handdator

Visa fullständig version : Usa import??

LSett
2003-07-11, 23:50
Är de nån som har erfarenhet av att beställa grejer från staterna?? Typ att man betalar med kort på nån webbshop? Isåfall hur mkt blir frakten, moms o sånt? Tar de länge? Ja ni förstår.... :lol:

Rz
2003-07-12, 00:07
normalt sätt så betalar du med kort, får ett svars mail tillbaka med "din" frakt kostnad, sen svarar du på mailet att ok jag godkänner frakten, vissa ställen tart inte kort från "utlandet" då får du skicka stålar till deras konto via en bank transfer.
sen kommer grejorna med ups, fedex etc, dom leverar till din dörr eller så hämtar du prylarna på deras kontor vid arlanda, om du hämtar kan du betala moms+tull direkt hos dom i annat fall får du en räkning i brevlådan.

Enkelt sätt att räkna ut total kostnaden just nu är att ta dollar priset * 10.33 = dollarns värde inkl frakt+moms+tull

Tomme

Rz
2003-07-12, 00:13
glömde säga att jag brukar få hit mina grejor på 4-7 dagar från florida.

jag ringer dom också för att dubbel kolla allt.
lycka till med prylarna :)

Tomme

LSett
2003-07-12, 12:07
Så då är det inte så dyrt? Vars fick du de där 10,33 ifrån? Om jag hade beställt för t ex $1500, då hade jag fått betala 15600:-...hur blir de om jag beställer till en släkting i USA? Så stoppar han prylarna i omärkta kartonger o skickar till Sverige...eller nått?? :wink:

chief
2003-07-12, 15:43
Hej Mach 1

Vad är det för firma?
Eller är det ungefär samma kostnad hos dom flesta (10,33)?

En som också tänker beställa lite detaljer.

Per

Rz
2003-07-12, 16:15
jag fick fram 10.33 på min senaste sändning, innan så fick jag 10.41 samt 10.28, det blir inte dyrare än så.

om en släkting skickar grejorna i "vanliga" lådor är risken mycket stor att du får någon som uppskattar värdet på grejorna och tar ut en högre summa en vad det skulle bli normalt (been there hehe), trots allt så får du inte ta emot gåvor för mer än 500 sek därefter får du även betala moms o tull.

gör det enkelt för er, ring firman eller maila, beställ varorna, godkänn frakten, be om "tracking number" för paketet samt betala moms o tull :lol:

Rz
2003-07-18, 14:39
Ville bara säga att jag köpte lite grejor den 14/7 och fick grejorna i dag 18/7, leveransen till mig tog 4 dar.
Priset :
varor inkl frakt : 1530 USD (min kurs vid köpet 7.99)
Moms, tull, tull avg : 3594 Sek

Så totalt betalade jag 10.35 för dollarn inkl alla kostnader.

Jag köpte tidigare lite utx till min bil, mitt pris inkl allt var 1900 SEK, firman som installerade utvxl sa att dom tog 5500+moms för mina grejor men samtidigt ville dom påpeka att dom minnsan var superbilliga i jämförelse med andra firmor (andra firmor tog 7500 SEK+moms)

Tomme

Formula
2003-08-18, 20:53
Kan man räkna med ca. 10.35 om man beställer från t.ex. Summit eller Jegs?

Formula

Pzr
2003-08-26, 12:21
E det svenska momsen vi pratar om?
Har inte pröjsat ett dugg för de delar jag själv beställt/budat hem.
Tur eller e det inte så att reservdelar e momsfria? (25%)

/Pzr

Formula
2003-08-27, 14:19
E det svenska momsen vi pratar om?
Har inte pröjsat ett dugg för de delar jag själv beställt/budat hem.
Tur eller e det inte så att reservdelar e momsfria? (25%)

/Pzr

Hur mycket kostade det när du tog hem prylar? Har du handlat på Summit/Jegs?

Formula

Pzr
2003-08-27, 16:50
Nej. Jag har via eBay budat hem en del grejer, och sedan via de kontakter jag fått där köpt hem delar.

Jag vet inte om det är olika regler för begagnat (original) eller nya (original).
Jag har köpt från både firmor och privatpersoner (både sprillans och beg.), som utanpå paketen angett innehåll och har inte fått betala något extra förutom kostnad för del samt frakt.

Bara fått en lapp från schenkers att grejerna är här efter 4-6 dagar, och har ssedan hämtat dom här i stan på deras åkeri. :)

Och nej. Inte köpt från den firma du angett. Men skall det ha betydelse?
E verkligen luddig i skallen nu då ni har angett ni betalat moms.
Har man haft tur?

/Pzr

Pzr
2003-08-27, 16:52
Kan väl tilläggas att det inte rör sig om jättestora summor då jag bara varit ute efter delar eller detaljer som jag inte kunnat hitta här hemma.

ex. Säkerhetsbälten fram o bak retractable. Kromad fin generator. Bilbruks i nytryck etc.

d-racer
2003-08-27, 21:30
du har nog mest haft tur :lol:
tar du in nåt från nån firma så blir det svårt att klara sig från moms å tull :?

Pzr
2003-08-27, 23:24
Okej. Generatorn tex e beställd från Altestart systems i texas.
Ingen moms/tull avg.
Kul att ha tur ibland då :)

Rz
2003-08-31, 01:40
Så fort du köper "grejor" från utlandet så kommer det med en invoice, står det lite stålar på den så blir det ingen moms och tull.
Om värdet är mindre än 500 SEK (lite osäker på den exakta summan) så är det ingen moms och tull.
även jag har sluppit moms mm men bara om varan är billig.

kricka
2003-09-14, 16:33
Kan man räkna med ca. 10.35 om man beställer från t.ex. Summit eller Jegs?

Formula

Jag har beställt 2 ggr från JEG`S. Kursen blev 13,10 och 13,22 :shock: ($ 8,50) Hade hemma vid dörren på 5-6 dagar.

På andra ordern "glömde" DHL att jag skulle betala moms, (och jag påminde dom inte heller :roll: ) Tyvärr kom det ett inbet kort på 3å5, två månader senare. Inte lika kul.

Hursomhelst blir det mycket billigare, än att handla hos dom stora hajarna här i sverige.

BeeKeeper
2003-11-16, 14:46
Vi har flytande valutakurs mot dollarn så man kan aldrig veta EXAKT vilken kurs man får när man betalar med visa-kort. De senaste två åren har dollarn minskat kraftigt i värde mot kronan (depricierats). I fredags stängde den på 7,60. Banken tar en marginal (spread) när dina kronor skall växlas till dollar så om betalningen gått i fredags så skulle du kanske fått en kurs på 7,70. Men det är ju betydligt billigare än för bara två år senan. :lol: :lol: :lol: