett tag sen den slutade fungera och alldeles nyss så hittade jag detta forumet... :D
Nova67ss
2003-07-19, 08:50
OOOoooouuuppsss nya upg.... ja då är jag utan råd iaf..
Camaro RS -70
2003-08-03, 14:55
har du kollat växel väljaren i lådan? innanför tråget sitter det som ett kugg drev ocg en plåt med en rulle på min hade hoppat på sidan om så det gick inte att växla.
Sitter vacumslangen från insuget till lådan som den ska.Vissa lådor funkar inte utan den.
växelväljaren är som den ska innanför tråget och vacuumslangen sitter fast... det var ju typ -30C ute när den paja så kanske den inte klarade av kylan eller?
Doktor-T
2003-09-17, 14:17
jag har råkat ut för samma fel, bytte oljan å då skar skiten. mitt svänghjul i lådan hade skurit. detta verkar uppstå då man inte bytt olja på länge å så byter man och vips så är det dags för renovering... :x :x :x
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.