handdator

Visa fullständig version : Runda muttrar

Spam
2006-04-01, 17:03
Om t.ex en hjulmutter blivit något rundad och din hylsa/fälgkors bara snurrar på den samt att storleken under inte går att slå på muttern, så har jag ett litet beprövat tips. Att börja vifta med gas och slägga intill sina flångnya, välputsade TorqTrust II fälgar är kanske inte ett alternativ.

Åk till Biltema eller annan billig verktygsförsäljare och köp en sexkantshylsa (EJ tolvkantshylsa!) i storleken under den som mutter är. D.v.s är muttern avsedd för hylsor med storleken 22mm så köper du en 21mm.
Sätt på ugnen i köket på högsta värme. Ställ sedan in hylsan där i tio minuter så att hylsan är 375 grader eller liknande. Nu har den svällt så pass att du ganska lätt kan slå på den på muttern. (Vissa hylsor kan vara av ett sånt material att den måste värmas med gas eller liknande för att kunna svälla dock. Personligen har jag aldrig använt annat än gas för att värma, men det borde gå med en vanlig ugn.)
Avvakta nu så länge att hylsan svalnat till omgivningens temperatur. Hylsan bör krympt och fastnat rejält runt muttern.
Nu är det bara lossa mutterfan!

Tyvärr så är oftast hylsan "förbrukad" efter detta. Alltså den går inte att få loss från muttern. Men men....därav att köpa en billig...

/Danne

Nisse Hult
2006-04-01, 20:59
Bra tips!
Men om nu inte den billiga hylsan håller så bör en dyrare göra det.
Och då ska det väl gå att borra - slipa - knacka ut bultresten tycker jag.

Hugger
2006-04-02, 00:17
Bra tips! Har hört att en däckfirma tar ca 1000:- för att fixa detta, så då är en biltema-hylsa ett billigt alternativ. Någon som har ett bra alternativ för om man råkar ut för samma problem fast men med en s.k. låsbult? Verkar vara ett ganska vanlig bekymmer.

Spam
2006-04-02, 13:34
Jag har såna där "nyckellås"-muttrar på min Satellit... tyvärr hade polaren som jag köpte bilen av slarvat bort nyckeln... jag tog en stor mutter och svetsade i mutterns hål fast den på den låsbara muttern.. sen var det bara att dra loss den som vanligt... hmm... lät konstigt kanske, vet inte hur jag ska förklara bättre. Hoppas du förstod. :-)

GSElis
2006-04-09, 02:40
Inte alltid man kommer åt, men har man en riktig
rörtång (Bahco t.ex.) vänd åt "rätt" håll så brukar den
kunna nypa åt muttern eller bulten riktigt duktigt.
Med rörtångens hjälp kan man även "mosa fast" nyckellås-muttern
runt den vanliga gängade delen, sedan brukar hela klabbet gå att skruva ur.

OBS! Ju större rörtång desto bättre, bara man kommer åt.
Och en Bahco utan utslitna käftar....

M.V.H.
GSElis

ismaho
2007-05-30, 12:44
Funktionen med biltema hylsan går att nyttja till låsbara muttrar också. Men med den skillnaden att du måste ha en lite dyrare (starkare) hylsa som är tolvkantig. Den är bara att slå in på muttern och dra loss. Jag gjorde detta på min gamla S60 som nycklarna var trasiga på efter ett hett tips från en polare på Volvo!

Men tyvärr så är muttern förbrukad efter det!

racecharger
2007-05-31, 20:40
Köpte en 240 limmo ihop med några polare för drygt ett år sen å fick inte med låshylsan till hjulmuttrarna.
Svetsa på en förlängare på muttern å drog lös med ett spärrskaft!
Fast det här var ju risiga alufälgar.

Laxen
2008-10-19, 16:29
Vi har på jobber en kamasa sats med spärrskaftshylsor med typ stigande gänga inuti som vi använder på muttrar/låsmuttrar. Finns väl ca 10-12 olika storlekar i lådan.
Man skruvar fast dom motsols, funkar kanon på allt som går att skruva på.

Jonas_N
2008-10-19, 16:44
Satt låsbult (nyckel) fram på min bil när jag fick den.
Tog dremeln med liten kapskiva och skar ned ett djup spår på ena sidan av muttern, sen fram med slägga och järn som passade i spåret.
Bara att knacka loss.

Stefan N
2009-09-27, 23:24
Vi har på jobber en kamasa sats med spärrskaftshylsor med typ stigande gänga inuti som vi använder på muttrar/låsmuttrar. Finns väl ca 10-12 olika storlekar i lådan.
Man skruvar fast dom motsols, funkar kanon på allt som går att skruva på.

Trådlyft är mysigt:p

Biltema har dessa nu

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=144304

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=144306

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=503&iItemId=155590

Laxen
2009-09-28, 01:47
Ja den övre verkar vara kopia på det som jag menade