Visa fullständig version : Kall luft!
Tjena!
Funderar lite på hur man kan få motorn att andas lite mer kall-luft. Jag har en Firebird Formula 400 -71. Det är en äkta formula, MEN scopen är ej öppna. Så det blir väldigt varmt under huven.
82-03 Firebird tar ju sin luft längre fram i fronten...
Har även sett "ram air" kits, i Popular Hot Rodding etc.
Någon som har något bra tips?
Formula
Hoj!
Har faktiskt sett en variant på detta, på en Camaro.
Där hade man satt på en speciell luftburk och från den dragit 2 st rör/slang (ca. 2 - 3" i diameter) från den och fram till grillen.
På detta vis får din motor frisk luft på samma vis som "ram air"...
Ska se om jag hittar på bilden som jag såg detta på...
http://www.ramairbox.com/models.html
http://www.ramairbox.com/models.html
Det var precis de här jag snackade om. Någon som vet om de är bra. Är det värt det? Hur mycket ger det till motorn?
Alla nyare bilar tar ju luften från något "kallt" ställe...
Formula
BjarneBärsärk
2003-07-03, 19:28
Huven på den formula 400 -70:a jag hade var inte heller öppen, det är dem aldrig original. MEN kanalerna var ingjutna i huven fram till luft filtret, så det är ju egentligen bara att ta Dremeln och finputsa upp "näsborrarna" så leder dem in luft direkt till burken.
Nova67ss
2003-07-17, 12:49
Hade en 67 pontiac 400 med orginal gjutna luftintag på
Gjorde en gång test på bana i sollefteå vad det gör men luftrenare och så..
först några race med luftrenare= baceline minns 9inte tiderna exakt så jag lämnar inga..
sedan några UTAN luftrenaren (bara fuggen kvar)= samma som base..
Sedan monterades endast luftrenar tallriken= hupp tjänade 1,5 tiondel :)
Sedan lättade ett hack på motor huven= hepp mycket hjulspinn vid 1-2 skift... :D
Monterade av gjutintagen från huven och tallriken kvar= vilda hjulspinn i starten + vid vxling1-2 och chirrrp vid 2-3 .. :shock: :D
Lite kartong tejpande i bakkant på luftrenar tallriken + gjutluftintagen borta + träning av start med mindre attack på gaspedalen i start och lätta lite vid vxlingarna (th400) ränderade = 0,5 sec snabbare tider och mycket mera pulver att försöka tämja så med bättre däck än vad som satt på (goodyear 215breda vanligt gummi) har puttsningen varit mycket mera.. :lol:
Summeringen gjorde att jag slipade upp gjut intagen och byggde en ramair platta som monterades istället för luftrenartallriken så motorn BARA drog luften utifrån.. relativt lätt att göra själv, men kanske inte lika snoffsigt som köpta system.... MEN DET FUNGERAR:::::: :twisted:
formula 400
2003-07-24, 13:46
Jag har läst nånstans att om man valde till Ram Air så kulle det ge ca 10-15 hk på en orginal 400 motor. Kommer inte ihåg vart jag läste det så det låter jag vara osagt.
vBulletin® v3.8.4, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.